Kyllä oli mukavaa aikaa, kun Turussa oli raitiovaunut. Ne loivat kaupungille oikean kaupungin, jopa suurkaupungin tunnelman.
Nostalgisena luin Mikka Laaksosen kirjoittaman/toimittaman kirjan nimeltä Turun raitiotiet. Hyvää tekstiä ja mielenkiintoisia kuvia.
Ihmettelen kovasti, miten psyykkisesti vinksahtaneet saattoivat ajaa alas koko kaupungin raitiotieliikenteen. Sairaissa mieleissä muhi utopia, että jokaisessa Turun taloudessa olisi oma henkilöauto.
Turun raitiotiet
58
2126
Vastaukset
- raitiovaunujen
ja koko verkon lopettamiseen, mutta sitä kansa saa mitä se tilaa!!!
Kumpainenkin paskapuolue porskuttaa nykyäänkin ja kusettaa kansaa, niin kuin ennenkin.
Demarit menivät toriparkin taakse, vaikka suurin osa heistä vastusti sitä vaalien aikana ja kokoomus otti listoilleen Mannin, vaikka kyseinen tumpelo on tullut todella kalliiksi veronmaksajille.(kuinka kalliiksi tällä kerralla?)
Rostedtin loikka kertoi myös hyvin paljon kokoomuksen väliinpitämättömästä moraalista ja typeryydestä.
Mutta syyllisiä tähän on äänestäjät itse, jotka ovat aina vaan uudelleen kusetettavissa.
Poliittinen muisti on tutkimusten mukaan kolme kuukautta ja sitä puolueet käyttävät hyväkseen.- lopetti
Lopetuspäätöksen aikoihin valtuuston suurin puolue oli SKDL.
Tuon jälkeen demarit oli vallassa muutamia kausia ja kokoomuksen johdossa on mentu sitten vuoden 1976 vaaleista lähtien. - Anonyymi
lopetti kirjoitti:
Lopetuspäätöksen aikoihin valtuuston suurin puolue oli SKDL.
Tuon jälkeen demarit oli vallassa muutamia kausia ja kokoomuksen johdossa on mentu sitten vuoden 1976 vaaleista lähtien.ratikan lopetus oli oikea päätös sähköbussit ovat joustavampia linjoja voidaan muuttaa tarpeen mukaan säästäkää Turun päättäjät vaan kouluruokailusta vanhusten ja terveydenhuollosta lisää luotseja turkuun arveluttavan suvun johdatuksella niin varissuolaiset maahanmuuttajat saavat ilmaiset kyydit veronmaksajien rahoilla
Vanhana raitiovaunumatkustajana, joudun toteamaan että vasemmistopetturit ilahtuivat suuresti kun raitioliikenne lopetettiin Turussa.
Perusteluina käytettiin sitä että nyt ei tarvinnut ostaa sähkölaitokseen kivihiiltä imperialistisesta Englannista vaan öljyä
paratiisi Neuvostoliitosta. Punikkien rähmällään olo itäänpäin harmittaa vieläkin. Pyytäisivät edes anteeksi veteraanien pilkkaansa.- muistaakseni
meni, että rähmällään oltiin siihen aikaan. Mutta niin oli kaikki muutkin Suomessa. Sitä on nyt todella vaikea ymmärtää.
Vasemmisto määräili taustapiruna joka asiassa ja aina Moskovan kortti taskussa.
Otin valokuvan yhdestä viimeisestä raitiovaunusta, syksyllä -72.
Se oli kolmosen ratikka Itäisellä-Pitkälläkadulla. Kaihoiten katselen kuvaa joskus vieläkin.
Tästä rähmälläänolosta minulla on karmiva esimerkki, Turusta kesällä -68, mutta säästän sen johonkin myöhempään...... - Anonyymi
kokoomus on Turun suurin rahankuluttaja ja viherpiipertäjät homekerrostaloineen seuraavat kuin kullinimijät
- kähmivät katastrofin
Raitiovaunujen hävittäminen Turusta oli (on) skandaali!Tekoon syyllisiä saa hakea silloisesta sorakeisarista kuorma-autoineen hännystelijöinään paikalliset silloiset poliitikot niin kokoomuksesta kuin sosdemareista (kuten nykyäänkin).Sorakeisarin mielestä ratikat olivat hänen kuorma-autojensa tiellä ja varmuuden vuoksi kiskotkin revittiin nopeutetulla aikataululla pois(toisin kuin muualla maailmassa kiskot peitetään mahdollista tulevaa käyttöä varten asfaltilla).
Että näin Turussa telibussit rynnivät kapeilla kaduilla aiheuttaen melua,saastetta ja kauhua jalankulkijoissa.- mutta kuka
oli tämä "sorakeisari"? En muista miestä lainkaan?????
Aihe on mielenkiintoinen, eli nimiä, nimiä!!!!! - syypää!
Turun kehno savinen maaperä teki kiskojen ylläpidon kalliiksi. Kiskoja jouduttiin tuon tuosta korjailemaan painumien jäljiltä. Koko raitiotiereitistö olisi vaatinut erittäin kalliin perustustensa uusimisen.
