Minulla ensimmäiset ja vaikeat vv.oireet alkoivat 47 vuotiaana (nyt olen 51) Silloin oli elämässäni raskas vaihe menossa. Kolmeen viikkoon en nukkunut, ruokahalu meni täysin. Hikoilua,kuumia ja kylmiä aaltoja,pelkotiloja.ärtyneisyyttä,tykytyksiä. Koko elämä oli yhtä kaaosta. Kävin tk:ssa lääkärin vastaanotolla ja mainitsin että voisko tämä olla "mummo"tautia. Otettiin verikokeet ja ne osoittivat arvojen olevan yläkantissa myös kilpirauhasarvo. Sain laastarit käyttöön ja lopetin kahvin juonnin,oireet helpottivat jo 3 viikossa. Käytin laastareita 2 vuotta. Sen jälkeen olen pärjännyt ilman. Nyt on uusi elämäntilanne ja vv.oireet pukkaa päälle. Olen aloittanut uuden työn 5 vuoden työttömyysjakson jälkeen, mikä sinällään jo aiheuttaa jännitystä. Onko kukaan huomannut samaa että "raskaat"elämänvaiheet pahentavat vv.oireita.
"Raskaat" elämänvaiheet ja vv.oireet
8
1563
Vastaukset
- ...
Stressi vaikuttaa ihan varmasti hyvinvointiin, oli ikä mikä tahansa.
Myös niin voi käydä, että ihminen laittaa sellaisetkin oireet ja asiat esim. vv:n piikkiin, jotka eivät kuulu. Kuten ketjun aloittajalla kävi kilpirauhasen kanssa. Eihän niitä voi aina tietää.
Siksi kannattaa yrittää tehdä kaiken minkä jaksaa, sen eteen, että jaksaisi keinotella päivästä toiseen myös pahoina aikoina.
Itselläni auttaa liikunta. Sekä muihin, että vaihdevuosioireiin ja -murheisiin. Suosittelen :-).- huomaavinani
että stressaavassa elämäntilanteessa, vv-oireita on enemmän. Itselläni kävi niin, että aloin yhtäkkiä lihoa, syömättä enempää kuin ennenkään, ahdisti muutenkin viidenkympin lähentyminen henkisesti todella paljon, ahdisti se, että en ole osannut elää. Olen tuhlannut vuosia elämällä tapahtumaköyhää elämää ym.
"Vanhenemisoireita" oli paljon, hiusten ohenemista myöten.
Otettiin verikokeet, ilmeni kilpirauhasen vajaatoiminta. Järkytyin asiasta niin, että olen melkein unohtanut , että vaihdevuodetkin on meneillään. Asia on uusi , lääkitystä kokeillaan, annostusvahvuutta kai lähinnä.
Kysyisin aloittajalta, saitko lääkityksen kilpirauhasvaivoihin? - Mimmu
Liikuntaa harrastankin jonkun verran ja näin keväällä on ihanaa vaikka sauvakävellä. Kesällä myös lavatansseissa (veden äärellä) käyminen kuuluu minun ja mieheni harrastuksiin. Siinä saa mielen ja kropan hyvälle "tuulelle".
- Mimmu
Mimmu kirjoitti:
Liikuntaa harrastankin jonkun verran ja näin keväällä on ihanaa vaikka sauvakävellä. Kesällä myös lavatansseissa (veden äärellä) käyminen kuuluu minun ja mieheni harrastuksiin. Siinä saa mielen ja kropan hyvälle "tuulelle".
että en saanut lääkitystä kilpirauhasvaivoihin,koska arvot olivat hiukan yli viitearvojen. Tilannetta on seurattu ja seurataan edelleen verikokeilla.
- Nainen 57v.
Mimmu kirjoitti:
että en saanut lääkitystä kilpirauhasvaivoihin,koska arvot olivat hiukan yli viitearvojen. Tilannetta on seurattu ja seurataan edelleen verikokeilla.
Oireiden mukaan pitäisi saada lääkitys kilpirauhassairauteen, aikas paljon kilpparistakin ovat vv-oireet, sydäntykyttely, hikoilua, masennusta, ahdistuneisuutta, väsymistä, yms. Itse sain lääkityksen, tosin jo 1993.
Kilppariarvot voivat olla vaikka viitearvojen sisälläkin ja silti saa lääkityksen jos on oireita. Monella on vaihdevuosivaivat helpottaneet kilpparilääkityksen myötä, koska kilpparivaikuttaa vaihdevuosiin ja päinvastoin, jollei ole hoidossa.
Itselläni ei ole vaihdevuosiin lääkitystä ja olen pärjännyt, tykyttelyjä olen hoidellut Magnesiumilla.
Jotkut ovat saaneet lääkäriltä *koelääkityksen* kilpirauhasen vajaatoimintaan, näin tiedetään, helpottaako olotila. Tosin lääkitystä pitää jatkaa 3-4 viikkoa, ennen kuin tietää.
