Yritän asiallista

ketjua aloittaa:

Olen etäisän puoliso. Yhdessä asusteltu reilu vuosi. Avomieheni oli ollut sinkkuna jo neljä vuotta, ennen kuin tapasimme. Mistään miehen ryöstöstä minua ei siis voida syyttää.

Lapset ovat nyt 8 ja 10 vuotiaat, ja käyvät meillä isäänsä tapaamassa joka toinen vkl.

Itselläni on 18 vuotias lapsi, joka muutti reilu vuosi sitten omaan opiskelija-asuntoonsa. Tämän lapseni kasvatin yksin, sain hänet alaikäisenä, erosin lapsen isästä pian lapsen syntymän jälkeen. Lapsen isä löysi uuden vaimon, sai uuden perheen, eikä hän lastaan tavannut yli kymmeneen vuoteen. Nyt ovat olleet muutaman vuoden tekemisissä jonkin verran.

Suhteeni avomieheni lapsiin on OK, olen yrittänyt olla sellainen "kiva täti" -tyylinen, ettei heillä olisi kurja olo meillä. Omat tunteeni heitä kohtaan ovat kyllä viileät, ei mitään äidillisiä tuntemuksia.

Ongelma on lähinnä se, että minulta vaaditaan mielestäni sellaista, joka ei minulle kuuluisi:

Avomieheni tekee paljon töitä, ja joutuu joskus olemaan töissä myöhään perjantai-iltaisinkin. Avokkini ei tee tätä tahallaan, vaan koska hänen työnsä on keikkaluonteista, näin joskus käy.

Lasten äiti haluaa vapaan viikonloppunsa joka toinen pe-su, joten minua "vaaditaan" ottamaan lapset hoitooni, jos avokkini ei pysty töiden takia ottamaan. Muutaman kerran olen suostunut, mutta tehnyt sitten siitä lopun. Avokkini ymmärtää (nykyään) minua tässä asiassa, lasten äiti sekä anoppi-kokelaani eivät ymmärrä.

Haluaisin viettää vapaa-aikaa nyt ensimmäistä kertaa aikuisiässäni, ilamn lastenhoitopaineita. Koko nuoruuteni/aikuisuuteni olen hoitanut omaa lastani yksin. Nyt en enää jaksaisi toisten tekemiä lapsia hoitaa millään tavalla, tai järjestellä menojani heidän äidin tai isänsä aikataulujen mukaan. Minun mielestäni lasten hoito tai heidän äitinsä vapaa-ajan vietto eivät edes kuulu minulle.

Mitä muut ajattelette asiasta?

34

1185

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on varsin

yksinkertainen: lasten isä järjestäköön asiansa niin, että pystyy hoitamaan lapsensa sovittuina aikoina. Onhan lasten äidinkin järjestettävä lastensa hoito joka toinen viikonloppu ja myös kaikkina arkipäivinä. Vai voiko hän tuoda lapsensa hoitoon sinulle, jos hänelle tulee viikolla tärkeitä menoja?
      Käske miehesi lakata vaatimasta sinulta lastensa hoitamista.
      Sinun ei kannata omia vanhoja turhautumisiasi sekoittaa tähän asiaan ollenkaan. Ne eivät kuulu millään lailla miehesi lapsille tai heidän äidilleen, eivät oikeastaan edes miehellesi.

• ap.

Avomieheni ei siis vaadi minulta lastenhoitoa, vaan lähinnä lasten äiti äksyää, kun en ota lapsia hoitooni avomieheni ollessa estynyt.

• ja oikeesti,ymmärrä se
        ap. kirjoitti:

Avomieheni ei siis vaadi minulta lastenhoitoa, vaan lähinnä lasten äiti äksyää, kun en ota lapsia hoitooni avomieheni ollessa estynyt.

että oot vapaat hetkesi ansainnut.

