Muutama kysymys Nielurisaleikkauksesta.

Hiphophoi

Elikkäs, huomenna tulee 10 päivää kun olin nielurisaleikkauksessa. Nyt on eteen tullu muutamia kysymyksiä mitkä mietityttää.

-Kuinka pian voi alkaa normaalisti liikkumaan, käymään lenkillä, juoksemaan?
-Milloin voi alkaa elään ns. normaalia elämää? Totta kai kahden viikon aikana pitää levätä ja ottaa rauhallisesti, mutta kuitenkin.
-Miten on syömisen laita, millon voi syödä normaalisti? (itkun partaalla oon ollu ku alkaa jäätelöt sun muut tulla korvista jo pihalle)
-Miten on tupakoimisen laita, missä vaiheessa voi polttaa esimerkiksi yhden tupakan? (pärjännyt oon hyvin ilmankin, mutta hermotupakka olis tänään ollu tarpeen)
-Mihin kate vaikuttaa, jos sitä ei enää oo tai jos on vielä hiukan, onko se just se herkin vaihe vaikö? :)

tässäpä nämä, toivottavasti joku osais auttaa, esimerkiks omasta kokemuksesta :)

6

611

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asiasta

Minulla on nyt pari viikkoa leikkauksesta. Alle kahden viikon päästä jo söin melko normaalisti, enkä missään vaiheessa kyllä ollut millään 100% liemiruokavaliolla, vaan söin esim nuudeleita. Katteita on vielä hiukan, ja toinen puoli on vielä jotenkin "epäilyttävä", toinen taas selkeästi parantunut. Eilen kävin reippaalla kävelylenkillä, siivonnut olen ihan normaalisti... Tupakkaan ei ole tullut vielä koskettua. En ole lääkäri, joten en osaa noihin kysymyksiin suoraan vastata, mutta oman fiilikseni perusteella en ehkä varmuuden vuoksi vielä mitään rankkaa lenkkiä tai muuta treeniä lähtisi vetämään. Syönyt taas olen melko normaalisti jo melkein viikon. En usko, että sellainen ohut, haalea kate paljoa haittaa. Kai se sieltä kuluu ajan kanssa pois. Ainakin toivon, ettei enää ole mitään verenvuotoriskejä, vaikka katetta vielä hiukan onkin :P

• saturnus_22

kuinka kauan te, jo leikkauksesta toipuneet, ootte joutunu syömään säännöllisesti särkylääkkeitä? itsellä menossa nyt 10. leikkauksen jälkeinen päivä ja edelleen öisin joutuu ottamaan 3-4h välein ja päivällä 5h. ei kiinnostais enää kovin pitkään näitä popsia ja lääkärin määräämät annoksetkin loppuvat huomenna. puuh, jo riittäis!

• Hiphophoi

Nyt on 11 päivää mennyt leikkauksessa ja tänään oli kolmas päivä kun ei tarvinnut herätä viiden kuuden aikaa aamulla ottamaan lääkettä ja sain nukkua rauhassa. Tänään en ole ottanut lääkettä ollenkaan, ei ole sellanen olo et pitäis ottaa :) Eiköhän se siitä pikku hiljaa sullaki saturnus! :)

• eka vastaaja

Mulla meni kanssa noin 11 päivää, kun kivut nopeasti helpotti eikä enää tarvinnut syödä mitään. Siinä 7-9. päivän tienoilla kyllä vaikutti pahalta, kun kivut vaan pahenivat koko ajan. Yhtäkkiä siitä 11. päivästä eteenpäin helpotti huomattavasti. Taisi olla juuri 11. tai 12. päivä, kun en enää tarvinnut lääkkeitä ollenkaan. Kipua oli hiukan, mutta hyvin lievänä. Vieläkin tuo toinen puoli on vähän arka. (Nyt leikkauksesta 2 viikkoa ja pari päivää.)

• muska-marjatta

Voit elää ihan normaalisti,syö ja juo ja polta,,,,,pahin on ohi,,,,kipukin loppuu just tasan kahden viikon kuluttua leikkauksesta,usko se. Itseltäni myös leikattu ja näin se meni. Helkkarinmoinen on kyl se kipu, mut kyl se häviää piakkoin.Kate karisee sielt omia aikojaan.

• saturnus_22

ihanaa, eilen oli ensimmäinen päivä (tasan 2 vkoa leikkauksesta) kun ei tarvinnut enää ottaa yhden yhtä särkylääkettä! elämä voittaa vihdoin ja leikkaus on kohta enää muisto :). ruokakin menee alas jo melko normaalisti.

yksi kysymys vielä vaivaa: koko toipumisajan mulla on ollut lämpöä piirun verran yli 37 (normaalilämpö 36.6). milloin pitäis huolestua, kuinka kauan annan tän jatkua? lämpöhän kuuluu kaiketi normaaliin toipumiseen, mutta kuinka kauan.. ärsyttää kun olo on just sellanen, että väsyttää ja pukkaa tuskanhikeä jos jotain vähän yrittää tehdä, vaikka muuten kunto ja olo kestäiskin. kokemuksia vastaavasta?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      98
      4822
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      114
      3952
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      211
      3850
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      119
      2257
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      78
      1980
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      80
      1366
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      137
      1324
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      168
      1296
    9. En ymmärrä ateisteja!

Raamattu on aitoa historiaa, jotka ovat kirjoittaneet aikalaiset! Mitä änkyröitte turhaa???
      Ateismi
      546
      1178
    10. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      53
      1135
    Aihe