Pihallani on muutaman vuoden vanha omenapuun taimi jota ei ikinä ole leikattu, mitä kai pitäisi jotta omenia joskus siihen tulisi. Voiko säännöllisen leikkaamisen vielä aloittaa, vai onko peli jo menetetty? Ja jos voi, niin kuinka siis käytännössä tulisi toimia? Missä kuussa leikkaan, miten? Olen aloittelija näissä hommissa.
Omenapuuntainta ei koskaan leikattu
2
792
Vastaukset
- linkki.
http://puutarha.net/index.asp?s=/artikkelit/34/omenapuun leikkaus.htm
Puu tuottaa omenia leikkaamattomanakin. Niiden laatu vain on parempi (ja poiminta helpompaa) jos puuta leikataan.- jokujk39
Pitkään alalla olleena olen sitä mieltä että tähän kysymykseen ja moneen muuhunkin leikkausasiaan on vaikeata vastata näkemättä potilasta. Leikkaustarpeesen ja -tapaan vaikuttaa niin monta tekijää,tässä asiass taimen ikä, lajike, kasvupaikka eli löytyykö sille tilaa tarpeeksi. Omenapuita pitäisi leikata tarpeen mukaan mieluimmin joka vuosi oíkeaoppisesti, nykyisten oppien mukaan myös kesällä.
Liian usein ammattilaisia pyydetään apuun kun puu on jo liian suuri, ja tässäkin "ammattilainen" voi olla rahastaja jolla ei ole riittävää kokemusta ja asiakkaalle voi riittää kun hangen päällä on risuja.Vanhaa omenapuuta pitää nuorentaa vähän kerrassaan, muuten saadaan liikaa kasvua.
Tässä ovat oikeat työkalut tärkeitä,esim pitkävartisella sahalla maasta käsin ei terää saa oikeaan asentoon, vaakasuoraan,alhaalta sahaten jää vino tappi josta kasvaa paljon vesiversoja.
Jos saan digikuvan ehkä voin joitain neuvoja antaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk863567Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna921919Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll871743- 1441601
Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.651468- 1621453
Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur961406Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1671371Jos siis saamme
Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j1001314- 861267