Omeprazol ratiopharmin sivuoireet?

Heips, olen saanut vuoden vaihteessa helikohäädön ja sen pureminen varmistettiin vatsatähystyksessä. Pöpö sai kyytiä, mutta lievä vatsakatarri löytyi. Siihen minulle määrättiin omeprazol ratiopharmin enterokapseleita suojaamaan vatsakalvoa. Olen niitä nyt jonkun aikaa syönyt ja olo on tullut tosi väsyneeksi. Toisaalta minulla on helikön häädön jälkeen vatsa edelleen arka ja ärtynyt paksusuoli juoksuttaa vessassa ja valvottaa öisin, mutta mietin että mistä nämä oireet oikein johtuvat. Olen kuullut ja tiedänkin, että häätökuuri pistää elimistön tasapainon pitkäksi aikaa ihan sekaisin, mutta silti mieltä askarruttaa. Kurkussani tuntuu jatkuvasti pala, lenkillä tuntuu ettei hengitys ensimmäiseen puoleen tuntiin kulje kunnolla jne.

Onko syytä mennä taas vaihteeksi lääkärin puheille, vaihtaa lääkettä vai annanko ajan vain kulua ja toivoa parasta että oireet vähenevät. Ärtynyttä paksusuolta olen alkanut hoitamaan ruokavaliolla ja nähtävästi se on pikkuisen alkanut jo puremaan. Nukun öisin ehkä muutaman tunnin ihan jopa putkeen....

Onko muilla kokemuksia vastaavista?
822002
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 8

Vanhimmat

Heippa, olen Omeprazolin pitkäaikainen käyttäjä.
Omalääkärini antoi minulle niitä jo kuusi- seitsemän
vuotta sitten. ( Tosin asuessani etelä Saksassa)Minulla on refluksitauti muiden vaivojen lisäksi. Nimittäin valitin kerran, että vatsahapot
nousevat ylös tehdessäni työtä esim. puutarhassa tai
nostellessani ruokasäkkeja kanoillemme. Olin siihen
saakka hankkinut Suomesta Balancid-purutabletteja
tähän vaivaan. Hän määräsi Omeprazolia vatsahappojen
neutraloimiseksi. Kumma kyllä vatsaongelmat katosivat aivan välittömästi eikä sen jälkeen ole
tarvinnut murehtia polttavasta tunteesta ruokator-
vessa. Tosin aika ajoin röyhtäisyjä tulee, niinkuin uskon että kaikilla meistä niitä tulee
syötyään liikaa tiettyjä ruoka-aineita. Minua ei
ole minkäänlaiset sivuoireet tai tuntemukset häi-
rinneet koko tänä aikana. Nyttemmin olen sairastunut Colitis Ulcerosaan jonka hoidossa
tietääkseni on myös Omeprazolia käytetty. Syön
edelleen joka päivä yhden kapselin Omeprazolia ja
en näe mitään syytä lopettaa sen käyttöä.

Äänestä
  • sun vatsa on tähystetty tänä aikana?

    Äänestä

  • kertaa kirjoitti:

    sun vatsa on tähystetty tänä aikana?

    Hei, vatsaani ei ole tähystetty. Vain peräsuolen
    kautta ylöspäin. Ei löytynyt oikeastaan mitään muuta mainittavaa, vain colitis ulcerosa diagnostisoitiin.
    On muuten tarpeeksi hankala sairaus...

    Äänestä

Itselläni on todettu lievä refluksitauti parivuotta sitten. Siihen olen saanut mahahappoja neutraloivan lääkityksen. Minulla on ollut montaa eri merkkiä mm. pantopratzol (ei saa kuulemma enää), somac ja nyt ehdotettiin halvempaa valmistetta omeprazol. Olen syönyt nyt jonkin aikaa (n. 3kk) omeprazolia päivittäin ja tuntuu että välillä tulee oikein kunnon väsymyskohtauksia että on "pakko" mennä nukkumaan. Itse vaihdan kyllä somac lääkkeeseen kun saan nämä omeprazolit syötyä.