Kilpparin oireilut ovat aika tavalla samanlaisia kuin vv-oireet ja kun kummatkin oireilee, voin vain kuvitella, miten voimakkaita oireita on. - Myös 57.
Nainen 57v. kirjoitti:
Oireiden mukaan pitäisi saada lääkitys kilpirauhassairauteen, aikas paljon kilpparistakin ovat vv-oireet, sydäntykyttely, hikoilua, masennusta, ahdistuneisuutta, väsymistä, yms. Itse sain lääkityksen, tosin jo 1993.
Kilppariarvot voivat olla vaikka viitearvojen sisälläkin ja silti saa lääkityksen jos on oireita. Monella on vaihdevuosivaivat helpottaneet kilpparilääkityksen myötä, koska kilpparivaikuttaa vaihdevuosiin ja päinvastoin, jollei ole hoidossa.
Itselläni ei ole vaihdevuosiin lääkitystä ja olen pärjännyt, tykyttelyjä olen hoidellut Magnesiumilla.
Jotkut ovat saaneet lääkäriltä *koelääkityksen* kilpirauhasen vajaatoimintaan, näin tiedetään, helpottaako olotila. Tosin lääkitystä pitää jatkaa 3-4 viikkoa, ennen kuin tietää.
Kilpparin oireilut ovat aika tavalla samanlaisia kuin vv-oireet ja kun kummatkin oireilee, voin vain kuvitella, miten voimakkaita oireita on.Minulla alkoi kilpparin vajaatoiminta jo ennen vaihtareita. Liekö sitten tyroksiini-lääkityksellä osuutensa, että vv-oireeni ovat olleet kohtuulliset. Erilaisia luontaishoitoja on tullut kokeiltua mielenkiinnon vuoksi. Ei niistä ole juuri apua ollut, paitsi tästä nykyisin käyttämästäni. Tuotteesta on käyty kiivasta keskustelua palstalla, joten ei siitä nyt sen enempää. Joillekin tuntuu olevan vaikeaa hyväksyä, että luontaistuote voi auttaa. En tosin ymmärrä, miksi näin on.
Asiasta toiseen: magnesiumilla on niin paljon hyviä vaikutuksia, että sitä kannattaisi kaikkien, iästä riippumatta, käyttää. Itselläni öiset jalkakrampit loppuivat magnesiumin avulla. Googlesta löytyy tietoa ko. aineen vaikutuksista. Kaikille sydämen tykytyksistä kärsiville se on erityisen tärkeää.
Nykyajan köyhdytetystä ravinnosta magnesiumia ei saa kylliksi. - Mc_Activelle
Myös 57. kirjoitti:
Minulla alkoi kilpparin vajaatoiminta jo ennen vaihtareita. Liekö sitten tyroksiini-lääkityksellä osuutensa, että vv-oireeni ovat olleet kohtuulliset. Erilaisia luontaishoitoja on tullut kokeiltua mielenkiinnon vuoksi. Ei niistä ole juuri apua ollut, paitsi tästä nykyisin käyttämästäni. Tuotteesta on käyty kiivasta keskustelua palstalla, joten ei siitä nyt sen enempää. Joillekin tuntuu olevan vaikeaa hyväksyä, että luontaistuote voi auttaa. En tosin ymmärrä, miksi näin on.
Asiasta toiseen: magnesiumilla on niin paljon hyviä vaikutuksia, että sitä kannattaisi kaikkien, iästä riippumatta, käyttää. Itselläni öiset jalkakrampit loppuivat magnesiumin avulla. Googlesta löytyy tietoa ko. aineen vaikutuksista. Kaikille sydämen tykytyksistä kärsiville se on erityisen tärkeää.
Nykyajan köyhdytetystä ravinnosta magnesiumia ei saa kylliksi.Asian vierestä kommentoin tuota magnesiumin käyttöä. Käytän itse Kalkki-Magnesium-tabletteja ja mulla ne myös auttavat jalkojen suonenvedon välttämiseen öisin. Samoin tuo kalkki taitaa olla myös tärkeä vv-ikäiselle.
- .............
Mimmu kirjoitti:
rennosti vaihdevuosien aikana erityisesti,sen huomaan.Minulla verenpaine nousee korkealle kun stressiä ja en muista levätä.Myös alkoholin liika käyttö ja suolainen ruoka nostaa verenpainetta.
Minulla hyvä mittari kotona,ostin kuukausi sitten ja huomaan heti mistä johtuu oireeni.
Saan sellaista paniikkioloa kuin ilma loppus ja väsyttää,kun mittaan verenpaineen se on liian korkea.
Söin myös lakritsia ja se nostaa heti verenpainetta,eli empä syö enää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383839Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362974Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt91882Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51608Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41089- 71934
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38864- 44774
- 65741
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat23731