Olen tässä miettinyt ostaa jommankumman. Kumpi roduista on se rauhallisempi, eli ei vaadi hirveästi aktiviteetteja. Aikomus olisi kyllä tokoa harrastaa. Osaako kyllä rauhoittua kotona ollessa.
pon vai schapendoes
5
818
Vastaukset
- koirapaimen
Siis molemmat ovat niin aktiivisia ja energisiä rotuja kuin mikäkin saman kokoinen. Niiden paimennustausta jo kertoo niiden liikunnan ja aktiviteettien määrän tarpeesta. Suosittelisin sinua hankkimaan mielummin vaikka eurasierin, jos haluat rauhallisemman koiran.
PON ja Schapendoes ovat varmasti hyvin samanlaisia luonteeltaan, koska ovat läheistä sukua keskenään.
Mulla itelläni on 2 schapea ja voinen sanoa, että aktiivisia ovat. Tosin kumpikin on hyvin erilaisia luonteeltaan. Tuo vanhempi on pehmeä ja itsepäinen ja vaatii hieman mielikuvitusta koulutuksessa ja kyllästyy myös helposti. Tuo nuorempi taas hyvin kovapäinen ja huomionhakuinen ja enemmän toimintaa vaativa. Kummankin koulutus on vaatinut pitkää pinnaa, kärsivällisyyttä ja huumorintajua.
Jos sulla riittää pitkää pinnaa, huumorintajua, olet valmis pitkiin hihnalenkkeihin säällä kuin säällä, kouluttamaan koirallesi vähintäänkin perustottiksen taidot, et ole liian tiukkapipoinen eikä sua haittaa vaikka kotiisi tulee pitkän turkin mukana "muutama kilo" hiekkaa ja kuraa, oot valmis käyttämään aikaa pitkän turkin hoitoon (vaikka schapen turkki ei mielestäni kovin työläs olekaan) ja valmis ajoittain aktivoimaan koiraasi niin siinä mielessä voisin suositella schapea ja PON varmasti samanlainen, eli noita asioita kannattaa miettiä ennen kuin päädyt jompaan kumpaan rotuun. Muuten suosittelen jotain muuta.
Sen kyllä sanon, että Schapendoes on yksi ihanimmista koiraroduista juuri tuon iloisen, sosiaalisen ja aktiivisen luonteensa vuoksi :).sinulle jotain ihan muuta rotua jos haluat koiran joka ei kaipaa kovin paljoa tekemistä. Etenkin nuori koira tuntuu olevan välillä jatkuvassa tekemisen tarpeessa. Itse oon onnistunu aika hyvin kanavoimaan sen leluihin ja puruluihin, mutta aktiivinen rotu tämä on silti ja tiesin sen jo ottaessani. Jos schapendoes saa tarpeeksi liikuntaa ja virikkeitä, se osaa rauhoittua kotona. Tuo meidän ainakin makailee lähinnä silloin lelujaan tai luitaan kaluten kun ei ole mitään erikoista toimintaa. Nyt kun ikää on lähes vuosi niin virtaa ei ehkä ole yhtä paljon enää. Mutta aina se on valmis lähtemään lenkeille ja se jaksaa taatusti ne lenkit mitä itse jaksat kävellä! Koiran rauhallisuushan ei ole sama asia kuin se miten paljon se tarvitsee aktiviteetteja. Sellainen koira joka ei niitä paljon tarvitse, voi olla vilkas luonteeltaan. Tai sitten niin kuin tuo meidän poitsu, se tykkää toiminnasta, mutta kuten sanottua, luvallinen esineiden pureskelu käy sille hyvin rauhallisesta aktivoinnista jossa itse ei tarvi olla koko ajan mukana. Ootko ajatellut miten paljon lisää työtä tuollaisesta turkin hoidosta on? Mä oon mielestäni päässy siinä suhteessa helpommalla kuin mihin varauduin, mutta turkin mukana tulee metsästä ja sorateiltä mukana jopa risuja muuta roskaa ja kuraa. Ihana rotu tämä kyllä on silti :)
- Hukka-Musti
Jos vartoat toisen rodun olevan jotenkin vaatimaton, niin vartoat aivan turhaan. Molemmat rodut ovat energisiä ja aktiivisia, eivätkä sovi laiskoille ihmisille. En suosittele sinua hankkimaan kumpaakaan, jos et halua tosiaan liikunnallista koiraa. Nuo rodut on säilytetty terveinä ja alkukantaisina paimenkoirina ja tarvitsevat liikuntaa sen mukaisesti.
- ovat paimenkoiria
ja eivät ole turkkinsa vuoksi laiskan ihmisen koiria.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874138Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella283067No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452330- 351338
- 10919
- 133901
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124776- 11760