Mitkä ovat kriteerit jotka on täytyttävä vuoropäiväkodissa
olevan hoitovuoroissa jotta paikka säilyy?
eli mikä on tämä "säännöllinen" viikonloppu hoito? 1 x viikko esim la ? vai 3 x kk la hoito?
Riittääkö esimerkiksi tämä vai vaatiiko paikan säilytys myös iltahoitoa "säännöllisesti" joka viikko ?
Mitä meiltä olette onko meillä oikeus vuoro paikkaan: kun minä 3 vuorotyössä viikonloput.
Avopuoliso arki (perus vuoro 8-16) mutta Ma-Pe päivystää jos tarvitaan niin tuleekin kotiin esim klo 20.00. Saattaa joutua olemaan viikon työmatkalla vaikka rovaniemellä! ?
Mitäs jo kahteen viikkoon ei tarvitakkaan vuin aamuvuoro hoitoa 8-16 vaikkapa kaksi viikkoa ? Rupeaako päivähoidon johataja jo kotiin soittelemaan että paikka menee jollekin toiselle?
Osaako kukaan neuvoa
14
663
Vastaukset
- on ainakin
niin, että jos vuorohoitoa tarvitaan suhteellisen säännöllisesti, niin silloin on paikka vuoropäiväkodissa. Jos ilta- tai viikonloppuhoitoa tarvitaan vain joskus harvoin yksittäisiä iltoja tai viikonloppuja, niin silloin hoitopaikka on normaalissa päiväkodissa, mutta näinä erikoispäivinä mennään sinne vuoropäiväkotiin. Eli lapsella on tavallaan kaksi hoitopaikkaa.
- vaikkapa
jollekin viikonloppureissulle, niin paikka säilyy. Mielikuvitusta saa käyttää.
- ei ole
subjektistahoitoa, eli sitä saa vain todelliseen hoidon tarpeeseen (työ, opiskelu), ei siihen ettei viitsi olla lastensa kanssa.
- hoitoon
eli avopuoliso (ei lapsen hultaja, ei velvoitettu siis mihinkään) on päivystävässä työssä... päivähoitoa järkkäävä ihminen sitten otti minuun yhteyttä ja yritti ihan kirkkaasti kyseenalaistaa lapseni vuorohoidon tarpeen, minä siis siinä 3 vuoro töissä. (vai sanotaanko sitä vissiin ihan 5 vuoro kun on viikonloput).
selitin minkä ehdin että vain hultajahan on lapsen hoidosta vastuussa ja saa olla esim lapsen sairastaessa poiss työstää... siis norm huoltajalaki. ei sitten niin millään meinannut mennä jakeluun että jos minun työ tämä niin se on yksi pas*an sama mikä sillä ns.ulkopuolisella ihmisellä on työaika.
kuitenkin laitoin varahakijaksi jotta kun maisemissa voi hakea ja hoitaa jotta mahd säännöllistä ja mieluiten aamua tuli lapselle hoitovuoroihin.
mitäs luulette tuleeko taas natinaa vuoroista...- jo rauhallista
tämän päivystämisen osalta niin saattaa olla hyvänaikaa vain ma-pe 8-16.......
- menetät paikan helposti
Me menetimme sen, koska sukulaiset pystyivät hoitamaan enimmän tarpeen, silloin se oli pakko tilanne, tarkoitus oli vain sen aikaa hoitaa niin, kun paha ja vaativa elämäntilanne selviää, siinä aiheuttajana osaltaan juuri järjestelmän jäykkyys, eli hoidontarve kasvoi yllättäen.
tarvetta oli paljon, ja siitä oli ihan faktaakin paperilla, mutta koska sukulaiset auttoivat, niin paikka meni. Eli, jos sinulla on vuorohoitopaikka, ei kannata miettiä esim. lasten hyvinvointia. Me teimme sen virheen ja olimme ongelmissa. Ajattelimme myös sitä, että yöt on lasten mukavampi olla kotona, ja yöksi oli helppo saada apuakin, sukulaisetkin kun ovat työelämässä ja vuorotyössä osittain.
