Hyvien pokkareiden

kuvanlaatu?

Onko Panasonic lx-3 tai Leica d-lux 4 :nkuvanlaatu plussakorttijärkkärilaatua?

15

809

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kerroppa se

      ihan aluksi

      kerro ja perustele ihan omin sanoin missä kuvassa on laatua

    • eipä ole

      Hyvissä olosuhteissa, pienimmällä herkkyydellä ja A4-A3 tulosteissa eroja on vaikea havaita. Heti kun mennään tästä ihanne tilasta pois, niin järkkäreiden ja pokkareiden erot tulevat esiin. Kohina, syvyysterävyys, dynamiikka jne. näitä asioita ei vaan pysty pieni kennoisilla kameroilla tuottamaan samalla tapaa kuin järkkäreillä. Sigman DP1/DP2 ovat ainoat pokkarit, jotka kuvanlaadullisesti vastaavat täysin järkkäreitä, LX3, G10, GX200 jäävät niistä jälkeen. Paljon tämä juupas eipäs väittely kiteytyy myös siihen, että mikä on kenellekin se "sama laatu" ja katsotaanko tietokoneelta 100% suurennoksia vai ei.

      Jees, mutta sinäänsä tästä nyt on ihan turha aloittaa taas mitään väittelyä. Yksinkertainen asia, pienet kennot eivät kykene tuottamaan samaa laatua kuin mitä isot. Tietysti tämä vaatii eteen myös laadukkaan optiikan. Pokkareiden vahvuudet tulevat siinä, että ne on helpompi kantaa mukana, huomaamattomampia eikä tuolla kuvanlaadulla ole tavalliselle harrastajalle niin suurta merkitystä.

      • vielä...

        En omista digijärkkäriä, ennen kuin joku tulee sitä tähän kitisemään. Jokainen jolla on silmät päässä pystyy nämä samat asiat toteamaan itsekin netin ihmeellisestä maailmasta.


      • että…
        vielä... kirjoitti:

        En omista digijärkkäriä, ennen kuin joku tulee sitä tähän kitisemään. Jokainen jolla on silmät päässä pystyy nämä samat asiat toteamaan itsekin netin ihmeellisestä maailmasta.

        Voiko tosiaan olla niin, että nettikuvien bittisyys, sävyala ja resoluutio riittävät arvioimaan eri kameramallien kuvanlaatua vaikkei edes omista kameraa tähän kitisemättä.


      • Pokkareillakin
        että… kirjoitti:

        Voiko tosiaan olla niin, että nettikuvien bittisyys, sävyala ja resoluutio riittävät arvioimaan eri kameramallien kuvanlaatua vaikkei edes omista kameraa tähän kitisemättä.

        Saa monessa tilanteessa yhtä hyvää kuvaa kuin järkkäreillä, jos osaa.


      • ihan ymmärtää
        että… kirjoitti:

        Voiko tosiaan olla niin, että nettikuvien bittisyys, sävyala ja resoluutio riittävät arvioimaan eri kameramallien kuvanlaatua vaikkei edes omista kameraa tähän kitisemättä.

        Eli sinunko mielestä ei pysty vertailemaan kahta kuvaa, jotka on otettu maksimi laadulla samanlaisissa olosuhteissa? Näistä löytyy myös tarvittaessa RAW kuvat, riittääkö sekään sinulle? Kuva on kuva eikä se siitä miksikään muutu, oletko sinä ottanut sen vai onko sen ottanut joku muu. Minä en puhu nyt mistään valokuvasivustoista, minne tavikset ja kaiken maailman harrastajat tunkevat niitä tylsiä kuvia talitinteistä ja auringonlaskuista, joissa resoluutio ei riitä edes postikorttiin ja kuvien tiedot on poistettu. Kun arvostelu ja vertailu tehdään oikein, niin kitinä on turhaa.


      • että…
        ihan ymmärtää kirjoitti:

        Eli sinunko mielestä ei pysty vertailemaan kahta kuvaa, jotka on otettu maksimi laadulla samanlaisissa olosuhteissa? Näistä löytyy myös tarvittaessa RAW kuvat, riittääkö sekään sinulle? Kuva on kuva eikä se siitä miksikään muutu, oletko sinä ottanut sen vai onko sen ottanut joku muu. Minä en puhu nyt mistään valokuvasivustoista, minne tavikset ja kaiken maailman harrastajat tunkevat niitä tylsiä kuvia talitinteistä ja auringonlaskuista, joissa resoluutio ei riitä edes postikorttiin ja kuvien tiedot on poistettu. Kun arvostelu ja vertailu tehdään oikein, niin kitinä on turhaa.

