Niin, valmennuskurssi ei ole vielä alkanut, joten kirjojen "oikeanlainen" pänttäys jäänee vielä omalle vastuulle.
Kysyisinkin näin laajalti, että mikä pänttäystekniikka on osoittautunut sinulle mieluisammaksi? Kenties voisin hyödyntää kyseistä tekniikkaa myös itse.
Kiitos jo etukäteen vastauksista!
Vinkkejä luku-urakkaan?
25
4927
Vastaukset
- vanhempi tieteenharjoittaja
Itse käytin yksinkertaista "perse penkkiin ja kirja nokan alle" -metodia, eli ihan yksinkertaisesti vain luin, luin, luin, luin. No, ensimmäisellä kerralla tietysti pyrin myös selvittämään itselleni, mitä luin, eli ymmärtämään epäselvät asiat. Loppu oli vain ulkoaopettelua.
- Turun oikikseen pyrkivä...:)
Metodihan tuokin, mutta tarkoitin kysymyksellä lähinnä sitä, että kannattaisiko esimerkiksi jaotella kirjan aihealueet päivien mukaan, eli että keskittyisi yhden päivän aikana johonkin tiettyyn aiheeseen? Vai kannattaisiko kylmän viileästi lukea kirjaa niin pitkälle kuin päivän aikana ehtii ja illalla kertailla, mitä jäi mieleen?
"Perse penkkiin ja kirja nokan alle"-metodi on se primitiivinen suoritusvaihe, my darling. Se on se lähtökohta, mihin opiskelijan on ruoskittava itsensä, mutta sisäänpääsyyn tarvitaan myös hieman organisoijan silmää, mielestäni. Sitäpaitsi minulle on henk.koht. neuvottu, että ensimmäisellä lukukerralla pitäisi pyrkiä saamaan osittainen kokonaiskuva aiheista, mutta toisella lukukerralla tapahtuisi jo se syventävä prosessi. What do you think about that? ;)
Kertoilkaa muutkin kokemuksia luku-urakastanne! :) - vanhempi tieteenharjoittaja
Turun oikikseen pyrkivä...:) kirjoitti:
Metodihan tuokin, mutta tarkoitin kysymyksellä lähinnä sitä, että kannattaisiko esimerkiksi jaotella kirjan aihealueet päivien mukaan, eli että keskittyisi yhden päivän aikana johonkin tiettyyn aiheeseen? Vai kannattaisiko kylmän viileästi lukea kirjaa niin pitkälle kuin päivän aikana ehtii ja illalla kertailla, mitä jäi mieleen?
"Perse penkkiin ja kirja nokan alle"-metodi on se primitiivinen suoritusvaihe, my darling. Se on se lähtökohta, mihin opiskelijan on ruoskittava itsensä, mutta sisäänpääsyyn tarvitaan myös hieman organisoijan silmää, mielestäni. Sitäpaitsi minulle on henk.koht. neuvottu, että ensimmäisellä lukukerralla pitäisi pyrkiä saamaan osittainen kokonaiskuva aiheista, mutta toisella lukukerralla tapahtuisi jo se syventävä prosessi. What do you think about that? ;)
Kertoilkaa muutkin kokemuksia luku-urakastanne! :)Mikä kenellekin sopii. Tuo metodi toimi minulla, kauan kauan sitten kultaisella 90-luvulla, kun oli vielä vanhat kunnon Timoset luettavina pääsäreihin. Onneksi olen ollut jo kaaaaaauan valmis OTK/VT. Kenties aika kultaa muistot; vaikka olenkin unelmieni työpaikassa, tämänhetkisen työmäärän kanssa tulee joskus ajateltua, että olipa se helppoa silloin pyrkiessä. Silloin oli sentään aikaa syventyä lukemaansa.
Oletko muuten ekaa kertaa pyrkimässä, vai onko pääsykoehelvetti jo aiemmilta vuosilta tuttu?
- kokemusta on
Lue ensimmäisella kerralla kirjat nopeasti, silleen että suunnilleen tiedät mitä ne käsittelee.
Sitten alat lukemaan kirjoja numerojärjestyksessä, ja luet aina niin paljon kun yhden päivän aikana ehdit/viitsit.
Ei tarvitse kertailla illalla, paitsi viimeisenä iltana, jos siltä tuntuu. Kertailu on ihan turhaa.
Ei kannata lukea mitenkään aihealueittain tai vähän joka kirjaa joka päivä. Kannattaa lukea kirjoja järjestelmällisesti numero- ja sivujärjestyksessä. Noin 150 sivua päivässä on hyvä tahti, viikonloppuisin ei tarvii lukea.