Eli kunnan tulkinta oli, että koska meillä on sukulaisia, niin silloin ei tarvitse järjestää. On syuorastaan velvollisuus, että mummot ja papat sekä tädit ja enot (välillä naapuritkin)hoitavat minun lapsiani omien töidensä lisäksi. Noissa ei kannata edes yrittää mitään sopua, esim lupaan itse järjestää vaikka pyhät jne. Jos sille tielle lähdet, niin kohta sinulla ei paikkaa enää olekaan.
Nyt saisimme vuorohoitoon keikkalapsina muksut hätätapauksissa. Mutta olen kyllä tehnyt niin, että en käytä sitä. Minä vaan jätän sen veronmaksun vähemmälle. Eli rajoitan työntekoani, ja olen sen kertonutkin kyllä kuntaan. Minusta on erittäin kohtuutonta, että kunta voi tuolla tavalla vaatia ulkopuolisia hoitamaan. Olisivat onnellisia, jos apuja saisivat hankaliin aikoihin.
Muuten, myöskään opiskeluni ei oikeuta vuorohoitoon, vaikka pakollisia kursseja on iltakahdeksaan asti, työssäoppimisia kolmessa vuorossa jne... Koulun sääntöjen mukaan on mentävä, aikataulu on tiukka, mutta päivähoitoa järjestetään vain 16.30 asti. Luovi siinä sitten. - vain hultajalla on velvolli...
menetät paikan helposti kirjoitti:
Me menetimme sen, koska sukulaiset pystyivät hoitamaan enimmän tarpeen, silloin se oli pakko tilanne, tarkoitus oli vain sen aikaa hoitaa niin, kun paha ja vaativa elämäntilanne selviää, siinä aiheuttajana osaltaan juuri järjestelmän jäykkyys, eli hoidontarve kasvoi yllättäen.
tarvetta oli paljon, ja siitä oli ihan faktaakin paperilla, mutta koska sukulaiset auttoivat, niin paikka meni. Eli, jos sinulla on vuorohoitopaikka, ei kannata miettiä esim. lasten hyvinvointia. Me teimme sen virheen ja olimme ongelmissa. Ajattelimme myös sitä, että yöt on lasten mukavampi olla kotona, ja yöksi oli helppo saada apuakin, sukulaisetkin kun ovat työelämässä ja vuorotyössä osittain.
Eli kunnan tulkinta oli, että koska meillä on sukulaisia, niin silloin ei tarvitse järjestää. On syuorastaan velvollisuus, että mummot ja papat sekä tädit ja enot (välillä naapuritkin)hoitavat minun lapsiani omien töidensä lisäksi. Noissa ei kannata edes yrittää mitään sopua, esim lupaan itse järjestää vaikka pyhät jne. Jos sille tielle lähdet, niin kohta sinulla ei paikkaa enää olekaan.
Nyt saisimme vuorohoitoon keikkalapsina muksut hätätapauksissa. Mutta olen kyllä tehnyt niin, että en käytä sitä. Minä vaan jätän sen veronmaksun vähemmälle. Eli rajoitan työntekoani, ja olen sen kertonutkin kyllä kuntaan. Minusta on erittäin kohtuutonta, että kunta voi tuolla tavalla vaatia ulkopuolisia hoitamaan. Olisivat onnellisia, jos apuja saisivat hankaliin aikoihin.
Muuten, myöskään opiskeluni ei oikeuta vuorohoitoon, vaikka pakollisia kursseja on iltakahdeksaan asti, työssäoppimisia kolmessa vuorossa jne... Koulun sääntöjen mukaan on mentävä, aikataulu on tiukka, mutta päivähoitoa järjestetään vain 16.30 asti. Luovi siinä sitten.ja oikeuskin lapsen hoitoon ja sen järjestämiseen. joten laitan sitten tarvittaessa kunnan tantat soittamaan niille mummuille ja kavereille (jotka joskus lasta hoitaa) ja selvittelemään niitten kanssa kunka "velvollisia" ne on lasta hoitamaan.
- selvä juttu
vain hultajalla on velvolli... kirjoitti:
ja oikeuskin lapsen hoitoon ja sen järjestämiseen. joten laitan sitten tarvittaessa kunnan tantat soittamaan niille mummuille ja kavereille (jotka joskus lasta hoitaa) ja selvittelemään niitten kanssa kunka "velvollisia" ne on lasta hoitamaan.
No selvä juttuhan se on, jos te kerran saatte ne sukulaiset hoitamaan lapsianne niin ettehän te silloin TARVITSE sitä vuorohoitoa!? Vuorohoitohan on tarkoitettu nimenomaan sitä tarvitseville, sellaisille joilla ei ole niitä sukulaisia tai muuta tukiverkkoa. Eikös se ole ihanteellinen tilanne, että lapsi on päiväpäiväkodissa ja jos tarvitsee muulloin hoitoa, saatte ne tutut sukulaiset apuun?
- ihmisillä on muutakin elämää
selvä juttu kirjoitti:
No selvä juttuhan se on, jos te kerran saatte ne sukulaiset hoitamaan lapsianne niin ettehän te silloin TARVITSE sitä vuorohoitoa!? Vuorohoitohan on tarkoitettu nimenomaan sitä tarvitseville, sellaisille joilla ei ole niitä sukulaisia tai muuta tukiverkkoa. Eikös se ole ihanteellinen tilanne, että lapsi on päiväpäiväkodissa ja jos tarvitsee muulloin hoitoa, saatte ne tutut sukulaiset apuun?
Miten voit ajatella, että lähes 65-vuotiaat vuorotyötä tekevät ihmiset hoitaisivat vielä vapaansakin vaikkapa lapsenlapsiaan. Ja naapurit, ihan hyvää hyvyyttään, niinkö. Jos pakkotilanteessa löytyy apua, niin eihän kunta voi kuvitella, että niin on aina. Vai hoitaisitko oman työsi lisäksi muiden lapsia? Kuukaudesta toiseen, useina päivinä viikossa? Ja mites siinä tapauksessa, jos niitä hoidettavia olisi enemmänkin, eli ei vain yhdestä perheestä. Usein on näin.
Herää pahvi! Kyllä se vaan on niin, että koska kunnalla on velvollisuus järjestää, niin he eivät saa kieltää sitä sen perusteella, että sattuu olemaan myöskin tukiverkostoa. Nimittäin se verkosto voi käydä lyhytikäiseksi.
Ja vuorohoito on järjestettävä ihan lakisääteisestikin, jos lapsen vanhemmat sitä tarvitsevat. Kunta ei saa laskea hoitoa muiden varaan. Ja minulla on muutoin tästäkin asiasta ihan ministeriöstä saatu opastus, miten kunnan kuuluisi toimia. - yhden asian
ihmisillä on muutakin elämää kirjoitti:
Miten voit ajatella, että lähes 65-vuotiaat vuorotyötä tekevät ihmiset hoitaisivat vielä vapaansakin vaikkapa lapsenlapsiaan. Ja naapurit, ihan hyvää hyvyyttään, niinkö. Jos pakkotilanteessa löytyy apua, niin eihän kunta voi kuvitella, että niin on aina. Vai hoitaisitko oman työsi lisäksi muiden lapsia? Kuukaudesta toiseen, useina päivinä viikossa? Ja mites siinä tapauksessa, jos niitä hoidettavia olisi enemmänkin, eli ei vain yhdestä perheestä. Usein on näin.
Herää pahvi! Kyllä se vaan on niin, että koska kunnalla on velvollisuus järjestää, niin he eivät saa kieltää sitä sen perusteella, että sattuu olemaan myöskin tukiverkostoa. Nimittäin se verkosto voi käydä lyhytikäiseksi.