        Miten niitä RAW-kuvia verrataan netin ihmeellisessä maailmassa kun RAW-kuvat ei näy mun netissä.
        En nyt puhu kuvan ottajasta vaan niiden vertaamisesta "netin ihmeellisessä maailmassa".

        Jotku suuret mestarit tällä foorumilla väittävät, että RAW-kuvaa ei ole olemassakaan, puhumattakaan, että sen voisi nähdä. Sanovat, että RAW on vain tiedosto (tylsiä nollia ja ykkösiä talitinteistä ja aurinngonlaskuista ) joka pitää konvertoida joksikin muuksi ennenkuin se tiedosto kuvaksi.

        Jotkut asiat vaan ovat minulle liian vaikeita ymmärtää
        katso keskustelua
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000009&conference=4500000000000188&posting=22000000042417909


      • Täällä usein puhutaan isoista kuvkoista, jopa A0 koosta. Tuo A0 on tarkalleen 841*1189 mm. Kunkahan monella on mahdollisuus tehdä näin suuria kuvia. Mikäli pysytään A4 kokoa pienemmissä siihen riittää pokkarikin. Eri asia on sitten jos tosiaan on tarvis saada pitkiä teleitä tai arkkitehtuuri opiskoja kiinni siihen tarvitaan välttämättä järkkäri.

        Vielä kerran kuvaaminen ei ole yksin tekniikkaa vaan osin myös taidetta. Pelkkä tekninen virheettömyys ei tee kuvasta hyvää.

        Katselin tänään Nikon D3 nikkor 14-28 f2,8:lla otettua kuvaa, joka oli aika kuraa. Kuvaaja ei ollut osannut käyttää kameraansa. Mikäli ei halua opetella kuvaamisen niksejä järkkäri on turha kapistus.

        Kallis kamera ei tee kenestäkään hyvää kuvaajaa, vaikka tällä palstalla moni luulee.


      • millään leikkiä
        että… kirjoitti:

        Miten niitä RAW-kuvia verrataan netin ihmeellisessä maailmassa kun RAW-kuvat ei näy mun netissä.
        En nyt puhu kuvan ottajasta vaan niiden vertaamisesta "netin ihmeellisessä maailmassa".

        Jotku suuret mestarit tällä foorumilla väittävät, että RAW-kuvaa ei ole olemassakaan, puhumattakaan, että sen voisi nähdä. Sanovat, että RAW on vain tiedosto (tylsiä nollia ja ykkösiä talitinteistä ja aurinngonlaskuista ) joka pitää konvertoida joksikin muuksi ennenkuin se tiedosto kuvaksi.

        Jotkut asiat vaan ovat minulle liian vaikeita ymmärtää
        katso keskustelua
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000009&conference=4500000000000188&posting=22000000042417909

        En jaksaisi millään ruveta leikkimään noin rasittavan tapauksen kanssa. Sovitaan niin, että mitään tiedostoja ei voi ladata koneelle ja näitä tiedostoja ei pysty vertailemaan millään keinolla. Jokainen jolla on vähänkään järkeä päässä ymmärtää mistä on kyse, tälläinen lapsellinen pelleily ei kiinnosta.


      • koko ei ratkaise aina
        hexi kirjoitti:

        Täällä usein puhutaan isoista kuvkoista, jopa A0 koosta. Tuo A0 on tarkalleen 841*1189 mm. Kunkahan monella on mahdollisuus tehdä näin suuria kuvia. Mikäli pysytään A4 kokoa pienemmissä siihen riittää pokkarikin. Eri asia on sitten jos tosiaan on tarvis saada pitkiä teleitä tai arkkitehtuuri opiskoja kiinni siihen tarvitaan välttämättä järkkäri.

        Vielä kerran kuvaaminen ei ole yksin tekniikkaa vaan osin myös taidetta. Pelkkä tekninen virheettömyys ei tee kuvasta hyvää.

        Katselin tänään Nikon D3 nikkor 14-28 f2,8:lla otettua kuvaa, joka oli aika kuraa. Kuvaaja ei ollut osannut käyttää kameraansa. Mikäli ei halua opetella kuvaamisen niksejä järkkäri on turha kapistus.

        Kallis kamera ei tee kenestäkään hyvää kuvaajaa, vaikka tällä palstalla moni luulee.

        "Mikäli pysytään A4 kokoa pienemmissä siihen riittää pokkarikin"

        Ei riitä. Kuvaan vaikuttaa myös käytetty polttoväli, valovoima ja kennon koko. En muista nähneeni yhtään pokkaria jossa olisi oikea laajakulma, eli kuvakulma yli 100 astetta. Aika harvalla pokkarilla saa läheltä potrettikuvan jossa tausta siedettävästi pehmeä. Voihan sitä jollain supersuttubridgellä ottaa potrettikuvan jostain parinkymmenen metrin päästä että saa vähän suttua taustalle, mutta onko sellaiseen välimatkaan aina mahdollisuutta. Liikkuva kohde huonossa valossa on mahdoton kuvattava mille tahansa mikrokennoiselle. Siihen ei vaikuta tippaakaan tehdäänkö kuvasta postimerkki vai A0, molemmissa tapauksissa lopputulos ei kelpaa edes perseen pyyhkimiseen.


      • koko ei ratkaise aina kirjoitti:

        "Mikäli pysytään A4 kokoa pienemmissä siihen riittää pokkarikin"

        Ei riitä. Kuvaan vaikuttaa myös käytetty polttoväli, valovoima ja kennon koko. En muista nähneeni yhtään pokkaria jossa olisi oikea laajakulma, eli kuvakulma yli 100 astetta. Aika harvalla pokkarilla saa läheltä potrettikuvan jossa tausta siedettävästi pehmeä. Voihan sitä jollain supersuttubridgellä ottaa potrettikuvan jostain parinkymmenen metrin päästä että saa vähän suttua taustalle, mutta onko sellaiseen välimatkaan aina mahdollisuutta. Liikkuva kohde huonossa valossa on mahdoton kuvattava mille tahansa mikrokennoiselle. Siihen ei vaikuta tippaakaan tehdäänkö kuvasta postimerkki vai A0, molemmissa tapauksissa lopputulos ei kelpaa edes perseen pyyhkimiseen.

        Syvyysterävyyden hallinta ei ole kaiken autuaaksi tekevä asia. Mainitsemissasi potrettikuvissa ei tarvita syväterävyyden hallintaa. Pitää osata valita tausta ja kuvakulma oikein. Tämä toki vaatii taiteellista silmää.Taustan pehmennyksellä voi tietysti korvata puuttuvaa taitoa.

        Valitettavasti harva pystyy ottamaan potrettikuvan ilman syväterävyyden hallintaa, mutta se juuri sitä taidottomuutta.

        Vielä kerran valokuvaus ei ole vain tekniikaa, vaan myös osin taidetta.

        Hyvä kuva on sellainen, että sillä on jokin sanoma.

        Siihen ei tarvita välttämättä Hasselblad merkkistä kameraa.


    • eikä tule.piste

      Joten minkään pokkarin laatu ei yllä minkään järkkärin tasolle. Plussakortilla tai ilman. Mutta mitä väliä sillä sinulle on? Sinulla ei ole järkkäriin edes varaa. Ei edes äitisi plussakortilla.

      • kiltisti

        äidin poika. Et itse taida edes omistaa kameraa.

        Hyvä esimerkki hyvästä pokkarista on Canonin G10


      • äidin poika..
        kiltisti kirjoitti:

        äidin poika. Et itse taida edes omistaa kameraa.

        Hyvä esimerkki hyvästä pokkarista on Canonin G10

        Oikeassa olet siinä että olen äitini poika. En kovin kiltti. Rahaa on, vakituinen työ, velaton asunto ja kameroita ja optiikkaa kaapit täynnä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      178
      10276
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      52
      3495
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      49
      3233
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      64
      2855
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      204
      2207
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      116
      2193
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2013
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1628
    9. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      22
      1426
    10. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1376
    Aihe