pieni osa mielipiteistä

reporteri

maailamalla.
Käsitys ja mielipiteet Romaneista maailmalla.
Categories: Europe, First thing and Human rights.
By Madeleine Morris.

Onko meillä ongelma mustalaisista, vai mustalaisilla ongelma meistä?

Tämä kysymys on esitetty otsikkona seuraavalle jutulle alla, jonka suosittelen joka ikisen tällä sivustolla lukemaan.
Romanit, mustalaiset, ovat edelleen aikamme parjatuin kansojen osa Euroopassa
Mutta onko se ongelma joka on lähtöisin meistä - kaikkien maiden enemmistöistä – vai vähemmistönä asustavista romaneista?

Italiassa 15000 romania on alistettu antamaan sormenjälkensä poliisien ylläpitämiin rekistereihin. Toimenpide mitä ei ole koskaan kohdistettu yhteenkään toiseen etniseen ryhmään tässä laajuudessa.
Näistä toimista vastuussa oleva hallitus on väittänyt tuon toimenpiteen olevan normaalia, silloin kun jotakin ryhmää epäillään rikoksista.
Tosiasiaksi kuitenkin jää että toimenpide on puhdas etninen profilointi.

Kaikkialla maailmassa liian monet romanit asuvat lievästi sanoen, kurjissa olosuhteissa, työttömänä, vailla alhaisempaakaan koulutusta.
Mutta, kuinka paljon tämä, ja nämä elinolosuhteet johtuvat yhteisön kulttuurista. Paljon sellaisessa yleisessä stereokäsitteessä, kuten ’romanien rikollisuus -‘ on totta.? Ja paljonko tällainen yleinen uskomus on edistänyt romanien sosiaalista uloslukitsemista? Pitäisikö romaneja enemmissä määrin pakottaa liittymään ja sopeutumaan valtaväestön sosiaaliseen yhdenmukaisuuteen? ja jos niin tehtäisiin, miten ja mitä kautta sen tulisi suorittaa?

Vai onko niin, ei-romanit ovat edelleen täysin tietämättömiä romaneista ja heidän olemisestaan ja heidän arvomaailmoistaan.

Aivan lähiaikoina näistä kysymyksistä keskusteltiin Lontoon läheisyydessä sijaitsevalla romanien elin ja oleskelu paikassa, mihin saapui johtamaan keskustelua yksi harvoista romani journalisteja nimeltään Jake Bower.
Tässä on hänen esittely ja avauspuheensa:

Tervehdys kaikille
Romani journalistin ominaisuudessa olen kymmenen viimeistä vuotta viettänyt matkaamalla noiden pikku alueiden väliä, joita romanit kutsuvat kodeikseen. Olen matkannut Transylvaaniasta Malahasin muinaisille romanien asuinalueille Kosovoon, Ole vieraillut lukemattomissa romanien asustamissa hökkelikylissä ja parkkialueilla kautta koko Euroopan. Olen nähnyt romanien koteja, äärimäisen rikkaitta ja vielä äärimäisen kurjan köyhiä, joskin siellä on kaikilla tunnistettavissa tuo tietty samankaltaisuus.
Romanit voivat olla rikkaista ja niin köyhiä, iin ettei mistään muualla ole sen vertaista köyhyyttä, ja silti, me säilytämme muuttumattomana sen tietyn ylpeyden, identiteettimme ja perinteemme, siitäkin huolimatta, että tämä yleismaallinen ylpeytemme näyttää vetävän vertoja vain sille vihalle ja ylenkatseelle mitä saame osaksemme kaikkialla maailmassa.
Olen elänyt hevosen vetämissä vaunuissa esi-isiemme tavoin, taloissa, kuten monet meistä tänä päivänä asuvat, sekä näissä uusissa nykypäiväisissä asuntovaunuissa, näitä kaikkia asuinmuotoja ole kokenut.
Mutta ei väliä missä minä olen ollut ja asunut, kaikkialla olen saanut kokea vihaa ja ylenkatsetta ja pelkoa.
Vielä lehtimies aikoinakin ole kohdannut tietämättömyyttä, epäluuloa ja suvaitsemattomuutta. Meitä on usein syytetty meidän omasta ahdingostamme, iankaikkisesta ulkopuolisuudestamme kaikkeen, mutta voiko ulos kylmään suljetetulla olla muusta luovuttavaa kuin oman minuutensa ja identtisyytensä.
Kuten moni niistä 350 neuvostosta jotka ylläpitävän romanien asuinpaikkoja Euroopassa Belfastista Bukarestiin me pyrimme säilyttämään ja suojelemaan niitä eristyneitä romaniyhteisöjä jotka vielä keskuudessaan ylläpitävät vanhoja arvoja aikana jolloin paimentolaiskulttuurit ovat lainsuojattomina ja täysin vailla ymmärtämystä

Ensimmäinen commenti:
Savane Nairobi.

Minä uskon, että meillä on mustalaisongelma.
Voitte kuitenkin korvata tuon mustalaisen vaikka *muslimilla’ mormonilla’intiaaneilla, Amerikan mustilla. haluatteko että jatkan?
Mitä tarkalleen ottaen mustalaiset ovat tehneet väärin? Muuta kuin pidättäytyneet omassa elämässään ja kunnioittaneet tuon elämänsä arvoja.
Eikö se sitten tarkoita sitä, että joka ikinen tulisi leimata, joka ei kykene seuraan yleisiä standartteja.
Tuon ylimmäinen kysymys tulisi esittää näin: Onko sinulla oikeus käyttää minun ennakkoluuloani itseäsi kohtaan?

commenti
Viay.
Meillä on mustalaisongelma. Ikävä kyllä paimentolaiskaltainen elämäntyyli on sopimaton Eurooppaan. Se riippuu nyt romaneista itsestään, omaksuvatko he ihmiset ja elintavat ympärillään, ja hallituksista, hyväksyvätkö he romanit yleiseksi kansaksi.
Romanit ovat alkujaan Intiasta ja siellä on edelle paimentolaiskulttuureja., kuten Gujars
Termi ’ Mahals’ on naapuristo pohjois- Intiassa ja Pakistanissa.

kolmas kommentti
John in Salem.

Olen 57 vuotta ja elänyt kaikkialla läntisessä Amerikassa, Olen kiinnostunut tusinasta erilaisia etnisiä ryhmiä, mutta en ole tavannut yhtäkään joka olisi sanonut olevansa oikea romani.
Meillä täällä ei ole sellaista ongelmaa.

commenti
Cretchen Downtreader.
Pari ohjelmaan Us Tyvessä, missä käsiteltiin jonkun suljetun heimon syndikaattiin omaista rikollisuutta. Mutta ei kaikkiin ole uskomista mitä tv; sä näytetään.

comment.

parth Guragain Nepal

Routes on erään ryhmän kuningas, joka asustaa metsässä Nepalissa. Kun Koiralla oli Nepalin pääministerinä, nämä ihmiset vierailivat hänen luonaan, ja kun ministeri tarjosi näille maata viljeltäväksi, nämä kieltäytyivät ja sanoivat viihtyvänsä metsässä.

comment

Dennis Occ.
Luulen että meillä on romani ongelma ja romaneilla myös. Kiitos WHYS llä tämän tärkeän ongelman peittämisestä.

comment
Israel Amble Ayongwa.
Ainoa mitä ymmärsin on vähän tietoa siitä mitä tämä ryhmä todella on.

comment
Nikitas.

Ei sisällä mitään ajatusta tämä commenti ja se jätetään väliin.

comment
Jenifer
Ennen tämän aiheen esilletuloa en ollut kovinkaan tuttu tähän aiheeseen joka käsittelee romanien oloja ja kulttuuria.
Kun olin pikkutyttö äiti kertoi jostakin väestä joka asutti sillan alla, Tajusin etteivät nuo sillan alla asustavat olleet kovin korkealle arvostettuja. Haluan puhua yleisellä tasolla, sillä minulta uupuu tarkkaa tietoa romaneista. Minä ajattelen kuitenkin, että olisi tärkeään, että erilaiset ryhmät saisivat säilyttää oman kulttuurinsa koskemattomana, mutta silti kykenisivät sopeutumaan tarpeen mukaan
valtakulttuuriin.

comment
Alby

Tämä Iranin sodan tuoma taloudellinen tressi ja sen vaikutus USA,n ja öljyn hintaan, ja muuhun, on väsyttänyt väkeä kaikissa maissa ja lisännyt suvaitsemattomuutta.
Opin jo lastentarhassa, että meidän on löydettävä syntipukki jotta voisimme olla ajattelematta meidän omia ongelmiamme ja niitä poliittisia valintoja jota olemme tehneet.
Se, mitä meille on kerrottu Holokoustista Euroopassa, on nyt tapahtumassa kaikkialla. Romaneilla on vähän tai ei ollenkaan ääntä missään edustustoissa, taikka medioissa. jotka edustaisivat näiden ihmisien tahtoa ja pyrkimyksiä Euroopassa.

comment
Antony.

En minä usko, että ihmiset Kaliforniassa tietävät mitään romaneista. Minä tapasin erään romanitytön(yritin kaupata hälle autoa vaikka sillä ei ollut rahaa, ei luottoa) se tyttö kertoi minulle kuinka hänet oli myyty lapsena ja kuinka ne varastavat, ja ettei minun koskaan pitäisi sekaantua mustalaistyttöön. Katsoin tämän työn autoon sisälle, siellä oli kaikenmoista kamaa ja nyyttiä.

coment
Viola

Mieheni viimesenä palveluvuotena vietnamissa hänen paras ystävänsä joka oli romani, kaatui.
Mieheni saattoi tämän ruumiin kotiin ja hautajaisissa eräs vainajan omaisista tuli mieheni luokse ja sanoi: Ei tämä ole sinun syytäsi.
Se lämmitti mieltäni, koska mieheni kanto syyllisyyttä tuon ystävänsä kaatumisesta. Minulla ei ole ongelmia romaneista.
Ei saisi kiertää ja juonia ihmisiä, vaikka juoniminen ja petkuttaminen on yleistä kaikkialla jokaisessa yhteisössä.
Kanada

comment
Nikitas.
On mielenkiistoista pohtia, että romanikulttuuri on muinainen kulttuuri jo Mesopotamian ajoita, Persiasta ja Intiasta lähtöisin ja joka verkaan siirtyi romanien mukana Eurooppaan.

coment
Troop.
Joku vuosi sitten täällä näytettiin elokuvaa jonka aihe oli modern. Gipsy .Amerikassa. Oli mielenkiistoista havaita, että he olivat omaksuneet pinnallisesti valtakulttuurin mutta pitivät lujasti kiinni vanhasta kulttuuristaan sen syvimmässä mielessä.
Ollessani pieni poika Conecutissa, missä kasvoin, äitini kertoi meille kerran, että he olevan nähneet ryhmän romaneja erään kaupan pysäköintialueella. En osaa sanoa mitä kaupunki sitten niiden kanssa menetteli.
Toimiessani myöhemmin Itävalan metsähallituksen nimittämänä Euroopassa, tulimme toverini kanssa Unkarissa alueelle missä oli yhdyskunta kaislamajoja ympäri suuren järven, jonka keskisyvyys oli vain metri vettä. Toverini kertoi että kaislamajat olivat mustalaisien rakentamat ja että nämä tulivat säännöllisesti kesäisin alueelle enne kuin siirtyivät talveksi kaupunkien läheisyyteen.
Ajattelen useasti Cheriä, amerikkalaista laulajaa, joka voimalalla äänellään tulkitsee lauluillaan elämää mustalaiskaravaanissa.

coment
Adam
Miksi romaneja kohdellaan Euroopassa ’person no grata’. Muut maahanmuuttaja ryhmät näyttävät tulevan paljon paremmin vastaanotetuiksi ilman ennakonluuloja ja hylkimistä.
Oman kokemukseni mukaan eläessäni USA ja Euroopassa että mikä siellä erottui räikeästi määrittelystä perinteestä oli Cze ja Slovakia romanien suuri rikollisuus. Näin ruoria romanijoukkioita kadulla joka päivä, aikana jolloin niiden olisi pitänyt olla koulussa. Näiden yleinen arvo näytti olevan kierrellä katuja ja pyrkiä hyödyntämään järjestelmää joka on perustettu kovalle työlle.
Jos traditio käsittää kuljeksimista maasta toiseen hyödyntämässä kaikkea saatavissa olevaa, tarkoituksena kerätä kaikki hyöty yleisestä sosiaaliturvasta, ei romaneja tulla koskaan hyväksymään missään maassa.
comment
Selena in Canada.

Kun sinä nyt mainitsit tuossa sosiaaliturvan niin ketkään muut eivät kuormita sitä niin paljon kuin rikkaat.

comment
Dolapo Aina.
Näyttää, etteivät ihmiset ymmärrä niiden selvää yksinkertaisuutta,
Dolap Aina Nigeria.

comment

Nikitas
Antony,
Mitä Viola pyrki sanomaan, on se että on aina hyviä ja huonoja ihmisiä, kaikissa kansoissa ja ryhmissä, on herkkiä ja hiljaisia ja rähjääjiä ja luonnevikaisia.

comment
Selena in Canada

Olin päivittäin kosketuksissa romaneihin sinä aikana jolloin työskentelin Cilessä.
Minä huomasin heidän olevan hauskoja ja kohteliaita, toisaalta he olivat alituisena kiusana uimarannalla jonka he valloittivat lähes kokonaan.
Joitakin viikkoja sitten Pariisissa siirsimme jääkaapin kadulle, hyväntekeväisyys järjestön haettavaksi. Odotimme autoa oli mieheni hetkeksi poistuttava pariksi minuutiksi paikalta, ja sillä aikaa oli jääkaapista riisuttu johto ja tehty se käyttökelvottomaksi.
Kun puhuimme tästä naapureille, nämä heti sanoivat, että romanit ovat olleet asialla. Mutta ole varma, että siellä on monta muutakin joukkiota jotka osaavat napata johdon jääkaapista.

comment
Doug

Minä olen työskennelty romaneille jotka systemaattisesti varastivat minulta ja uhkailivat minua kun lupasin antaa heidät ilmi. He pitivät nimensä salassa, ja vasta kun tarkastin asiakirjoja sain heidän nimensä selville. Siinä oli osa paikallisesta yhteisöstä jotka olivat hyvin tunnettuja poliisin kirjoissa.

coment
Sauron.K
En ole koskaan tavannut yhtään romania, enkä tiedä onko Amerikassa yhtään sellaista. Mutta tahtoisin oppia jotakin niistä. Minulla on yksi vanha kirja joka raportoi niistä, ja se näyttää ihan positiiviselta, Tahtoisin kuitenkin tietää enenemän niistä.

3

209

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuntematon

Tällä, hyvällä tavalla, ollaan palloitettu, tätä asiaa, moneen kertaan. Tosi tämä oli hyvin kattava. Ensinnäkin, miten romanit voisivat tuntea solidaarisuutta, yhteikunalle joka ovat, tehneet, kaikkensa, pitää romanit ulkopuolella, "tavallista" kansaa. Romanien elämän strategiaan kuuluu, aristokraattisuus ja hierarkia, matriarkailuus. Ts. Jos romanit olisi välittäneet, mitä valtaväestö suhtautuu heihin, hetä ei enää olisi. Olen seuranut, vuosikymmenet, näitä' asioita, Raportteja on tehty, työtä on tehty, asian parantamiseksi, eri maiden kanssa. Sitä vihaa ja halveksuntaa, joita ajatellaan, eri maissa, ei voi selvittää. Sen pitää itse kokea, muuten ei voi uskoa, silmiään ja korviaan, tässä asiassa. Esimerkiksi nykyinen romanien vaino Unkarissa. Negatiivinen kollektiivinen vastuu, on yksi suurimista syistä. Aina kun rikollien/set ovat romaneita, niin silloin alkaa viha koko ryhmää kohtaan. Olen toivonut että, mentäisiin teorista käytäntöön. Siihen menee pitkä aika, kun molemmat osapuolet, "tottuvat" toisiinsa. Se että, romanit eivät ole koskaan, oikein todella, luottanut, on täysin normaalia. Se ollaan huomattu, monta kertaa. Kuinka paljon tutkijat ovatkin "hyödytäneet romaneita, tutkimusissa, jotka koskee romaneita. Tuhat ei riitä. Ensin ollaan ystäviä ja kun työ on tehty, ryhmä on jäänyt "näppejään nuolemaaan", ilman mitä korvausta, puhumattakaan että, romanit, jotka ovat, ne tosityön tehneet ja ollut asiantutijoina, olisi edes mainittu, kirjoissa/raporteissa ym. Jos romanit, tuntisivat solidaarisuutta valtaväestöä kohtaan, niin se ei toimisi, vaikka toivonkin. Suomessa tilanne on aika paljon toisin. Jos romanit saisivat työtä ja muutenkin saisivat osallistua, yhteiskunnan tapahtumisiin. Silloin tilanne olisi toinen. Vielä, rikollinen on rikolinen mutta, ei se koske koko ryhmää!
      Helge

• reporteri

”Romanien elämään kuuluu aristokraattisuus.” ja ”Matriarkaalisuus” Tuon ensimainitun vois selittää vain sille, ettei missään historian kehitysvaiheessa alistetut ole hyväksynyt tasa-arvoa, vaan pyrkivät tiedottomasti ylempään arvoon ja asemaan.
        Miltton on osuvasti runoillut tästä sielujen ylevyydestä, runoelmassaan’, Syösty Enkeli’.

”Ennen oon mä herra haadeen, kuin palveliana taivaan.”

Mitä sitten tulee matriarkallisuuteen. Koko romanikulttuurin on romaninaisista lähtöisin ja niiden ylläpitämä, samalla lailla kuin naiset edelleen huolehtivat perheittensä toimeentulosta.

• Gigare

ettei ihmiset tosiaankaan tiedä romaneista mitään.

Joitain hyviä ja osuvia kirjoja on kyllä kirjoitettu, mutta liian harva lie niitä lukenut..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      76
      4568
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      109
      3803
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      152
      3546
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      44
      2004
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      71
      1928
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1239
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      128
      1078
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      138
      1014
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      57
      943
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      27
      862
    Aihe