Ja vuorohoito on järjestettävä ihan lakisääteisestikin, jos lapsen vanhemmat sitä tarvitsevat. Kunta ei saa laskea hoitoa muiden varaan. Ja minulla on muutoin tästäkin asiasta ihan ministeriöstä saatu opastus, miten kunnan kuuluisi toimia.Vuorotyöläisten työn yhteensovittaminen on aika mahdotonta pidemmän päälle. Kun listat tulevat, ne vuorot pitää tehdä. Mitäs sitten, jos ei kukaan pystykään muksuja hoitamaan. Ei se pomon ongelma ole. Pitäisikö palkata yksityiseltä? Samaan aikaan kun kuitenkin joutuu maksamaan kunnalliselle täydet hoitomaksut (ei muuten ole monilapsisella perheellä nekään kovin kohtuulliset).
- jutun aloittaja
selvä juttu kirjoitti:
luottaisin aina vain sukulaisiin tai muihin jota en kuitenkaan voi velvoittaa todellisuudessa lastani hoitamaan kun lähtö töihin tulee...
ihan loppuun asti ei tuo kommentti ole ajateltu! - ...
jutun aloittaja kirjoitti:
luottaisin aina vain sukulaisiin tai muihin jota en kuitenkaan voi velvoittaa todellisuudessa lastani hoitamaan kun lähtö töihin tulee...
ihan loppuun asti ei tuo kommentti ole ajateltu!Miksi olet alunperinikin ilmoittanut, että saat järjestettyä hoidon muulla tavoin. Sano, että lapselle ei ole hoitajaa, tarvitsette vuorohoitoa. Piste. Silloin se järjestyy. Tottakai, jos pk:n johtaja kuulee, että saatte järjestettyä pakkotilanteessa lapselle hoitajan, silloin oletetaan, että ette välttämättä vuiorohoitoa tarvitse.
Jos molemmat vanhemmat on vuorotöissä niin silloin lapsenne on oikeutettu vuorohoitoon. Eikö niin? - ...........
... kirjoitti:
Miksi olet alunperinikin ilmoittanut, että saat järjestettyä hoidon muulla tavoin. Sano, että lapselle ei ole hoitajaa, tarvitsette vuorohoitoa. Piste. Silloin se järjestyy. Tottakai, jos pk:n johtaja kuulee, että saatte järjestettyä pakkotilanteessa lapselle hoitajan, silloin oletetaan, että ette välttämättä vuiorohoitoa tarvitse.
Jos molemmat vanhemmat on vuorotöissä niin silloin lapsenne on oikeutettu vuorohoitoon. Eikö niin?aina sama laulu.
- ilmoittanut pk:hon että saa...
... kirjoitti:
Miksi olet alunperinikin ilmoittanut, että saat järjestettyä hoidon muulla tavoin. Sano, että lapselle ei ole hoitajaa, tarvitsette vuorohoitoa. Piste. Silloin se järjestyy. Tottakai, jos pk:n johtaja kuulee, että saatte järjestettyä pakkotilanteessa lapselle hoitajan, silloin oletetaan, että ette välttämättä vuiorohoitoa tarvitse.
Jos molemmat vanhemmat on vuorotöissä niin silloin lapsenne on oikeutettu vuorohoitoon. Eikö niin?järjestettyä hoitoa lapselleni?!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista
Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni1377189Kuka on UMK-suosikkisi? UMK26 paljastuksia lauantai 28.2.
UMK26 tänä lauantaina! UMK26 tulee suorana Tampereelta ja nyt selviää, kuka pääsee edustamaan Suomea Euroviisuihin. M1265005L/over ja Jani Volanen! Minkä arvosanan 4-10 annat roolityöstä?
Psykologinen trilleri L/over - ikuisesti minun on koukuttanut tv-katsojat ruudun ääreen. Kun Roosa (Krista Kosonen) tapa684382TTK:n jättänyt Vappu Pimiä rehellisenä MasterChef-kuvauksista: "Höh..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Viime vuonna Tanssii Tähtien Kanssa jäi taakse, ja nyt vuorossa on uusi a153503Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7242311Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3021809Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä241716Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o91619- 671495
Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja581458