Kannattaa ehdottomasti katsoa vanhoja kysymyksiä, niin tietää minkälaisia ne on ollut. Kannattaa myös katsoa mallivastaukset niihin kysymyksiin.
Pitää muistaa, että asioiden osaaminen on ihan turhaa, jossei sitä osaamaansa osaa laittaa paperille. Tietysti ne asiat pitää osata riittävän hyvin, mutta melkein kaikki siellä pääsykoesalissa osaa ne riittävän hyvin. Kirjoja ei tarvitse osata ulkoa kannesta kanteen. Erot tulee vastaustekniikassa. Se on tärkeintä.
Näillä opeilla pääsin itse sisään, kirjat tuli luettua jonkun 6 kertaa.- Turun oikikseen pyrkivä...:)
Neuvosi olivat muuten hyviä, mutta sivumäärien tarkasteluun ei tule kiinnittää sen suurempaa huomiota. Se vie huomiota itse asiasta, jota olet lukemassa. (Tietenkin tämä on yksilö-kohtaista).
Sen lisäksi siinä tapahtuu psykologinen harha: Päivän päätteeksi, kun vilkaiset lukeneesi sen 150 sivua, tunnet olleesi ahkera, vaikka todellisuudessa et osaisi edes määritellä käsitettä legaliteettiperiaate.
Sivumäärien minimaalinen tarkastelu alentaa myös vitutuksen tunnetta: Ekalla yrittämällä kaikki eivät pääse sisään ja jos siinä vaiheessa alat laskeskelemaan alitajunnassasi, että kuinkas monta sataa sivua tuli luettua "turhan takia", alentaa se motivaatiota pyrkiä toisen, peräti kolmannen kerran oikeustiedettä lukemaan.
Ennen kaikkea se ymmärrys, my friend! :-)
Ps.Joku kysyi, että olenko jo pyrkimässä toista kertaa. Non je ne suis pas, tämä on ihka ensimmäinen kerta :-) - kjdfhaskjhf
Neuvosi olivat muuten hyviä, mutta sivumäärien tarkasteluun ei tule kiinnittää sen suurempaa huomiota. Se vie huomiota itse asiasta, jota olet lukemassa. (Tietenkin tämä on yksilö-kohtaista).
Sen lisäksi siinä tapahtuu psykologinen harha: Päivän päätteeksi, kun vilkaiset lukeneesi sen 150 sivua, tunnet olleesi ahkera, vaikka todellisuudessa et osaisi edes määritellä käsitettä legaliteettiperiaate.
Sivumäärien minimaalinen tarkastelu alentaa myös vitutuksen tunnetta: Ekalla yrittämällä kaikki eivät pääse sisään ja jos siinä vaiheessa alat laskeskelemaan alitajunnassasi, että kuinkas monta sataa sivua tuli luettua "turhan takia", alentaa se motivaatiota pyrkiä toisen, peräti kolmannen kerran oikeustiedettä lukemaan.
Ennen kaikkea se ymmärrys, my friend! :-)
Ps.Joku kysyi, että olenko jo pyrkimässä toista kertaa. Non je ne suis pas, tämä on ihka ensimmäinen kerta :-)Mitä ihmettä kyselet muilta mielipidettä, jos kerran itse olet jo niin varma siitä, kuinka pääsykokeeseen pitää lukea? Ihmeellistä vouhotusta. 60-70 sivua päivässä oli minulle sellainen määrä, että itsekseni päätin, että sen verran on pakko lukea. Ei selityksiä.
Psykologia oli lukiossa kiva aine. Unohda se nyt jo saatana. - Turun oikikseen pyrkivä...:)
kjdfhaskjhf kirjoitti:
Mitä ihmettä kyselet muilta mielipidettä, jos kerran itse olet jo niin varma siitä, kuinka pääsykokeeseen pitää lukea? Ihmeellistä vouhotusta. 60-70 sivua päivässä oli minulle sellainen määrä, että itsekseni päätin, että sen verran on pakko lukea. Ei selityksiä.
Psykologia oli lukiossa kiva aine. Unohda se nyt jo saatana."Mitä ihmettä kyselet muilta mielipidettä, jos kerran itse olet jo niin varma siitä, kuinka pääsykokeeseen pitää lukea?" Olen pahoillani, jos olen loukannut herraa/neitiä -se ei ole ollut tarkoitukseni laisinkaan. Minusta on mukava lähettää kommenttia ja keskustelunaiheita jopa sen vähäisen vapaa-ajan lomassa, mitä tällä hetkellä on.
Jos keskustelunaihe ja siitä tulleet mielipiteet ovat kuin kivi kengässäsi, niin mene purkamaan kiukkuasi vaikka salille.