Itsellä tilanne,jossa ex-mies ottaa lapsia vain kerran kuukaudessa,viikonloppuna.Muut viikonloput hän on vapaalla töistä,ja viettää ne uusperheensä kanssa..jossa yksi lapsi.

Alussa olin raivoissani,syystä että lapset kaipasivat isäänsä.Mutta..koskaan ei ole tullut mieleeni laittaa heitä isälleen viikonloppuna jos vain isän vaimo olisi siellä lasten kanssa.
        Syystä että se nainen ei vaan kestä/siedä lapsiani..ja siellä ois kaikilla kurja viikonloppu.

Tokihan välillä kaipais ihan omaa aikaa oman miehen kanssa,ja ihan ilman lapsia(kun ei oo niitä mummojakaan lastenhoitoapuna,eikä oo varaa palkata lapsille hoitajaa kotiin).

Mutta..itsellä on 5 lasta..ja kun heidät olen itse halunnutkin,koen että onhan minun heitä jaksettava "hoitaakin".
        Parin vuoden sisällä uusperheemme lapsista jo kolme täysikäisiä..joten koko ajan tää helpottuu;)

• näin.
        ap. kirjoitti:

Se kummalla on lähivanhemmuus, on velvollisuus järjestää osoitteessaan asuvan lapsen hoito, mikäli etävanhempi on estynyt lasta hoitamasta. Reilua tai ei, niin se vain menee. Etävanhempi voi kieltäytyä tapaamasta ihan ilman mitään probleemaa, mutta jos lähivanhempi estäisi tapaamasta tai kieltäytyisi kantamasta vastuuta joka lähivanhemmuudessa lankeaa, hän joutuisi virkavallan kanssa tekemisiin.

Tasan ei käy onnen lahjat, mutta vastaa kaiketi kysymykseesi. Kannattaa toki tarkistaa asia vielä lastenvalvojaltakin.

Samaa mieltä kuin joku toinenkin kirjoittaja olen siitä, että lasten isän tulisi järjestää työnsä niin, että hän olisi lastensa saatavilla silloin kun he tulevat. Sinä et ole hoitovelvollinen.

• on varsin
        ja oikeesti,ymmärrä se kirjoitti:

että oot vapaat hetkesi ansainnut.

Itsellä tilanne,jossa ex-mies ottaa lapsia vain kerran kuukaudessa,viikonloppuna.Muut viikonloput hän on vapaalla töistä,ja viettää ne uusperheensä kanssa..jossa yksi lapsi.

Alussa olin raivoissani,syystä että lapset kaipasivat isäänsä.Mutta..koskaan ei ole tullut mieleeni laittaa heitä isälleen viikonloppuna jos vain isän vaimo olisi siellä lasten kanssa.
        Syystä että se nainen ei vaan kestä/siedä lapsiani..ja siellä ois kaikilla kurja viikonloppu.

Tokihan välillä kaipais ihan omaa aikaa oman miehen kanssa,ja ihan ilman lapsia(kun ei oo niitä mummojakaan lastenhoitoapuna,eikä oo varaa palkata lapsille hoitajaa kotiin).

Mutta..itsellä on 5 lasta..ja kun heidät olen itse halunnutkin,koen että onhan minun heitä jaksettava "hoitaakin".
        Parin vuoden sisällä uusperheemme lapsista jo kolme täysikäisiä..joten koko ajan tää helpottuu;)

tapaamisessa on kysymys lasten oikeudesta molempiin vanhempiinsa, ei isän oikeudesta keikkatöihin, äidin oikeudesta vapaa-aikaan eikä uusien puolisoiden mistään oikeuksista.

• uusilla puolisoilla
        on varsin kirjoitti:

tapaamisessa on kysymys lasten oikeudesta molempiin vanhempiinsa, ei isän oikeudesta keikkatöihin, äidin oikeudesta vapaa-aikaan eikä uusien puolisoiden mistään oikeuksista.

on oikeus vapaa-aikaansa (vaikka sitten 24/7), eikä mitään velvoitteita lasten suhteen, jotka eivät ole hänen tekeleitään.

