anoreksiasta BED:iin

ahdistunut

Viime vuoden aikana onnistuin laihduttamaan 15 kiloa. Olin jo alkaessani laihduttaa ihan normaalipainoinen ja viime vuoden lopulla 5 kiloa alipainoinen. Tammikuussa kuitenkin päätin, etten jaksa olla enää anorektinen, tarkkailla syömistäni ja laskea kaloreita, ajattelin muka "parantaa" itseni. Se ei kyllä paljoa auttanut, kun nyt sairauteni on mennyt toiseen äärilaitaan. Olen parissa kuukaudessa lihonut yli 10 kiloa ja lihominen jatkuu suurinpiirtein kilo viikossa. Onko kellään muulla ollut samanlaisia oireita ? Onko joku selvinnyt tällaisesta ja miten ? Haluaisin löytää jonkun tasapainon ja olen liian monta kertaa yrittänyt aloittaa "uuden elämän", mutta en jaksa enää ja pelkään sen menevän taas siihen, että lasken joka ikisen kalorin...

9

1353

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miksi--

      syöt.
      Siitä on varmaan hyvä alkaa.
      Sulla on varmaan käynyt niin, että oot sieltä totaalikieltäytyjien maailmasta yhtä äkkiä hypännyt kaikkionmahdollista-maailmaan. Kulttuurisokki:).

      Anna itselles lupa syödä herkkuja ja hyvää ruokaa, mutta yritä palata sellaseen rytmiin, ettei se oo päivittäistä. Siirry takaisin lapsuuden karkkipäiviin. Siihen lauantaihin (tai johonkin muuhun), kun ei tarvii hävetä tai piilotella syömistään.
      Muulloin syö kunnon ruokaa; perunaa, porkkanaa, leipää, jogurttia... Mistä sitten tykkäätkin:)!

      Sitten vielä semmonen juttu, että nythän et vielä ole mitenkään ylipainoinen. Tähän asti oot selkeästi kuihduttanut itseäsi ja oot tottunut näkemään itses laihempana. Ihan normaalia on, että paino siitä nousee normaalille tasolle.

      On varmaan kuitenkin ihan hyvä kertoa ongelmasta terveydenhoitajalle tai lääkärille, varsinkin, jos alkaa ihan oikeesti ylipainoa tulla. Ne ihmiset osaa auttaa paremmin, kun minä täällä:)... Tulipahan kuiteskin yritettyä.

      Voimia!

    • älä hätäile!!

      jos noin nopeesti lihoo, nii se on enimmäkseen nesteitä! muista että kaikki nuo kilot eivät myöskään ole RASVAA vaan myös LIHASTA! mikä on hyvä juttu.

      kroppasi kitui kun oli alipainoinen eli nyt se ''kiittää'' että syöt taas, ja kerää niin paljon massaa ku mahollista sillä ''nälkäpäivä on ohi, ja kroppasi pitää imeä niin paljon kun mahdollista seuraavaa nälkäpäivää varten''. (ihmisen keho on aika vanhanaikainen)

      kyllä se siitä tasaantuu ja palautuu normaalipainoon.. jos nyt alat syömään normaalisti (riippuen paljonko tarvitset? 1500 - 2000 kcal).

      suosittelen että menet ravintoterapeutille joka neuvoo sinua mitä kannattaisi syödä ja miten paljon. mene myös psykologille! (käyn itse, ja se on auttanu hirveesti! paino on noussu noin 5 kiloo, mutta olen ollut nyt kauan 51 kiloa, mikä on minun mielestä minulle sopiva, mutta lihon mieluisesti vielä pari kiloa LIHASTA jos mahdollista :) )



      ja nyt ei saa aatella ''oon jo lihonnu. game over!'' ei ole ollenkaan liian myöhästä NYT katella sitä syömistä ja liikkumista että sä saat terveellisen painon ja hyvän mielen. aattele että asia vois pahemminki olla. älä ole kehosi vihollinen, te ootte tiimi! yhdessä terveellistä ja onnellista elämää rakentamassa :)


      ja vielä yks tärkee juttu, jos sua masentaa ulkonäkö nyt, muista että et ole ainua joka lihoo ja mesentuu anoreksian jälkeen. niin tapahtuu lähes kaikille (paitsi niille jotka valitsee väärän reitin, eli kuoleman!)


      TSEMPPIÄ

    • en kestä tätä

      Moi!
      Mulla on samanlainen ongelma. Olin vielä noin kuukausi sitten niin alipainoinen, että pakkohoitokaan ei olisi ollut kaukana. Päätin silloin, että nyt saa riittää anoreksia, sillä en halunuut osastolle ja aloin syödä enemmän ruokaa sekä sallin itselleni herkut enkä enää välittänyt kaloreistakaan. Mutta sitten mulle iski hirveä ahmimishimo ja oonkin nyt kuukauden aikana lihonut jo yli 5 kiloa. Nyt en oikein tiedä mitä tehdä, sillä en halua tätä ahmimista, mutten halua palata kaloreiden laskemiseen ja laihduttamiskierteeseenkään.

