Lasteja

Sparks

Vanhana seinähulluna kyselisin, mitä erikoisia lasteja aikoinaan kuskattiin. Nimenomaan sellaisia kuljetuksia, joihin laiva ei periaatteessa alunperin ollut tarkoitettu. Esimerkiksi reeferi San Benito toi lastin Toyotoita Japanista Nigeriaan, jossa tulin laivalle. Samoin vietiin siinä kerran lasti bemareita ja mersuja Saksasta Argentiinaan. Ja olisiko ollut yksi autolasti myös Pacificin puolella. Joku Nielsenin vanhoista tankkereista muistaakseni kuskasi joskus viljaa. Saivartelijat tietysti kommentoivat, että laivahan kuljettaa kaikkea, mistä maksetaan, mutta kyselen näistä poikkeavista lasteista. Homo-kommentaattoreille sanon hei ja hui.

53

3722

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raste

      lasti,propsia lastattiin redillä Kotkassa ja Belgiaan vietiin,sieltä tyhjänä Puolaan Danskiin lastattiin propsilasti Suomeen,että kauppa ja merenkulku kannattaa.

      • Heh, kauppa se vasta kannattaakin. Vietiin kerran yhdellä tankkerilla täysi lasti jotain litkua Hollannista Kanadaan. Paluulasti Hollantiin otettiin toisesta Kanadan satamasta. Kipparin mukaan paluulasti oli täysin samaa ainetta...


      • Rollisan

        Me vietiin kerran lasti Baton Rougesta Melbourneen ja paluulasti Sydneysta santokseen Oli sama rahtaaja ja sama lasti.Rahtaaja oli Neste.


    • Tuhka-Jussi

      Totena kerrottiin Algotin Valnyssä ollessani jonkun Algotin tankin kuljettaneen Kuubasta siirappia Itä-Saksaan.

      En kyllä usko mokomaa, miten tankkijogit????

      • HZX

        Vuonna -67 Algotin m/t Jenny


      • Lenny kakkonen

        Kyllä kai. MT Lenny kuljetti ensin
        juomavettä Hollannista Curacaon ja
        sitten melassia/siirappia Rotterdamiin
        vuonna 1963-64. Olin kakkosena.
        Kipparina Jarl Remmer.


    • täkki

      lastina riikasta raaheen kanaverkot kovilla ja vinssit tykkäs.

      • Oliko kanoja takkilastina?


    • kokki yt

      No lasti mikä lasti mut selvis vasta perillä mitä kuljetettiin austraaliaan ,kun tuli suomalaisia siirtolaisia kylään ja sanoivat et hyvä kun toitte räjähteitä et saa taas kaivoksen toimimaan ,ja olihan tota 3200 tonnii ...

    • -60 luvulla

      Tuotiin ravihevosia Amerikasta Ruotsiin ja Tanskaan. Talvimyrskyaika ja hevoset ruumassa aika merikipeitä.

      • Stuju tais saada provikkaa siitä että hevoset pysyivät hengissä. Niitähän syötettiin porkkanoilla ja leivällä kun muu ei maistunut. Hurjat lastit oli jenkkien suuntaakin, siis hävikin puolesta, kaljaa ja wiskiä! Kerrankin koneoppilas lähti Köpiksessä ollessa hakemaan kaljaa ruumasta, keissi putos ylös tullessa ja suoraan yhden matkustajan hienon Trumppa urheiluauton katolle. Kauhee lommo kattoon. Onneksi vahti (maista) "todisti" että jotku huliganit olivat kaljaa varastamassa eikä aluksen oma miehistö ;o)


    • m/t Seven Seas

      Jotakin herkkää nestettä, jostain Panaman Atlantin puoleisesta jenkkien sotasatamasta, Tacomaan. Turvallisuuden vuoksi 2 tuntia ennen meitä, ja 2 tuntia meidän jälkeen ei yhtään muita aluksia Panaman kanavassa. Koko kanavamatkan aikana 2 bukseeria föörissä ja ahterissa takaamassa ettei törmätä rantaan ja lennätetä koko kanavaa huis' helvettiin. Kannella myös sprinklerisysteemit suihkutti vettä kannelle koko matkan ajan.

      • Joo, ja Tacomassa oli villiä menoa. Pitkään aikaan ei ehditty käydä parturissa ja kaikki vähän pitkätukkaisia. Tacoman tytöt kyselivät että keitä oikeistaan ollaan. Sanoivat että "you must be some beatnicks from Europe" kun erotuttiin joukosta.
        Kuka sä olet, itse olin sähkönä samaan aikaan. Melkein kyllä arvaan, ei meitä monta suomalaista siinä ollut. Otin ulosmaksun NY:kissä 7.7.1965. Sieltä sitten uusi jobi m/t Hyperioniin, mutta se on eri juttu.


    • Even keel

      Kerran vietiin muurahaisen munia kangassäkeissä Suomesta Italiaan. Niin,ja eräällä laivalla tuotiin 9 tonnia kondomeja Portugalista Suomeen. (Portugal on katolinen maa)Yhdellä laivalla vietiin puisia ruotsalaisia pyykkipoikia Miamiin.Kaikki yllämainitut oli vain osalasteja

    • Exdunkki

      MT Paolan ensimmäinen lasti oli juomavettä Southamptonista Gibralttariin.
      En tiedä onko se kovin erikoinen lasti, mutta sopii tankkilaivalle eka lastiksi mainiosti.

    • Exdunkki

      Ensimmäisessä laivassani (Ms Havny) kuskattiin aivan sekalaista tavaraa Englanti Norja välillä.
      Suolaan säilöttyjä lampaansuolia oli melkein joka kerta matkassa. Ruumajobit oli tosi kinkkisiä jos merenkäynnissä oli tynnyreitä hajonnut. Olin siihen aikaan jungmannina ja homma oli todella oksettavaa.
      Ei sitä ihan selvin päin voinut tehdä, mutta pienessä sievässä se meni.

    • salanimi

      kerto -70luvulla että oli jossain laivassa joutunu rakentamaan puusta kehikon keskelle ruumaa lastina oli maailma raskainta ainetta iridiumia tai osmiumia kehikko oli noin kaksimetriä halkaisijaltaan

    • no se!

      tuotiin pääsääntöisesti Puolasta Zytniaa mutta tuli sieltä vähän koliakin hanasaareen, höh pitihän meidänkin tienata?

    • Kiinassa

      redadi tuli kattomaan miten menee laivaporukalla toi mm ruisleipää miehistöllekin,,suurin haave oli kuitenkin saada Kiinalaisille polkupyöräilijöille kypäräpakko sen takia ois kannattanut timeseerata parikin laivaa

    • tänään ei tiedä

      mitä ne kuljettaa. Kaikki on konteissa ja sillä selvä. Ei tule hävikkiä merimatkan aikana kuten sillon joskus kun vietiin olutta ja viskiä Euroopasta jenkkeihin. Irtokeissit ruumassa :o)

      • slloin tasaraha

        ykkösen ruumassa oli kärpäsiä säkeissä,en tiedä mitä niillä tehtiin.kuutosen ruuma oli täynnä hevosen lihaa,eli oli jää ruuma,sillä välillä oli kaikkea kuin ostoskeskuksessa tänä päivänä,paitoja joita on vieläkin jossain kaulukset oli 30vuotta sitten suuremmat.kaurapuurollakin on ollut vaikutusta kun on iskeytynyt alaspäin.joskus oli 200litran tynnyreitä täkillä ja paljon kun lähdettiin satamasta,seuraavaan satamaan kun tultiin tynnyrit oli kadonneet,ehkä tuuli vei eikä oikein kukaan tynnyreistä siihen aikaan kyselly.ojaranta paloi omalla keikallaan kun polakka.kaikenlaista puuhastelua touhuttiin parasta entisessä seilaus ajassa oli kyllä kaverit oltiin aika lailla yhteishenkisiä.ei köyhiä eikä kipeitä.alkaa vaan sen ajan frendit olla porkkanaa alapuolelt syöviä..


