Ennen vanhaan aikoinaan

kili kali koli

mummulassa kun mummeli tiskasi astioitaan emalivadissa, ja mitä materiaalia ne harmaat vadit oli.
Voi taivas sitä kilinää ja kolinaa mikä ääni niistä syntyikään.
Muistatteko.

19

1088

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • monessa

huuhteluvedessä huuhdottiinkaan?

• oli vaan

niin hyvin ennenvanhaan.Nyt meinaa enää kolinaakaan kuulua kun tiskikoneet on niin hyvin äänieristettyjä ...;)

• taidat

tarkoittaa.
      Maalla mummu tuntui tiskaavan aina, kun oli niin paljon syöjiä.

• kili kali koli

sitä ne oli.
        Ainahan mummi tiskasi aamusta iltaan.

• keittiö'
        kili kali koli kirjoitti:

sitä ne oli.

oli pihakammarissa, ettei lämmittänyt entisestäänkin liian kuumaa taloa.

• kili kali koli kirjoitti:

sitä ne oli.

sitä muutki tiskannu kesällä alumiinisista vadeista. Minä sain yhdeksänvuotiaana olla yhdessä kahvikioskissa töissä, tiskityttönä.. ai, ku tykkäsin, oikeesti.. monta kertaa vaihdettiin vesiä, yhdestä huuhteluvedestä vaihdettiin tiskivedeksi ja toinen huuhteluvesi sitten puhtaaksi,(kahdet huuhteluvet,)kyllä tiesi tiskanneensa päivän päätteeksi. Palkkaaki sain 60mk/2viik.eli 120mk/kk. se oli polleeta ku oli palkkapäivä.. Mut kuuma oli olla ahtaassa kopissa pyöreän tädin kanssa, vaik itte oli vielä laiha ku tikku..

• ennenvanhaan

Ei ollut hankausjauhetta tai teräsvillaa tai muutakaan, niin käytettiin hiekkaa apuna pinttyneiden kattiloiden ja muiden puhdistamiseen. Huuhtelu hoidettiin järvi- tai jokivedellä. Muistatteko vielä?

• Astiat..

Kotona tiskattiin, en mää muista nähneeni astianpesuun mitään aineita.

• ollutkaan
        Astiat.. kirjoitti:

Kotona tiskattiin, en mää muista nähneeni astianpesuun mitään aineita.

Muistelen joskus nuoruudessa kuulleeni, että vesi ja mekaaninen puhdistus riittävät. Riippuu tietenkin siitä kuinka tehokkaasti niitä käytetään.
        Nykyisin ihmisllä vaan on niin kiire, että hetkessä pitää saada pudasta ja samalla vielä kaikki desinfioituakin, joten käytetään kaikenmaailman aineita tuohon tarkoitukseen.
        Toisaalta jos perunakattila ei nyt ole ihan viimeisen päälle desinfioitu, niin mitä sitten. Yleensä perunoita keitellään ainakin 10-15 minuuttia, niin eiköhän siinä pöpöt kuole ilman aineitakin, taikka sitten siinä jos ruoan valmistamiseen käytetään uunia ja korkeampia lämpötiloja.
        Nuorena olin jossakin hommassa missä piti steriloida välineitä ym., niin silloin 10 min keittäminen oli riittävä juttu. Tiedä sitten näistä nykyajan pöpöistä ovatko vaativampia.

• Sinimarjanen

sieltä hamasta lapsuudesta, siis olin melko pikkunen silloin, meillä oli sinkittyjä peltiastioita, missä tiskattiin. Hieman myöhemmin tuli emaliset ja sitten tietysti muoviset vadit jo hyvinkin paljon myöhemmin.

• Ennenaikahan oli oikeen sellaanen pläkkyrien ammatikunta. Sinä Sinimarjanen muistit aivan oikeen.
        Alumiiniset pesu ja keittoastiat tuli vasta niiren jäläkehen. Valurauta oli myöskin käytöös patoina ja paistinpannuina. Kaffipannut oli kuparisia, niitä tehtihin myöskin teollisesti suomalaasista OPA valmisti suuria määriä kupariastioota kotitalouksille. Ne tinattihin sisältä aina aika-ajoon. Maaseurulla ja varmahan kaupungeiskin oli sellaasia kiertäviä tinureita, sekin oli siihenaikahan oma ammattiryhymänsä.
        Se tinattava astia ensin puhuristettihin kunnolla, koivuntuhka oli siihen hommahan hyvä ja sitten se käsiteltihin sinkillä samutetulla suolahapoolla.
        Spriiliekillä kuumennettihin se tinattava astia ja sitten sinne sisälle vaan pala tinaa ja se sulanu tina pyöriteltihin siihen kyseesolevahan astiahan ohkaaseksi kerrokseksi.
        Itte harrastan näiren vanhaan pläkkiastiaan tekoa. Isooisäni niitä teki aikoonaansa palijonki ja opetti sen tairoon minulle. Minulla on siihen tarvittavat työkaluut ja jonkinlaanen taito myöskin niitä teherä.
        Ämpäreitä, hinkkejä, mukeja, litranmittoja ja vaikka mitä muuta oon teheny.
        Niitä juomamukeja oon teheny vanhanajan mallin mukahan rosteripelliistä, ruostumattomasta, ne kestää myöskin konepesun. Se on työnä hirviän kivaa niitä teherä ja kun sen tairoon oppii niin heleppojakin. Yhyreelle tänne aika palijon kirijoottelevalle likalle laitoon niitä oikeen usiamman postis menemähän.
        terv. seppä ja Tiitu kulta, me lakeuren lapset.