• ei muilla
        on varsin kirjoitti:

Ei mikään laki määrää ulkopuolisia ihmisiä hoitamaan muiden lapsia.
        vastuu on tässä tapauksessa isän.

• äiti,ätipuoli

Ymmärrän kyllä äitiä joka haluaisi viettää myös omaa aikaa mutta ymmärrän myös sinua, sillä sinullahan ei ole minkään valtakunnan velvoitteita ko. lapsia kohtaan.
      Näinpä on yksin isän tehtävä suunnitella lasten teillä olo, ja hän suunnittelee sen yksin lasten äidin kanssa niin että Hän on se joka lasten kanssa on. Hän ei siis voi luvata sinun puolestasi mitään.
      Koita jaksaa puhua asia selväksi miehesi kanssa, ja mies hoitakoon puhumisen ja sovittelun lasten äidin kanssa.

• emmiretta

Onko näiden lasten tapaamisista tehty kirjallinen sopimus, että tapaamiset ovat joka toinen viikonloppu? Jos, niin kannattaisiko sopimus muuttaa suulliseksi? Siis että miehesi ei pysty töitten takia ottamaan lapsia säännöllisesti, ja tapaamiset sovitaan äidin ja isän kesken tilanteen mukaan?

Ei sinulla ole velvollisuutta olla passissa vastaanottamassa ja huolehtimassa näistä lapsista. Ja 8- ja 10-vuotiaat lapset eivät ole enää niin pieniä, että lähiäiti tarvitsi heistä "lomaa" joka toinen vkl.

En muutenkaan ymmärrä tätä jokatoinenviikonloppu-pakkopullaa. Se kumpi on lapset ottanut erossa, on sitoutunut olemaan ensisijainen kasvattaja.

• vastuu yhteishuoltajuudessa

on kummallakin. Ja jos ajatellaan lasten etua niin tarvitsevat myös sen toisen läsnäoloa.
        Ei voi odottaa tämän lähi vanhemman elävän täysin toisen oikkujen mukaan.
        Jos pystytään oikeudenmukaisesti joustamaan puolin ja toisin se on hyvä juttu.

• emmiretta
        vastuu yhteishuoltajuudessa kirjoitti:

on kummallakin. Ja jos ajatellaan lasten etua niin tarvitsevat myös sen toisen läsnäoloa.
        Ei voi odottaa tämän lähi vanhemman elävän täysin toisen oikkujen mukaan.
        Jos pystytään oikeudenmukaisesti joustamaan puolin ja toisin se on hyvä juttu.

Sinähän sen paremmin sanoit, eli: "Jos pystytään oikeudenmukaisesti joustamaan puolin ja toisin".

Jos isä ei pysty töittensä takia lapsia ottamaan, niin eikö lähiäidin silloin pitäisi joustaa itsekkäästä "joka toisesta viikonlopustaan"?

Varsinkin kun ap.kirjoittajan mukaan tällaista sopimusta ei ole edes tehty?

Yhteishuoltajuus on vain kaunis sana. Todellinen vastuu on aina sillä, jonka luona lapset pääasiallisesti asuvat.

• on varsin
        emmiretta kirjoitti:

Sinähän sen paremmin sanoit, eli: "Jos pystytään oikeudenmukaisesti joustamaan puolin ja toisin".

Jos isä ei pysty töittensä takia lapsia ottamaan, niin eikö lähiäidin silloin pitäisi joustaa itsekkäästä "joka toisesta viikonlopustaan"?

Varsinkin kun ap.kirjoittajan mukaan tällaista sopimusta ei ole edes tehty?

Yhteishuoltajuus on vain kaunis sana. Todellinen vastuu on aina sillä, jonka luona lapset pääasiallisesti asuvat.

ihmetyttää.
        Pidät isän ja lapsen joka toienn viikko tapahtuvaa tapaamista lasten äidin itsekkäänä "joka toinen viikonloppuna".
        Sananvalinnastasi huokuu suoranainen viha lapsia kohtaan: äiti haluaa heistä itsekkästi eroon. Mistä niin päättelet? Etkö tiedä, että monet äidit järjestävät lapsilleen tapaamisen isän kanssa vain lasten etua ajatellen? Et varmaankaan ole äiti, vaan joku naikkonen, joka ei antaisi miehensä nähdä omia lapsiaan edes joka toinen viikko.
        Tietenkin on niin, että jos on sovittu, että lapset ovat isällään joka toinen viikonloppu, äiti järjestää menonsa sen mukaan. Niitä on ikävä perua vain sen vuoksi, että isällä on muita menoja. Pitääkö isän menojen mennä poikkeuksetta tärkeydessä äidin menojen edelle?
        Vai pitääkö jonkun ulkopuolisen irtonumeron päästä päättämään tästäkin asiasta?

• emmiretta
        on varsin kirjoitti:

ihmetyttää.
        Pidät isän ja lapsen joka toienn viikko tapahtuvaa tapaamista lasten äidin itsekkäänä "joka toinen viikonloppuna".
        Sananvalinnastasi huokuu suoranainen viha lapsia kohtaan: äiti haluaa heistä itsekkästi eroon. Mistä niin päättelet? Etkö tiedä, että monet äidit järjestävät lapsilleen tapaamisen isän kanssa vain lasten etua ajatellen? Et varmaankaan ole äiti, vaan joku naikkonen, joka ei antaisi miehensä nähdä omia lapsiaan edes joka toinen viikko.
        Tietenkin on niin, että jos on sovittu, että lapset ovat isällään joka toinen viikonloppu, äiti järjestää menonsa sen mukaan. Niitä on ikävä perua vain sen vuoksi, että isällä on muita menoja. Pitääkö isän menojen mennä poikkeuksetta tärkeydessä äidin menojen edelle?
        Vai pitääkö jonkun ulkopuolisen irtonumeron päästä päättämään tästäkin asiasta?

no, ensinnäkin tässä ketjussa oli puhe miehen työssäkäynnistä ja esteellisyydestä ottaa lapsia silloin vastaan.. eikä suinkaan mistään "menoista".

Ja pieleen meni arvauksesi. En ole mikään naikkonen, vaan kolmen lapsen äiti. Enkä ole eksääni vaivannut "jokatoisellaviikonlopulla".

Ja onneksi: nykyisellä aviomiehelläni ei ole ennestään yhtään lasta. Piste.

• ole aina

näin mustavalkoisia. Minullakin on 6 ja 10 vuotiaat lapset, jotka hoidan yksin. Myönnän silti että kun menevät isälleen silloin tällöin, on se erittäin tervetullutta vapaata. Näinä päivinä saatan tehdä myös töitä pidempään, mitä en voi tehdä koskaan kun lapset ovat kotona. Saan silloin ladata "paristoni". Sitten kun lapset taas palaavat kotiin olen äiti 24h, hoidan heidän kaikki tarpeensa, myös öisin ja sairaana.

• näin on

Miehen pitää järjestää lastenhoitaja kun on töissä myöhään, sinun ei tarvitse olla se lastenhoitaja.
      Näin se menee. Ex ei voi vaatia sinua hoitamaan lapsia, mutta miehen tulee hoitaa ne hänelle kuuluvat viikonloput.

• mun mielestä

sun ei pidä puuttua toisten elämään. Jos miehelle on rasittavaa omat lapset, se on hänen asia, ei sinun. Mutta miksi sinä haluat erotta lapset isästä? Sen tähdenkö, että olet katera? Ajattele jos sinun lapset olisi pieniä, etkä saisi niitä koskan nähdä, miltä tuntuu?
      Miksi puutut toisten asioihin? Ellet puuttuisi, ei kukaan hyäkkäisi sua vstaan.
      Minusta on kurjaa että nyksät lähes aina haluaa lapset eroon isästään, silloin pieninä kun he heitä trvii.