Äänestä

Pala kurkussa voi olla stressi-oire...Niin myös hengitysoireet. Mulla omeprazoli toimii erinomaisesti. Ei mitään sivuv. Mulla on sappikiviä ja leikataan 9/11. Mulla on myös stressivatsa,joka tuo mukanaan kipuja ja happoja ja siihen sain ne omeprazolit

Äänestä

Omeprazolia tulis käyttää vain lyhytaikaisena kuurina.. sen tehtävä on estää vatsahappohen erittymisen..Vatsahappojen tehtävä on sulattaa nautittu ruoka.uleensä kahdessa tunnissa, tuhota bakteereja, sieniä ja viruksia..Happosalpaajat lyhyessäkin käytössä aiheutta hyvin monenlaisia oireita..eikä vähiten sitä että nautittu ruoka viipyy vatsalaukussa kahden tunnin sijaan jopa 10 tuntia aiheuttaen mädäntymiseen verrattavan toksisen tilan. joka väsyttää, aiheuttaa ripulia, nivelkipuja ja imeytymishäiriöitä, mielenterveysongelmia, painon noususta tai lihavuudesta huolimatta nälkiintymisen ja tärkeitten ravintoaineitten puutoksen ja mätäruoka "ylösnoustessa" ruokatorven korroosiota jopa syöpää Asiat jota yksikään lääkäri ei mainitse. kun vatsakipuihin määräävät noita happosalpaajia vuodesta toiseen ja jopa 3 -4 kpl.päivässä ja usein salpaajat käytössä ovat olleet jopa 10 vuotta ja potilas ihmettelee lisääntyviä vaivojen määrää..eikä tutkimuksin juuri selittävää löydy
Sanoisin että törkeää toimintaa jonka takana on lääketeollisuus ja lääkärien haluttomuus paneutua asiaan ja päästä helpommalla työssään. Mainittakoon vielä ettei vatsahapot ole nykyajan ongelma johon tarviisi happosalpaajia määrätä, mutta yhä lisääntyvä hapottomuus kyllä..joita entiaikaiset lääkärit hoisivat happoa lisäävillä lääkkeillä..Eikä pelkkä raakasalaatien popsominen tilannetta ja rasvan poisjättäminen ja potilaan vaivaa poista. .lisää vain ja ainoastaan potilaan ongelmia.

Äänestä

Minä en voi raakana vihanneksia syödä enää yli 60v, ja otan vatsahappolääkettä siksi.

Äänestä

Söin sipulin raakana, ja kärsin monta päivää vain haponsalpaaja auttoi.

Äänestä

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Kommentoi aloitusta


Kunpa joskus olisin vielä t... kirjoitti:

Heips, olen saanut vuoden vaihteessa helikohäädön ja sen pureminen varmistettiin vatsatähystyksessä. Pöpö sai kyytiä, mutta lievä vatsakatarri löytyi. Siihen minulle määrättiin omeprazol ratiopharmin enterokapseleita suojaamaan vatsakalvoa. Olen niitä nyt jonkun aikaa syönyt ja olo on tullut tosi väsyneeksi. Toisaalta minulla on helikön häädön jälkeen vatsa edelleen arka ja ärtynyt paksusuoli juoksuttaa vessassa ja valvottaa öisin, mutta mietin että mistä nämä oireet oikein johtuvat. Olen kuullut ja tiedänkin, että häätökuuri pistää elimistön tasapainon pitkäksi aikaa ihan sekaisin, mutta silti mieltä askarruttaa. Kurkussani tuntuu jatkuvasti pala, lenkillä tuntuu ettei hengitys ensimmäiseen puoleen tuntiin kulje kunnolla jne.

Onko syytä mennä taas vaihteeksi lääkärin puheille, vaihtaa lääkettä vai annanko ajan vain kulua ja toivoa parasta että oireet vähenevät. Ärtynyttä paksusuolta olen alkanut hoitamaan ruokavaliolla ja nähtävästi se on pikkuisen alkanut jo puremaan. Nukun öisin ehkä muutaman tunnin ihan jopa putkeen....

Onko muilla kokemuksia vastaavista?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu