meinaan menkkojen piti alkaa jo helmikuun 17pv ja ei näy vieläkään..ei edes oireita sinne päin,ennen menkat tulleet kuin nakutettu..ylipainoa mulla on reilusti..ja viime aikoina ruoka on maistunut vielä enemmän..raskaana en voi olla.mietin vain koska tilata lääkäri?ja mistä voi johtua tilanne?
35 vuotta takana
36
3229
Vastaukset
- johtua
mistä vaan, oot ehkä stressaantunut jostain tai muuten on ajatukset olleet muualla...tai sitten alkavat vaihdevuodet, kuka tietää...raskaustehti kannattaa tehdä varmuuden vuoksi.Nimim.menkat tulleet viimeksi joulukuussa.
- veikkauksia
Ehkä ylipaino voi tehdä kuukautisiin epäsäännöllisyyttä tohon suuntaan minkä ikäisellä vaan. Gyne määrää sulle keltarauhashormonikuurin lähes varmasti jos/kun sinne menet. Ei kauhean kauan kannata niitä odottaa ennen kuin menet gynellä käymään, koska muuten voi olla, että kun ne alkaa, niin ovat hirveän runsaat. Viimeistään sitten kun ovat kaksi kuukautta myöhässä niin kannattaa mennä.
En usko vaihdevuosiin siinä mielessä, että estrogeeni olis vähenemässä, päinvastoin, mutta keltarauhashormoni ei enää oikein toimi, se sopii tohon ikään. Yks mahdollisuus voi olla myös kysta munasarjoissa, ne on tavallisia tähän ikään tultaessa ja niihinkin otetaan keltarauhashormonikuuri.- vaihtariveera
kuusi kuukautta kuukautiset yhtä soittoo poissa ja kun tulivat olivat täysin normaalit.
Nyt jos tulevat alle kolman kuukauden välein vuoto on niin niukkaa että tuskin huomaa.
Muita vaihtarioireita ei oo. - eri tilanne
vaihtariveera kirjoitti:
kuusi kuukautta kuukautiset yhtä soittoo poissa ja kun tulivat olivat täysin normaalit.
Nyt jos tulevat alle kolman kuukauden välein vuoto on niin niukkaa että tuskin huomaa.
Muita vaihtarioireita ei oo.Niin, ei muakaan enää huolestuta vaikka kuukautiset ei tulekaan, se on tässä iässä luonnollista (52). Mutta tämän viestin aloittaja on 35 vuotias, eikä ole todennäköistä, että hänellä ei enää kohdun limakalvo kasvaisi. Päinvastoin on todennäköistä, että se kasvaa runsaastikin, ja lähtee vuotamaan pois vasta "vanhuuttaan" kun ei ole keltarauhashormonia pitämässä yllä normaalia järjestystä.
Sulla vuodon pois jääminen johtui ehkä siitä, että limakalvo ei enää kasva, kun ei enää ole niin paljon estrogeeniä, että se kasvaisi. Alkuperäisen viestin lähettäjällä saattaa olla vielä runsaasti estrogeeniä johtuen iästä ja ylipainosta. - Hormoonihurmio
eri tilanne kirjoitti:
Niin, ei muakaan enää huolestuta vaikka kuukautiset ei tulekaan, se on tässä iässä luonnollista (52). Mutta tämän viestin aloittaja on 35 vuotias, eikä ole todennäköistä, että hänellä ei enää kohdun limakalvo kasvaisi. Päinvastoin on todennäköistä, että se kasvaa runsaastikin, ja lähtee vuotamaan pois vasta "vanhuuttaan" kun ei ole keltarauhashormonia pitämässä yllä normaalia järjestystä.
Sulla vuodon pois jääminen johtui ehkä siitä, että limakalvo ei enää kasva, kun ei enää ole niin paljon estrogeeniä, että se kasvaisi. Alkuperäisen viestin lähettäjällä saattaa olla vielä runsaasti estrogeeniä johtuen iästä ja ylipainosta."35 vuotta takana" voi viitata myös siihen, että kirjoittajalla on ollut kuukautiset 35 vuotta, jolloin hän olisi juuri vaihdevuosi-iässä. Minä ainakin ymmärsin aloittajan viestin näin, en niin, että siinä tarkoitettaisiin hänen ikäänsä.
Jos kyse on vaihdevuosi-ikäisestä naisesta, kuukautisten väliin jääminen on ihan tavallista ennen kuin ne kokonaan loppuvat. Ylipäätään minkälaiset vuotohäiriöt tahansa ovat mahdollisia, jotkut vuotavat valtavasti ja melkein koko ajan, toisilla taas tiputtelee harvakseltaan monen kuukauden välein. Se, että entiseen rytmiin ja määrään tulee muutoksia, enteilee yleensä vaihdevuosia. - voi olla
Hormoonihurmio kirjoitti:
"35 vuotta takana" voi viitata myös siihen, että kirjoittajalla on ollut kuukautiset 35 vuotta, jolloin hän olisi juuri vaihdevuosi-iässä. Minä ainakin ymmärsin aloittajan viestin näin, en niin, että siinä tarkoitettaisiin hänen ikäänsä.
Jos kyse on vaihdevuosi-ikäisestä naisesta, kuukautisten väliin jääminen on ihan tavallista ennen kuin ne kokonaan loppuvat. Ylipäätään minkälaiset vuotohäiriöt tahansa ovat mahdollisia, jotkut vuotavat valtavasti ja melkein koko ajan, toisilla taas tiputtelee harvakseltaan monen kuukauden välein. Se, että entiseen rytmiin ja määrään tulee muutoksia, enteilee yleensä vaihdevuosia.Niinpä, ehkä hän tarkoitti kuukautisten kestoaikaa. Silti, kun mulla kahteen otteeseen tuli pitkä tauko (n. 3kk) kuukautisiin viimeisinä vuosina ennen kuin olin täyttänyt 50, niin se vaati molemmilla kerroilla keltarauhashormonikuurin. Tauon syyksi paljastui molemmilla kerroilla kysta munasarjoissa, toisella kerralla kysta ehti aiheuttamaan megavuodon ja sitten oli kiire lääkäriin.
- kysta oli?
voi olla kirjoitti:
Niinpä, ehkä hän tarkoitti kuukautisten kestoaikaa. Silti, kun mulla kahteen otteeseen tuli pitkä tauko (n. 3kk) kuukautisiin viimeisinä vuosina ennen kuin olin täyttänyt 50, niin se vaati molemmilla kerroilla keltarauhashormonikuurin. Tauon syyksi paljastui molemmilla kerroilla kysta munasarjoissa, toisella kerralla kysta ehti aiheuttamaan megavuodon ja sitten oli kiire lääkäriin.
Mullakin on ultrassa näkynyt kysta, mutta gyne sanoi sen olevan niin pieni, ettei ole syytä jatkotutkimuksiin.
- kerrottu
kysta oli? kirjoitti:
Mullakin on ultrassa näkynyt kysta, mutta gyne sanoi sen olevan niin pieni, ettei ole syytä jatkotutkimuksiin.
Ei mulle sanottu mitään niiden koosta. Mulla on kystista semmonen käsitys, että niitä tulee ja menee. Suuri osa niistä kuivuu ihan itsekseen, eikä nainen edes tiedä niiden olemassa olosta mitään.
Mutta ne voi aiheuttaa kahdenlaista harmia: toinen on se, että kuukautiset ei tule ja toinen on se, että kun ne alkaa, niin sitten vuotaa ihan seulana sellaista kirkasta verta.
Mutta joistain kystista voi tulla komplikaatioita, en tiedä onko ne sitten toisenlaisia kystia, vaarallisempia, jotka voi kietoutua munajohtimien (vai munasarjojen?) ympärille ja tehdä kovan kivun. Joitain kystia myös leikataan pois, onkohan ne sitten sellaisia, jotka ei ole kuivuneet keltarauhashormonilla. Mulla aina ihan yksi kymmenen päivän kuuri riitti kuivattamaan kystan. - Kaijariina
kerrottu kirjoitti:
Ei mulle sanottu mitään niiden koosta. Mulla on kystista semmonen käsitys, että niitä tulee ja menee. Suuri osa niistä kuivuu ihan itsekseen, eikä nainen edes tiedä niiden olemassa olosta mitään.
Mutta ne voi aiheuttaa kahdenlaista harmia: toinen on se, että kuukautiset ei tule ja toinen on se, että kun ne alkaa, niin sitten vuotaa ihan seulana sellaista kirkasta verta.
Mutta joistain kystista voi tulla komplikaatioita, en tiedä onko ne sitten toisenlaisia kystia, vaarallisempia, jotka voi kietoutua munajohtimien (vai munasarjojen?) ympärille ja tehdä kovan kivun. Joitain kystia myös leikataan pois, onkohan ne sitten sellaisia, jotka ei ole kuivuneet keltarauhashormonilla. Mulla aina ihan yksi kymmenen päivän kuuri riitti kuivattamaan kystan.tekevät kipuja kasvaessaan riittävän suureksi - vähintään noin 5 cm halkaisijaan. Muilla tuskin on suurtakaan merkitystä kuukautiskiertoon kuin juuri näillä riittävän suurilla. Yleensä ne myös puhkevat itsekseen. Isoistakaan ja jo puhjenneista kystista (tulee kova kipu) ei tarvitse leikata kuin ne, joissa on seurannaisvaikutuksia, kuten vuotamaan jäänyt suoni.
Kystia syntyy myös muualle elimistöön kuin kohtuun tai munasarjoihin.
Myös joillakin lääkkeillä on vaikutusta kystien muodostumiseen.
Kaikki vuotohäiriöt eivät ole kystien aiheuttamia. - ovarii l.sin
Kaijariina kirjoitti:
tekevät kipuja kasvaessaan riittävän suureksi - vähintään noin 5 cm halkaisijaan. Muilla tuskin on suurtakaan merkitystä kuukautiskiertoon kuin juuri näillä riittävän suurilla. Yleensä ne myös puhkevat itsekseen. Isoistakaan ja jo puhjenneista kystista (tulee kova kipu) ei tarvitse leikata kuin ne, joissa on seurannaisvaikutuksia, kuten vuotamaan jäänyt suoni.
Kystia syntyy myös muualle elimistöön kuin kohtuun tai munasarjoihin.
Myös joillakin lääkkeillä on vaikutusta kystien muodostumiseen.
Kaikki vuotohäiriöt eivät ole kystien aiheuttamia.Niin no, mun kystat eivät aiheuttaneet mitään kipuja, mutta vuotohäiriöitä kylläkin.
- Kaijariina
ovarii l.sin kirjoitti:
Niin no, mun kystat eivät aiheuttaneet mitään kipuja, mutta vuotohäiriöitä kylläkin.
Aina löytyy joko joku, jolla on ollut juuri päinvastoin tai joku, joka ammattinsa puolesta tietää nää jutut.
Ihmetyttää tämä pelottelu täällä muutenkin - aikuisten naisten kesken.
Joskus aikoja sitten eräs tuttavani sanoi löytäneensä tämän palstan ja kertoi, että hän oli kysellyt nänniensä kutinasta ja vuotohäiriöistä.
Molempiin veikattiin silloin syyksi syöpää...Hei haloo!
Kumpaakaan hänellä ei tietenkään ollut, mutta että joku viitsiikin!
Vaihdevuodet ahdistaa monia muutenkin aivan riittävästi, ettei tarvitse enää ihan välttämättä kannustaa luulemaan turhia.
Tämä ketjuhan lähti siitä, että henkilö, jolla on ollut kuukautiset JO 35 vuotta, kertoi kuukautistensa jääneen pois. Aivan kuin se olisi suurikin ihme vaihdevuosi-ikäisellä naisella. Eräs vastaaja ei uskonut vaihdevuosiin esitetyistä faktoista huolimatta.
Itselläni toimivat kuukautiset ilman taukoja lähes saman ajan. Yhtään keltarauhashomonikuuria en asiaan ole syönyt ikinä, eikä niitä ole minulle kukaan tarjonnutkaan. Eikä kuukautiseni ole olleet milloinkaan hirveän runsaat. Jos näin olisi käynyt hedelmällisessä iässä, silloin asia olisi saattaanut niin ollakin, mutta ei vaihdevuosi-iässä.
Eli kirjoittaja diagnosoi kysyjän kahdella eri diagnoosilla; Keltarauhashormoni ei toimi tai kysta munasarjoissa - mutta vaihtarit ei ole ainakaan....sillä estrogeenia on riittävästi. Mistä ihmeestä hän sen tiesi?
Ei hyvää päivää sentään... - your horses
Kaijariina kirjoitti:
Aina löytyy joko joku, jolla on ollut juuri päinvastoin tai joku, joka ammattinsa puolesta tietää nää jutut.
Joskus aikoja sitten eräs tuttavani sanoi löytäneensä tämän palstan ja kertoi, että hän oli kysellyt nänniensä kutinasta ja vuotohäiriöistä.
Vaihdevuodet ahdistaa monia muutenkin aivan riittävästi, ettei tarvitse enää ihan välttämättä kannustaa luulemaan turhia.
Tämä ketjuhan lähti siitä, että henkilö, jolla on ollut kuukautiset JO 35 vuotta, kertoi kuukautistensa jääneen pois. Aivan kuin se olisi suurikin ihme vaihdevuosi-ikäisellä naisella. Eräs vastaaja ei uskonut vaihdevuosiin esitetyistä faktoista huolimatta.
Itselläni toimivat kuukautiset ilman taukoja lähes saman ajan. Yhtään keltarauhashomonikuuria en asiaan ole syönyt ikinä, eikä niitä ole minulle kukaan tarjonnutkaan. Eikä kuukautiseni ole olleet milloinkaan hirveän runsaat. Jos näin olisi käynyt hedelmällisessä iässä, silloin asia olisi saattaanut niin ollakin, mutta ei vaihdevuosi-iässä.
Eli kirjoittaja diagnosoi kysyjän kahdella eri diagnoosilla; Keltarauhashormoni ei toimi tai kysta munasarjoissa - mutta vaihtarit ei ole ainakaan....sillä estrogeenia on riittävästi. Mistä ihmeestä hän sen tiesi?
Ei hyvää päivää sentään...Minun mielestäni täällä ei kukaan tee mitään diagnooseja, koska tietääkseni täällä on vain tavallisia naisia tavallisine ongelmineen, joista halutaan keskustella, aivan kuin jossakin kahvipöydässä. Nämähän ovat vain arveluja ja arvauksia, sellaista yleistä tarinointia ja puhetta asioista. Ei täällä kukaan pelottele ketään, ei täällä ole mitään kummituksia, ihmisiä vain.
- ja liioittelua
your horses kirjoitti:
Minun mielestäni täällä ei kukaan tee mitään diagnooseja, koska tietääkseni täällä on vain tavallisia naisia tavallisine ongelmineen, joista halutaan keskustella, aivan kuin jossakin kahvipöydässä. Nämähän ovat vain arveluja ja arvauksia, sellaista yleistä tarinointia ja puhetta asioista. Ei täällä kukaan pelottele ketään, ei täällä ole mitään kummituksia, ihmisiä vain.
riittää - se on nähty. Tuskin kukaan sanoisi ystävälleen kahvipöydässä, joka valittaa nännin kutinaa ja vuotohäiriötä, että joo, sulla on kuule syöpä! Mutta täällä sekin näyttää onnistuvan ja päälle vielä vähätellään sanomisten aiheuttamaan tuskaa.
- kun sinä
Kaijariina kirjoitti:
Ei hyvää päivää sentään...esitit ihan omia keksintöjä, mikään näistä sinun esittämistäsi väitteistä ei pidä paikkaansa:
"Kaikki kystat tekevät kipuja kasvaessaan riittävän suureksi - vähintään noin 5 cm halkaisijaan. Muilla tuskin on suurtakaan merkitystä kuukautiskiertoon kuin juuri näillä riittävän suurilla."
Perhesuunnittelun kotisivuilla kerrotaan tästä kystasta (cysta ovarii l.sin) näin: Keltarauhaskysta voi olla 5-10 cm läpimitaltaan. Se on yleensä muuten oireeton, mutta kuukautiset voivat myöhästyä.
Ja sitten suutut, kun sua oikastaan. Kun sua ei uskota. - Kaijariina
kun sinä kirjoitti:
esitit ihan omia keksintöjä, mikään näistä sinun esittämistäsi väitteistä ei pidä paikkaansa:
"Kaikki kystat tekevät kipuja kasvaessaan riittävän suureksi - vähintään noin 5 cm halkaisijaan. Muilla tuskin on suurtakaan merkitystä kuukautiskiertoon kuin juuri näillä riittävän suurilla."
Perhesuunnittelun kotisivuilla kerrotaan tästä kystasta (cysta ovarii l.sin) näin: Keltarauhaskysta voi olla 5-10 cm läpimitaltaan. Se on yleensä muuten oireeton, mutta kuukautiset voivat myöhästyä.
Ja sitten suutut, kun sua oikastaan. Kun sua ei uskota.Omalla esimerkillä ei oikaista yhtään mitään. Ja sanoin kuten itsekin lainasit minua - tällä kertaa aivan oikein - "Muilla tuskin on suurtakaan merkitystä kuukautiskiertoon kuin juuri näillä riittävän suurilla."
Lue sitä loppuilta ja mieti, mitähän se mahtaakaan tarkoittaa. Tarkoittaako se, että mikään kysta ei tee milloinkaan mitään häiriötä kuukautiskiertoon vai mahd. sitä, että riittävän suuret (siis HUOM; RIITTÄVÄN) suuret vaikuttavat kiertoihin?
Aivan minimaaliset tuskin vaikuttavat yhtään mihinkään (vaikka tietysti tähän seuraavaksi riennät sinä taas uudella multinikillä kertomaan, miten nuppineulanpään kokoinen kystasi aiheutti kohtusi poiston ja aivokuolemasi)....vaan niitä tulee ja menee eikä nainen itse tiedä yhtään mitään. DRAMAATTISTA -eikö olekin?
Hah.
Kyllähän teitä asennevammaisia riittää joka paikassa ja joka lähtöön.
Silti tässä ketjussa on tehty aloittajalle asiattomia diagnooseja. Vaihdevuosi-ikäisen naisen kuukautisten epäsäännöllisyyden ensisijainen syy ei ole tosiaankaan kysta munasarjassa! Käypä oikaisemassa sitäkin kirjoittajaa. - vaihtariveera
eri tilanne kirjoitti:
Niin, ei muakaan enää huolestuta vaikka kuukautiset ei tulekaan, se on tässä iässä luonnollista (52). Mutta tämän viestin aloittaja on 35 vuotias, eikä ole todennäköistä, että hänellä ei enää kohdun limakalvo kasvaisi. Päinvastoin on todennäköistä, että se kasvaa runsaastikin, ja lähtee vuotamaan pois vasta "vanhuuttaan" kun ei ole keltarauhashormonia pitämässä yllä normaalia järjestystä.
Sulla vuodon pois jääminen johtui ehkä siitä, että limakalvo ei enää kasva, kun ei enää ole niin paljon estrogeeniä, että se kasvaisi. Alkuperäisen viestin lähettäjällä saattaa olla vielä runsaasti estrogeeniä johtuen iästä ja ylipainosta.mullakin kuukautiset tulivat suht säännöllisesti. Miten niin eri asia?
Mahdatkohan hätiköidä nyt oikein kunnolla ja sepustaa sellaista, josta et itsekään ymmärrä yhtään mitään ja johon "asiantuntemuksesi" ei riitä? - vaihtariveera
kerrottu kirjoitti:
Mutta joistain kystista voi tulla komplikaatioita, en tiedä onko ne sitten toisenlaisia kystia, vaarallisempia, jotka voi kietoutua munajohtimien (vai munasarjojen?) ympärille ja tehdä kovan kivun. Joitain kystia myös leikataan pois, onkohan ne sitten sellaisia, jotka ei ole kuivuneet keltarauhashormonilla. Mulla aina ihan yksi kymmenen päivän kuuri riitti kuivattamaan kystan.että se kysta puhkes ja sitte tuli kiire - muistatko?
Kun alkaa sepustaa tällaisia kauhutarinoita täytys ymmärtää olla silti looginen.
Kun kysta puhkee ja tulee kiire verenvuodon takia - kuten kerroit, mistä ne lääkärit sen enää ois tienny minkä kokoisena se puhkes? - kuitenkin!
vaihtariveera kirjoitti:
että se kysta puhkes ja sitte tuli kiire - muistatko?
Kun alkaa sepustaa tällaisia kauhutarinoita täytys ymmärtää olla silti looginen.
Kun kysta puhkee ja tulee kiire verenvuodon takia - kuten kerroit, mistä ne lääkärit sen enää ois tienny minkä kokoisena se puhkes?Ei, kiire ei tullut sen takia, että kysta olis puhjennut. Ei se puhjennut. Kystat tekee vuotohäiriöitä, ne voi aiheuttaa kuukautisten poisjäämistä ja toisaalta myös erittäin runsaan ja kirkkaan kuukautisvuodon. Menin gynelle erittäin runsaan kuukautisvuodon takia ja sain häneltä keltarauhashormonikuurin, joka lopetti vuodon ja kuivatti kystan. Kysy vaan, kerron kyllä kaiken minkä tiedän!
Ei tässä ole mitään hirveän ihmeellistä, vuotohäiriöt on tässä iässä erittäin tavallisia eikä hyvänlaatuiset munasarjakasvaimetkaan ole naisilla lainkaan harvinaisia vaikka ei sulla ja tällä kaijalla niitä olekaan ollut.
Enpä osannut ajatella, että aikuiset naiset voi kokea munasarjakystat noin pelottavina. Minusta minä olen ollut erittäin asiallinen. Toivottavasti ei nyt kukaan menettänyt yöuniaan sentään! - vaihtariveera
kuitenkin! kirjoitti:
Ei, kiire ei tullut sen takia, että kysta olis puhjennut. Ei se puhjennut. Kystat tekee vuotohäiriöitä, ne voi aiheuttaa kuukautisten poisjäämistä ja toisaalta myös erittäin runsaan ja kirkkaan kuukautisvuodon. Menin gynelle erittäin runsaan kuukautisvuodon takia ja sain häneltä keltarauhashormonikuurin, joka lopetti vuodon ja kuivatti kystan. Kysy vaan, kerron kyllä kaiken minkä tiedän!
Ei tässä ole mitään hirveän ihmeellistä, vuotohäiriöt on tässä iässä erittäin tavallisia eikä hyvänlaatuiset munasarjakasvaimetkaan ole naisilla lainkaan harvinaisia vaikka ei sulla ja tällä kaijalla niitä olekaan ollut.
Enpä osannut ajatella, että aikuiset naiset voi kokea munasarjakystat noin pelottavina. Minusta minä olen ollut erittäin asiallinen. Toivottavasti ei nyt kukaan menettänyt yöuniaan sentään!sulla EI OLLU kiire, vaikka niin väitit.
Mikset heti kertonut totuutta? Miksi ensin väriti sitä kiireellä?
Niin ja VOI aiheuttaa kk;ten poisjäämistä ja VOI aiheuttaa runsaa vuodon, mutta ei välttämättä aiheuta yhtään mitään. - sulle
Kaijariina kirjoitti:
Ei hyvää päivää sentään..."Mistä ihmeestä hän sen tiesi?"
Arvaukseni perustui kysyjän ikään. - hyvä linkki
Kaijariina kirjoitti:
Omalla esimerkillä ei oikaista yhtään mitään. Ja sanoin kuten itsekin lainasit minua - tällä kertaa aivan oikein - "Muilla tuskin on suurtakaan merkitystä kuukautiskiertoon kuin juuri näillä riittävän suurilla."
Lue sitä loppuilta ja mieti, mitähän se mahtaakaan tarkoittaa. Tarkoittaako se, että mikään kysta ei tee milloinkaan mitään häiriötä kuukautiskiertoon vai mahd. sitä, että riittävän suuret (siis HUOM; RIITTÄVÄN) suuret vaikuttavat kiertoihin?
Aivan minimaaliset tuskin vaikuttavat yhtään mihinkään (vaikka tietysti tähän seuraavaksi riennät sinä taas uudella multinikillä kertomaan, miten nuppineulanpään kokoinen kystasi aiheutti kohtusi poiston ja aivokuolemasi)....vaan niitä tulee ja menee eikä nainen itse tiedä yhtään mitään. DRAMAATTISTA -eikö olekin?
Hah.
Kyllähän teitä asennevammaisia riittää joka paikassa ja joka lähtöön.
Silti tässä ketjussa on tehty aloittajalle asiattomia diagnooseja. Vaihdevuosi-ikäisen naisen kuukautisten epäsäännöllisyyden ensisijainen syy ei ole tosiaankaan kysta munasarjassa! Käypä oikaisemassa sitäkin kirjoittajaa.Follikkelikystat ovat pienempiä kuin keltarauhaskystat, ne on yleensä muutaman senttimetrin, nekin voi aiheuttaa vuotohäiriöitä, mutta ei yleensä kipuja. Ne on tavallisempia kuin keltarauhaskystat Perhesuunnittelun sivuilla sanotaan follikkelikystista näin:
"Kysta löydetään tavallisesti sisätutkimuksessa, joka tehdään rutiinitarkastuksena tai vuotohäiriöiden, harvoin kivun vuoksi."
Toi sivu on aika hyvä, jos haluaa tietää munasarjakystista.
http://metku.net/~pesu/artikkelit/kysta.php - ollut
hyvä linkki kirjoitti:
Follikkelikystat ovat pienempiä kuin keltarauhaskystat, ne on yleensä muutaman senttimetrin, nekin voi aiheuttaa vuotohäiriöitä, mutta ei yleensä kipuja. Ne on tavallisempia kuin keltarauhaskystat Perhesuunnittelun sivuilla sanotaan follikkelikystista näin:
"Kysta löydetään tavallisesti sisätutkimuksessa, joka tehdään rutiinitarkastuksena tai vuotohäiriöiden, harvoin kivun vuoksi."
http://metku.net/~pesu/artikkelit/kysta.phpkuukautiset puoli vuotta poissa. Onko mulla nyt kysta semmonen follikkeli tai keltarauhaskysta? Vai onko jotain muita yleisempiä syitä kuukautisten poisjääntiin?