"Ihmeellistä vouhotusta." Niin, pääsykoerumba on useimmiten juuri sitä "ihmeellistä vouhotusta" tiedekunnasta riippumatta ja sen myötä erittäin tärkeä "vouhotus", joten onko synti laittaa siitä keskustelunaihe nettisivustolle?
Kaikesta huolimatta mukavaa kevättä ja huokaise helpotuksesta, kun olet (mitä todennäköisemmin) jo sisällä tiedekunnassa :-)
- on tämmönen
Mä aion ainaki alkaa lukea ihan kunnolla heti alusta eli pänttään ja painan niitä asioita heti mieleen. Lukeminen on siis todella hidasta, koska on paljon uusia ja vaikeita käsitteitä ym. Ja tietenkin pyrin ymmärtämään kaiken lukemani.
Kaikille tämmönen tyyli ei varmaan sovi, mutta mulle sopii. Mitään aikataulusta en aio tehdä, koska ne tuppaa aina olemaan liian ankaria. Luen joka päivä niin paljon kuin ehdin ja varmaan tulee tehtyä jotain pientä muistiinpanoakin. Kun kirjat on kertaalleen luettu, alan kertailemaan niitä. Jos en ehdi kaikkea, niin sitten niitä asioita, mitkä tuntuu vaikeimmilta. Ja osallistunhan mä valmennuskurssille, ja parhaiten mulle jää asiat mieleen, kun kuulen ne.
Valmennuskurssi lähettää ennen kurssia tiivistelmät kirjoista ja tehtäviä..
Nyt alkaa olla kirjotukset ohi, niin ei jaksais alottaa uutta luku-urakkaa. Mutta vähän lepoa ja ens viikolla alotan! - Oikispelle
Oppimismetodit ovat yksilökohtaisia. Laitan tähän omani, jos siitä sattuisi olemaan hyötyä, jos ei niin älä noteeraa. Itselläni toimi.
1) Ensimmäisellä kerralla lukee alueen läpi, ja jos jää jotain päähän niin hyvä. Pääasia, että hahmottaa hieman aluetta, mistä puhutaan. Oikeustieteellinen teksti on erilaista kuin lukiokirjojen.
2) Toisella kerralla alkaa jo hieman miettiä mistä on kysymys, ja lukee hieman hitaammalla tahdilla.
3) Kolmannella kerralla tekee alleviivaukset kirjoihin
4) Neljännellä (ja siitä eteenpäin) kerralla alkaa syventyä kirjoihin kunnolla, ja tahti pitäisi olla noin 120 - 150 sivua päivässä
5) Noin kuukautta ennen pääsykokeita pitäisi olla ulkoaopettelu -vaihe jo käynnissä. Silloin pyritään muistamaan mahdollisimman paljon ulkoa. Muistiinpanot ja joiden mahdollisten pääsykoekysymysten mallivastausten tekeminen ja harjoittelu on hyvä.
) Kannattaa muistaa koko pääsykoerumban ajan myös urheilla. Muistan omilta ajoiltani, kun ihmiset olivat hyvässä kunnossa kun aloittivat valmennuskurssin, mutta lihoivat paljon 3kk:n aikana. Ilmeisesti eivät muuta tehneet kuin lukivat. Harvoja kuitenkin näky sisäänpäässeinä.
Joku puhui vapaapäivistä. Mielestäni ei kannata ottaa tiettyjä päiviä viikossa vapaapäiviksi, koska huonoja päiviä voi tulla viikollakin, ettei vain jaksa lukea.- jag ska till helsingfors
Aloittaja hyvä, onneksi haet Turkuun, sillä silloin ei ole vaaraa, että joutuisin kuuntelemaan tuollaisen besserwisserin vouhotusta. En todellakaan ymmärrä, miksi täällä aikaasi haaskaat, jos kerta tiedät - niin ainakin voi rivien välistä lukea - millainen opiskelu metodi sinulle sopii... Calm down my dear friend, kylmäkalleja kannattaa hommata viimeistään Hulluilta päiviltä!
- oikkari myös
jag ska till helsingfors kirjoitti:
Aloittaja hyvä, onneksi haet Turkuun, sillä silloin ei ole vaaraa, että joutuisin kuuntelemaan tuollaisen besserwisserin vouhotusta. En todellakaan ymmärrä, miksi täällä aikaasi haaskaat, jos kerta tiedät - niin ainakin voi rivien välistä lukea - millainen opiskelu metodi sinulle sopii... Calm down my dear friend, kylmäkalleja kannattaa hommata viimeistään Hulluilta päiviltä!
Lukutekniikoita on niin paljon kuin on lukijoitakin. Ja jonkun hyväksi toteama tekniikka ei välttämättä sovi toiselle, mutta ei siitä silti kannata hernettä nenään vetää.
Tänne on totisesti eksynyt muutama kuumakalle, jolle on ilmeisen vaikeaa ymmärtää, että vaikka oma tekniikka jotakuinkin olisi selvillä aina voi hakea uusia ideoita keskustelemalla erilaisista vaihtoehdoista, niitä voi sitten yhdistellä siten mikä itselle parhaiten sopii.
Itse havaitsen besserwisseröintiä ihan muualla kuin aloittajan tekstissä. Järkyttävää kun joku uskaltaa olla eri mieltä. Toivottavasti et koskaan eksy millekään valmennuskurssille tuutoriksi. - tilanne...
Kuinka monta kertaa te sisään päässeet olette lukeneet pääsykoekirjat? Tarvitsevatko tosiaan kaikki sen kymmenkunta lukukertaa päästäkseen kokeista läpi?
Itse olin aikoinaan koulussa sellainen, että luin koealueen aina vain kerran läpi ja sain sillä yleensä vähintään kasilla alkavan koenumeron. Tuntuu siis ihan hullulta, että pitäisi samaa kirjaa tavata moneen kertaan. Ymmärrän toki, että pääsykokeissa on ideana testata motivaatiota ja sitä kautta kysymyksetkin voi olla jotain ihan käsittämätöntä nippelitietoa, mutta silti tämä lukemisen määrä vaivaa. Onko se tosiaan tarpeen, vai onko kysymys vain erilaisista oppimistyyleistä? - herra lukutoukka
tilanne... kirjoitti:
Kuinka monta kertaa te sisään päässeet olette lukeneet pääsykoekirjat? Tarvitsevatko tosiaan kaikki sen kymmenkunta lukukertaa päästäkseen kokeista läpi?
Itse olin aikoinaan koulussa sellainen, että luin koealueen aina vain kerran läpi ja sain sillä yleensä vähintään kasilla alkavan koenumeron. Tuntuu siis ihan hullulta, että pitäisi samaa kirjaa tavata moneen kertaan. Ymmärrän toki, että pääsykokeissa on ideana testata motivaatiota ja sitä kautta kysymyksetkin voi olla jotain ihan käsittämätöntä nippelitietoa, mutta silti tämä lukemisen määrä vaivaa. Onko se tosiaan tarpeen, vai onko kysymys vain erilaisista oppimistyyleistä?Ota huomioon se, että aikaa pääsykoekirjojen lukemiseen on melkein kolme kuukautta. Kirjojen yhteissivumäärä on jotain 800 luokkaa(?). Jos luet ne kerran, siihen menee sitten viikko.
Mitäs ajattelit tehdä ne loput 6 viikkoa? Tuskin siitä haittaakaan on, vaikka lukisit kirjat toistekin.
Muita syitä sille, miksi ne kannattaa lukea monesti on
a) Sivuja ja asiaa on paljon. Hyväkään muistaja tuskin muistaa kaikkea kerralla.
b) Todennäköisesti melkein kaikki tieto on lukijalle uutta. Siksi se ei aukea ekalla kerralla, vaan saattaa vaatia pari lukukertaa, semminkin jos kirjan järjestys on sellainen että asioita selitetään lisää vasta jäljempänä.
Ja jos olet saanut lukiossa kertaluvulla kokeesta kasin, niin lue nyt sitten pääsykokeisiin pliis vähän enemmän. Pääsykoe on vähän eri koe kun joku lukion yhteiskuntaopinkoe. - jadel
herra lukutoukka kirjoitti:
Ota huomioon se, että aikaa pääsykoekirjojen lukemiseen on melkein kolme kuukautta. Kirjojen yhteissivumäärä on jotain 800 luokkaa(?). Jos luet ne kerran, siihen menee sitten viikko.
Mitäs ajattelit tehdä ne loput 6 viikkoa? Tuskin siitä haittaakaan on, vaikka lukisit kirjat toistekin.
Muita syitä sille, miksi ne kannattaa lukea monesti on
a) Sivuja ja asiaa on paljon. Hyväkään muistaja tuskin muistaa kaikkea kerralla.
b) Todennäköisesti melkein kaikki tieto on lukijalle uutta. Siksi se ei aukea ekalla kerralla, vaan saattaa vaatia pari lukukertaa, semminkin jos kirjan järjestys on sellainen että asioita selitetään lisää vasta jäljempänä.
Ja jos olet saanut lukiossa kertaluvulla kokeesta kasin, niin lue nyt sitten pääsykokeisiin pliis vähän enemmän. Pääsykoe on vähän eri koe kun joku lukion yhteiskuntaopinkoe.Yo-kokeissa kuten lukion kurssikokeissakin ei kysytä suurennuslasilla etsittyjä kohtia, vaan kyse on useimmiten kokonaisuuksien hahmottamisesta, minkä opetteluun riittääkin kertaluku. Oikiksen pääsykokeissa sen sijaan viilataan pilkkuja ja kysytään pikkutarkkoja asioita.
Huom! Lakiteksti on erilaista kuin lukion oppikirjojen söpöt ja kuvitetut tekstit! - laki-leidi
tilanne... kirjoitti:
Itse olin aikoinaan koulussa sellainen, että luin koealueen aina vain kerran läpi ja sain sillä yleensä vähintään kasilla alkavan koenumeron. Tuntuu siis ihan hullulta, että pitäisi samaa kirjaa tavata moneen kertaan. Ymmärrän toki, että pääsykokeissa on ideana testata motivaatiota ja sitä kautta kysymyksetkin voi olla jotain ihan käsittämätöntä nippelitietoa, mutta silti tämä lukemisen määrä vaivaa. Onko se tosiaan tarpeen, vai onko kysymys vain erilaisista oppimistyyleistä?Onko lukemisen määrää ihmettelevä vielä tutustunut oikiksen pääsykoekirjoihin?
Kannattaa katsoa tiedekuntien nettisivuilta vanhoja pääsykoekysymyksiä ja niiden mallivastauksia. Sitten varmasti vaadittavan osaamisen taso ja työnteon tarve selviää.
Kaksi aiempaa kommentoijaa ovat 100% oikeassa.
Luettavan määrä on suuri, kirjoissa ei tosiaankaan ole kivoja kuvia ja käppyröitä vaan pelkkää tiukkaa tekstiä.
Kysymykset ovat nimenomaan käsittämätöntä nippelitietoa ja pilkunviilausta, ja oikeat juridiset termit pitää osata.
Pelkkä ulkoaosaaminen ei riitä. Tietoa pitää osata myös soveltaa (oikeustapauskysymykset).
Asia on myös uutta ja vierasta. Oikiksen pääsykokeen asioita korkeintaan sivutaan yhteiskuntaopissa ja hyvin pinnallisesti lukion lakitiedon kurssilla. - Turun oikikseen pyrkivä...:)
jag ska till helsingfors kirjoitti:
Mutta my dear friend, tarkoituksenani ei pelkästään ollut etsiä sitä minulle sopivinta lukumetodia, vaan herättää yleistä keskustelua ja ennen kaikkea jakaa kokemuksia:-) Se, että muutamat pyrkijät ovat perustaneet jopa blogeja pääsykoe-rumban vuoksi on hyvin ymmärrettävää ja sitä kautta sinäkin ja varmasti te muutkin ymmärrätte, miksi minä laitoin juuri tämän keskustelunaiheen alulle.
Pääsykokeeseen tarvitaan paljon muutakin mukaan kuin kynä ja kumi takataskuun: se on ennen kaikkea myös henkinen koettelemus ja sitä lievittämään monet ovat perustaneet juurikin blogeja, missä kertoilevat aiemmista opinnoistaan ja tämän hetkisestä oikikseen pyrkimisestään, minkä keskeisin asia on tietenkin lukeminen:-) En usko, että kovinkaan moni pystyy kävelemään 17.6 saliin hällä väliä-asenteella ja varmasti siinä kohtaa tarvitsee kylmäkallen, jos suot minun tekevän sanaleikin kyseisestä kommentistasi.
Niin ja kyllä minä tiedän, milloin haaskaan aikaani ja milloin en. Älä sinä siitä huolehdi:-)
Onnea sinullekin koettelemukseesi Helsingin oikiksen suhteen ja vaikka kirjat ovat muutaman viikon myöhässä niin kannattaa siitäkin ajasta ottaa hyöty irti: saa ainakin kerättyä voimia edes hetken verran ennen urakan aloittamista :-) - Turun oikikseen pyrkivä...:)
Mutta my dear friend, tarkoituksenani ei pelkästään ollut etsiä sitä minulle sopivinta lukumetodia, vaan herättää yleistä keskustelua ja ennen kaikkea jakaa kokemuksia:-) Se, että muutamat pyrkijät ovat perustaneet jopa blogeja pääsykoe-rumban vuoksi on hyvin ymmärrettävää ja sitä kautta sinäkin ja varmasti te muutkin ymmärrätte, miksi minä laitoin juuri tämän keskustelunaiheen alulle.
Pääsykokeeseen tarvitaan paljon muutakin mukaan kuin kynä ja kumi takataskuun: se on ennen kaikkea myös henkinen koettelemus ja sitä lievittämään monet ovat perustaneet juurikin blogeja, missä kertoilevat aiemmista opinnoistaan ja tämän hetkisestä oikikseen pyrkimisestään, minkä keskeisin asia on tietenkin lukeminen:-) En usko, että kovinkaan moni pystyy kävelemään 17.6 saliin hällä väliä-asenteella ja varmasti siinä kohtaa tarvitsee kylmäkallen, jos suot minun tekevän sanaleikin kyseisestä kommentistasi.
Niin ja kyllä minä tiedän, milloin haaskaan aikaani ja milloin en. Älä sinä siitä huolehdi:-)
Onnea sinullekin koettelemukseesi Helsingin oikiksen suhteen ja vaikka kirjat ovat muutaman viikon myöhässä niin kannattaa siitäkin ajasta ottaa hyöty irti: saa ainakin kerättyä voimia edes hetken verran ennen urakan aloittamista :-)Ja tuo äskeinen viesti oli siis tarkoitettu ensisijaisesti nimimerkille "jag ska till helsingfors" :-)
- sdgsdgd
Ja tuo äskeinen viesti oli siis tarkoitettu ensisijaisesti nimimerkille "jag ska till helsingfors" :-)
Eipä muuten mitään, mutta kun aloituksessa nimenomaan kyselit, että miten kannattaisi ehkäpä lukea ja sitten kun jo pääsykokeen selvittäneet hyvää hyvyyttään yrittävät antaa hyviä neuvoja, niin sinä my dear friend rupeat neuvomaan heitä sivumääriin tuijottelusta, psykoharhoista, kuinka organisoida touhujaan jne. Lue ahkerasti!
- Turun oikikseen pyrkivä...:-)
sdgsdgd kirjoitti:
Eipä muuten mitään, mutta kun aloituksessa nimenomaan kyselit, että miten kannattaisi ehkäpä lukea ja sitten kun jo pääsykokeen selvittäneet hyvää hyvyyttään yrittävät antaa hyviä neuvoja, niin sinä my dear friend rupeat neuvomaan heitä sivumääriin tuijottelusta, psykoharhoista, kuinka organisoida touhujaan jne. Lue ahkerasti!
Okay, on tullut harvinaisen selväksi että muutamat teistä eivät vain hyväksy eriäviä mielipiteitä tai ovat vain muuten niin vihan vallassa, että eivät kykene sulattamaan sanomisiani. What a heck is going on here?
Ensinnäkin, olen esittänyt mielipiteeni ystävällisesti ja vielä korostanut että ne ovat minun mielipiteitäni -jokaisella on omat metodit kunkin asian oppimiseen ja vaikka olen kommentoinut muita, ei se tarkoita että pitäisin niitä huonompina verrattuina omiin mietteisiini: olen vain pyrkinyt rajaamaan niistä MIELESTÄNI huonot metodit pois. Näköjään se ei ole kannattavaa negatiivisten sanomisten määrää katsottaessa, mutta mitäpä minä niistä -kuten sanoin, jokaisella omat mielipiteet, niin myös sinulla herra/neiti.
Tiedätkö edes mitä tarkoittaa psykoharha? Enkä ole ketään yksittäistä kommentoijaa ruvennut opettamaan oikean lukutekniikan omaksumisessa;olen vain antanut yleispäteviä ohjeita, jotka eivät tietenkään sovi kaikille -en ole sellaista väittänytkään.
Tiedän, että kommentoijat tietenkin ovat antaneet "hyvää hyvyyttään" neuvoja minunlaiselle aloittelijalle, mutta tarkoittaako se sitten sitä että minun pitäisi kiitollisuudenvelassa olla arvostelematta yhtäkään annettua kommenttia?
"Lue ahkerasti!" Really? Kokonaisuudessaan sanomisesi koskettaa lähinnä kettuuntuneisuuttasi argumentoitiani kohtaan, mikä ei sitten taas sivua yhtään lukutekniikka-aihetta.
Relax, my friend :-) - kirjat 2 kertaa läpi
tilanne... kirjoitti:
Itse olin aikoinaan koulussa sellainen, että luin koealueen aina vain kerran läpi ja sain sillä yleensä vähintään kasilla alkavan koenumeron. Tuntuu siis ihan hullulta, että pitäisi samaa kirjaa tavata moneen kertaan. Ymmärrän toki, että pääsykokeissa on ideana testata motivaatiota ja sitä kautta kysymyksetkin voi olla jotain ihan käsittämätöntä nippelitietoa, mutta silti tämä lukemisen määrä vaivaa. Onko se tosiaan tarpeen, vai onko kysymys vain erilaisista oppimistyyleistä?ensimmäisellä kerralla luin nopeasti, joku tietty kokonainen aihealue kerrallaan ja muodostin kokonaiskuvan ja tein samalla suhdekaaviota kirjojen aiheista.
Seuraavalla kerralla luin pieteetillä, eli samalla kun luin, listasin kaikki termit ja määritelmät, mietin mahdollisia kysymyksiä jokaiselta sivulta, kirjoitin opeteltavista listoista muistisäännöt ja niin edespäin. Etenin 5-20 sivua päivässä tällä tahdilla, mutta siis käytännössä purin koko kirjan osiin.
Viimeisillä viikoilla kävin läpi listojani ja kysymyksiäni ja harjoittelin mallivastauksia, vikana päivänä selasin kirjat läpi.
Eli kyllä se on lukutekniikasta kiinni. Itse siis olen erittäin nopea lukija, joka on koulussa muistanut asiat kerrasta selaamalla. Kun yritin lukea kirjoja samalla tahdilla kuin muut, paahdoin vain kirjan päivässä läpi enkä ajatellut siitä yhtään kohtaa sen enempää enkä myöskään siksi muistanut mitään.
Jos on epävarma, kannattaa jo nyt tehdä itselleen testejä, millä tyylillä asian oppii ja muistaa parhaiten. Tekee sitten sen mukaan, kaikki me opimme eri tavoin. - skjdfhvliua
Turun oikikseen pyrkivä...:-) kirjoitti:
Okay, on tullut harvinaisen selväksi että muutamat teistä eivät vain hyväksy eriäviä mielipiteitä tai ovat vain muuten niin vihan vallassa, että eivät kykene sulattamaan sanomisiani. What a heck is going on here?
Ensinnäkin, olen esittänyt mielipiteeni ystävällisesti ja vielä korostanut että ne ovat minun mielipiteitäni -jokaisella on omat metodit kunkin asian oppimiseen ja vaikka olen kommentoinut muita, ei se tarkoita että pitäisin niitä huonompina verrattuina omiin mietteisiini: olen vain pyrkinyt rajaamaan niistä MIELESTÄNI huonot metodit pois. Näköjään se ei ole kannattavaa negatiivisten sanomisten määrää katsottaessa, mutta mitäpä minä niistä -kuten sanoin, jokaisella omat mielipiteet, niin myös sinulla herra/neiti.
Tiedätkö edes mitä tarkoittaa psykoharha? Enkä ole ketään yksittäistä kommentoijaa ruvennut opettamaan oikean lukutekniikan omaksumisessa;olen vain antanut yleispäteviä ohjeita, jotka eivät tietenkään sovi kaikille -en ole sellaista väittänytkään.
Tiedän, että kommentoijat tietenkin ovat antaneet "hyvää hyvyyttään" neuvoja minunlaiselle aloittelijalle, mutta tarkoittaako se sitten sitä että minun pitäisi kiitollisuudenvelassa olla arvostelematta yhtäkään annettua kommenttia?
"Lue ahkerasti!" Really? Kokonaisuudessaan sanomisesi koskettaa lähinnä kettuuntuneisuuttasi argumentoitiani kohtaan, mikä ei sitten taas sivua yhtään lukutekniikka-aihetta.
Relax, my friend :-)Et ymmärrä sitä, ettet tuolla asenteella pääse pitkälle. Muka kyselet neuvoja,(herätät keskustelua)vaikka oikeasti olet varma lukutyylistäsi ja luulet olevasi jotain my buddy. Tosiasia on, että joudut tekemään töitä, eikä helppoa tule olemaan. Se, että olet vähän besserwisser, ei auta asiaa. Olisitko ystävällinen ja vähän katsoisit mitä olet kirjoitellut aikaisemmin ja miettisit, että oletko vähän ylimielinen? Jos tulet siihen tulokseen, ettet ole, niin lue täysillä! Toivottavasti pääset sisään! Vaikutat kivalta!
skjdfhvliua kirjoitti:
Et ymmärrä sitä, ettet tuolla asenteella pääse pitkälle. Muka kyselet neuvoja,(herätät keskustelua)vaikka oikeasti olet varma lukutyylistäsi ja luulet olevasi jotain my buddy. Tosiasia on, että joudut tekemään töitä, eikä helppoa tule olemaan. Se, että olet vähän besserwisser, ei auta asiaa. Olisitko ystävällinen ja vähän katsoisit mitä olet kirjoitellut aikaisemmin ja miettisit, että oletko vähän ylimielinen? Jos tulet siihen tulokseen, ettet ole, niin lue täysillä! Toivottavasti pääset sisään! Vaikutat kivalta!
Menen suoraan asiaan: first of all, en ole ollenkaan varma lukutyylistäni. Itseasiassa en edes ajatellut käyttäväni vain yhtä ainoaa lukumenetelmää, vaan kokeilla monta erilaista tapaa -aikaa kuitenkin on vielä riittävästi.
"Tosiasia on, että joudut tekemään töitä, eikä helppoa tule olemaan." Luuletko etten sitä tietänyt? Herranjumala, juuri sen takia olen kysellytkin neuvoja täältä ja juuri sen takia olenkin niin hermona jostain hemmetin lukutyylistä, you know?!
Ja anteeksi, jos olen ollut ylimielinen, mutta elämässä pitää välillä olla; minähän en laske sivumääriä ja sillä siisti.
"Toivottavasti pääset sisään! Vaikutat kivalta!" Hienoa kannustamista kanssasisarilta ja -veljiltä. Tekisi mieli haistattaa, mutta taidanpa jättää väliin groteskin kielenkäyttöni. Saatanpa tulevaisuudessa jopa tehdä töitä SINUN kanssasi, jos niin hyvin käy, joten anti tämän kaiken olla. Mutta älä pidä minua niin tyhmänä ja alempiarvoisena, etten aistisi ironistisuutta "kannustuksessasi".
Kaikesta huolimatta minä ainakin toivon, että esimerkiksi SINÄ pääset sisälle (ellet ole jo, jos olet niin hyvä) plus he kaikki muut, etenkin he jotka ovat menneinä vuosina kokeillut onneaan oikiksen pääsykokeessa.
Teille kaikille tulee varmasti seuraava aika yllätyksenä: en itsekään realistiselta kannalta usko pääseväni heti ekalla yrittämällä sisään, mutta toivoa pitää silti yrittää pitää yllä että motivaatio säilyy ja tarvittaessa jaksaa hakea ensi vuonnakin. Että tuon verran ylimielinen ihminen olen.
KIITOS AVUSTA JA HYVÄÄ LOPPUKEVÄTTÄ - tilanne...
kirjat 2 kertaa läpi kirjoitti:
ensimmäisellä kerralla luin nopeasti, joku tietty kokonainen aihealue kerrallaan ja muodostin kokonaiskuvan ja tein samalla suhdekaaviota kirjojen aiheista.
Seuraavalla kerralla luin pieteetillä, eli samalla kun luin, listasin kaikki termit ja määritelmät, mietin mahdollisia kysymyksiä jokaiselta sivulta, kirjoitin opeteltavista listoista muistisäännöt ja niin edespäin. Etenin 5-20 sivua päivässä tällä tahdilla, mutta siis käytännössä purin koko kirjan osiin.
Viimeisillä viikoilla kävin läpi listojani ja kysymyksiäni ja harjoittelin mallivastauksia, vikana päivänä selasin kirjat läpi.
Eli kyllä se on lukutekniikasta kiinni. Itse siis olen erittäin nopea lukija, joka on koulussa muistanut asiat kerrasta selaamalla. Kun yritin lukea kirjoja samalla tahdilla kuin muut, paahdoin vain kirjan päivässä läpi enkä ajatellut siitä yhtään kohtaa sen enempää enkä myöskään siksi muistanut mitään.
Jos on epävarma, kannattaa jo nyt tehdä itselleen testejä, millä tyylillä asian oppii ja muistaa parhaiten. Tekee sitten sen mukaan, kaikki me opimme eri tavoin.Kiitos vastauksista. Olen itse ollut aina juuri tuollainen lukija, että nopeasti lukiessa minulle ei jää aina mieleen oikein mitään, mutta normaalilla lukutahdillani (= hiidaaaas....) olen aina oppinut asiat kertalukemisella. Kiva kuulla, että tälläkin tyylillä siis pärjää. Muistiinpanojen teon voisin kuvitella sopivan itselleni tässä yhteydessä hyvin.
- sfgh
Onko aloittaja muuten kotoisin Tampereelta?
Olenko kotoisin Tampereelta? Enhän toki, mutta tunnen paikan kyllä hyvin. Asun Turussa, joten loogista on siis hakea Turun oikikseen, ainakin näin ensimmäisellä kerralla:-) You never know, ja toisaalta ei minulla sillä opiskelupaikalla ole väliä -kunhan pääsisi haluamaansa tiedekuntaan. That's all I want! :-)
Ps. Hienoa, että aihe herättää näinkin laajaa keskusteluntynkää:-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m1424664Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1033921Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363559- 513320
- 533188
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest322620Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu182559- 232246
UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami201898Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?351755