Omeprazol ratiopharmin sivuoireet?

Kunpa joskus olisin vielä t...

Heips, olen saanut vuoden vaihteessa helikohäädön ja sen pureminen varmistettiin vatsatähystyksessä. Pöpö sai kyytiä, mutta lievä vatsakatarri löytyi. Siihen minulle määrättiin omeprazol ratiopharmin enterokapseleita suojaamaan vatsakalvoa. Olen niitä nyt jonkun aikaa syönyt ja olo on tullut tosi väsyneeksi. Toisaalta minulla on helikön häädön jälkeen vatsa edelleen arka ja ärtynyt paksusuoli juoksuttaa vessassa ja valvottaa öisin, mutta mietin että mistä nämä oireet oikein johtuvat. Olen kuullut ja tiedänkin, että häätökuuri pistää elimistön tasapainon pitkäksi aikaa ihan sekaisin, mutta silti mieltä askarruttaa. Kurkussani tuntuu jatkuvasti pala, lenkillä tuntuu ettei hengitys ensimmäiseen puoleen tuntiin kulje kunnolla jne.

Onko syytä mennä taas vaihteeksi lääkärin puheille, vaihtaa lääkettä vai annanko ajan vain kulua ja toivoa parasta että oireet vähenevät. Ärtynyttä paksusuolta olen alkanut hoitamaan ruokavaliolla ja nähtävästi se on pikkuisen alkanut jo puremaan. Nukun öisin ehkä muutaman tunnin ihan jopa putkeen....

Onko muilla kokemuksia vastaavista?

8

15676

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuskari

      Heippa, olen Omeprazolin pitkäaikainen käyttäjä.
      Omalääkärini antoi minulle niitä jo kuusi- seitsemän
      vuotta sitten. ( Tosin asuessani etelä Saksassa)Minulla on refluksitauti muiden vaivojen lisäksi. Nimittäin valitin kerran, että vatsahapot
      nousevat ylös tehdessäni työtä esim. puutarhassa tai
      nostellessani ruokasäkkeja kanoillemme. Olin siihen
      saakka hankkinut Suomesta Balancid-purutabletteja
      tähän vaivaan. Hän määräsi Omeprazolia vatsahappojen
      neutraloimiseksi. Kumma kyllä vatsaongelmat katosivat aivan välittömästi eikä sen jälkeen ole
      tarvinnut murehtia polttavasta tunteesta ruokator-
      vessa. Tosin aika ajoin röyhtäisyjä tulee, niinkuin uskon että kaikilla meistä niitä tulee
      syötyään liikaa tiettyjä ruoka-aineita. Minua ei
      ole minkäänlaiset sivuoireet tai tuntemukset häi-
      rinneet koko tänä aikana. Nyttemmin olen sairastunut Colitis Ulcerosaan jonka hoidossa
      tietääkseni on myös Omeprazolia käytetty. Syön
      edelleen joka päivä yhden kapselin Omeprazolia ja
      en näe mitään syytä lopettaa sen käyttöä.

      • kertaa

        sun vatsa on tähystetty tänä aikana?


      • kuskari
        kertaa kirjoitti:

        sun vatsa on tähystetty tänä aikana?

        Hei, vatsaani ei ole tähystetty. Vain peräsuolen
        kautta ylöspäin. Ei löytynyt oikeastaan mitään muuta mainittavaa, vain colitis ulcerosa diagnostisoitiin.
        On muuten tarpeeksi hankala sairaus...


    • Refluxi

      Itselläni on todettu lievä refluksitauti parivuotta sitten. Siihen olen saanut mahahappoja neutraloivan lääkityksen. Minulla on ollut montaa eri merkkiä mm. pantopratzol (ei saa kuulemma enää), somac ja nyt ehdotettiin halvempaa valmistetta omeprazol. Olen syönyt nyt jonkin aikaa (n. 3kk) omeprazolia päivittäin ja tuntuu että välillä tulee oikein kunnon väsymyskohtauksia että on "pakko" mennä nukkumaan. Itse vaihdan kyllä somac lääkkeeseen kun saan nämä omeprazolit syötyä.

    • topolome

      Pala kurkussa voi olla stressi-oire...Niin myös hengitysoireet. Mulla omeprazoli toimii erinomaisesti. Ei mitään sivuv. Mulla on sappikiviä ja leikataan 9/11. Mulla on myös stressivatsa,joka tuo mukanaan kipuja ja happoja ja siihen sain ne omeprazolit

    • Anonyymi

      Omeprazolia tulis käyttää vain lyhytaikaisena kuurina.. sen tehtävä on estää vatsahappohen erittymisen..Vatsahappojen tehtävä on sulattaa nautittu ruoka.uleensä kahdessa tunnissa, tuhota bakteereja, sieniä ja viruksia..Happosalpaajat lyhyessäkin käytössä aiheutta hyvin monenlaisia oireita..eikä vähiten sitä että nautittu ruoka viipyy vatsalaukussa kahden tunnin sijaan jopa 10 tuntia aiheuttaen mädäntymiseen verrattavan toksisen tilan. joka väsyttää, aiheuttaa ripulia, nivelkipuja ja imeytymishäiriöitä, mielenterveysongelmia, painon noususta tai lihavuudesta huolimatta nälkiintymisen ja tärkeitten ravintoaineitten puutoksen ja mätäruoka "ylösnoustessa" ruokatorven korroosiota jopa syöpää Asiat jota yksikään lääkäri ei mainitse. kun vatsakipuihin määräävät noita happosalpaajia vuodesta toiseen ja jopa 3 -4 kpl.päivässä ja usein salpaajat käytössä ovat olleet jopa 10 vuotta ja potilas ihmettelee lisääntyviä vaivojen määrää..eikä tutkimuksin juuri selittävää löydy
      Sanoisin että törkeää toimintaa jonka takana on lääketeollisuus ja lääkärien haluttomuus paneutua asiaan ja päästä helpommalla työssään. Mainittakoon vielä ettei vatsahapot ole nykyajan ongelma johon tarviisi happosalpaajia määrätä, mutta yhä lisääntyvä hapottomuus kyllä..joita entiaikaiset lääkärit hoisivat happoa lisäävillä lääkkeillä..Eikä pelkkä raakasalaatien popsominen tilannetta ja rasvan poisjättäminen ja potilaan vaivaa poista. .lisää vain ja ainoastaan potilaan ongelmia.

    • Anonyymi

      Minä en voi raakana vihanneksia syödä enää yli 60v, ja otan vatsahappolääkettä siksi.

    • Anonyymi

      Söin sipulin raakana, ja kärsin monta päivää vain haponsalpaaja auttoi.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe