Kokemuksia toimintaterapeuteista!

tatatata

Mitä heidän toimenkuvaansa kuuluu? Onko heidän tavattava eläkkeellä oleva MS-potilas vuosittain ja pidettävä huoli että potilas saa kaikki tarvittavat apuvälineet ja sosiaalietuudet mihin hän on oikeutettu? Itse saanut dg:n toistakymmentä vuotta sitten ja hän kävi nuuskimassa asuntoni kolme vuotta sitten eläkkeelle jäädessäni ja selvitteli että paljon olen itse valmis maksamaan tarvitsemistani apuvälineistä. En ole koskaan saanut hoito- enkä vammaistukea koska kukaan polilla ei ole minulle niistä puhunut, luulen että kyseinen virka on heille mukava suojatyöpaikka leppoisini kahvitaukoineen.

6

1414

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ms54

sellaista henkilöä tavannu vaikkakin dg -01 ja eläkkeellä olen ollu -03 alkaen. Toisaalta ei mulla ole hoitosuhdettakaan kun ei ole lääkitystäkään.
      Kyynärsauvat hankin 1½v sitten terveyskeskuksesta ja polvituen viime syksynä. Kummastakaan en mitään ole maksanu ,kaiketi omaiset palauttaa kun aika jättää. Kannattaa kysyä suoraan kelasta mitä tukea on mahdollisuus saada. Saan ainoastaan eläkkeensaajan asumistukea ja siitäkin otin itse selvää.

• mummeli41

nyt heti haet alinta hoitotukea KELASTA,kukaan ei sulle anna mitään jos et itse ota selvää erilaisista korvaus-ym-asioista.Hoitotukea saat puoli vuotta taannehtivasti hakemuksesta lähtien.
      Eli hopi hpopi KELAAN kaavaketta hakemaan,siinä on tiedot mitä papereita tarvitset.

• ...kun on Kelasta saanut päätöksen jostain vammaistuesta, yhteys kaupungin/kunnan vammaispalveluun ja vaadit palvelusuunnitelman tekoa. Sen myötä tarkistetaan esim. asunnon muuttostöiden tarpeet em. toimintaterapeutin kanssa. Ja lääkärin kanssa on tehtävä, yhdessä sairaalan fysioterapeutin kanssa, kuntoutussunnitelma, jonka perusteella arvioidaan kuntoutuksen ja apuvälineiden tarvetta, ja jonka perusteella haetaan myös Kelan kuntoutukseen.

Hei,
      mun luona on käynyt tutustumiskäynnillä kunnan vammaispalvelun sosiaalityöntekijä sekä kunnan toimintaterapeutti. Teimme yhdessä palvelusuunnitelman hahmotelelmaa.

Kun käynti oli ohi, toimintaterapeutti ehdotti liesivahtia, josta sain maksusitomuksen myöhemmin. Palvelusuunnitelmaa varten piti vielä kerätä lisätietoa ja kun se ohi, sain palvelusuunnitelman kunnasta. Se lähinnä tilanntietoa, yhteyshenkilötietoja ja arjen sujumista, lääketietoja jne.
      Sain myös kunnalta toimintaterapia-maksusitoumuksen, 20 krt x1,5 h puolen vuoden aikana. Toimintaterapeutti siis yksityinen, koska kunnalla ei ole voimavaroja tarpeeksi.

Tehdään lähinnä kotitöitä, käydään kaupassa jne.
      Mietitään viikkotehtäviä esimerkiksi ja valmistellaan pääsiäistä. Oikein mukavaa.
      MM. käden näppäryystehtäviä pitäisi tehdä, ehkä tehdään jossain vaiheessa huovutusta.

Käsittääkseni vammaispalvelun sossun pitäisi hoitaa noita byrokratioita kuntaan päin. Esim. henkilökohtaisten avustajan tarvetta, kuntoutusasiaa ja välineitä. Ja kunnasta pitäisi tulla se kuntoutussuunnitelma, jota Kela tarvitsee miettiessään harkinnavaraista tai korkeampaa hoitotukea myöntäessään.

Kelassa taas hoidetaan eläkeläisen hoitotukiasioita, ja sen sellaisia, joten ne kaavakkeet kannattaa täyttää kelan kuntoutusesittelijän kanssa. Ja pyytää omalääkäriä toimittamaan itselle B-lausunto.

Sairaan hyvä potilas, jonka on kirjoittanut Satu Salonen ja joka itse on ms-potilas, on hyvin kirjoittanut byrokratiasta. Kannattaa hommata tai pyytää lainaksi kirjastosta.

• on kuntien

kanssa sopimus että kaikenlaisista avustuksista mitä esim. kunta on velvollinen järjestämään on pidettävä suu supussa. Toimintaterapeutit ajavat palkanmaksajansa ja omia etuja mieluummin kuin potilaan.

Ilman muuta, jos kunta on toimintaterapeutin suurin työllistäjä, on laulettava maksajan lauluja.

Ainakin mun toimintaterapeutit ovat (kaksi kokemusta) olleet tmi-yrittäjiä, ja molemmat ovat olleet täysin mun puolella. Ollaan käyty kimpassa kunnan kuntoutuskokouksessa, hän on siis ollut oman asiansa asiantuntijana kun minua haastateltiin kuntoutustyöryhmässä.

Vammaisten pitäisi itsekin huomata selvitellä asioita, mitä tukia ja tarpeita on. On vammaispalvelu-kirjaa (musta, olisiko Tapio Räty kirjoittajana), on Satu Salosen Sairaan hyvä potilas-kirjaa ja on vertaistukiryhmiä, hoitolaitoksia jne. Ja netti.

Pääkohdat kuitenkin kunnan kanssa on
        - kuntoutus
        - kuntoutussuunitelma
        - palvelusuunnitelma´
        ja näihin liittyvät vammaispalvelut, esim. asunnonmuutostyöt, henkilökohtainen avustaja, vammaispalvelulain mukainen kuljetuspalvelu.
        Kaikki löytyy kirjoista ja laeista. Eri asia on, miten lakia luetaan. Taloudellisista syistä lakia voidaan tulkita toisella tapaa, kuten esim. minun kunnassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      2
      1615
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      105
      1560
    3. Pike surkea

Pike on surkea
      Ikävä
      14
      1403
    4. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1051
    5. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      221
      1048
    6. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      124
      871
    7. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      2
      826
    8. Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?

Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks
      Haapavesi
      29
      807
    9. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      43
      776
    10. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      9
      770
    Aihe