eli siis, mulla ei oo todettu mitään masennuksia tai mitään.. ajattelin että tää sopis tänne parhaiten kuitenkin.
Eli nykyään usein mä pelkään ihan mun normaaleja rutiineja mitä oon tehny jo pari vuotta, siis pelkään mennä suihkuun, koska suihku on kellarissa. Kellarista on tullu pelottava, eikä oo mitään selitystä siihen, koska ei oo lähipiirissä edes tapahtunu mitään kauheeta, aivan normaalia elämää kokoajan ollut. En voi mennä edes vessaan, ellei eteisen valo ole päällä,syytä tähänkään en tiedä.. Oon alaikänen, joten asun kotona ja ajatttelin että isälle olis kaikista paras kertoo mun peloista ja kun kerroin se rupes nauraan ja piti mua ihan tyhmänä, sinäkään päivänä suihkuun en mennyt, vasta kun aamulla.. Luin äskön Wikipediasta tietoo masennuksesta( oireista, muista häiriöistä jne) niin siellä luki että pelkotilat, uni häiriöt, syömis häiriöt ja se että ahdistaa normaalia useimmin. Koen että ittelläni on noita kaikkia.. Niiin, että mitä teen, puhuun johonkin terapeutille? koulun terveyden hoitajalle en mee koska se tuntee mut henkilökohtasesti liian hyvin..kiitos jos joku osais auttaa
Pitäiskö
6
259
Vastaukset
- ======
Menehän rohkeasti juttelemaan terveydenhoitajalle, on vain etua siitä,että on jo valmiksi tuttu sinulle! Hän on kuullut monelaisia asiota ja voit puhua hänelle luottamuksellisesti.Stemppiä sinulle, on kurja elää pelkojen kanssa. Onko joku asia järkyttänyt sinua viimeaikoina tai onko sinulla muuten vain jotain stressiä.Minusta aika tavallisia pelkoja, ihminen on välillä herkempi. Menethän juttelemaan, isäsi ei olisi saanut nauraa sinun peloillesi, ehkä hän ei ymmärtänyt sinun puhuvan tosissaan.
- maijas82
minusta sinun pitäisi ehdottomasti kertoa tuntemuksistasi jollekin aikuiselle, tilanteesi kuulostaa nimittäin sen verran vakavalta. kouluterveydenhoitaja kieltämättä olisi paras vaihtoehto, mutta jos koet ettet pysty puhumaan hänelle käänny koulukuraattorin tai opettajasi puoleen. kuitenkin, jos koet heidätkin sellaisiksi keille et kykene puhumaan, sinun olisi kuitenkin ehdottomasti löydettävä joku aikuinen jolle voit puhua aivan avoimesti ja jonka avulla ja tuella pystyt viemään asiaa eteenpäin. en tiedä onko sinulla masennusta, mutta se selviää ainoastaan kääntymällä jonkun puoleen ja sitä kautta terveydenhuollon ammattilaisten luo. itselläni on ollut masennusta jo monia vuosia enkä ensin uskaltanut kääntyä kenenkään puoleen. hakiessani ensimmäisen kerran apua minuakin vähäteltiin. mutta lopulta olen päässyt hoitoon kavereitteni tuen avulla ja enkä ole enää yksin. uskalla luottaa, se on ensimmäinen askel.
- mewi-
kiitos noi autto aika paljon.. Kerroin mun kaverille ja se kerto sen tädille joka tietää noista asioista niin se sano että on ihan tavallista, muttakun ei ole! tiiän itekkin että toi menee sen normaalin ylitte:(
Ja mitään järkyttävää ei oo tapahtunu, se mua ihmetyttääkin..
- härkä
Ei sinulla ole masennusta ainakaan kirjoituksesi mukaan. Olet vielä nuori ja siihen kuuluu epävarmuutta, kuvittelua, joka saattaa paisua kohtuuttoman isoksi. Tietysti onhan sinulla melkoinen määrä pelkotiloja, mutta uskon, että pääset niistä yli iän karttuessa. Ajattele mukavia asioita, jotka helpottavat foobista käytöstä. Miksi et voisi mennä vessaan eteisen valot päällä. Kellari on pelottava paikka ihan normaaleillekin ihmisille. Kun menet suihkuun, niin ota vaikka, mieli musiikkiasi mukaan. Se, että luet muista kirjoista tai esim. lääkityksestä, niin tulee tunne, että minullahan on nuo kaikki. Älä pelästy siitä, sillä useat kokee samanlaisia oireita.
- mewi-
Unohdin myös sen sanoo että joskus tuntuu että en uskalla kattoo edes peiliin,kun oon ihan varma että sieltä kattoo joku muu esimerkiks takana tai jossain nurkassa, tilanteessa missä on kavereita asia ei pelota,mutta yksin..
- .............
Mene ihmeessä puhumaan jollekin ammattilaiselle, jos sinusta tuolta tuntuu! Vaikka joku sanoisikin, että tuo on aivan normaalia tuossa iässä ja kaikillahan tuollaisia pelkoja on, kyse on kuitenkin siitä mitä SINÄ tunnet.
Harmi ettet voi puhua terkkarille, mutta onko koulussasi koulukuraattoria? Tai varaat ajan terveyskeskukseen lääkärille, hän kyllä toivottavasti ohjaa sinut oikeaan paikkaan. Terveydenhoitajakin tai vanhempasi voivat varata ajan..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 17213125
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1545468Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p454860Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1493699Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska392808Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1231989Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?1141734Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3671655Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1101552Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1361481