Onko oma onni tärkeempää kuin lasten? Ei oo! Mene töihin tai hae apua moiseen, se helpottaa ymmärtämään.

• ap.

Minä en yritä erottaa lapsia isästään. Piste.

Kirjallista tapaamissopimusta lasten vanhemmilla ei ole.

Käyn töissä.

• hiljaa asioista

mistä et mitään ymmärrä = UUSPERHEISTÄ

"toisten elämään"
        "haluat erottaa isän ja lapset"
        "katkera"
        "mene töihin"
        "hae apua"

Kukaan muu kuin Lissu ei voi olla näin tyhmä....
        Tee palvelus meille, ja hae itse apua itsellesi, sinä sitä kaikkein eniten tarvitset....

• minun mielestäni

mitenkään ollut erottamassa isää ja lapsia.
        Hän ei itse halua olla vastuussa lapsista, ja haluaa että lapset ovat paikalla vain silloin, kun isällä on heille oikeesti aikaa.

Sinä (Lipsukka) olet aikaisemmin huutanut kurkku suorana täällä, että uusperheiden äidit eivät saa hoitaa/kasvattaa/tehdä mitään puolisonsa lapsille.

Miksi nyt olet kääntänyt takkisi ja oletkin sitä mieltä, että uusperheen äidin pitää ottaa lapset sinne, vaikka näiden isä ei olekkaan paikalla? Nyt se on mielestäsi erottamista? Aikaisemmin olet vaatinut olemaan kokonaan puuttumatta?
        Kevätkö se saa pään noin sekaisin?

• apua

tää ämmä on sit niiiin hauska näine samoine virsineen ja kirjoitusvirheineen.

• oma onni

on tietenkin tärkeämpi kuin uuden mieheni lasten onni.Hankkikoot he onnensa muualta kuin isältään.Mä oon jo töissä ja palkkakin on moitteeton.Tsemppiä vaan sullekin että pääsisit yli katkeruudestasi.

• on kyllä
        oma onni kirjoitti:

on tietenkin tärkeämpi kuin uuden mieheni lasten onni.Hankkikoot he onnensa muualta kuin isältään.Mä oon jo töissä ja palkkakin on moitteeton.Tsemppiä vaan sullekin että pääsisit yli katkeruudestasi.

pakko puuttua tuohon lauseeseen: "Hankkikoot he onnensa muualta kuin isältään". Eiköhän lapset ole poikkeuksetta onnettomia jos toinen vanhempi heidät hylkää. Ja jokainen täyspäinen vanhempi, on sitten äiti tai isä on onneton jos ei saa olla lastensa kanssa.

• mutta..
        on kyllä kirjoitti:

pakko puuttua tuohon lauseeseen: "Hankkikoot he onnensa muualta kuin isältään". Eiköhän lapset ole poikkeuksetta onnettomia jos toinen vanhempi heidät hylkää. Ja jokainen täyspäinen vanhempi, on sitten äiti tai isä on onneton jos ei saa olla lastensa kanssa.

katsoppa tää kirjoittaja on justiinsa sellainen joka on ottanut itselleen miehen ja estänyt sitä tapaamasta lapsiaan. Ja nyt kehuu kuinka hiton hienoa eloa heillä on kaksin, ilman miehen lapsia.
        Ihan sairas ämmä jonka kirjoituksille ei kannata antaa paskankaan painoarvoa.

• LAUKKAA
        mutta.. kirjoitti:

katsoppa tää kirjoittaja on justiinsa sellainen joka on ottanut itselleen miehen ja estänyt sitä tapaamasta lapsiaan. Ja nyt kehuu kuinka hiton hienoa eloa heillä on kaksin, ilman miehen lapsia.
        Ihan sairas ämmä jonka kirjoituksille ei kannata antaa paskankaan painoarvoa.

jälleen tekstistä toiseen vailla päämäärää.Minä en ole ottanut kenenkään miestä,vaan itsepä tuo tulla tupsahti elämääni,kun sai exästään tarpeekseen.Oletko provo-hilma vähän keväästä sekaisin vai mistä kuvittelet miehelläni olevan lapsia?Kipin,kapin nyt happea haukkaamaan siellä ja sitten vähän puuroa käkätintä kohti niin elo helpottuu....

• hee*
        LAUKKAA kirjoitti:

jälleen tekstistä toiseen vailla päämäärää.Minä en ole ottanut kenenkään miestä,vaan itsepä tuo tulla tupsahti elämääni,kun sai exästään tarpeekseen.Oletko provo-hilma vähän keväästä sekaisin vai mistä kuvittelet miehelläni olevan lapsia?Kipin,kapin nyt happea haukkaamaan siellä ja sitten vähän puuroa käkätintä kohti niin elo helpottuu....

johan paskan vitsin murjaisit !

• mutta miettikööt nyksät
        on kyllä kirjoitti:

mitä ovat menneet tekemään, miksi lapset ovat onnettomia! Oisvat jättäneet perheellisenmiehen rauhaan, niin lapsetkin olisivat saaneet pitää isän ja olisivat onnellisia.
        Turha syyllistää lapsia siitä tai exää.

• miettiä
        mutta miettikööt nyksät kirjoitti:

mitä ovat menneet tekemään, miksi lapset ovat onnettomia! Oisvat jättäneet perheellisenmiehen rauhaan, niin lapsetkin olisivat saaneet pitää isän ja olisivat onnellisia.
        Turha syyllistää lapsia siitä tai exää.

mitä eivät osanneet tehdä tai mitä tekivät väärin, kun se oma rakas ukko halusi nostaa kytkintä yhteisestä lemmenpesästä.
        Ketäänhän ei väkisin, vastoin omaa tahtoaan voida viedä.

• osa
        miettiä kirjoitti:

mitä eivät osanneet tehdä tai mitä tekivät väärin, kun se oma rakas ukko halusi nostaa kytkintä yhteisestä lemmenpesästä.
        Ketäänhän ei väkisin, vastoin omaa tahtoaan voida viedä.

eroista johtuu siitä että naiset kyllästyvät miehiinsä ja pistävät pihalle...fakta !

• eroista johtuu
        osa kirjoitti:

eroista johtuu siitä että naiset kyllästyvät miehiinsä ja pistävät pihalle...fakta !

siitä, että mies kyllästyy katselemaan homssuista akkaa.
        Vaihtaa verevämpää ja eloisampaan...Fakta!

• et kolmas tulee väliin
        osa kirjoitti:

niin se vain on.

• ....................
        et kolmas tulee väliin kirjoitti:

niin se vain on.

osa johtuu siitä että mies ei jaksa puisevaa akkansa.

• rikkoo suuren osan
        .................... kirjoitti:

perheistä. Totuus sattuu, mutta niis se on.

• huom huom
        .................... kirjoitti:

tämän kirjoitti nainen !
        Voi vittu joo...no kauhalle ei voi vaatia kun on teelusikalla annettu.

Nimimerkki* ukkonsa ulkoruokintaan pistänyt ja parempaan vaihtanut*

• et hoida lapsia.

Tietystikään lasten hoito ei kuulu sinun vastuullesi. Asia on isän ja hänen eksänsä välinen, sinun asiasi on vain järjestellä itsellesi luppoaikaa ja sijaistoimintaa silloin kun sinulle yritetään lapsia tuupata.

Huono tsägä miehesi eksällä sattua saamaan lasten isäksi tällainen tyyppi. Isä voi tietysti oman äitinsä kanssa sopia että tämä hoitaa lapsia silloin kun hän itse ei voi, jos kerran asia korpee anoppia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4138
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      28
      3067
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2330
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1338
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      919
    6. 133
      901
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      894
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      832
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      776
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    Aihe