Pihallani on muutaman vuoden vanha omenapuun taimi jota ei ikinä ole leikattu, mitä kai pitäisi jotta omenia joskus siihen tulisi. Voiko säännöllisen leikkaamisen vielä aloittaa, vai onko peli jo menetetty? Ja jos voi, niin kuinka siis käytännössä tulisi toimia? Missä kuussa leikkaan, miten? Olen aloittelija näissä hommissa.
Omenapuuntainta ei koskaan leikattu
2
827
Vastaukset
- linkki.
http://puutarha.net/index.asp?s=/artikkelit/34/omenapuun leikkaus.htm
Puu tuottaa omenia leikkaamattomanakin. Niiden laatu vain on parempi (ja poiminta helpompaa) jos puuta leikataan.- jokujk39
Pitkään alalla olleena olen sitä mieltä että tähän kysymykseen ja moneen muuhunkin leikkausasiaan on vaikeata vastata näkemättä potilasta. Leikkaustarpeesen ja -tapaan vaikuttaa niin monta tekijää,tässä asiass taimen ikä, lajike, kasvupaikka eli löytyykö sille tilaa tarpeeksi. Omenapuita pitäisi leikata tarpeen mukaan mieluimmin joka vuosi oíkeaoppisesti, nykyisten oppien mukaan myös kesällä.
Liian usein ammattilaisia pyydetään apuun kun puu on jo liian suuri, ja tässäkin "ammattilainen" voi olla rahastaja jolla ei ole riittävää kokemusta ja asiakkaalle voi riittää kun hangen päällä on risuja.Vanhaa omenapuuta pitää nuorentaa vähän kerrassaan, muuten saadaan liikaa kasvua.
Tässä ovat oikeat työkalut tärkeitä,esim pitkävartisella sahalla maasta käsin ei terää saa oikeaan asentoon, vaakasuoraan,alhaalta sahaten jää vino tappi josta kasvaa paljon vesiversoja.
Jos saan digikuvan ehkä voin joitain neuvoja antaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m2725380- 704856
Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1234355Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest483976- 513800
Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363697- 413348
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo843073Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv612920Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu222666