• nähneeni
        seppäpohojanmaalta kirjoitti:

Ennenaikahan oli oikeen sellaanen pläkkyrien ammatikunta. Sinä Sinimarjanen muistit aivan oikeen.
        Alumiiniset pesu ja keittoastiat tuli vasta niiren jäläkehen. Valurauta oli myöskin käytöös patoina ja paistinpannuina. Kaffipannut oli kuparisia, niitä tehtihin myöskin teollisesti suomalaasista OPA valmisti suuria määriä kupariastioota kotitalouksille. Ne tinattihin sisältä aina aika-ajoon. Maaseurulla ja varmahan kaupungeiskin oli sellaasia kiertäviä tinureita, sekin oli siihenaikahan oma ammattiryhymänsä.
        Se tinattava astia ensin puhuristettihin kunnolla, koivuntuhka oli siihen hommahan hyvä ja sitten se käsiteltihin sinkillä samutetulla suolahapoolla.
        Spriiliekillä kuumennettihin se tinattava astia ja sitten sinne sisälle vaan pala tinaa ja se sulanu tina pyöriteltihin siihen kyseesolevahan astiahan ohkaaseksi kerrokseksi.
        Itte harrastan näiren vanhaan pläkkiastiaan tekoa. Isooisäni niitä teki aikoonaansa palijonki ja opetti sen tairoon minulle. Minulla on siihen tarvittavat työkaluut ja jonkinlaanen taito myöskin niitä teherä.
        Niitä juomamukeja oon teheny vanhanajan mallin mukahan rosteripelliistä, ruostumattomasta, ne kestää myöskin konepesun. Se on työnä hirviän kivaa niitä teherä ja kun sen tairoon oppii niin heleppojakin. Yhyreelle tänne aika palijon kirijoottelevalle likalle laitoon niitä oikeen usiamman postis menemähän.

sellaisia pläkkiastioita myynnissä. Liekö sinun tekemiäsi. Onko tekijöitä useampiakin?

• seppäpohojanmaalta kirjoitti:

Ennenaikahan oli oikeen sellaanen pläkkyrien ammatikunta. Sinä Sinimarjanen muistit aivan oikeen.

onkin monitaitoinen poika :)

• Sinimarjanen
        seppäpohojanmaalta kirjoitti:

näköjään peukalot ihan oikeella kohdalla, eli olet taitava tekijä. Moniosaaja.
        Mainitsit noista kuparipannuista. Meilläkin oli useampi kuparinen pannu. Sillä kaikista suurimmalla keitettiin aamuisin aamukahvit. 28 kupin pannu. Eikä ollut ihan pienillä kupeilla pannun vetosuutta mitattu. Kerran mittasimme tavallisilla kupeilla, niin tilaa jäi vielä ainakin yksi kolmasosa, 28 kupin jälkeen.
        Pannuun oli kaiverettu 28 kuppia. Tämä tuli noista kupari pannuista mieleeni.

• tässäkin

Aikanaan ompelin paljon, yleensä sitten kun lapset olivat jo menneet yöpuulle. Yhtenä iltana taas tein pikaisesti jotakin ja lopetin melko pian. Kohta kuului lastenhuoneesta kommentti: ompele vielä vähän (luulin, että lapset nukkuivat). Olin hämmästynyt asiasta. Ilmeisesti lapsille se Singerin ääni oli tuttu ja turvallinen ja olivat tottuneet kuulemaan sitä ennen nukahtamistaan, ja halusivat kuulla sitä lisää. Näinkin voi näemmä olla.

• noita Sepän pläkkipeltisiä pesuvateja en muista, mutta emalisia ja ennen niitä, oisiko ne ollu alumiinia..semmoisia just harmaita..

Kuinkahan sitä oikein kerettiinkään tiskata käsin ja kaikki sitä mukaa kun astioita likaantui..voi ihme kyllä me eletään hyviä aikoja jo..tai ainakin helppoja..

• Steffo

Minulle on erityisesti jäänyt mieleen se rysäys joka syntyi kun äiti toi ulkoa sylillisen metrin halkoja, ja heitti ne tuvan lattialle uunin eteen.

• sanoit, niin mullekin, - anoppi tosin rysäytteli sisussaan..hi, siitä tiesi että nyt on säähköä ilimassa, Päätalon sanoin :)

Meillä oli piuulaatikko, jonka täyttö oli meijjän heiniä siitä lähtein kun kynnelle kyvettiin.

• Enkeli-trio

mut sitä vihlovaa ääntä emmää unhota koskaa ku täti
      tiskas ja häne hiano,pitkä kynsi raapasi pesuvatin pohjaa.Krääk.
      Kanavvillal menee iho viäläki.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4138
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      28
      3067
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2330
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1338
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      919
    6. 133
      901
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      894
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      832
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      776
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    Aihe