    • m/s Berit

      tuotiin -80 luvulla islannista Poriin tahkoluotoon jos oli sadesää lossauksen aikana se tuppas haisemaan ja kun kiire oli käytiin pikaisesti kapakassa työvehkeet päällä ni tilaa tuli heti vaikka kapakka ois ollu kuinka täynnä

    • Tuli tässä mieleen lastista syöminen. Joskus vietiin häränlihää Argentiinasta Egyptiin. Grillijuhlia oli harva se päivä ja messissäkin menu oli lähinnä pihviä. Matkan aikana oli vitun tärkeää, että lasti oli asteen tarkkuudella oikeassa lämpötilassa. Purkaus sitten auringonpaisteessa proomuihin, jotka makasivat ainakin seuraavaan päivään asti viereisen varaston kaijassa. Siinähän tuo lämpö tasautui. Täkillä purkumiehet nuotiolla lämmittelivät itselleen lastista välipalaa. Joidenkin lastien aikana riitti vihanneksia, perunaa, kaalia yms. kyllästymiseen asti. Ikävä kyllä ei kohdalleni sattunut koskaan viini/viinalasteja...

    • Lehvonen

      Viiniä makeavesitankissa, ettei olisi ollut tuota Erkin pikakivääriä, myös elukoita rollikassa, alukseen sai revolverin mukaan jos olisi tullut tarve päästää osa lastista kärsimyksistään.

      • Tässähän tulikin hyvä kommentti. Jos vielä kerrot milloin Erkkiä kuskattiin ja milloin revolveria tarvittiin rauhoitukseen. En epäile tarinaa sinänsä...


      • v, e ,r.tuntija
        Sparks kirjoitti:

        Tässähän tulikin hyvä kommentti. Jos vielä kerrot milloin Erkkiä kuskattiin ja milloin revolveria tarvittiin rauhoitukseen. En epäile tarinaa sinänsä...

        on melko varmasti ergin pikavieteri tai sitee egri pigaver


      • Lehvonen
        Sparks kirjoitti:

        Tässähän tulikin hyvä kommentti. Jos vielä kerrot milloin Erkkiä kuskattiin ja milloin revolveria tarvittiin rauhoitukseen. En epäile tarinaa sinänsä...

        Alus oli Bore Song. Vuosista ei tietoa, että milloin, mutta välillä 1977-1996, välillähä toi oli eri nimellä, kun lähti pariksi vuodeksi hauskan lipun alle. Kato Wikipediasta lisää.


      • Lehvonen
        Sparks kirjoitti:

        Tässähän tulikin hyvä kommentti. Jos vielä kerrot milloin Erkkiä kuskattiin ja milloin revolveria tarvittiin rauhoitukseen. En epäile tarinaa sinänsä...

        Oli muistaakseni vielä silleen, että Alkon tarkastaja kävi tekemässä kontrollin, eikä hyväksynyt lastin laatua joten lastille tehtiin mitä parhaaksi nähtiin.


      • kaikenlaista oli.
        Lehvonen kirjoitti:

        Oli muistaakseni vielä silleen, että Alkon tarkastaja kävi tekemässä kontrollin, eikä hyväksynyt lastin laatua joten lastille tehtiin mitä parhaaksi nähtiin.

        Milloin missäkin lukkojen takana. Välillä "masthaus'issa" sigelit, ei varmasti ollut paljon tavaraa mutta sitäkin tärkeämpää.
        Muistaako kukaan kun m/s Finnbirch kuljetti koko itsenäistyneen Algerian valtion setelirahat perille. Setelit painettiin Suomessa ja vietiin rahtina. Niillä oli ainoastaan jätepaperin arvo ennen perilletuloa ja virallista käyttöönottoa.

