moi!
Olisin kiinostunut Espanjasta.
Kertokaa jotain maasta ja kulttuurista.
Millaista siellä oli?
oliko lämmintä?
millaisia ihmiset ovat?
onko pojat söpöjä?:)
osaako puhua englantia?
ESPANJASTA
7
641
Vastaukset
- Tapas-Papa
Espanja on maa, jolla on monta identiteettiä. Esimerkiksi baskit, galicialaiset, katalonialaiset ja andalusialaiset ovat hyvin erilaisia toisistaan, ja heillä on monessa vaiheessa ollutkin itsenäisyyspyrkimyksiä. Myös espanjan kieli on erilaista maan eri osissa, eivätkä läheskään kaikki edes osaa kirjakieltä Castellanoa. Sen takia, esimerkiksi andalusialaiset eivät välttämättä ymmärrä katalonialaisia ja valencialaisia. Eivätkä nämä pärjää Andalusian länsiosissa...
Yleisesti ottaen espanjalaiset ovat avoimia, ystävällisiä ja hyvin avuliaita. Ongelmana on kuitenkin kielitaidottomuus. Suhteellisen harvat nuoretkaan puhuvat sujuvasti esimerkiksi englantia.
Ulkonäössäkin on eroja. Eteläosissa ihmiset ovat tummempia kuin pohjoisessa. Ja pohjoisessa tapaa sinisilmäisiä ja vaaleahiuksisia espanjalaisia aina silloin tällöin.
Mutta varmaan monet pojat ovat suomalaisen silmissä tosi söpöjä...
Lämpötilasta voisi sanoa, että Espanjassa on aina tarpeeksi lämmintä, kun aurinko paistaa. Sitä paistetta vain on varmemmin etelässä kuin pohjoisessa.
Espanjan luonto on kaunista ja maaseutu rauhallista. Asutus on nimittäin keskittynyt rannikolle ja suuriin kaupunkeihin kuten Madrid, Barcelona, Valencia jne. Vuoristoalueilla luonto on upeaa ja asutus harvaa. Monen, myös minun, mielestä hurmaavin Espanja löytyykin näiltä vuoristoseuduilta.
Kaikilla espanjalaisilla on yksi yhteinen tekijä: he ovat hulluina herkulliseen ruokaan. TV:stä tulee ruokaohjelmia joka kanavalta ja lähes jatkuvasti, eivätkä espanjalaiset väsy puhumaan ruoasta. Siitä voi aloittaa keskustelun milloin ja missä tahansa, eikä jutusta tule loppua!
Luonnollisesti espanjalaiset ovat kuitenkin sitä mieltä, että vain heidän provinssissaan syödään ihan oikeasti hyvää espanjalaista ruokaa:-)
Tästä ruoka-asennetta kuvaa ehkä parhaiten se, ettei espanjalaisen mielestä ole mitään ihmeellistä, jos keiton liemen keittäminen kestää neljä vuorokautta. Tai jos etanat pitää ensin kerätä ja sitten ruokkia neljän kuukauden ajan, jotta ne olisivat oikein herkullisia.
Ihan lyhyesti sanoen, Espanja on maa, jossa minä tahdon asua.- juttua.
Kiitos kuvauksesta! Minäkin suunnittelen muuttoa sinne. Missäpäin sisämaassa olisi kaunista ja rauhallista?
PS. Olen ollut San Sebastianissa talvella ja se oli kurjaa - aina kosteaa ja koleaa. - Tapas-Papa
juttua. kirjoitti:
Kiitos kuvauksesta! Minäkin suunnittelen muuttoa sinne. Missäpäin sisämaassa olisi kaunista ja rauhallista?
PS. Olen ollut San Sebastianissa talvella ja se oli kurjaa - aina kosteaa ja koleaa.Olen asunut Espanjassa 15 vuotta, Costa Blancalla useammassa paikassa, Andalusiassa sekä itä että länsiosassa, Aragoniassa ja nykyisin Asturiassa.
Itärannikolla en oikein pitänyt kielestä (valenciano) enkä Valencian itsehallintoalueen lainsäädännöstä, joka lähes kannustaa kolttosiin (talous). Andalusian itäosissa (Cadiz) kieli on ihan hirveää sössötystä, enkä pidä kylistä, joissa merkittävä osuus asukkaista on ulkomaalaisia.
Aragoniasta puuttui meri (ja meren herkut) lähistöltä.
Pohjoisessa elämä on normaalimpaa, kun kaikki ei perustu turismiin. Ihmiset ovat usein myös helpommin ymmärrettäviä pohjoismaalaiselle. Eli täälläpäin on tavallisempaa, että pidetään kiinni siitä, mitä on sovittu tai luvattu.
Enkä ole kokenut säätä ongelmaksi. Jopa joulu- ja tammikuussa voi patikoida shortseissa ja t-paidassa, kun aurinko paistaa. Ja paistettakin on riittänyt ihan kohtuullisesti. Talvisaikaan osuu 2-3 parin viikon sadejaksoa, muuten on oikein mukavaa. Nytkin aurinko on paistellut kuukauden päivät 2-3 päivää lukuun ottamatta.
Omia suosikkipaikkojani täällä pohjoisessa ovat Llanes, Gijón ja Oviedo Asturiassa sekä Santander Kantabriassa. Kannattaa kuitenkin käydä itse kaikessa rauhassa katsastamassa paikkoja. Kannustan vaikkapa autoilemaan kuukauden verran vähän eri puolilla, jotta löytää paikan, joka sopii omaan makuun. Noista edellä mainituista voi vaikka aloittaa.
Asturian itäosissa voi ottaa teemaksi vaikka paikallisen siiderikulttuurin ja tutustua alueeseen sen puitteissa. Samalla löytää "siideri comarcasta" mielenkiintoisia paikkoja kuten Lastres, Colunga, Nava, Arriondas, Ribadesella... - Tapas-Papa
juttua. kirjoitti:
PS. Olen ollut San Sebastianissa talvella ja se oli kurjaa - aina kosteaa ja koleaa.Espanjan luontoon ja eri osien maisemiin voi tutustua suomalaisten tekemän saitin avulla:
http://www.topwalks.net/fi/index.htm
Sivustosta löytyy valtavasti valokuvia. - haaveillut
Tapas-Papa kirjoitti:
Espanjan luontoon ja eri osien maisemiin voi tutustua suomalaisten tekemän saitin avulla:
http://www.topwalks.net/fi/index.htm
Sivustosta löytyy valtavasti valokuvia.Espanjaan muutosta. Saako sinne työttömyyskorvaukset, asumistuet ym. ym. mitkä täällä Suomessakin juoksee tilille. Niillähän luulisi hyvin elävän siellä etelän lämmössä ja auringonpaisteessa.
- tietämätön!
haaveillut kirjoitti:
Espanjaan muutosta. Saako sinne työttömyyskorvaukset, asumistuet ym. ym. mitkä täällä Suomessakin juoksee tilille. Niillähän luulisi hyvin elävän siellä etelän lämmössä ja auringonpaisteessa.
Ansiosidonnaista olen nostanut 3kk:n jaksoissa.
Välillä täytyy todistettavasti tehdä Suomessa vähintään kuukauden työrupeama.
Vähemmän byrokratiaa kuin Suomessa.
Ei lappujen täyttelyä.
Työkkäristä saa pankkia varten 3kk:n A4:sen jolla voi, henkilöllisyytensä todistaen, nostaa edellisen kuukauden korvauksen, ainakin minun kohdallani, osoitetun CAM:n konttorin kassalta. - todella paljon!!
tietämätön! kirjoitti:
Ansiosidonnaista olen nostanut 3kk:n jaksoissa.
Välillä täytyy todistettavasti tehdä Suomessa vähintään kuukauden työrupeama.
Vähemmän byrokratiaa kuin Suomessa.
Ei lappujen täyttelyä.
Työkkäristä saa pankkia varten 3kk:n A4:sen jolla voi, henkilöllisyytensä todistaen, nostaa edellisen kuukauden korvauksen, ainakin minun kohdallani, osoitetun CAM:n konttorin kassalta.Taas nytkähti muuttopäätös askeleen eteenpäin. Niin ajattelinkin, että kun EU:ssa ollaan, niin periaatteessa samat tuet pitäisi pystyä nostamaan Espanjassa kuin Suomessakin.
Hankalaa vain tuo, kun pitäisi kolmen kuukauden välein Suomeen tulla.Kamala ruljanssi. Mistä asunto, lasten jutut ym. ym. Tietysti jos kesällä tulisi ja olisi vaikka leirintä-alueella. Kai sitä vaikka siivoamista löytyisi yhdeksi kuukaudeksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.42447- 1161617
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361356Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051044- 571041
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46909- 60882