Baby Blues

KM jälkeen

Keskenmeno kaavittiin perjantaina, suhtauduin asiaan tyynen rauhallisesti, sillä osasin ennakoida asian alusta alkaen. Nyt yhtäkkiä iski baby blues! Aurinko paistaa, aviomies on kultainen, työt sujuvat hienosti... ja minä tässä istun itku kurkussa ja koitan selitää itselleni, ettei tässä mitään hätää... Jotenkin on sellainen olo, etten sure sitä vauvaa, vaan kroppa oireilee ja siitä kärsii myös mieli.

Miten teillä muilla on ollut, siis oletteko havainneet raskaushormonin laskuun liittyviä mielialamuutoksia, siis sellaista mikä ei ole ihan vain menetykseen liittyvää surutyötä?

3

548

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitten

ja vuodan edelleen. Tätä oli kovasti odotettu ja oltiin niin innoissaan. En itkenyt tai muutenkaan ollut erityinen kun sen sit tajusin että kesken meni.Esitän pirteätä ja ajattelin että onhan vielä uusi mahdollisuus. Mutta joka päivä ajattelen asiaa about 24 tuntia, varmaan vuodostakin johtuen. Olen äkäinen ja ärsyttää kaikki, välillä masentaa. Kait se kuuluu asiaan, mutta haluasin jo NORMAALIA elämää. Vuositko vielä kaavinnan jlk. Joko saatte yrittää uutta. Minkä ikäinen olet ja onko jo lapsia. Mulla ei ole.

• KM:n baby blues

Tunnistan ihan saman reaktion itsessäni. Olin oikeastaan yllättäynyt, ettei netissä tai tieteellisissä tutkimuksissa ole juurikaan juttua siitä, mikä merkitys keskenmenon jälkeen (jyrkälläkin) raskaushormonin muutoksella on mielialamuutoksiin. Olen yhden lapsen synnyttänyt ja kokenut synnytyksen jälkeen ns. baby bluesin (ei siis masennuksen). Joten osaan tunnistaa oloni samanlaiseksi kuin silloin; kyyneleet vain valuvat hysteerisesti, vaikka surua en tunne (samassa suhteessa). Toki olen pettynyt ja surullinen, mutta en yhtä voimallisesti kuin kropassa tapahtuu muutoksia. Loogisesti ajatellen jotakin merkitystä täytyy ilman muuta olla sillä, että kuinka jyrkkä hormonimuutos on KM:n jälkeen ja missä vaiheessa keskenmeno tapahtuu (esim. istukan toiminta) ja tehtiinkö kaavinta, joka nopeuttaa raskausmateriaalin poistumista. Kaikki keskenmenon jälkeinen henkinen taakka ei ole siis mielestäni menetyksestä johtuvaa, vaan osaltaan myös raskaushormonimuutoksesta johtuvaa. Olisi hyvä, kun tämäkin tuotaisiin enemmän esille, että osaisi varautua. Minulla voimalliset reaktiot alkoivat toinen päivä kaavinnan jälkeen.

• painajaisunessa

En lähtenyt suremaan keskenmenoa (ei ollut minun kohdallani ensimmäinen keskenmeno) ja alkuun meni hyvin, mutta kaavinnan jälkeen ahdistuneisuushäiriöni puhkesi täyteen kukkaansa ja sen kanssa tässä yritän nyt sitten eleskellä. Välillä on kuin eläisin keskellä painajaisunta. Yhden päivän kerrallaan...Toivon että uusi raskaus joskus alkalsi ja ehkä ahdistuneisuushäiriöni silloin asettuisi...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, minkä tiedon juuri nyt haluaisit

tietää hänestä, naisesta?
      Ikävä
      129
      1334
    2. Stubbin ylimielinen uho vie Suomea sotaan!!?

https://m.youtube.com/watch?v=aQ3c540lm9o Miten voi olla että maamme presidentii toimii näin vastuuttomasti kuten hölöt
      Maailman menoa
      458
      1023
    3. Miesten suusta kuultua

Olen tässä samaa nyt muutaman kerran kuullut miesten suusta seuraavaa, toki hieman erilaisin sanavalinnoin kerrottuna: "
      Sinkut
      159
      627
    4. Sinkut-palstan suurin valhe

Sinkut-palstan suurin valhe on väite siitä, että naisten olisi helpompaa pariutua kuin miesten. Niin kauan kuin sitä va
      Sinkut
      184
      553
    5. Nainen, minkä tiedon juuri nyt haluaisit

tietää hänestä, miehestä?
      Ikävä
      43
      549
    6. Martina Aitolehti täräyttää suorat sanat Immu Fight Nightista: "Menen tietysti voittamaan"

Martina Aitolehti on ehtivä. Nyt hän on mukana Immu Fight Nightissa - ja kehässä vastaan tulee Nanna Karalahti. Miten l
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      528
    7. Nainen mitä jos kaivattusi olisi biseksuaali

Loppuisiko kiinnostus
      Ikävä
      71
      523
    8. Haluaisin mies tietää pari juttua

Haluisin mies laittaa sulle viestiä ja kysyä paria asiaa sulta. Mun piti kysyä ne tässä joitakin päiviä sitten irl, mutt
      Ikävä
      20
      486
    9. Miten usein

Vielä siellä muistelet meitä tai minua?
      Ikävä
      38
      483
    10. Luotan sinuun nainen, kuin kallioon!

Jos joskus tuntuu siltä, että haluat puhua minulle jotain luottamuksella niin voit luottaa siihen, että kaikki jää meid
      Ikävä
      39
      481
    Aihe