kysymyksiä..

tulevaa varten

milloin pennulle voi antaa luita ja minkälaisia
luita?

olisiko pennun kanssa hyvä nukkua pari yötä lattialla patjalla kun tulee uuteen kotiin? ettei ikävöivi emoaan. vai heti opettaa omaan paikkaan?

entä oletteko milloin päästäneet vieraita kylään, sen jälkeen kun pentu on tullut teille? olisiko hyvä pitää useampi pvä väliä vai alkaa sosiaalistamaan muihin ihmisiin esim. perin pvän jälkeen?

kiitos vastauksista!

3

200

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maddja

Itse ostin ekoina kuukausina ihan eläinkaupasta ostettavia luita, myöhemmin nyt sitten oeln siirtynyt ns. oikeisiin luihin koska tuolla on jo hampaat vaihtunut.

Itse en aloittaisi nukkumaan pennun kanssa lattialla, koska oppii pian siihen, mutta jos esim. pistät sängyn viereen pedin ja opetat että se peti on paikka?
      Toki eka viikko voi olla pennulle tuskanen ennenko rupeaa helpottamaan ikävä, mutta sitä se on kun pennun ottaa!!

Antaisin pennun olla kyllä ihan rauhassa n. 1vkoo, että rupeaa tottumaan kuka on omistaja/emäntä/isäntä ja kun on uusi paikka pennulle niin se vähän häkellyttää väkisinkin.
      Ja olisi ihannetta, että pentu saisi ekan viikon olla ihan omissa oloissa rauhassa, ilman että olisi kymmeniä eri ihmisiä koko aika kylässä!

• Amandax

Tässä meidän kokemuksia.

Siis tehtiin niin, että laitoin matkasängyn pennun pedin viereen (koska pentu nukkuu keittiössä, ei makkarissa) ja nukuin itse siinä pari ekaa yötä.

Kun koira itki, laitoin vain käden pennun viereen petiin ja pieni rauhoittui. (Matkasänky patjan sijasta siksi, että pentu ei pääse viereen) Tämä mahdollisimman vähäeleisesti, ite leikin nukkuvaa ja vaan pudotin käteni pennulle.

Kolmannen ja neljännen yön nukuin olkkarin sohvalla, josta koira näki mut (pentuaitauksen takaa). Kerran kävi aidalla hetken vinkuilemassa, mutta näki ja kuuli mut ja se siitä. Ja sitten pääsinkin jo omaan sänkyyn. Itkuilua ei ollut kun kolmena ekana yönä ja siitä asti pentu on nukkunut tyytyväisenä omassa kopassaan. (yöt on pentuaitauksella rajatussa tilassa yhä nyt puolivuotiaanakin)

Pidettiin eka viikko vieraat poissa (vaikeeta! ;-), että tutustutaan kaikki toisiimme ensin hyvin. Näin mahdollisesti pentu hahmottaa oman uuden "laumansa" paremmin.

Juu, ja niitä puruluita ostin kotiin jo etukäteen. Ekaks pieniä koirille valmistettuja tikkuja, mutta herkullisempia tuntuu olevan jäniksen korvat yms. Kuivattu mahalaukku on suurta herkkua ja käsittääkseni pienillekkin vatsaystävällistä. Aika aikasin annoin jo rustoluita silloin tällöin(saa koirakaupan pakastimesta). Näitä kaikkia herkkuja annoin/annan kuitenkin vaan sillon, kun olen itse paikalla.

• erilainen ikävä

Joku jää heti lupsakasti itsekseen, herkempi tarvitsee enemmän totuttelua.

Uusi koti on ensin tultava tutuksi ja turvalliseksi ennenkuin sinne yksin jätetään ihmettelemään. Samoin vieraat on syytä pitää aluksi vähälukuisina, ja sittenkin vain yksi tai kaksi kerrallaan - ei heti neljän alle kouluikäisen lapsen kanssa tms..

Luista YDINLUUT ovat niitä, joista ei lähde siruja tai muuta sälää. Lihatiskeiltä tai kauppahallista, putkena tai viipaloituna. Jos masu kestää, voit antaa heti. Jollakin ei kestä aikuisenakaan.
      Myös kunnon kongin ostaminen kannattaa - pakasta sisään jauhelihaa tai maksalaatikkoa, mieluisaa ja terveellistä ja turvallista järsittävää riittää pitkäksi aikaa. Puristeluut eivät isoina määrinä ole hyväksi ja moni saa niistä myös allergiaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      106
      4592
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3403
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2390
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      41
      1438
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      36
      1353
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      38
      1206
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1102
    8. 159
      1026
    9. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      998
    10. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen