Miksi helvetissä sossu sanoo että mene sitten työkkäriin juttelemaan. Jos ei työt kiinnosta miksi siellä pitää käydä kun ei siitä paskalafkasta mitää rahaa kuitenkaan saa.
Voiko sossu lopettaa tuet jos ei käy työkkärissä?
Miksi Sossu sanoo menemään työkkäriin?
9
942
Vastaukset
Sossu ei voi lopettaa tt-tukea mutta alentaa voivat perusosaa 40%. Siitä kuinka pitkäksi aikaa voidaan noin paljon alentaa ei ole olemassa tietoa.
- oikeassa?
Muistelen lukeneeni jostakin oppaasta /laista, että maksimi alenema (-40%) olisi enintään 2kk, koska pitkäaikainen alenema johtaa ei ihmisarvoiseen elämiseen, joka on lain vastainen.
Toisaalta tästä asiasta taitaa olla ainakin viitetietoa Oulun HaO:n päätöksessä, missä alenema oli kestänyt vuosia. - siitä että
oikeassa? kirjoitti:
Muistelen lukeneeni jostakin oppaasta /laista, että maksimi alenema (-40%) olisi enintään 2kk, koska pitkäaikainen alenema johtaa ei ihmisarvoiseen elämiseen, joka on lain vastainen.
Toisaalta tästä asiasta taitaa olla ainakin viitetietoa Oulun HaO:n päätöksessä, missä alenema oli kestänyt vuosia.Päätös tuen alentamisesta voidaan tehdä enintään kahdeksi kuukaudeksi kerrallaan, Mutta sitten kahden kk:n kuluttua voidaan jälleen tehdä uusi alentamispäätös - tai sitten vaan tehdä joka kuukausi erillinen päätös alentaa 40%.
- remontti-röönperi
Petu kirjoitti "Sossu ei voi lopettaa tt-tukea mutta alentaa voivat perusosaa 40%."
Löytyisikö jotain lainkohtaa tuon tueksi? En väitä vastaan vaan olen ihan samaa mieltä. Mutta sossu ei ole, sanoivat että tehdään kielteinen päätös niille kellä ei ole työnhaut voimassa. Sossun kans samaa mieltä oli sosiaaliasiamieskin.
Kyllähän mä töitä haluaisin, mutta tähän asti kaikki työpaikkani olen hommannu itte tai suhteilla ja viimeksi oli työkkärissä niin ikävä ihminen että rupesin miettiin, miksi käydä siellä kuuntelemassa sitä urputusta. Varsinkin kun on työssäoloehto. - 40%
remontti-röönperi kirjoitti:
Petu kirjoitti "Sossu ei voi lopettaa tt-tukea mutta alentaa voivat perusosaa 40%."
Löytyisikö jotain lainkohtaa tuon tueksi? En väitä vastaan vaan olen ihan samaa mieltä. Mutta sossu ei ole, sanoivat että tehdään kielteinen päätös niille kellä ei ole työnhaut voimassa. Sossun kans samaa mieltä oli sosiaaliasiamieskin.
Kyllähän mä töitä haluaisin, mutta tähän asti kaikki työpaikkani olen hommannu itte tai suhteilla ja viimeksi oli työkkärissä niin ikävä ihminen että rupesin miettiin, miksi käydä siellä kuuntelemassa sitä urputusta. Varsinkin kun on työssäoloehto.Laki sanoo:
"10 §
Alennettu perusosa
Perusosan suuruutta voidaan alentaa enintään 20 prosenttia sellaisen henkilön osalta, jonka toimeentulotuen tarve aiheutuu siitä, että:
1) henkilö on ilman perusteltua syytä kieltäytynyt yksilöidysti ja todistetusti tarjotusta työstä tai sellaisesta työvoimapoliittisesta toimenpiteestä, joka kohtuullisen pitkän ajan turvaisi hänen toimeentulonsa tai jos hän on laiminlyönnillään aiheuttanut sen, ettei työtä tai työvoimapoliittista toimenpidettä ole voitu tarjota;
2) maahanmuuttajien kotouttamisesta ja turvapaikanhakijoiden vastaanotosta annetussa laissa (493/1999) tarkoitettu maahanmuuttaja on ilman perusteltua syytä kieltäytynyt kotoutumissuunnitelman laatimisesta tai osallistumasta kotoutumissuunnitelmassa yksilöidysti sovittuihin, työllistymistä edistäviin toimenpiteisiin taikka jos hän on laiminlyönnillään aiheuttanut sen, ettei kotoutumissuunnitelmaa ole voitu laatia;
3) kuntouttavasta työtoiminnasta annetun lain (189/2001) 3 §:ssä tarkoitettu henkilö on kieltäytynyt osallistumasta aktivointisuunnitelman laatimiseen; tai
4) kuntouttavasta työtoiminnasta annetun lain 3 §:n 1 momentissa tarkoitettu henkilö on ilman työttömyysturvalain 8 luvun 7 §:ssä tarkoitettua pätevää syytä kieltäytynyt kuntouttavasta työtoiminnasta taikka keskeyttänyt tai omasta syystään joutunut keskeyttämään kuntouttavan työtoiminnan."
Tuossa ne perusteet joilla voidaan alentaa ja laki ei salli kuin perusosan alentamisen. Eli muut kulut tulee aina huomioida ja perusosastakin saa aina ainakin sen 60%.
- kunnon siivu pois.
Jos ei työt kiinnosta... Voi pojat! Meinaatko loppuikästi elää yhteiskunnan tukien varassa???
- näin se on
Olet toimeentulotuen saajana kaikkien työkkärin työllistämisvelvoitteiden alainen. Ensimmäinen kieltäytyminen työllistämistoimista ja toimeentulotuen perusosasi laskee 20%, toinen kerta ja se laskee 40%. Kuinka pitkäksi aikaa on virkailijoiden hallussa. Minulle on sanottu suoraan että mikäli vielä tämän jälkeen kieltäytyy työllistämistoimista he voivat tavalla tai toisella evätä toimeentulotuen kokonaan, siis myös vuokran ym. asumismenojen osuuden. Suomessa ei siis kukaan vain loisi vaan sinulla on toimeentulotukiasiakkaana työvelvoite.
toimeentulotuki evätä ... millaisin perustein? Tuo toistamiseen kieltäytyjälle langetettava 40 prosentin vähennys perusosasta on täysin laillinen mutta en ole ainakaan itse löytänyt toimeentulotukisäännöistä mahdollisuutta evätä tuo tuki kokonaan.
En pysty ottamaan kantaa siihen, miten ´näin se on`-nimimerkin tietoonsa saamat totaaliepuut mahdollistuvat vai onko nimimerkkiä vain peloteltu kyseisessä virastossa.
Harva selviytyy leikatun toimeentulotuenkaan turvin ainakaan kovin pitkää aikaa mutta jos esimerkiksi vuokratukikin evätään, niin voi vain arvata, millainen syöksykierre alaspäin jumpittelijalle alkaa!
Tietysti työkykyisellä on velvollisuus elättää itsensä mutta jos tilaisuutta elannonhankintaan ei kerta kaikkiaan tule, niin kyykyttäminen ja etuuksista kiristäminen ei kasvata kuin...
- oikeudenmukaisuus
Ei sinun tarvitse työkkäriin mennä, mutta meidän muiden onneksi sossu voi määrätä sinut elättämään itsesi sitten jollain muulla paremmaksi katsomallasi tavalla kuin työ. Pikku köyhäinavustusta eli tt-tukea kyllä saat, vaikka työstä kieltäytyjiltä sekin pitäisi ottaa kokonaan pois.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2343982Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1232297Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575821996- 1401439
- 77929
Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan
Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein127927Hotelli kainuu
Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!37910Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?
Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!330849Pitäis vaan lopettaa
Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei8807J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti
Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl61756