Saako Maarinhaminasta ostaa maata

venäläinen tai suomalainen

8

920

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En tiedä, kuinka monta kertaa olen tähän kysymykseen vastannut, mutta kerrataan taas. Kaavoitetulta alueelta saa koko Ahvenanmaalla ostaa tontin vakituiseen asumiseen. Siihen ei vaikuta kansallisuus eikä tietenkään äidinkieli. Muuten maan ostoon vaaditaan kotisutuoikeus, johon vaaditaan Suomen kansallisuus, viiden vuoden asuminen Ahvenanmaalla ja kohtuullinen ruotsinkielen taito (mitään koetta ei järjestetä). Koska kotiseutuoikeuteen vaaditaan Suomen kansallisuus, se tietysti karsii Venäjän kanasalaiset.

      • Ahvenanmaalaiset ovat aika...

        ...viisaita kun eivät myy ulkomaalaisille. Suomalaiset (siis manner-) myyvät kelle tahansa ajattelematta lainkaan asiain seuraamuksia...


      • Vad säger aborkvinnan?

        Entä jos maa-alueen ostamista ja omistamista varten perustetaan esim. osakeyhtiö? Yhtiössä on kolme osakasta, joista kahdella on Ahvenanmaan kotiseutuoikeus sekä Suomen kansalaisuus. Yksi osakkaista on Suomen kansalainen ja kotoisin mantereelta eikä omaa Ahvenanmaan kotiseutuoikeutta eikä myöskään asu Ahvenenmaalla. Maa-alue olisi esim. 3000 m2. Yhtiön osakkeet jakautuisivat tasan näiden kolmen osakkaan kesken. Olisiko tällainen mahdollista. Maa-alue voisi olla ansiotoimintaa varten tai vapaa-aikaa varten hankittu.


      • Kanske?
        Vad säger aborkvinnan? kirjoitti:

        Entä jos maa-alueen ostamista ja omistamista varten perustetaan esim. osakeyhtiö? Yhtiössä on kolme osakasta, joista kahdella on Ahvenanmaan kotiseutuoikeus sekä Suomen kansalaisuus. Yksi osakkaista on Suomen kansalainen ja kotoisin mantereelta eikä omaa Ahvenanmaan kotiseutuoikeutta eikä myöskään asu Ahvenenmaalla. Maa-alue olisi esim. 3000 m2. Yhtiön osakkeet jakautuisivat tasan näiden kolmen osakkaan kesken. Olisiko tällainen mahdollista. Maa-alue voisi olla ansiotoimintaa varten tai vapaa-aikaa varten hankittu.

        Käsitykseni mukaan maakuntaan rekisteröidyn osakeyhtiön osakkeiden omistamiseen ei ole mitään rajoituksia. Kai ne voivat olla jopa 100% esimerkiksi venäläisten hallussa. Toinen asia on sitten yhtiön hallitus - jos muistan oikein enemmistön on olatava kotiseutuoikeuden omaavia henkilöitä.

        Muistaakseni Getalla ja Brändössä on markkinoitu varma toteutuivatko nämä projektit koskaan.


      • loppu lähellä
        Kanske? kirjoitti:

        Käsitykseni mukaan maakuntaan rekisteröidyn osakeyhtiön osakkeiden omistamiseen ei ole mitään rajoituksia. Kai ne voivat olla jopa 100% esimerkiksi venäläisten hallussa. Toinen asia on sitten yhtiön hallitus - jos muistan oikein enemmistön on olatava kotiseutuoikeuden omaavia henkilöitä.

        Muistaakseni Getalla ja Brändössä on markkinoitu varma toteutuivatko nämä projektit koskaan.

        Ruotsalaisten omistuksessa kohta kaikki Ahvenanmaalla.


      • Oma lainsäädäntö??
        Kanske? kirjoitti:

        Käsitykseni mukaan maakuntaan rekisteröidyn osakeyhtiön osakkeiden omistamiseen ei ole mitään rajoituksia. Kai ne voivat olla jopa 100% esimerkiksi venäläisten hallussa. Toinen asia on sitten yhtiön hallitus - jos muistan oikein enemmistön on olatava kotiseutuoikeuden omaavia henkilöitä.

        Muistaakseni Getalla ja Brändössä on markkinoitu varma toteutuivatko nämä projektit koskaan.

        Esimerkkinä viiden asunnon rivitalo-osakeyhtiö. Asunto-osakeyhtiö omistaa tontin, jolla rivitalo sijaitsee, vaikkapa Getassa. Jos kaikki asunnot ovat yhtäsuuret ja niiden hallintaan oikeuttavat asunto-osakkeet samanarvoisia, niin tuolloin vähintään kolmen huoneiston hallintaan oikeuttavien asuinosakkeiden on oltava Ahvenanmaan kotipaikkaoikeuden omaavien henkilöiden omistuksessa? Muutoinhan kiinteän tonttimaan omistus on Ahvenanmaan ulkopuolisessa omistuksessa? Jos koko hankkeen päärahoittajana olisi Ahvenanmaalainen taho (esim. pankki) niin silloin omistus olisi 100% Ahvenanmaalla, kunnes velka olisi maksettu ja kotipaikkaoikeus hankittu?


      • Esimerkki Brändön kunnasta
        Oma lainsäädäntö?? kirjoitti:

        Esimerkkinä viiden asunnon rivitalo-osakeyhtiö. Asunto-osakeyhtiö omistaa tontin, jolla rivitalo sijaitsee, vaikkapa Getassa. Jos kaikki asunnot ovat yhtäsuuret ja niiden hallintaan oikeuttavat asunto-osakkeet samanarvoisia, niin tuolloin vähintään kolmen huoneiston hallintaan oikeuttavien asuinosakkeiden on oltava Ahvenanmaan kotipaikkaoikeuden omaavien henkilöiden omistuksessa? Muutoinhan kiinteän tonttimaan omistus on Ahvenanmaan ulkopuolisessa omistuksessa? Jos koko hankkeen päärahoittajana olisi Ahvenanmaalainen taho (esim. pankki) niin silloin omistus olisi 100% Ahvenanmaalla, kunnes velka olisi maksettu ja kotipaikkaoikeus hankittu?

        Suomalainen P-S Asunnot markkinoi:

        http://www.ps-asunnot.fi/VAPAA_AIKA.htm

        Myös esimerkiksi Chipsin omistamat kiinteistöt ovat oikeastaan Norjalaisessa omistuksessa.

        Yhtiön omistus voi siis olla 100% ei-Ahvenanmaalainen mutta sen hallituksessa on oltava enemmistö Ahvenanmaalaisia.


      • ostaisin
        Esimerkki Brändön kunnasta kirjoitti:

        Suomalainen P-S Asunnot markkinoi:

        http://www.ps-asunnot.fi/VAPAA_AIKA.htm

        Myös esimerkiksi Chipsin omistamat kiinteistöt ovat oikeastaan Norjalaisessa omistuksessa.

        Yhtiön omistus voi siis olla 100% ei-Ahvenanmaalainen mutta sen hallituksessa on oltava enemmistö Ahvenanmaalaisia.

        Chipsiltä kuin mantereen ja Nordean rosvoilta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2175
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1198
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      761
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      550
    Aihe