Löytyiskö niihin linkkejä? - Kaijariina
hyvä linkki kirjoitti:
Follikkelikystat ovat pienempiä kuin keltarauhaskystat, ne on yleensä muutaman senttimetrin, nekin voi aiheuttaa vuotohäiriöitä, mutta ei yleensä kipuja. Ne on tavallisempia kuin keltarauhaskystat Perhesuunnittelun sivuilla sanotaan follikkelikystista näin:
http://metku.net/~pesu/artikkelit/kysta.phpsyitä kuukautistensa lyhytaikaiseen poisjääntiin. Syyksi et löytänyt - etkä halua tunnustaakaan muita kuin kystat, jotka ovat siis mukaasi äärimmäisen vaarallisia ja haitallisia, jos ei välittömästi hakeudu leikkaushoitoon. Älä sano, ettet se ollut sinä, me tiedetään se jo!
Kuitenkin amenorreasta (sekundaari) puhutaan vasta kun aiemmin menstruoineella kuukautiset ovat olleet poissa 6 kuukautta. Etiologiana yleensä tällöin hedelmällisessä iällä olevilla hypotalamus-hypofyysishäiriö ja meikäläisillä premeneopausaalisilla kyseessä on yleisemmin iästä johtuva ovarion toimintahäiriö. Yleisin syy on raskaus, jota aloittaja ei pitänyt mahdollisena omalla kohdallaan.
Toiminnallinen häiriö voi johtua myös lihavuudesta, jonka aloittaja mainitsi jo documentissa itsessään. Mekanismina tällöin insuliiniresistenssi tai hyperinsulinemia.
Eikä mitkään kystat.
Voit kinkittää ihan kuinka paljon tahansa, mutta faktoja se ei muuta. Aloittaja ei kertonut vuotavansa äärimmäisen paljon, eikä kertonut kivuista, ei mistään, mikä viittaisi kystan olemassa oloon, sen sijaan lihavuuden hän mainitsi. - Kaijariina
sulle kirjoitti:
"Mistä ihmeestä hän sen tiesi?"
Arvaukseni perustui kysyjän ikään.Aloittaja kyseli syitä kuukautistensa lyhytaikaiseen poisjääntiin - ei hulvattomaan verenvuotoon emättimestä. Syyksi et löytänyt - etkä halua tunnustaa vieläkään muita kuin kystat, jotka ovat siis mukaasi äärimmäisen vaarallisia ja haitallisia, jos ei välittömästi hakeudu leikkaushoitoon. Älä sano, ettet se ollut sinä, me tiedetään se jo!
Kuitenkin amenorreasta (sekundaari) puhutaan vasta kun aiemmin menstruoineella kuukautiset ovat olleet poissa 6 kuukautta. Etiologiana yleensä tällöin hedelmällisessä iällä olevilla hypotalamus-hypofyysishäiriö ja meikäläisillä premeneopausaalisilla kyseessä on yleisemmin iästä johtuva ovarion toimintahäiriö/menopaussi. Yleisin syy on raskaus, jota aloittaja ei pitänyt mahdollisena omalla kohdallaan. Ja tuskin puberteettikaan kovin mahdollinen olisi. Imetys myös muuttaa kuukautiskiertoa, siitä hän ei maininnut mitään, eli sekin on mahdollinen syy poisjääntiin 35 vuotiaana.
Toiminnallinen häiriö voi johtua myös lihavuudesta, jonka aloittaja mainitsi jo documentissa itsessään. Mekanismina tällöin insuliiniresistenssi tai hyperinsulinemia. Samoin 10-15% äkillinen painonpudotus voi aiheuttaa saman.
Eikä ensisijaisesti mitkään kystat. Kas kun et syöpää ehdottanut!
