VL:t antavat toisilleen syntinsä anteeksi? Eikös synnit voi antaa anteeksi vain Jumala?
Mihin Raamatun kohtaan perustuu
17
985
Vastaukset
- ja näin
Ps 51:
Jumala, ole minulle armollinen,
pyyhi pois minun syntini suuren laupeutesi tähden...."
Jae 19
"Jumalalle kelpaava uhri on särjetty henki,
särkynyttä ja murtunutta sydäntä SINÄ JUMALA
ET HYLKÄÄ."
Isän vastaus oli:
Poikani . Ole turvallisella mielellä. Sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi."
Matt 9:2
Luuk 7:48
"Sitten Hän sanoi naiselle:
Sinun syntisi ovat anteeksi annetut."
Mutta sitten Hän sanoi naiselle: Sinun uskosi on sinut pelastanut. Mene rauhaan."- muassa
seuraavaan Raamatun paikkaan ja siinä olevaan kehoitukseen ja periaatteeseen:
'Jos joku kärsii vaivaa teidän seassanne, se rukoilkaan, jos joku on hyvällä mielellä, se veisatkaan virsiä. Jos joku sairastaa teidän seassanne, hän kutsukaan tykönsä seurakunnan papit, ja ne rukoilkaan hänen edestänsä, voidellen häntä öljyllä Herran nimeen. Ja uskon rukous parantaa sairaan, ja Herra ojentaa hänen, ja jos hän on syntiä tehnyt, niin ne hänelle anteeksi annetaan.
Tunnustakaat toinen toisellenne teidän rikoksenne ja rukoilkaat toinen toisenne edestä, että te terveeksi tulisitte. Vanhurskaan rukous voi paljo, koska se totinen on.
(Jaakobin kirje 5:13-16). - voiko.
syntinsä saada anteeksi ilman vanhoillislestadiolaista ihmistä?
- Mie Hellinen
voiko. kirjoitti:
...pappi voi saarnata synnit anteeksi. Se ei ole kirkon leipäpappi. Kirkossa on myös uskovaisia pappeja!
- antamaan
Mie Hellinen kirjoitti:
...pappi voi saarnata synnit anteeksi. Se ei ole kirkon leipäpappi. Kirkossa on myös uskovaisia pappeja!
synnit anteeksi ilman sitä vanhoillilestadiolaista välikättä?
- ei ole
voiko. kirjoitti:
anteeksiantamusta!
Lutherin isokatekismus 3:s uskonkohta seurakunnasta
Lisäyksen ydinajatus on siis tämä: Minä uskon, että maan päällä on pieni pyhä joukko ja yhteisö, joka koostuu pelkistä pyhistä ihmisistä. Sillä on yksi pää, Kristus, ja Pyhä Henki on kutsunut sen koolle. Sillä on yksi usko, yksi mieli ja ymmärrys. Sillä on monenlaisia armolahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, puolueita ei siinä ole eikä hajaannusta. Siihen minäkin kuulun, olen sen osa ja jäsen, osallinen sen kaikista aarteista ja keskinäisestä yhteydestä. Pyhä Henki on vetänyt minut siihen ja liittänyt sen jäseneksi antamalla minun kuulla Jumalan sanaa, jota edelleenkin saan kuulla. Sanan kuulemisesta alkaa pääsy pyhien yhteisöön. Ennen kuin siihen pääsimme, olimme kokonaan Perkeleen omia emmekä tienneet Jumalasta ja Kristuksesta yhtään mitään. Mutta Pyhä Henki pysyy viimeiseen päivään asti pyhässä seurakunnassa eli kristikunnassa. Sen välityksellä hän vetää meidät yhteyteensä, sitä hän käyttää sananjulistukseen ja -harjoitukseen, sen välityksellä hän pyhittää meidät ja kasvattaa pyhyydessä. Näin me joka päivä kasvamme ja vahvistumme Pyhän Hengen luomassa uskossa ja uskon hedelmissä.
Me uskomme edelleen, että meillä on kristikunnassa syntien anteeksiantamus. Se tapahtuu pyhissä sakramenteissa ja synninpäästössä. Lisäksi sen välittävät koko evankeliumin monet lohdutuksen sanat. Tähän yhteyteen kuuluukin kaikki se, mitä sakramenteista on saarnattava, sekä sanalla sanottuna koko evankeliumi ja kristikunnan kaikki virat. Välttämätöntä on, että ne ovat jatkuvassa käytössä. Sillä vaikka Kristus onkin saattanut meidät osallisiksi Jumalan armosta ja vaikka Pyhä Henki on Jumalan sanalla saanut kristillisen kirkon yhteydessä aikaan pyhityksen, niin emme me silti milloinkaan pääse synnistä irti. Se pysyy meissä lihamme tähden, jota yhä kannamme mukanamme. Siksi kristikunnassa kaikki on olemassa sitä varten, että saisimme sen keskuudessa sanan ja merkkien välityksellä joka päivä elämämme loppuun asti sulaa syntien anteeksiantamusta. Se tapahtuu omantuntomme lohduksi ja rohkaisuksi. Pyhä Henki vaikuttaa näin sen, ettei meihin jäänyt synti pysty meitä vahingoittamaan. Me elämme näet kristikunnassa, missä kaikki on syntien anteeksiantamusta, missä Jumala antaa anteeksi meille ja me annamme anteeksi toinen toisillemme, kannamme ja autamme toisiamme. Mutta kristikunnan ulkopuolella, missä ei ole evankeliumia, ei ole myöskään anteeksiantamusta. Siellä ei liioin voi olla mitään pyhyyttä. Itse ovat itsensä heittäneet ulos ja erottaneet kristikunnasta ne, jotka yrittävät etsiä ja ansaita pyhyyttä omin teoin eivätkä etsi sitä evankeliumista ja syntien anteeksiantamuksesta.
Jeesus ilmestyy opetuslapsilleen
19 Samana päivänä, viikon ensimmäisenä, opetuslapset olivat illalla koolla lukittujen ovien takana, sillä he pelkäsivät juutalaisia. Yhtäkkiä Jeesus seisoi heidän keskellään ja sanoi: "Rauha teille!" [20:19-31: Matt. 28:16-20; Mark. 16:14-20; Luuk. 24:36-53; Ap. t. 1:1-14 : Matt. 18:20 | 1. Kor. 15:5]
20 Tämän sanottuaan hän näytti heille kätensä ja kylkensä. Ilo valtasi opetuslapset, kun he näkivät Herran.
21 Jeesus sanoi uudelleen: "Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät." [Joh. 17:18]
22 Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki.
23 Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi." [Matt. 16:19 ]
24 Yksi kahdestatoista opetuslapsesta, Tuomas, josta käytettiin myös nimeä Didymos, ei ollut muiden joukossa, kun Jeesus tuli.
25 Toiset opetuslapset kertoivat hänelle: "Me näimme Herran." Mutta Tuomas sanoi: "En usko. Jos en itse näe naulanjälkiä hänen käsissään ja pistä sormeani niihin ja jos en pistä kättäni hänen kylkeensä, minä en usko."
26 Viikon kuluttua Jeesuksen opetuslapset olivat taas koolla, ja Tuomas oli toisten joukossa. Ovet olivat lukossa, mutta yhtäkkiä Jeesus seisoi heidän keskellään ja sanoi: "Rauha teille!"
27 Sitten hän sanoi Tuomaalle: "Ojenna sormesi: tässä ovat käteni. Ojenna kätesi ja pistä se kylkeeni. Älä ole epäuskoinen, vaan usko!" [Ap. t. 1:3]
28 Silloin Tuomas sanoi: "Minun Herrani ja Jumalani!"
29 Jeesus sanoi hänelle: "Sinä uskot, koska sait nähdä minut. Autuaita ne, jotka uskovat, vaikka eivät näe." [2. Kor. 5:7; 1. Piet. 1:8]
2 Kor 4
1 Kun meillä Jumalan armosta on tällainen palveluvirka, me emme lannistu. [1. Kor. 7:25, 15:10; 2. Kor. 3:6]
2 Olemme hylänneet kaiken salakähmäisen, emme toimi petollisesti emmekä vääristele Jumalan sanaa, vaan tuomme esiin totuuden ja toivomme, että jokainen omassatunnossaan arvioi meidät Jumalan edessä. [2. Kor. 5:11; 1. Tess. 2:4]
3 Jos meidän julistamamme evankeliumi on peitossa, se on peitossa niiltä, jotka joutuvat kadotukseen. [1. Kor. 1:18; 2. Kor. 2:15; 2. Tess. 2:9,10]
4 Tarkoitan niitä, joiden mielen tämän maailman jumala on sokaissut, niin että he epäuskossaan eivät näe Kristuksen evankeliumin kirkkaudesta säteilevää valoa, Kristuksen, joka on Jumalan kuva. [Kol. 1:15; Hepr. 1:3]
5 Emmehän me julista sanomaa itsestämme vaan Jeesuksesta Kristuksesta: Jeesus on Herra, ja hän on lähettänyt meidät palvelemaan teitä. - pystyy, mutta
antamaan kirjoitti:
Jumala on jättänyt Sanansa mukaisesti saarnaviran syntien anteeksiantamiseksi omilleen seurakuntaansa. Jumala ei saarnaa taivaasta kenellekään syntejä anteeksi, vaan on delegoinut saarnaviran Pyhän Henkensä kautta omilleen.
Luuk. 24
46. Ja sanoi heille: niin on kirjoitettu, ja niin tuli Kristuksen kärsiä ja nousta kuolleista kolmantena päivänä,
47. Ja saarnattaman hänen nimeensä parannusta ja syntein anteeksi antamusta kaikissa kansoissa, ruveten Jerusalemista.
48. Mutta te olette näiden todistajat. - opetuslapsilleen viran sovi...
antamaan kirjoitti:
Joh.20
19 Samana päivänä, viikon ensimmäisenä, opetuslapset olivat illalla koolla lukittujen ovien takana, sillä he pelkäsivät juutalaisia. Yhtäkkiä Jeesus seisoi heidän keskellään ja sanoi: "Rauha teille!" [20:19-31: Matt. 28:16-20; Mark. 16:14-20; Luuk. 24:36-53; Ap. t. 1:1-14 : Matt. 18:20 | 1. Kor. 15:5]
20 Tämän sanottuaan hän näytti heille kätensä ja kylkensä. Ilo valtasi opetuslapset, kun he näkivät Herran.
21 Jeesus sanoi uudelleen: "Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät." [Joh. 17:18]
23 Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi.
Luther kirjoittaa isossa katekismuksessa kolmannessa uskonkohdassa että maanpäällä on vain yksi seurakunta :
Lisäyksen ydinajatus on siis tämä: Minä uskon, että maan päällä on pieni pyhä joukko ja yhteisö, joka koostuu pelkistä pyhistä ihmisistä. Sillä on yksi pää, Kristus, ja Pyhä Henki on kutsunut sen koolle. Sillä on yksi usko, yksi mieli ja ymmärrys. Sillä on monenlaisia armolahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, puolueita ei siinä ole eikä hajaannusta. Siihen minäkin kuulun, olen sen osa ja jäsen, osallinen sen kaikista aarteista ja keskinäisestä yhteydestä. Pyhä Henki on vetänyt minut siihen ja liittänyt sen jäseneksi antamalla minun kuulla Jumalan sanaa, jota edelleenkin saan kuulla. Sanan kuulemisesta alkaa pääsy pyhien yhteisöön. Ennen kuin siihen pääsimme, olimme kokonaan Perkeleen omia emmekä tienneet Jumalasta ja Kristuksesta yhtään mitään. Mutta Pyhä Henki pysyy viimeiseen päivään asti pyhässä seurakunnassa eli kristikunnassa. Sen välityksellä hän vetää meidät yhteyteensä, sitä hän käyttää sananjulistukseen ja -harjoitukseen, sen välityksellä hän pyhittää meidät ja kasvattaa pyhyydessä. Näin me joka päivä kasvamme ja vahvistumme Pyhän Hengen luomassa uskossa ja uskon hedelmissä.
Me uskomme edelleen, että meillä on kristikunnassa syntien anteeksiantamus. Se tapahtuu pyhissä sakramenteissa ja synninpäästössä. Lisäksi sen välittävät koko evankeliumin monet lohdutuksen sanat. Tähän yhteyteen kuuluukin kaikki se, mitä sakramenteista on saarnattava, sekä sanalla sanottuna koko evankeliumi ja kristikunnan kaikki virat. Välttämätöntä on, että ne ovat jatkuvassa käytössä. Sillä vaikka Kristus onkin saattanut meidät osallisiksi Jumalan armosta ja vaikka Pyhä Henki on Jumalan sanalla saanut kristillisen kirkon yhteydessä aikaan pyhityksen, niin emme me silti milloinkaan pääse synnistä irti. Se pysyy meissä lihamme tähden, jota yhä kannamme mukanamme. Siksi kristikunnassa kaikki on olemassa sitä varten, että saisimme sen keskuudessa sanan ja merkkien välityksellä joka päivä elämämme loppuun asti sulaa syntien anteeksiantamusta. Se tapahtuu omantuntomme lohduksi ja rohkaisuksi. Pyhä Henki vaikuttaa näin sen, ettei meihin jäänyt synti pysty meitä vahingoittamaan. Me elämme näet kristikunnassa, missä kaikki on syntien anteeksiantamusta, missä Jumala antaa anteeksi meille ja me annamme anteeksi toinen toisillemme, kannamme ja autamme toisiamme. Mutta kristikunnan ulkopuolella, missä ei ole evankeliumia, ei ole myöskään anteeksiantamusta. Siellä ei liioin voi olla mitään pyhyyttä. Itse ovat itsensä heittäneet ulos ja erottaneet kristikunnasta ne, jotka yrittävät etsiä ja ansaita pyhyyttä omin teoin eivätkä etsi sitä evankeliumista ja syntien anteeksiantamuksesta. - kohta voi
pystyy, mutta kirjoitti:
Jumala on jättänyt Sanansa mukaisesti saarnaviran syntien anteeksiantamiseksi omilleen seurakuntaansa. Jumala ei saarnaa taivaasta kenellekään syntejä anteeksi, vaan on delegoinut saarnaviran Pyhän Henkensä kautta omilleen.
Luuk. 24
46. Ja sanoi heille: niin on kirjoitettu, ja niin tuli Kristuksen kärsiä ja nousta kuolleista kolmantena päivänä,
47. Ja saarnattaman hänen nimeensä parannusta ja syntein anteeksi antamusta kaikissa kansoissa, ruveten Jerusalemista.
48. Mutta te olette näiden todistajat.tarkoittaa sitä, että saarnataan eli puhutaan syntien anteeksi antamisesta eli sitä mitä tapahtui ristillä, minkä takia jeesus oli ristillä..jne!
tuon raamatunkohdan voi ymmärtää ihan hyvin niinkin. Ja kuka sen on sanomaan että se tarkoittaa toista. Miksi minä en voi olla oikeassa! - niinhän siinä
kohta voi kirjoitti:
tarkoittaa sitä, että saarnataan eli puhutaan syntien anteeksi antamisesta eli sitä mitä tapahtui ristillä, minkä takia jeesus oli ristillä..jne!
tuon raamatunkohdan voi ymmärtää ihan hyvin niinkin. Ja kuka sen on sanomaan että se tarkoittaa toista. Miksi minä en voi olla oikeassa!"että saarnataan eli puhutaan syntien anteeksi antamisesta eli sitä mitä tapahtui ristillä, minkä takia jeesus oli ristillä..jne!"
Raamatun kohdassa sanotaan. Jeesus antoi käskyn omille opetuslapsilleen viedä evankeliumia itsestään.
"Mutta te olette näiden todistajat"
1. Piet. 1
18. Tietäen, ettette ole katoovaisella hopialla eli kullalla lunastetut teidän turhasta menostanne, jonka te isäin säädystä saitte,
19. Vaan kalliilla Kristuksen verellä, niinkuin viattoman ja puhtaan Karitsan;
---
23. Niinkuin ne, jotka jälleen syntyneet ovat, ei katoovaisesta, vaan katoomattomasta siemenestä, elävästä Jumalan sanasta, joka ijankaikkisesti pysyy.
24. Sillä kaikki liha on niinkuin ruoho ja kaikki ihmisen kunnia niinkuin ruohon kukkanen. Ruoho on kuivunut, ja sen kukkanen lakastunut;
25. Mutta Herran sana pysyy ijankaikkisesti, ja se on se sana, joka teidän seassanne saarnattu on. - Kempelainen
opetuslapsilleen viran sovi... kirjoitti:
Joh.20
23 Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi.
Luther kirjoittaa isossa katekismuksessa kolmannessa uskonkohdassa että maanpäällä on vain yksi seurakunta :
Me uskomme edelleen, että meillä on kristikunnassa syntien anteeksiantamus. Se tapahtuu pyhissä sakramenteissa ja synninpäästössä. Lisäksi sen välittävät koko evankeliumin monet lohdutuksen sanat. Tähän yhteyteen kuuluukin kaikki se, mitä sakramenteista on saarnattava, sekä sanalla sanottuna koko evankeliumi ja kristikunnan kaikki virat. Välttämätöntä on, että ne ovat jatkuvassa käytössä. Sillä vaikka Kristus onkin saattanut meidät osallisiksi Jumalan armosta ja vaikka Pyhä Henki on Jumalan sanalla saanut kristillisen kirkon yhteydessä aikaan pyhityksen, niin emme me silti milloinkaan pääse synnistä irti. Se pysyy meissä lihamme tähden, jota yhä kannamme mukanamme. Siksi kristikunnassa kaikki on olemassa sitä varten, että saisimme sen keskuudessa sanan ja merkkien välityksellä joka päivä elämämme loppuun asti sulaa syntien anteeksiantamusta. Se tapahtuu omantuntomme lohduksi ja rohkaisuksi. Pyhä Henki vaikuttaa näin sen, ettei meihin jäänyt synti pysty meitä vahingoittamaan. Me elämme näet kristikunnassa, missä kaikki on syntien anteeksiantamusta, missä Jumala antaa anteeksi meille ja me annamme anteeksi toinen toisillemme, kannamme ja autamme toisiamme. Mutta kristikunnan ulkopuolella, missä ei ole evankeliumia, ei ole myöskään anteeksiantamusta. Siellä ei liioin voi olla mitään pyhyyttä. Itse ovat itsensä heittäneet ulos ja erottaneet kristikunnasta ne, jotka yrittävät etsiä ja ansaita pyhyyttä omin teoin eivätkä etsi sitä evankeliumista ja syntien anteeksiantamuksesta.Me uskomme edelleen, että meillä on kristikunnassa syntien anteeksiantamus.** Kellä meillä? Et kai puhu siitä lahkosta, joka on SRK, ei taida nimeä Raamatusta löytyä. Opetuslapsitakin vai 11 sai ne, 84;sta. Siihen joukkoon ei kuulu yhtään lestadiolaista, vain juutalaisia.
Se tapahtuu pyhissä sakramenteissa ja synninpäästössä.** Löytyy varmaan Sanasta, kerro paikka?
Lisäksi sen välittävät koko evankeliumin monet lohdutuksen sanat. ** Missä, montako lähetystyöntekijää, tietääkseni ainoa hoitomuoto on seuranne, joita niitäkään ei löydy Raamatusta.
Tähän yhteyteen kuuluukin kaikki se, mitä sakramenteista on saarnattava, sekä sanalla sanottuna koko evankeliumi ja kristikunnan kaikki virat. ** Nyt tuli kohdalleen, Jeesus itse puhuu teitä Matt 24 >4 Jeesus vastasi: "Varokaa, ettei kukaan johda teitä harhaan. 5 Monet tulevat esiintymään minun nimelläni. He sanovat: 'Minä olen Messias', ja eksyttävät monia. < Näin on sinulle käynyt.
Välttämätöntä on, että ne ovat jatkuvassa käytössä. Sillä vaikka Kristus onkin saattanut meidät osallisiksi Jumalan armosta ja vaikka Pyhä Henki on Jumalan sanalla saanut kristillisen kirkon yhteydessä aikaan pyhityksen, niin emme me silti milloinkaan pääse synnistä irti. *’ Ette varmaan, missään muualla ei ole niin suurta valehtelijaa, liikemies rosvoa, sekä kristittyjen vainoojaa, kun teillä.
Se pysyy meissä lihamme tähden, jota yhä kannamme mukanamme.** Näin on ja Paavalin kirjoitti vain meille, Pyhille, ei syntisille.
Siksi kristikunnassa kaikki on olemassa sitä varten, että saisimme sen keskuudessa sanan ja merkkien välityksellä joka päivä elämämme loppuun asti sulaa syntien anteeksiantamusta. ** Niinkö?
Se tapahtuu omantuntomme lohduksi ja rohkaisuksi.** Juuri yhtä perusteellista ja Jumalallista, kun kerrotaan elokuvissa, - minä rikastan sinua.
Pyhä Henki vaikuttaa näin sen, ettei meihin jäänyt synti pysty meitä vahingoittamaan.** Olikohan se silloinkin paikalla, kun sidoitte ihmiset hirsipuuhun, onko nyt kun hylkäätte lapsenne, yhden sanan vuoksi, ja puhaltelette Henkeä toisiinne tupakansavuisena. Olette PH;nn suurimpia pilkkaajia.
Me elämme näet kristikunnassa, missä kaikki on syntien anteeksiantamusta, missä Jumala antaa anteeksi meille ja me annamme anteeksi toinen toisillemme, kannamme ja autamme toisiamme.** Jumalako sen synnin antoi, vai te, kumpaakaan ei ole UT;ssä, kristinusko on aivan jotain muuta, naurettavaa.
Mutta kristikunnan ulkopuolella, missä ei ole evankeliumia, ei ole myöskään anteeksiantamusta. ** Älä sekoita SRK,ta ja Kiristinuskoa, se on jo sinänsä petosyritys, ja petos.
Siellä ei liioin voi olla mitään pyhyyttä. Itse ovat itsensä heittäneet ulos ja erottaneet kristikunnasta ne, jotka yrittävät etsiä ja ansaita pyhyyttä omin teoin eivätkä etsi sitä evankeliumista ja syntien anteeksiantamuksesta.*’ Samoin kävi teille, lensitte Heikki Saaren ja Reinikaisen kanssa kokonaan pellolle, ja pysytte siellä. - Kempelainen
kohta voi kirjoitti:
tarkoittaa sitä, että saarnataan eli puhutaan syntien anteeksi antamisesta eli sitä mitä tapahtui ristillä, minkä takia jeesus oli ristillä..jne!
tuon raamatunkohdan voi ymmärtää ihan hyvin niinkin. Ja kuka sen on sanomaan että se tarkoittaa toista. Miksi minä en voi olla oikeassa!tarkoittaa sitä, että saarnataan eli puhutaan syntien anteeksi antamisesta eli sitä mitä tapahtui ristillä, minkä takia jeesus oli ristillä..jne! tuon raamatunkohdan voi ymmärtää ihan hyvin niinkin. Ja kuka sen on sanomaan että se tarkoittaa toista. Miksi minä en voi olla oikeassa! ** Olet liikuttavan oikeassa. Meillä OIKEILLA JEESYKSEN SEURAAJILLA on annettu tehtävä, joka on se mitä sinä peräänkuuluta, viedä syntejään katuva Golgatan ristin juurelle, ja näyttää Hänelle Vapahtaja.
Ainoastaan tätä kautta ihmisen puhdistuu, mutta ei pelastu vielä, sillä Kirutus ei kuollut ristillä pelkkien syntiemme vuoksi, vaan paljon enemmän. Meidät pelastaa vain se, että uskomme Jeesuksen Messiaaksi, josta mm Jesaja kertoo näin. 53 >
1 Kuka uskoo meidän sanomamme? Kuka ymmärtää Herran käsivarren voiman?
2 Hän kasvoi Herran edessä kuin vähäinen verso, kuin vesa kuivasta maasta. Ei hänellä ollut vartta, ei kauneutta, jota olisimme ihaillen katselleet, ei hahmoa, johon olisimme mieltyneet
3 Hyljeksitty hän oli, ihmisten torjuma, kipujen mies, sairauden tuttava, josta kaikki käänsivät katseensa pois. Halveksittu hän oli, me emme häntä minään pitäneet. ( JUURI NIIN HYLEJKITTY, ETTÄ OSA KIRJOITTA HÄNET PIENELLÄ j: KIRJAIMELLA )
4 Ja kuitenkin: HÄN KANTOI MIEDÄN KIPUMME, OTTI TAAKSEMME MEIDÄN SAIRAUTEMME. Omista teoistaan me uskoimme hänen kärsivän rangaistusta, luulimme Jumalan häntä niistä lyövän ja kurittavan,
5 vaikka meidän rikkomuksemme olivat hänet lävistäneet ja meidän pahat tekomme hänet ruhjoneet. Hän kärsi rangaistuksen, JOTTA MEILLÖ OLIS RAUHA, hänen haavojensa hinnalla me olemme parantuneet
6 Me harhailimme eksyneinä kuin lampaat, jokainen meistä kääntyi omalle tielleen. Mutta Herra pani meidän kaikkien syntivelan hänen kannettavakseen.
Ja samalla mitä Jeesus sanoi ristillä – se on täytetty, mikä täytetty? Syntikö täytetty, EI VAAN LAKI. ja tätä osiota ei VL saa itselleen uskoa omakseen, vaan sen osion, missä ne synnit on, ja sekin vain leikisti – toisen VL;n, yhtä syntisen kautta. Miten nauratettavaa. Miten sokea sokeaa neuvoo; miten syntinen syntisen pelastaa. Herätkää jo ihmisessä. Tämä oikeus annettiin vain 11 opetuslapselle, joita oli kuitenkin kaikista 84;stä
””että saarnataan eli puhutaan syntien anteeksi antamisesta eli sitä mitä tapahtui ristillä, minkä takia jeesus oli ristillä..jne!"*’ Aiheellista, synnit sovitetaan vain ristillä, Golgatalla, ei Rauhanyhdistyksellä.
Raamatun kohdassa sanotaan. Jeesus antoi käskyn omille opetuslapsilleen viedä evankeliumia itsestään. ** Ja heistäkin vain osalle.
Jos muutenkin ajattelet SRK;ta, Jeeus antoi kolme asiaa, menkää ja saarnatkaa, Kastakaa,,, ja opettakaa,,,
Mitä näistä SRK soveltaa, opetusta lukuun ottamatta, ja sitä tulee tehdä VASTA KASTEEN JÄLKEEN. - Kempelainen
ei ole kirjoitti:
anteeksiantamusta!
Lutherin isokatekismus 3:s uskonkohta seurakunnasta
Me uskomme edelleen, että meillä on kristikunnassa syntien anteeksiantamus. Se tapahtuu pyhissä sakramenteissa ja synninpäästössä. Lisäksi sen välittävät koko evankeliumin monet lohdutuksen sanat. Tähän yhteyteen kuuluukin kaikki se, mitä sakramenteista on saarnattava, sekä sanalla sanottuna koko evankeliumi ja kristikunnan kaikki virat. Välttämätöntä on, että ne ovat jatkuvassa käytössä. Sillä vaikka Kristus onkin saattanut meidät osallisiksi Jumalan armosta ja vaikka Pyhä Henki on Jumalan sanalla saanut kristillisen kirkon yhteydessä aikaan pyhityksen, niin emme me silti milloinkaan pääse synnistä irti. Se pysyy meissä lihamme tähden, jota yhä kannamme mukanamme. Siksi kristikunnassa kaikki on olemassa sitä varten, että saisimme sen keskuudessa sanan ja merkkien välityksellä joka päivä elämämme loppuun asti sulaa syntien anteeksiantamusta. Se tapahtuu omantuntomme lohduksi ja rohkaisuksi. Pyhä Henki vaikuttaa näin sen, ettei meihin jäänyt synti pysty meitä vahingoittamaan. Me elämme näet kristikunnassa, missä kaikki on syntien anteeksiantamusta, missä Jumala antaa anteeksi meille ja me annamme anteeksi toinen toisillemme, kannamme ja autamme toisiamme. Mutta kristikunnan ulkopuolella, missä ei ole evankeliumia, ei ole myöskään anteeksiantamusta. Siellä ei liioin voi olla mitään pyhyyttä. Itse ovat itsensä heittäneet ulos ja erottaneet kristikunnasta ne, jotka yrittävät etsiä ja ansaita pyhyyttä omin teoin eivätkä etsi sitä evankeliumista ja syntien anteeksiantamuksesta.
23 Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi." [Matt. 16:19 ]
24 Yksi kahdestatoista opetuslapsesta, Tuomas, josta käytettiin myös nimeä Didymos, ei ollut muiden joukossa, kun Jeesus tuli.
25 Toiset opetuslapset kertoivat hänelle: "Me näimme Herran." Mutta Tuomas sanoi: "En usko. Jos en itse näe naulanjälkiä hänen käsissään ja pistä sormeani niihin ja jos en pistä kättäni hänen kylkeensä, minä en usko."
26 Viikon kuluttua Jeesuksen opetuslapset olivat taas koolla, ja Tuomas oli toisten joukossa. Ovet olivat lukossa, mutta yhtäkkiä Jeesus seisoi heidän keskellään ja sanoi: "Rauha teille!"
27 Sitten hän sanoi Tuomaalle: "Ojenna sormesi: tässä ovat käteni. Ojenna kätesi ja pistä se kylkeeni. Älä ole epäuskoinen, vaan usko!" [Ap. t. 1:3]
28 Silloin Tuomas sanoi: "Minun Herrani ja Jumalani!"
29 Jeesus sanoi hänelle: "Sinä uskot, koska sait nähdä minut. Autuaita ne, jotka uskovat, vaikka eivät näe." [2. Kor. 5:7; 1. Piet. 1:8]
2 Kor 4
1 Kun meillä Jumalan armosta on tällainen palveluvirka, me emme lannistu. [1. Kor. 7:25, 15:10; 2. Kor. 3:6]
2 Olemme hylänneet kaiken salakähmäisen, emme toimi petollisesti emmekä vääristele Jumalan sanaa, vaan tuomme esiin totuuden ja toivomme, että jokainen omassatunnossaan arvioi meidät Jumalan edessä. [2. Kor. 5:11; 1. Tess. 2:4]
3 Jos meidän julistamamme evankeliumi on peitossa, se on peitossa niiltä, jotka joutuvat kadotukseen. [1. Kor. 1:18; 2. Kor. 2:15; 2. Tess. 2:9,10]
4 Tarkoitan niitä, joiden mielen tämän maailman jumala on sokaissut, niin että he epäuskossaan eivät näe Kristuksen evankeliumin kirkkaudesta säteilevää valoa, Kristuksen, joka on Jumalan kuva. [Kol. 1:15; Hepr. 1:3]
5 Emmehän me julista sanomaa itsestämme vaan Jeesuksesta Kristuksesta: Jeesus on Herra, ja hän on lähettänyt meidät palvelemaan teitä.ulkonaq kuvioista, Teillä ei ole Henkeä, ei yhtään armolahjaa?
Pahalta näyttää. - riitä käsittämään, mitä
muassa kirjoitti:
seuraavaan Raamatun paikkaan ja siinä olevaan kehoitukseen ja periaatteeseen:
'Jos joku kärsii vaivaa teidän seassanne, se rukoilkaan, jos joku on hyvällä mielellä, se veisatkaan virsiä. Jos joku sairastaa teidän seassanne, hän kutsukaan tykönsä seurakunnan papit, ja ne rukoilkaan hänen edestänsä, voidellen häntä öljyllä Herran nimeen. Ja uskon rukous parantaa sairaan, ja Herra ojentaa hänen, ja jos hän on syntiä tehnyt, niin ne hänelle anteeksi annetaan.
Tunnustakaat toinen toisellenne teidän rikoksenne ja rukoilkaat toinen toisenne edestä, että te terveeksi tulisitte. Vanhurskaan rukous voi paljo, koska se totinen on.
(Jaakobin kirje 5:13-16).tuosa kirjoitettiin????
"Tunnustakaat toinen toisellenne teidän rikoksenne ja rukoilkaat toinen toisenne edestä, että te terveeksi tulisitte. Vanhurskaan rukous voi paljon, koska se totinen on."
Tuossahan kehoitetaan RUKOILEMAAN toistemme puolesta!
"Joka syntinsä TUNNUSTAA ja HYLKÄÄ; saa armon".
Ei siinä puhuta mitään sitomisesta tai päästämisestä!
Lisäksi tuossa sanotaan, että uskova voi lähestyä
Jumalaa suoraan, ilman toista ihmistä:
"'Jos joku kärsii vaivaa teidän seassanne, se rukoilkaan,"
- opetuslapsilleen
Pyhän Hengen ja viran sovinnosta saarnata, eli julistaa katuvalle syntinsä tuntevalle synnit anteeksi.
Ryöväri joka oli ristillä Jeesuksen kanssa, oli viimeinen kenelle Jeesus antoi synnit anteeksi. Sen jälkeen sen tehtävän Hän antoi omille opetuslapsilleen.
2 Kor:5
17 Sentähden jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luontokappale; sillä vanhat ovat kadonneet, katso, kaikki ovat uudeksi tulleet.
18 Mutta ne kaikki ovat Jumalasta, joka meitä on itse kanssansa sovittanut Jesuksen Kristuksen kautta, ja antoi meille viran sovinnosta saarnata.
19 Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itse kanssansa, ja ei lukenut heille heidän syntiänsä, ja on meissä sovintosaarnan säätänyt.
20 Niin olemme me Kristuksen puolesta käskyläiset; sillä Jumala neuvoo meidän kauttamme. Niin me rukoilemme siis Kristuksen puolesta, että te Jumalan kanssa sovitte.
21 Sillä hän on sen, joka ei mitään synnistä tietänyt, meidän edestämme synniksi tehnyt, että me hänessä tulisimme siksi vanhurskaudeksi, joka Jumalan edessä kelpaa.
Joh.20
23 Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi." [Matt. 16:19 ]- myös niin,
että hän antoi valtuudet pidättää synnit vain tilaisuudessa oleville opetuslapsille. Tai sitten niin, että voimme väärin kohdeltuna arkielämässä joko antaa tai olla antamatta syntejä anteeksi.
Todella pahaa jälkeä nimittäin tulee, jos ihminen alkaa toista ihmistä kivittää, kuten hoitokokouksissa on tapahtunut. - kuolleet ajat sitten!
Meidän tehtävämme on saarnata evankeliumia ja Ju-
mala synnyttää uskon!!!
Luuk 24:46
"Parannusta syntien anteeksisaamiseksi on SAARNAT-
TAVA kaikille kansoille."
"Usko tulee kuulemisesta."
"Ap 10:43
""Jokainen, joka uskoo Häneen, saa synnit anteeksi".
SRK:n oppi on saatanan ovela juoni, jolla este-
tetään ihmistä uskomasta Jeesukseen!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse43713SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo1933619Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv1283350Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky713332Korpelanvaara
Korpelanvaaran alle tulee uusi hevosurheilu keskus monen miljoonan investoinnit202186Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv251768- 321519
- 321471
- 911393
- 151333