elikkäs tilanne on nyt tämä:
olen 21 vuotias opiskelija, 22 viikolla raskaana ja kaikki on tähän asti mennyt oikein hyvin, kunnes sain eilen tietää, että mieheni työpaikalta on jouduttu taloustilanteen takia irtisanomaan porukkaa, mukaan lukien mieheni! iski aivan järjetön epätoivo ja pelko tulevasta, miten tulemme lapsen kanssa pärjäämään, kuinka saamme kaikki pakollisest hankinnat kuten vaunut yms. hankittua, entä vuokra, puhumattakaan autolainasta!! tällä hetkellä on muutenkin varmaan tosi vaikeaa etsiä uusia töitä, joten entä jos mieheni ei niitä löydäkään? pärjäämmekö muka pelkillä soskun tuilla?
aivan hirveä masennus iskenyt, tuntuu kuin olisi koko elämä viety edestä, miten voi olla että kaikki muuttuu yhdessä päivässä ja onni ja turvallisuuden tunne vaihtuu pelkoon ja häpeään!?
Lapsi on todella toivottu mutta en halua antaa hänelle tällaista elämää minkä yhtäkkiä saimme..en halua olla huono äiti mutta tällä hetkellä olen niin loppu että en jaksa uskoa parempaan.
onko kellään samankaltaisia kokemuksia? olisi kiva jos saisi jonkun saman kokeneen kanssa vaihtaa ajatuksia..
APUA!! auttakaa!!
13
925
Vastaukset
- Ehdotus...
Väliaikaisesti itse voit pitää lyhyemmän äitiysloman ja mennä takaisin töihin ja isä on kotona, kunnes saa uusia töitä..??
- Äskeinen...
... Hätiköin vastauksessa. Huomasin vasta että oletkin opiskelija.
Teidän täytyy vaan hakea kaikki mahdolliset tuet, mitä valtio myöntää.
Ei siinä muu auta. Miehesi olisi hyvä myös hakea määräaikaisia töitä ja muita lyhyempiä vaihtoehtoja, mitä on tarjolla, kunnes tilanne hieman paranee.
Tosi kurja tilanne.
Meillä puolestaan molemmat lomautetaan. Ei tässä paljoa naurata ketään.
- hesteri
Moi!! Kuuluuko miehesi liittoon? Jos kuuluu, niin hätä ei ole läheskään niin paha kuin luulet.
- jo äiti
Minun mieheni lomautettiin töistä kolmisen viikkoa sitten (raksahommissa). Ei tietoakaan milloin voisi päästä takaisin. Hän kuitenkin kuuluu rakennusliittoon, ja saa siis liitolta korvauksen työttömyysajalta, joten tilanne ei meillä ole niin karmaiseva. Kuuluukohan sinun miehesi liittoon? Minun tuloni ovat 440e/kk (hoitovapaaraha lapsilisä), joten niillä rahoilla ei kovin pitkälle päästäisi. Onneksi mies siis kuuluu liittoon. Meillä on kymmenkuinen poika ja toinen tulossa syystalvella.
Itse henk.kohtaisesti en jaksa uskoa että huono taloudellinen tilanne tarkoittaisi automaattisesti huonoa elämää lapselle. Antakaa lapselle kaikkenne ja karsikaa jotain omista jutuistanne. Toivottavasti vanhempanne voisivat tukea teitä taloudellisesti, meillä ovat tukeneet, ostivat mm. vaunut ja turvakaukalon.
Kyllä te pärjäätte! - korvaukset
Varmasti miehesi kuului liittoon (ellei ole täysin pahvi) joten ihan hyvin pärjäätte liiton korvauksilla (niitä maksetaan 500 päivää) ja siinä ajassa mies saa uuden työn. Kyllähän se vaatii menojen karsintaa ja säästämistä, mutta silti!
- pienellä toimeen tulevat
meillä on 1v 5kk vanha poika ja rv 21 menossa. itse jäin äitiyslomalle heti suoraan koulusta valmistuttuani, ja nyt olen hoitovapaalla kotona.
meillä tilanne myös vähän saman suuntainen, elikkäs nyt näyttää siltä että puolisoni jää lomautetuksi ensi viikon alusta ties miten pitkäksi aikaa. meillä myös talosta lainaa, ja nyt vähän hirvittää että miten tässä pärjäillään..
ollaan kuitenkin otettu selvää paljonko mieheni saa liitosta jne. ja laskettu kuinka paljon menee lainan lyhennykseen yms pakollisiin menoihin. meillä on kaksi autoa, joista toinen laitetaan seisontaan, toinen pakko pitää koska lähimpään kauppaankin on matkaa 10km. ihan raa'asti vaan ollaan karsittu menoja, irtisanottu lehdet yms, eli siis mitään muita laskuja ei tule kuin pakolliset (sähkö, jäte, puhelin jne). tiedetään suunnilleen, että kuussa jää n. 300€ ruokaan yms, ja sillä tullaan pärjäämään, kun muitakaan vaihtoehtoja ei ole. stressiä ei olla otettu, koska tolla summalla saa kilo kaupalla ruokaa jos vaan suostuu laadusta tinkimään (ei siis paisteja yms. vaan laatikoita ja keittoja syödään tästä lähin). pojalle ollaan jo pidemmän aikaa kirppiksiltä vaatteet ja tavarat hommattu, ja niin ajateltiin vauvallekin kaikki tarvittavat kirppiksiltä etsiä.
totuushan on se, että rahaa menee niin paljon kun sitä on, vaikka pienemmälläkin pärjäisi.... - ..........
vastoin yleistä käsitystä rikkaiden lapset eivät ole sen onnellisempia kuin köyhien. ja lapsi EI tarvi paljon kaikkea. ruoka, rakkaus ja sopiva vaatetus riittää, leikillä höystettynä.
eli..
osta vaatteet ja tarvikkeet kirpparilta ja kerää sukulaisilta / tuttavilta.
imetä mahdollisimman kauan.
kun lapsesi alkaa syömään kiinteitä, tee ruoka itse ja pakasta.
käytä kestovaippoja.
mieti mitä oikeasti lapsesi tarvii, toimeen tulee yllättävän pienellä tavaramäärällä. esim. hoitopöytä ei todellakaan ole pakollinen hankinta!
kyllä pienilläkin tuloilla toimeen tulee, älä huoli. pitää vaan säästää ja säästää.- fftgstttt
mulla ei ole tuloja (äippäloma pitäs alkaa kesäkuussa), mieheni on opiskelija- käy osa-aika töissä. miehen palkka asumistuki lapsilisä (esikoinen 4v)= n. 1100e/kk ja hyvin ollaan pärjätty.
- --ll--ll--
Auto myyntiin ja tuskin teidän täytyy sossun rahoilla elää. Miehesi saa ansiosidonnaista päivärahaa (ellei tosiaan ole täysi pahvi ja jättänyt jäsenyyden maksamatta), joka on n. 60% palkkatulosta (2000 euron kuukausituloilla siis noin 1200 euroa ja 3000 euron kuukausituloilla siis noin 1800 euroa). Jo on kumma, jos ei sillä ja minimi äitiysrahalla pärjää kolmihenkinen perhe. Autolla ei tee mitään, jos kauppaan on alle 10 km.
PS: Kirpparilta saa kaikki tarvittavat. Huolimatta siitä että minä saan ansiosidonnaista 1800 euroa ja isäntä palkkaa 3200 euroa brutto, niin minä ajattelin meidän ostavan kaiken tai lähes kaiken käytettynä. Vaunut ja vaatteet on jo hankittuna. - tilanteessa
Samankaltaisessa tilanteessa ollaan..paitsi etten ole opiskelija, vaan surkea palkkaisesta osa-aikatyöstä äitiyslomalla ja meitä on ihan kohta neljä..mutta uskon, että kaikki järjestyy. Tiukempaa tulee olemaan, mutta myydään auto ja katotaan tarkemmin mitä ostetaan ja syödään. Täytyy vain asennoitua..ja vauva ei paljon välttämättömyyksiä tarvii, kannattaa säästellä rahoja siihen kun lapsi kasvaa ja tarvitsee joka kausi uudet kengät ja uudet haalarit (tai siis vaikka käytetyt, mutta isommat). Ja ihan pieniä vaatekokoja ja pienten leluja tuli kyllä meille ainakin tuttavilta ihan tulvimalla..ei kannata kauheasti ehkä itse hankkia jos ystävillä tai sukulaisilla on lapsia! Ja se hyvä puoli on kun molemmat vanhemmat kotona, että on kevyempää vauvan kanssa kun voi vuorotella valvomiset ja muut..ja sitten voi jäädä myös työttömänä enemmän aikaa etsiä kirppareilta ja huutoneteistä niitä käytettyjä vaatteita ja tarvikkeita..
- tarkkana
Jos ette pysty autoo pitään niin myytte sen, keskusteleen pankkiin uusista lainan lyhennyksistä tai voittehan yrittää ostaa jonku halvan räyskän millä pääsette ajaan pakolliset menot, kesä tulos ei tarvi auton olla lämmitykseskään.. kyllä sun miehes pian töihin pääsee jos vain haluaa, tekevälle löytyy työtä aina!
Ja kaikki mahdolliset tuet tietysti haette.
Vanhemmiltanne pyydätte apua, kyllä niitten täytyy sen verran lapsiansa auttaa. Rahallisesti tai ostaa teille vaikka ne vaunut sun muut tarpeelliset hankinnat jos ei teillä itellä oo varaa. Kirpputoreilta kannattaa käydä penkomas, sieltä löytää yllättävän hyvääki tavaraa halvalla. Onko teillä ystäviä, tuttuja, sukulaisia joilta voi pyytää jotain tavaroita lapselle lainaksi? Sisaruksia joilla olis ennestään lapsia joiden vanhat vaatteet vois ehtiä kiertoon?? Onko teidän vanhemmilla isot asunnot? Olisko mahdollista muuttaa jomman kumman vanhempien luo siks aikaa kun teidän taloudellinen tilanne paranee? Yllättävän pienellä rahalla tulee toimeen kun ostaa vain pakolliset.
Sitten kun teillä jossain tilanteessa elämässä on hiukan "ylimääräistä" kannattaa teidän avata säästötili johon joka kuukausi siirrätte hieman rahaa ja ajan myötä teille kertyy isompiin tarpeisiin rahaa.
Uskokaa ja luottakaa toisiinne ja olkaa toistenne tukena vaikka alku aina hankalaa. Suomessa on kymmeniä tuhansia lomautettuja ja varmasti hyvin usealla on sama tilanne kun teillä nyt. Uskon että tulette pärjäämään ja toivotan onnea perheellenne nyt ja tulevaisuudessa! - tuo..
eli ota ihan iisisti, kyllä se siitä!!!
me miehen kans eletään ihan äitiyspvärahalla ja tosi tosi nuukasti mutta silti pärjätään!!
suunnittelua ja miettimistä se on tarvinnu.
mä menin sunnuntai osa-aika töihin synnytyksen jälkeen (ei vaikuta kelan tukiin) ja säästettiin tyyliin joka asiassa.. vaikka palkka oli pieni niin pärjättiin! olin ihan varma ettei pärjättäis mutta hyvin kävi!!!
aina jotain töita saa, mä kävin myös mainoksia jakamassa, mc donaldissa, puhelinmyynnissä ja siivoomassa nyt kun ei muuta ole ja kummasti pärjätään!
älä sure, nauti raskaudesta, pärjäätte kyllä!
t. Milla - epätoivoinen_
kiitoksia tuesta kaikille!
kyllä tää alkujärkytys tästä alkaa pikkuhiljaa helpottaa ja jos muutkin on pärjännyt niin kyllä mekin :D
hävettää vaan omille isovanhemmilleni kertoa että juu ei meistä nyt kumpikaan käy enää töissä kun ne on muutenkin ollu vähän tätä lasta vastaan kun ollaan kuulemma liian nuoria vielä! vaikka aika sama mitä muut ajattelee, eiköhän nää asiat tästä järjesty..ja viikonlopputöitä olen minäkin tässä ruvennut kattelemaan niin pystyy jotain vauvallekin ostaa, vaikka kirppikseltä sitten :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p454980Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1121560Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "481089- 131033
81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome17987Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy75940Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella8897Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v2832Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah55742Junan alle
Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?27713