Eromme jälkeen kanssakäymiseni ja yhteydenpito exäni kanssa on ollut rajoittunutta, lapsia, joita meillä on kolme, tapaan joka toinen viikonloppu ja heidän kanssa minulla menee hyvin.
En jaksa pitää yhteyttä ihan huvin vuoksi exääni siitä syystä etten halua kuunnella jatkuvaa kitinää siitä kuinka tekee taloudellisesti hänellä tiukkaa. Ihmettelen tätä tiukkuutta kun itselläni ei asumiskulujeni ja elatusmaksujeni jälkeen jää palkastani kuin 250-350 euroa kuukaudessa ruokaan ja muuhun elämiseeni.
Paljonko siis vaaditaan yh-äipälle puuharahaa?
Olen laskeskellut sitä koska tiedän hänen vakituloista ja menoista suhteellisen paljon mutta jokin tuntuu olevan vialla.
Tässä vähän laskelmiani:
Exän nettopalkka /kk 1287 euroa
Maksan elatusta 439 euroa
Lapsilisät yh-korotuksineen 492 euroa
Nettoansio 2218 euroa siis
Exän asunto- ja opintolainat 192 euroa
(lähes velaton asunto muuten)
Yhtiövastike, vesi ja sähkö 293 euroa
Näiden jälkeen netto 1733 euro / kk
Tällä pitäisi mielestäni yhden aikuisen ja kolmen lapsen tulla ruoan, viihteen, vaatteiden, työmatkojen yms osalta kyllä toimeen.
Mitään erityisia terveydenhoitomenoja tai kalliita harrastuskuluja ei taloudessa ole. Mielestäni kyllä pitäisi jotenkin toimeen tulla, jopa ilman nälkävyön tiukalle vetämistä.
Kertokaa hyvät ihmiset missä menen laskelmissani vikaan kun kuulemma tuo ei millään riitä!
Millä yh pärjää?
12
1291
Vastaukset
- Tais
Yksinäinen henkilö tai yksinhuoltaja tarvitsee ruokaan, vaatteisiin yms kuluihin toimeentulominimilaskelmien mukaan 417e/kk, lapsi iästään yms seikoista riippuen 290-220 e.
Experheellesi täytyy siis jäädä käteen noin 1200e/kk. Experheesi on siis peräti 500 e toimeentulominimin yläpuolella. Kuinkahan moni lapsiperhe Suomessa mahtaa olla näin varoissaan?
Sinä sen sijaan voisit tarvita lisärahaa elämiseesi. Ehkä elatusapua voisi vähän vähentää, jäät nimittäin paljon yksinäisen henkilön toimeentulominimin alapuolelle. Yksinäiselle henkilölle pitää jäädä, kun asumiskulut, sähkö ym on maksettu käteen tuo 417 e ruokaan, vaatteisiin, matkalippuihin ym.- 4 murkun yh
Exäsi on rahoissa ja pärjää noilla ilmoittamillasi tuloilla mainiosti. Itse olen 4 lapsen yh ja kuukaudessa jää pakollisten kulujen jälkeen käteen 1200€ tuosta summasta ostetaan ruoat, bensat, vaatteet ym...
- Tais
4 murkun yh kirjoitti:
Exäsi on rahoissa ja pärjää noilla ilmoittamillasi tuloilla mainiosti. Itse olen 4 lapsen yh ja kuukaudessa jää pakollisten kulujen jälkeen käteen 1200€ tuosta summasta ostetaan ruoat, bensat, vaatteet ym...
Olemme nelihenkinen kahden huoltajan perhe, toinen vain osapäivätyössä. Pärjäämme mainiosti.
- kyllä se
exäs pärjää, älä sitä murehdi, vaan nyt otat itsestäsi niinkuin niskasta kiinni ja marssit soskuun ja viet sinne 3:lta edeltäneeltä kuukaudelta tulo ja meno tositteet ja täytät toimeentulotuki hakemuksen, niin saat sinäkin sitten vähän puuharahaa. sinä elät toimeentulonormin alapuolella ja paljon. suomen perustuslaki jo takaa sulle sen sossu rahan senkun marssit sinna ja haet sitä. siinä ei ole mitään hävettävää ei ainakaan sun tapauksessa koska maksat elaritkin niinkuin miehen pitää. tsemppiä sulle.
- tuo laskelma
pitää paikkaansa, niin kyllä se ex pärjää. Meille ainakaan ei jää lähellekään noin paljoa käteen asumisen jälkeen ja meitä on sentään kuusihenkinen perhe elämässä sillä. Ihmettelen tosin sitä, miten asumien on mahdollista noin halvalla hoitaa, jos asunto ei edes ole täysin velaton.
Periaatteessa sinä tietysti elät alle toimeentukiminimin, eli saisit siihen kyllä avustusta, jos vain haet. Se toki edellyttää, että asunto ei ole mikään valtava lukaali tai ettei ole omaisuutta. Jos on, niin sitten on turha tukia hakea. Suomessa ei saa omistaa mitään muut kuin rikkaat.- exäsi elää
minkälaisessa asunnossa exäsi elää kun vain 192e asunto ja opintovelat YHTEENSÄ?!eihän se kata edes korkoja!
- näin näin
Miehen tulo 1200 minun tulo 1200
asuntolaina 1200
puhelin 100
sähkö 60
vesi 40
lämmitys 80
autoihin/työmatkoihin 150
miehen maksamat elarit 250
vakuutuksiin 50
autovero ja sekalaisia kuluja 40
ja silti syödään ja pysytään vaatteissa.- onko järkee...?
Teillä menee siis 50% nettotuloista pelkkään asuntolainaan. Laina on siis noin 200000e 20-25 vuoden maksuajalla. Jos korko nousee vaikka 2% tuossa summassa, niin 1200e/kk ei riitä lyhennykseen. Mikä pankki myöntää lainaa noilla tuloilla tuommosia summia?
- Ei varmasti riitä
Siis 146,33€/ lapsi? Yhden lapsen peruskulut iästä riippuen ovat 250-390€. Siihen asumiskulut (asuminen, vakuutus, sähkö, vesi, lämmitys ym), vakuutukset, terveydenhoitomenot, harrastukset ym. Niin helposti niistä jo tulee lisää 200-500€ ja jos sinä maksat 146,33, lasten äiti saman ja lapsilisä 100€ on se yhteensä 392,66€. Ei siis välttämättä riitä edes peruskuluhin. Joten äiti siis joutuu tinkimään omista menoistaan ja maksamaan lapsen kuluja.
http://www.yyl.fi/index.php?page=ero&sivu=elatus- tuen määrät
eli normilaskelmat millä pitää tulla toimeen.
http://pre20090115.stm.fi/rt1195201255912/passthru.pdf - katso uudempia
tuen määrät kirjoitti:
eli normilaskelmat millä pitää tulla toimeen.
http://pre20090115.stm.fi/rt1195201255912/passthru.pdftulorajoja.
- puukeiju
olen itse pienen tytön yksinhuoltaja ja minulle jää käteen pakollisten menojen jälkeen alle 300/kk ja pärjäämme sillä kyllä kun on pakko... oishan se aina kivaa,jos sitä rahaa olis käytettävissä,mutta tuossa tapauksessa sanoisin että seuraavaks voit sanoa exälles,että siirtyy niistä kalleimmista merkkivaatteist vähän edullisempiin ja eikö siinä taloudessa mikään mene isommalta pienemmälle ja HALOO!!! sä et oo velvollinen kustantamaan eksäs vapaa-aikaan... ja alta 500 heillä siis menee pakollisimpiin kuluihin... monilla suuremmillakaan perheillä ei jää noin paljoo käteen siihen muuhun elämiseen kuin eksälläsi,joten vähän itsekkyyttä peliin. tuolla tavalla sinulla itselläsi ei jää käteen ylimääräistä,joten ei myöskään rahaa,millä tehdä joskus lastesi kanssa jotain mukavaa. älä ny ainakaan enään kuuntele eksäsi kitinöitä tiukkuudesta,koska sitä hänellä ei ole... tai no kaikkihan on niiiiin suhteellista... jos on vaikka kovinkin ylelliseen elämään tottunut,niin kyllähän tuo summa tuntuu kovinkin pieneltä... eihän se ny silloon riitä edes yhden ihmisen menoihin ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 18013608
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1585493Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p454940Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1543726Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska402853Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1282042Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?1201801Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3721697Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1121560Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1371525