Halba

bizza

Lähipiirissäni on jonkin verran kokemuksia näistä ANKARAn exoottisista pizzanpyörittelijöistä. Tapahtui kerran eräässä suuressa kaupungissa pääkaupunkiseudun ulkopuolella niin, että naispuoleinen ystäväni pääsi kokin papereilla jopa tarjoilijaksi erääseen etniseen pizzapuljuun. No osa palkastahan maksettiin pimeänä, osaa palkasta ei maksettu koskaan. Paikan onnellisesti suomalaisnaisen kanssa avioitunut isäntä hässi tarjoilijoitaan minkä ehti, ja jos ei antanut, niin sai paskat työvuorot tai muuta skeidaa. Lomarahat sun muut sai unohtaa. No ystäväni teki valituksen viranomaisille ja otti lopputilin kyllästyttyään koko härdelliin. Asia meni oikeuteen ja ystävän auton ikkunat joutuivat ajoittaisen rikastamisen kohteeksi ja illalla kaupungilla liikkumisen sai unohtaa.

Itse sain aikanaan ketutuskohtauksen kun pizzan mukana alkoi saamaan pääkaupunkiseudulla useasta paikasta limun, joka oli pakattu ainoastaan turkinkielisiin pulloihin. Laitoin asiasta kyselyä tulliin, elintarvikevirastoon, tuotevalvontakeskukseen, poliisille, jne. Tähän minua kannusti erään suuren juomafirman edustajan kommentti asiasta. Hän kertoi, että Helsingin keskustassa oli esimerkiksi eräs kioski, jossa oli ko. juomafirman kustantamat jääkaapit, mutta lafka ei tilannut mitään heiltä. Kaapit olivat täynnä turkista salakuljetettuja tuotteita. Juomafirmat itse eivät halua asiaan puuttua, etteivät joudu poliittisesti väärinymmärretyiksi. Lähettelin sähköpostia tosiaan usean eri viranomaisen kanssa, eikä kukaan nähnyt mitään keinoa puuttua asiaan. Lähinnä ehdottivat seuraavaa yhteydenottokohdetta.

Eräästä lähteestä kuulin tarinaa terveystarkastuksia tekevän viranomaisen näkemyksistä etnisistä pizzerioista. Tarinan kertoja oli ollut niin monta kertaa samoissa paikoissa ko. viranomaisen kanssa, että lopulta olivat lähteneet lounaalle yhdessä. Lounaalla oli tullut esiin, että yleisin huomautuksen aihe pizzerioissa on ulostebakteerit jääkaapin kahvoissa ja muilla pinnoilla. Kyse on siis siitä, että kakkoshädän jälkeen ei pestä räpylöitä, vaan mennään pyörittelemään safkaa keittiöön. Joku väitti, että tähän käsienpesun välttämiseen saattaisi liittyä uskonnollisia piirteitä. Tiedä häntä.

Itse en ole syönyt pizzaa muualla kuin siinä kuittitakuuta mainostavassa ketjussa viiteen vuoteen.

Viimeisin muualla syöty pizza taisi olla lahdessa 04. Yövyimme mustan kissan hotellissa ja viimeisen baarin jälkeen tuli nälkä. Kipaisin läheiseen yöpizzeriaan hakemaan koko seurueelle evästä. Jonoahan paikassa oli parinkymmenen hengen verran ja avokeittiön tiskiltä sai maksettuaan paperilapun, jossa oli tilausnumero. No kun safkat oli maksettu ja aloin odottelemaan niitä, aloin katselemaan tiskin edessä seisten keittiöön päin samoin kuin pari muutakin nälkäistä. Keittiön ja salin välissä oli siis ainoastaan tiski, jossa oli ainoastaan kulkuaukko päädyssä. Katselin kun pizzapohjia väänneltiin ja täyteltiin tottuneen oloisesti. Yhtäkkiä eräs paikan työntekijöistä tuli kohdalleni tiskin toiselle puolelle ja käski, että keittiö päin ei saada katsoa. Mietin hetken, että pitäisikö minun tuijottaa siis seinää, mutta vittuunnuin ja sanoin vain joo joo ja jatkoin näiden parin muun kanssa keittiön askareiden tuijottamista noin metrin päästä tiskistä. Samaan aikaan toinen työntekijä ojensi minulle pizzani. Vaihdoin pari sanaa vieressä odottavan kanssa ja tein lähtöä. Yhtäkkiä eräs työntekijöistä vilahti minun puolelleni tiskiä ja tummat kourat olivat kaulassani kiinni kuristusotteessa kiihtyneen äänen huutaessa räkää kohti kasvojani. En ehtinyt reagoida asiaan vielä mitenkään, kun reunimmaisen loosin selkänojan yli hyppäsi nuori kundi ja pajautti ahdistelijaani hedarilla niskaan niin, että kuristajan otsa kolahti kovaa omaani vasten. Kuristaja kellahti lattialle ja tämä nuorimies paukautti pari litsaria hänen naamaansa. Keittiöstä juoksi henkilökuntaa pieksemään tätä minun apuuni tullutta kaveria. Lopputulos näytti julmalta interkulttuuriselta poikarakkaudelta. Ympärillä repesi aikamoinen kaaos ja minä hipsin paikalta pois (noloa) välttäen maineeni ja puhtaan rikosrekisterini tapaturmaista sotkeentumista. Kaikki tämä sen takia, ettei keittiöön saa katsoa.
Miten lie HAAPAVEELLÄ? Hyötyykö suomen kansa millään tavalla näistä pitsan kääntäjistä?

2

155

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kova stoori

sulla. En tiedä kyllä miten Haapavedellä menee, mutta ainakin tuntuu siinä tk:ta lähempänä olevassa vaihtuvan ne ns. "ulkopuoliset työntekijät" aika tiuhaan. Pizza on kyllä hyvää, paskakin on suurinpiirtein pysynyt kasassa tuon jälkeen.

• hyvin muistissa

Muistan vieläkin pari vuotta sitten, kun jouduin nuorien suomalaisjätkien hakkaamisen kohteeksi moneen otteeseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      28
      2849
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2641
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      26
      2353
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      49
      1904
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1483
    6. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1463
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1173
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      102
      1173
    9. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      71
      1015
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      958
    Aihe