        PS. Helvetti sitä 4 - 8 vahtia, vieläkin herää yöllä ennen kello neljää, vahtiin muka, vaikka jo eläkkeellä ;o)


      • kaikenlaista oli. kirjoitti:

        Milloin missäkin lukkojen takana. Välillä "masthaus'issa" sigelit, ei varmasti ollut paljon tavaraa mutta sitäkin tärkeämpää.
        Muistaako kukaan kun m/s Finnbirch kuljetti koko itsenäistyneen Algerian valtion setelirahat perille. Setelit painettiin Suomessa ja vietiin rahtina. Niillä oli ainoastaan jätepaperin arvo ennen perilletuloa ja virallista käyttöönottoa.

        PS. Helvetti sitä 4 - 8 vahtia, vieläkin herää yöllä ennen kello neljää, vahtiin muka, vaikka jo eläkkeellä ;o)

        Heh, näin ne rutiinit jäävät selkäytimeen. Maihin jäätyäni oli pitkään levoton olo aina 5 minuuttia yli tunnin. Tuohon kellonaikaan (even-GMT 5) oli Helsinkiradio aina antanut sähkötyksellä liikenneluettelon ;-). Samoin, vielä pari vuotta maihinjäännin jälkeen, en pystynyt jättämään mitään irtotavaroita pöydälle lojumaan, vaan ne alitajuntaisesti tuli laitettua paikkaan, josta eivät olisi pudonneet jos olisi alkanut keikuttamaan. Tästä tuli vaimolta joskus kipakkaa palautetta....


      • horridus
        Sparks kirjoitti:

        Heh, näin ne rutiinit jäävät selkäytimeen. Maihin jäätyäni oli pitkään levoton olo aina 5 minuuttia yli tunnin. Tuohon kellonaikaan (even-GMT 5) oli Helsinkiradio aina antanut sähkötyksellä liikenneluettelon ;-). Samoin, vielä pari vuotta maihinjäännin jälkeen, en pystynyt jättämään mitään irtotavaroita pöydälle lojumaan, vaan ne alitajuntaisesti tuli laitettua paikkaan, josta eivät olisi pudonneet jos olisi alkanut keikuttamaan. Tästä tuli vaimolta joskus kipakkaa palautetta....

        Tuttu ilmiö...


    • koneoppilas

      60 luvulla ajettiin romulasteja jenkeistä Espanjaan. Bernyssä kerrottiin eräästä lastista löytyneen aseen osia joista laivan dunkki oli saanut koottua toimivan revolverin.
      En ole itse nähnyt asetta, mutta olin laivassa vuosi tapahtuman jälkeen, ajoimme myös romulastin pari kertaa, mutta aseita ei saatu.

    • Ent. sähkö

      Haisevin lasti mitä tuli haisteltua oli Finn-Ensossa.
      Verasta tuli kansilastiksi suuri määrä muovilla käärittyjä miehenkorkuisia paketteja. Aluksi kaikki oli aivan normaalia, mutta muutaman päivän kuluttua Miamissa käynnin jälkeen alettiin ihmetellä laivassa tuntuvaa hajua.
      Haju paheni päivä päivältä, lisäksi ilmestyi joka paikkaan pieniä kärpäsiä.
      Sitten selvisi hajun ja kärpästen alkuperä.
      Täkkilastina oli raakoja lehmän ja härän nahkoja, paketit oli huonosti tehtyjä ja olivat mustanaan kärpäsiä ja niiden matoja ja toukkia.

      Ilmeisesti nahkojen välissä oli jotakin suolaa tai muuta kemikaalia, mutta ei se mätänemistä estänyt.
      Hajut hälvenivät pikkuhiljaa Atlantin yli tultaessa ilmojen viiletessä.
      Joku nahkatehdas sai materiaalia, voipa olla että
      kyseinen kuljetustapa oli osa nahan käsittelyyn kuuluvaa prosessia.