      Sä joka aloitit tän keskustelun, niin oisitko halunnut alkaa vaihtelemaan ajatuksia sähköpostin välityksellä mun kanssa. Oltais voitu kannustaa ja samalla myös varmaan auttaa toisiamme paranemisprosessissa. Oon itse kakskymppinen opiskelija pääkaupunkiseudulta ja sillä minkä ikäinen tai mistä päin oot ei oo mulle paljoa väliä, mutta kaipaisin jotakuta samassa tilanteessa olevaa joka pystyy siten paremmin ymmärtämään mua.

      Joten jos kiinnostaa niin voisitko laittaa sähköpostiosoittees palstalle, sillä mun osoite on liian paljastava.

      • Nimetön

        Mulla on täysin sama tilanne kun sulla (edellisellä kirjoittajalla), paitsi en ole vielä lihonut paljoa kun tätä on niin vähän aikaa jatkunut mut kovasti kilot kertyy...

        Olis kiva jutella mesessä jos muilla on tää sama tilanne.. mun s-posti on [email protected]. Se ei oo meseosotteeni mut "oikeaa" osotettani en julkiselle palstalle pistä (toi siis iänikuinen s-postiosoite jota en juur käytä). Eli lähettäkää tonne postilla osotteenne jos haluatte jutella :)


      • elina

        Mä kyllä voisin alkaa juttelemaan sähköpostin tai mesen kautta sun kanssa ja muidenkin, jos vaan haluatte jakaa kokemuksianne. mun s-posti on [email protected]


      • angelfairy
        elina kirjoitti:

        Mä kyllä voisin alkaa juttelemaan sähköpostin tai mesen kautta sun kanssa ja muidenkin, jos vaan haluatte jakaa kokemuksianne. mun s-posti on [email protected]

        Joo..mulla on vähän sama juttu.lihonu ainakin 10 kiloa ihan tosi lyhyessä ajassa,olin sairaalassa hoidossa anreksian tai bulimareksian takia ja sitten kun"päätin" parantua on nyt sitten päästy toiseen ääripäähän...:( tosi rankkaa...

        mullakin on mese ja maili mutta voin antaa jos kiinnostaa.. [email protected] voi lähettää jos kiinnostaa niin annan sit maili osoitteen...


    • gan-ga

      Oon samassa tilanteessa...
      Pääsin vähän aikaa sitten syömishäiriöosastolta kotiin, ja silloin alkoi ahmiminen... Teen sitä melk. joka päivä...
      Kauhea syyllisyys vaivaa kokoajan, tuntuu ettei loppua vaan ole...
      Kaikkea on kokeiltu muttei mikään tunnu auttavan...
      Mul on usein paha olo (sekä henkisesti mutta myös joskus fyysisesti, etenkin ahmimisen jälkeen) ja kohta varmaan tapan itteni kun en enää jaksa... Huokaus.... Onko kellän ohjeita/odeoita miten tästä pääsis eroon...?

      • angelfairy

        tiedän tasan tunteen.mutta en ossa auttaa,ikävä kyllä..:( itekinpääsin kotiin sairaalasta hoidosta ja sen jälkeen alko ahmiminen ja ylensyönti...


    • ruokaystävävihollinen

      Minulla on kokemusta moisesta. Vaikka en vieläkään tunnu hyväksyvän sitä, että minulla on ollut anoreksia joskus.
      Laihduin tuolloin 25kg. Hemmetin laiha silloin olin. Olikohan vuotta 2006.

      Aloitin ahmimaan 2007 kyllästyessäni ruoan tarkkailuun ja töiden aloittaminen vähensi liikuntaharrastuksia, ja lopuksi en liikkunut sitten enää yhtään.
      Menin tällöin ruokapaikkaan töihin. Ajattelin silloin, että alan vihaamaan ruokaa enemmän, kun menen sellaiseen ympäristöön töihin.
      Toisin kävi. Aloin salaa napostelemaan töissä suuria määriä, jotka tietysti maksoin! :-D

      Kaikki palkka meni ruokaan.
      Hirveää taistelua itsensä kanssa... En millään olisi halunnut mennä syömään, mutta jalat vei.

      Syömisen jälkeen morkkis.
      Rahat meni ja kiloja tulee lisää.

      Tuo oli vuotta 2007 ja lihoin nopeasti yli 25 kg takaisin...

      vihdoin tuntuu kuitenkin siltä että olen hyväksynyt kroppani.
      olen normaalipainoinen, mutta mielestäni näytän aavistuksen tukevalta. Tavallaan kuitenkin parempi näin, vähän tukevampana, kuin sairaana ja alakuloisena.

      haluaisin laihduttaa vähän edes, mutta pelkään että se johtaa taas kaloreiden tarkkailemiseen.
      Ikinä en ole oksentanut, kunnes viimeviikolla oksennus vain tuli siitä kaikesta ällötyksestä ruokaa kohtaan.

      Pelkään että alan oksentelemaan tai laihduttelemaan samaan tapaan kuin ennen.

      Voi kunpa löytäisi kultaisen keskitien...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6043
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3821
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      245
      2151
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1850
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1299
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1266
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      303
      1065
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      939
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe