Ahdistaa!

juopotar

Nyt vasta alan tajuta juomiskierteeni syvyyden. Tuntuu, että kaikki johtaa ryyppäämiseen. Jos päivä on hyvä/huono, täytyy ottaa kaljaa juhliakseen/nollatakseen oloilan. Selvinpäin elämä hymyilee, mutta silti kadehdin jatkuvasti kaikkia, jotka "saavat" lähteä baariin "rentoutumaan". Selvin päin ollessani sallin itselleni kaikenlaisia herkkuja (pitsaa, sipsejä, karkkia jne.) palkitakseni itseäni edes jollain tavalla. Se taas johtaa siihen, että voin pahoin ja lihoan, jolloin ajattelen taas: "Ihan sama, vaikka vetäisin itseni kunnon känniin." Mutta kun se ei ole ihan sama. Fyysinen ja henkinen kunto ovat jo nollassa, ja kaveripiiri muodostuu lähinnä toisista juopoista. Kesällä piti vaihtaa työpaikkaa, mutta nyt sekin mahdollisuus näyttää menevän ohi suun. Ainoa, mikä suuhun näyttää osuvan, on kaljapullo...

Jonkin aikaa sitten luulin jo löytäneeni uudenlaisen ajatusmallin, mutta ei. Lääkäri ei tuntunut ottavan minua tosissaan, kun en juo kuin kerran (joskus kaksi) viikossa. Aa:han en ole vieläkään uskaltanut mennä. Ehkä haluni raitistua ei olekaan niin vahva kuin luulen? Miksi muuten jatkaisin samaan malliin, vaikka tiedän miten vahingollista se on itselleni ja läheisilleni?

11

673

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onnellinen nainen

Minä kamppailin aivan samojen ajatusten hyvin pitkään elämässäni,ei auttanut Aklinikat ei puolison ja lasten hätä.
      Aina palasin samaan tuurijuoppouteen pitkienkin selvien aikojen jälkeen.
      Viime syksynä peilistä katsoi turvonnut todella pöhöttynyt 40v kahden lapsen äiti.
      Sen päivän kierin itsesäälissä taistellen kaljaa vastaan.
      En saaanut mitään herätystä vaan tajusin ey se on nyt tässä.olen vastuussa elämästäni,työstäni ja perheestäni.
      Juominen loppui siihen.
      Tulevasta en tiedä mutta nyt minä nautin elämästä.
      Tee sinä samoin.

• kaffeemuki

...että elämäsi pyörii juomisen / juomattomuuden ympärillä, ja koet sen ongelmaksi. Haluat asiaan parannusta, nyt siihen voisi olla hyvä tilaisuus kun oma halu on herännyt.

Millaiseksi näet tulevaisuutesi alkoholin suhteen: vähentää vai raitistua? Tällä hetkellä juot liikaa ja se heikentää elämänlaatuasi: onko sinun mahdollista vielä oppia kohtuukäyttö, vai onko se mahdollisuus jo pysyvästi ohitettu (alkoholisti)? Joka tapauksessa, minusta sinun kannattaa hakea neuvoja ja tukea tahoilta, jotka ovat perehtyneet nimenomaan alkoholiongelmaan (A-klinikka tai AA, kokeile vaikka kumpaakin jos siltä tuntuu). Lääkäriin hakeutumisesta ei ole juuri apua, kuten jo totesitkin.

Alkoholiongelma on otettava vakavasti aina, kun ihminen itse hakee siihen apua!

• tippaämpäri

ihan samat on fiilikset,älä siksi huoli.
      Olen nyt ollut n.viikon ilman alkoa ja tulee kyllä syötyä.En ole yhtään kattonut mitä laitan suuhuni ja sit tuntuu joo et lihon ja sit taas ihan sama joisko...
      Ei ole mulla vastauksia sen enempää,pitäisi varmaan lisätä liikuntaa ja alkaa kohdistaa se addikti liikkumiseen.
      Varmaan olis hyödyllistä, mutta ei vaan saa aikaiseksi.
      Olen kyllä käynyt muun syyn vuoksi terapiassa ja siellä olen oppinut tiettyä armollisuutta itseäni kohtaan ja olen päässyt jo eteenpäin siinä että ymmärrän tekeväni itseni vuoksi asioita esim.juomisen vähentäminen ja olen päässyt siitä kamalasta toisten miellyttämiskoukusta.
      Jossain alitajunnassa asuu pieni tyttö joka yrittää miellyttää kaikkia ja nyt olen päättänyt että jos en kerran juo niin saan sitten kyllä syödä.
      olen kyllä vähän siltä osin katsonut että ostan mieluummin kevyempiä karkkeja kuin esim. suklaata.

• voipytty

sinua. Riippuvuus alkoholista aiheuttaa vahvoja tunteita, kun olet tajunnut, mihin elämäsi johtaa juomista jatkamalla.

Eivät lääkärin neuvot minuakaan saaneet raitistumaan. Pääsin kuitenkin AA:han ja juomiseni loppui. Pääsyvaatimuksena sinne on halu lopettaa juominen ja se halu tulee sitten kun juova ihminen on pohjalla. Pohja on jokaisella erilainen.

Saatat olla oikeassa, kun epäilet haluasi raitistua. Kaikille sitä halua ei ole suotu.

Etäältä katsoen olet kuitenkin siinä tilassa, että AA:lla on mahdollisuus auttaa sinua, jos liityt siihen. Voisithan käydä muutamissa tai mieluummin useissa kokouksissa. Jos se ei tunnu sinua tyydyttävältä ratkaisulta, sinulla on lupa ja vapaus palata takaisin nykyiseen elämäntyyliisi tai etsiä muu ratkaisu ongelmaasi.

Toivon sinulle raittiutta päivä kerrallaan. Enempää sitä ei sinulle kuitenkaan anneta tänään. Raittiista päivistä voi kuitenkin muodostua viikko, kuukausi, vuosi ja jopa vuosikymmeniä.

• juopotar

Täytyy kai vajota vielä alemmas ennen kuin ymmärtää lopullisesti, että raittius on ainoa vaihtoehto. En voi olla kohtuujuoja, sillä kontrolli menee joka ainoa kerta, kun lähden "yhdelle" tai "parille" kaljalle. Siitä on jo todella pitkä aika, kun viimeksi oikeasti jätin juomisen yhteen tai kahteen pulloon, ja silloinkin siitä jäi vain kiukkuinen olo, kun en voinutkaan juoda ns. päätä täyteen.

Korvaatteko te muut juomisen esim. syömisellä/pelaamisella/netissä surffailulla tms. asialla, joka myös voi olla addiktion kohteena? Ja totta on, että liikunta olisi oikein loistava energiankulutuskohde. Täytyisi vain saada jostain esim. lenkkiseuraa, jotta tulisi lähdettyä johonkin.

• tavallaan

netissä surffailulla, pelasin pari kuukautta putkeen mukamas addiktoivaa tietokonepeliäkin, johon sitten kyllästyin. Netissä vietän tosiaan paljonkin aikaa, mutta mikään ei ole koskaan koukuttanut minua kuin alkoholi. En stressaantuisi vaikka kone otettaisiin pois, voin elää ilman kännykkääkin helposti jne. Alkoholi on vaan se, joka palaa mieleen ja pyörii siellä kuin piru nauraen: "Eikö TUNTUIS ihanalta, rentouttavalta, etkö olisi ansainnut tämän yhden itsekkään teon..." Jopa toivoisin että voivin addiktoitua johonkin muuhun, vähemmän haitalliseen asiaan mutta ei. No, aivan sama, taistellut puoli vuotta jo, ja aion jatkaa. Hällä väliä sitten vaikka välillä vtuttaa ja elämää on pelkkää kärvistelyä, muuta tapaa en ole oppinut ja tämä nyt kuitenkin toimii joten pois se piru minusta ja nyt siivoan parvekkeen, aurinkokin paistaa!

• sitä tuli

käytyä palavereissa lähes joka ilta.
        eli suuntasin baarin sijasta tovereitten kovia kokeneeseen porukkaan, jonka ainoa päämäärä oli ja on elää ilman alkoholia ja tukea muita tovereita.

juopottelun jäätyä tulee valtavasti aikaa, jolle pitää saada tekemistä.
        harrastuksia, niistä ei ole pulaa ellei itse niin halua.

liikunta yksin tai mieluummin seurassa on kaikinpuolin hyvä juttu. siinä tulee silloin sitä ihmiskontaktia eikä pää halkee elämänmuutoksessa.

siinä on se hyvä puoli, että jos ei puhuta nii ei tarvii puhua. antaa niitten olla äänessä jotka niin haluaa.
        on muuten vaan mukana ja alkaa voida paremmin.
        päivä kerrallaan.

jos taas on luvannut itselleen jonkin määräaikaisen juomattomuuden nii siinähän kärvistelee juomahaluissaan ennen seuraavaa juomista.

kun on tarpeeksi lätränny, niin helpointa on luopua ja myöntää hävinneesä kamppailun alkoholin kanssa lopullisesti.
        aina siltä on turpaan tullu ja tulee tulemaan, jos aikoo sen kanssa peuhata.

pitää vaan myöntää olevansa voimaton sen suhteen ja nöyrästi tunnustaa elämän jatkuvan vaan jos lopettaa kamppailun.
        luovuttaa täysin.

ymmärtää, että ottamalla ensimmäinen ryyppy päätyy kamppailuun, jonka voittaja on aina selvillä jo etukäteen.

usein juopot toivottaa itselleen ja muille voimia kamppailussa viinan kanssa. niin kauan kuin sitä koettaa nii aina häviää.

vaikka hopeatila ei kultaa vastaakaan, niin se on parasta mitä juoppo voi koskaan saada :)

kyllä se luovuttaminen kullan voittaa, kun panokset on tarpeeksi suuria. ja nehän on.

ellei sitä usko niin pitää vielä kokeilla, ottaa matsia viinaksien kanssa.

• kohtalotoveri!

Kaikki kirjoittamasi on kuin minun suustani. Itsekin kamppailen ajatusteni kanssa, enkä ole uskaltanut ottaa yhteyttä aa:han. A-klinikalla kävin puolentoista vuoden ajan, mutta sekin jäi jokin aika sitten.
        Nyt olen syksystä asti käynyt kolme kertaa viikossa jumpassa ja se on piristänyt, mutta juominen ei ole vähentynyt kun en ole enää kiinnittänyt siihen riittävästi huomiota.
        Nyt havahduin taas pitkästä aikaa. Kun pääsisi vain alkuun...

• tapaus maailmassa

noin se on ollut ja tulee olemaanki.
      taistelua juomista vastaan alkoholia liikaa käyttävillä eli juopoilla eli alkoholisteilla.

kohtuukäytön opettelu tulee väliin, kunhan itse alkaa tajuta ongelmaansa ja miettii jotain helppoa keinoa. ei se muutosta tuo vaan tulos on etukäteen taysin varma.
      juoppo ei usko kokeilematta.

antabus kuuluu myös juopon alamäen kehitykseen. sekin on kokeiltava ennen kuin uskoo.

myöskin lääkäri saa juopolta odotuksen parantaa juoppoudesta.

"Lääkäri ei tuntunut ottavan minua tosissaan, kun en.."
      mikähän tuo keino olis ?

mainitsit tuossa yhden toimivan keinon.
      sen kanssa ja omalla tahdolla minä lopetin juomisen vuosia sitten.

siinäkin vaan pitää tosiaan haluata ITSE raittiutta, kukaan ei sitä sulle anna postiluukusta tai pilleripurkista.

kaikki rippuu siitä mitä sinä haluat enemmän kuin mitään muuta ja olet valmis tekemään asian hyväksi kaikkesi.
      mikä se asia sulla lienee ?

• heikko naikkonen

Kun olin lapsi, olin epätavallisen riippuvainen vanhemmista, myöhemmin söin karkkia ja suklaata joka päivä..läheiset povaili, että jos saa viinaa/tupakka käsiinsä, juoppo/tupakoitsija tulee. Myöhemmin olin sairaalloisen riippuvainen miesystävistä, sitten tuli syömisriippuvuus ja luulempa että olen jollain tapaa koukussa alkoholiin. Ilman alkoholia elämä ei tunnu miltään. Tavallaan korvaan alkoholin syömisellä, arjet menee odotellessa viikonloppua, jolloin saa nauttia taas elämästä.
      Mulla ei ole ystäviä ja olen vähän aina ollut masentunut.
      Koen olevani niin heikko etten kykene hallitsemaan himojani, enkä toisaalta haluakkaan, muuten elämä on aika helvetin tylsää.
      Tämähän tietysti johtaa siihen, että kuolen nuorena, mutta minkäs teet, kun aina on ollut niin rankkaa, pakkohan minun on saada jostain nauttia!

• tämä..

Teininä, kilparatsastin, minun oli pakko olla paras. Sitten aloin treenaamaan ja laihduttamaan, kropan piti olla täydellinen. Epäonnistua ei saanut. Kun aloimme kavereiden kanssa maistelemaan alkoholia, piti olla viihdyttävin. Alkoholi näytti sopivan minulle hyvin, koska kaikkihan tuntui niin täydelliseltä ja jos mokasi jotain, pistettiin kännin piikkiin ja naurettiin. Enääpä ei naurata.. Join joka vkl vuosia, sitten viikoilla ja tiedättekin jo kuvion.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      108
      7070
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      94
      5183
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      114
      3443
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      33
      3342
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2484
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1826
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      96
      1461
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      339
      1412
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1316
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      1084
    Aihe