      Kyseisten Finnlinesin Meksikon gulfin laivojen lehti/rommibisneksistä riittäisi juttua, rikoksetkin lienevät jo vanhentuneita.
      Muistelkaa kaikki pilarikongin kävijät!

      • Lehmän nahkoja Argettiilasta

        Suomeen , kyllä oli mahtavat hajut.
        Sitten Bananilasti täkillä Santoksesta - Buenos Aireksiin 1952 . Olihan jälkiruoka täkillä .
        Niillä oli kiva pommittaa pyöriäisiä.


      • Niitahan mærskin botskeilla on joka reissu ,tulee kontteihin lastattuna aina algecirasista ja jatetaan aina singaporeen tai hongkongiin!Ihana haju!


    • Vanha Skönö

      Finntraderilla Jenkeistä Suomeen emco (?) ehkäisyvaahtoa ja muovisia laivan pienoismalleja
      Poseidonilla konjakkia Ranskasta Turkuun, mukava vahtia ruumassa, 17v gosse ja satamaduunarit jano kiiluen silmissään :)
      Vaasa Leaderilla käytettyjä autoja Euroopasta Jenkkeihin, tanskalaista hunajaviiniä, näkkileipää, hapankaalia, käsilaukkuja, bootseja ja jotain hyvältä tuoksuvaa heinää
      Tervillä raakaöljyä Vaasaan, jotain ihme stöffiä, 20% vettä eikä saanut käyttää ineriä
      Sitten olen nähnyt M/s Ailassa Islannin poneja täkkilastina ja kalajauhoa ruumassa, purkauksen jälkeen tokkaan Hampuriin, kuuma kesä, haisi, kuulemma aika paljon :)
      M/t Finnlark vei pirtua koko lastin Jugoslaviaan, kaijalla asui lastintarkastaja teltassa ja kävi säännöllisin välein ottamassa, hopeapikarilla, testin laadusta :)

    • vuoksenniskan kaija

      lossatiin 60 luvulla Suomalaista voita turussa. Voi oli tehnyt verokiertomatkan euroopassa. En muista missä oli lastattu.

      • Jälkiruoka Täkillä

        Meillä Bananilasti , jopa täkilläkin ; kuljimme ( bananitunnelia myöten ) Riosta - Bonikseen 1953


      • exmerenmies
        Jälkiruoka Täkillä kirjoitti:

        Meillä Bananilasti , jopa täkilläkin ; kuljimme ( bananitunnelia myöten ) Riosta - Bonikseen 1953

        M/S Bergö,osa lastista,joka vietiin Rotterdamiin ja sieltä se edelleen meni jollain isommalla
        laivalla perille,oli maitopulveria Intiaan.Siellä ei kuulemma ollut tarpeeksi lehmiä.Vuosi 1966.
        Matti Salo [email protected]


      • rollisan
        exmerenmies kirjoitti:

        M/S Bergö,osa lastista,joka vietiin Rotterdamiin ja sieltä se edelleen meni jollain isommalla
        laivalla perille,oli maitopulveria Intiaan.Siellä ei kuulemma ollut tarpeeksi lehmiä.Vuosi 1966.
        Matti Salo [email protected]

        Meilla oli sirkus mukana singaporesta los angelesiin!Takilla oli elefantit sun muut otukset.Elefantit kettingeilla kiinni muut omissa konteissa.Televisio ja lehdisto vastaan otti kun toiattiin ilta hamarissa
        san pedroon.


      • apinapuomi
        Jälkiruoka Täkillä kirjoitti:

        Meillä Bananilasti , jopa täkilläkin ; kuljimme ( bananitunnelia myöten ) Riosta - Bonikseen 1953

        olitko silloin aratoriassa


      • apinapuomi
        Jälkiruoka Täkillä kirjoitti:

        Meillä Bananilasti , jopa täkilläkin ; kuljimme ( bananitunnelia myöten ) Riosta - Bonikseen 1953

        olitko silloin aratoriassa päällä?


    • t,pöpi

      muistuu NANNAN lasteja, viljaa,kanadasta-italiaan,nestemäistä kaustiksoodaa usa-hollanningaijaana,melassia,en muista mistä mihin,kuwaitista butankaasua montevideoon,joka oli kokeilu tavallisella tankkerilla ,ensin tuli 10 jalkaa raakaöljyä sit butanit alle et silleen,soijjaöljyä intiaan,täs olis muutama-

      • skipper57

        Wisan kanssa vietiin osalasti kattopareita Kanadasta Honoluluun ja ureaa,eli suomeksi kusta Myos Kanadasta Hawaijille.Lossauksen jalkeen ruuma spuulattiin mutta vanhan pisuaarin haju sinne jai.

        Yhden kaverin mukaan heilla oli lastina alaruumassa apinoita,valitakilla olkihattuja ja takkilastina banaaneja.Oli helppo lossata kun jokainen maihin meneva apina otti olkihatun paahansa ja takilta banaanitertun kainaloonsa.


      • :-)
        skipper57 kirjoitti:

        Wisan kanssa vietiin osalasti kattopareita Kanadasta Honoluluun ja ureaa,eli suomeksi kusta Myos Kanadasta Hawaijille.Lossauksen jalkeen ruuma spuulattiin mutta vanhan pisuaarin haju sinne jai.

        Yhden kaverin mukaan heilla oli lastina alaruumassa apinoita,valitakilla olkihattuja ja takkilastina banaaneja.Oli helppo lossata kun jokainen maihin meneva apina otti olkihatun paahansa ja takilta banaanitertun kainaloonsa.

        Ta hand om frugan ;-)


    • Pitkä-Pispala

      HZX20.3.2009 15:11
      0 Kyllä
      Vuonna -67 Algotin Jennyllä.



      Olitko mukana Jennyssä kun vietiin melassia Hondurasin Puerto Cortezista ja Meksikon Tampicosta New Orleansiin?
      Sen jälkeen haettiin samaa litkua Dominikaanisesta tasavallasta Mobileen.
      Olin Jennyssä moottorimiehenä tuohon aikaan.

      • HZX

        En silloin vielä.
        Tulin Jennyyn joulukuun -67 alussa Manchesterissa.


    • kettutytöt

      onkos joku ollut mukana viemässä rekan irtoperiä valkoon? säteilikö?

      • vaippari

        Meillä oli joskus 60-luvun lopulla Finnfighterissa ykkösen luukulla kansilastina laudoilla vuorattu sinkkiarkku, jonka sisällä oli erään suomalaisen merimiehen ruumis. Hänen viimeinen merimatkansa oli Lontoosta Helsinkiin.


      • Niin tuota
        vaippari kirjoitti:

        Meillä oli joskus 60-luvun lopulla Finnfighterissa ykkösen luukulla kansilastina laudoilla vuorattu sinkkiarkku, jonka sisällä oli erään suomalaisen merimiehen ruumis. Hänen viimeinen merimatkansa oli Lontoosta Helsinkiin.

        Eikö teillä ollut pakan alla edes arkulle tilaa. Ei kai näitä ruumiita täkkilastina tuotu??


    • Ilmari Pilvi

      Meilla oli kerran lastina sirkus singaporesta losikseen,elefantit oli takki lastina!

    • etelän seilori

      kerran recifestä apinoita ja olkihattuja hampuriin apinat 1 alhaala välitäkillä hatut lossaus jengiä ei tavinnut välitäkin avattuamme ryökäleet pompivat ylös laittoivat hatut päähänsä ja loikkivay kaijalle---että näin meillä asynjassa kultaisella 60 luvulla

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      3131
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3077
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2427
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      95
      2112
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1893
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1780
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1606
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      84
      1387
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1290
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      81
      1122
    Aihe