Voit kinkittää ihan kuinka paljon tahansa, mutta faktoja se ei muuta. Aloittaja ei kertonut vuotavansa äärimmäisen paljon (ei kiire minnekään), eikä kertonut kivuista, ei mistään, mikä viittaisi kystan olemassa oloon, sen sijaan lihavuuden hän mainitsi. - hypotalamus-hypofyysishäiriö
ollut kirjoitti:
kuukautiset puoli vuotta poissa. Onko mulla nyt kysta semmonen follikkeli tai keltarauhaskysta? Vai onko jotain muita yleisempiä syitä kuukautisten poisjääntiin?
Löytyiskö niihin linkkejä?Ehkä se on hypotalamus-hypofyysishäiriö. Kaijariina varmaan kertoo sulle tästä enemmän.
- ja selventää
siis olen nyt 35 vuotias
- vaihtrariveera
vaihdevuotisten palstalla? Ongelmas kuuluu raskauteen (joka on yleisin kk. poisjäännin syy sun ikäsillä - eikä mitkään vitun kystat) tai naistentauteihin.
- tuskin tällä palstalla
vaihtrariveera kirjoitti:
vaihdevuotisten palstalla? Ongelmas kuuluu raskauteen (joka on yleisin kk. poisjäännin syy sun ikäsillä - eikä mitkään vitun kystat) tai naistentauteihin.
pyörisin jos raskaus mahdollinen
- välitä tuosta
tuskin tällä palstalla kirjoitti:
pyörisin jos raskaus mahdollinen
myrskystä vesilasissa! Minulla itselläni on joskus ollut jopa 47 päivää pitkä kierto, eikä mitään kummallista ole tapahtunut. Vähän runsaammat kuukautiset ovat sitten tulleet. Moni asia voi vaikuttaa niihin. Usein ne tuntuvat myöhästyvän lisää kun hermostuu odottelemaan. Jos olet kovasti huolissasi niin käväise lääkärillä, että saat mielenrauhan.
- justiinsa
välitä tuosta kirjoitti:
myrskystä vesilasissa! Minulla itselläni on joskus ollut jopa 47 päivää pitkä kierto, eikä mitään kummallista ole tapahtunut. Vähän runsaammat kuukautiset ovat sitten tulleet. Moni asia voi vaikuttaa niihin. Usein ne tuntuvat myöhästyvän lisää kun hermostuu odottelemaan. Jos olet kovasti huolissasi niin käväise lääkärillä, että saat mielenrauhan.
65 pv pitkä kiero ja vuoto niin niukkaa ettei tahtonut havaitakaan. Ei ole mikään fakta että vuoto mitenkään lisääntyy vaikka kierto piteneekin.
- ...
välitä tuosta kirjoitti:
Niin, kysyjän kierto on nyt 62 päivää.
- todennäköisesti
justiinsa kirjoitti:
65 pv pitkä kiero ja vuoto niin niukkaa ettei tahtonut havaitakaan. Ei ole mikään fakta että vuoto mitenkään lisääntyy vaikka kierto piteneekin.
Toi kertoo siitä, että sulla ei estrogeeni riitä kasvattamaan kohtuun limakalvoa. Vuotoa ei tullut, koska ei ollut juuri mitään vuodettavaa. 35-vuotiaan, vähän pullukan naisen ei kannata ilman muuta olettaa, että hänellä olisi sama tilanne, päinvastoin.
- polyyppi
kohdussa ja se aiheutti kivuliaita vuotoja ja myös häiriöitä kierrossa, ainakin gynen mukaan. Tosin vuoto häiriöt saattoi kyllä olla vv-oireitakin, koska mulla on ikää reilusti enemmän kuin sinulla. Minusta sinun kannattaisi käydä lääkärissä.
- susanna23
Hei! Ei ole ollenkaan mahdotonta, että vaihdevuodet alkavat 35-vuotiaana. Tädilläni alkoi :(
- neuvo
Terveyskirjaston sivuilla vastataan kysymykseen Milloin lääkäriin näin:
Lääkärin tutkimukset ovat aiheellisia, jos aiemmin säännölliset kuukautiset jäävät pois yli 3 kuukaudeksi. - vähän
Oikeastaan vaihdevuodet on pitkä prosessi. Estrogeenitaso alkaa laskea hitaasti 35-40 vuoden välillä. Varmin vaihdevuosia edeltävä oire on epäsäännölliset kuukautiset. Kuukautiset voi myös muuttua niin, että vuoto on runsaampaa ja klönttisempää, koska keltarauhashormonia alkaa olla yhä vähemmän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874098Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242911No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452320- 341321
- 10909
- 131885
- 6874
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12822Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124766- 11760