Sitäpaisti raitiovaunut kolisivat ja kirskuivat keskustan asuitalojen nurkilla niin, ettei nukuttua saanut.
Koko raitiotiesysteemi on mennyttä aika. Nykyiset linja-autot ovat joka suhteesa nopeampia, joustavampia ja halvempia kuin vanhat raitsikat.
Nyt ei puhuta pikaraitioteistä, jotka soveltunevat pidempien matkojen, kuten lähiöiden ja ydinkeskustan väliseen suurten joukkojen liikutteluun.
Näissä kommenteissa, joissa haikaillaan kultaisten muistojen perään, on kyse pelkästä nostalgisesta menneen ajan takaisin saamisesta! Jos samat - liikenteessä etuoikeutetut - raitsikat vielä kolistelllen matelisivat hirvensalolaisten tientukkona, jo nousisi kovaääninen kansanliike niiden totaaliseksi tuhoamiseks!? Tässäkään ei puhuta nopeista erillisiä kaistoja kumipyörin äänettömästi kiitävistä pikaraitsikoista. - Väitteesi ei
syypää! kirjoitti:
Turun kehno savinen maaperä teki kiskojen ylläpidon kalliiksi. Kiskoja jouduttiin tuon tuosta korjailemaan painumien jäljiltä. Koko raitiotiereitistö olisi vaatinut erittäin kalliin perustustensa uusimisen.
Sitäpaisti raitiovaunut kolisivat ja kirskuivat keskustan asuitalojen nurkilla niin, ettei nukuttua saanut.
Koko raitiotiesysteemi on mennyttä aika. Nykyiset linja-autot ovat joka suhteesa nopeampia, joustavampia ja halvempia kuin vanhat raitsikat.
Nyt ei puhuta pikaraitioteistä, jotka soveltunevat pidempien matkojen, kuten lähiöiden ja ydinkeskustan väliseen suurten joukkojen liikutteluun.
Näissä kommenteissa, joissa haikaillaan kultaisten muistojen perään, on kyse pelkästä nostalgisesta menneen ajan takaisin saamisesta! Jos samat - liikenteessä etuoikeutetut - raitsikat vielä kolistelllen matelisivat hirvensalolaisten tientukkona, jo nousisi kovaääninen kansanliike niiden totaaliseksi tuhoamiseks!? Tässäkään ei puhuta nopeista erillisiä kaistoja kumipyörin äänettömästi kiitävistä pikaraitsikoista.pidä paikkaansa lainkaan.
Viimeisimpiä raitsikoita kutsuttiin haamuvaunuiksi, koska ne eivät pitäneet mitään ääntä ja ihmiset saivat hyvin nukutuksi.
Sinä taidat olla joku vassariretku kun tuollaisia puhut täällä! - sekoittanut?
Väitteesi ei kirjoitti:
pidä paikkaansa lainkaan.
Viimeisimpiä raitsikoita kutsuttiin haamuvaunuiksi, koska ne eivät pitäneet mitään ääntä ja ihmiset saivat hyvin nukutuksi.
Sinä taidat olla joku vassariretku kun tuollaisia puhut täällä!"Aavevaunuja" oli saatu kovalla rahalla hankittua muutamia kappaleita ja ne sijoitettiin Pohjolan ja sataman väliä kulevalle ykkösen linjalle.
Kun niiden hankintapäätöstä pähkäiltiin, sanottiin niiden olevan hiljaisia ja nopeita. Toisin kävi: kolina jatkui lähes entiseen tyyliin pyörien kumieristeestä huolimatta. Kiskoja vastaan näet tarvitttiin se rauta, jotta saatiin riittävästi virtaa? Ja kiskot ne kolisevat yhtälailla kuin se liikkuva "osapuolikin"?
"Keltaiset vaarat" olivat kaupungin uusia busseja, jotka - toisin kuin raitsikat - kulkivat äänettömasti ja nopeasti. Turkulaiset eivät olleet kuuna kullan valkeana moiseen menoon tottuneet. Siitä pelosta kertoo nimikin.
Ääntä tärkeämpi syy raitiotien lopettamiseen kuitenkin oli mainittu kiskojen ja kaluston ylläpidon kalleus.
On myös huomattava se, että kun raitsikkalinja kerran rakennetaan, sen reitin muuttaminen ei ole enää ihan halpaa ja helppoa!? Bussilinjat ovat kaupungin kehittyessä ja liikkumistarpeitten muuttuessa milloin mihinkin suuntaan tässä suhteessa ylivertaisia!
Myllyyn saadaan halutessa bussilinja hetkessä lähes ilmaiseksi, entä kiskot? Entä Hirvensalon-Satavan-Kakskerran kallionkolojen ja savihetteikköjen sekaan? - tarkoitettu...
mutta kuka kirjoitti:
oli tämä "sorakeisari"? En muista miestä lainkaan?????
Aihe on mielenkiintoinen, eli nimiä, nimiä!!!!!Tarkoitettiinko Heikki Munteria (SDP), joka oli saanut melkist monopolin Turun sorahuollon hoitamisessa?
- viralliset arkistot siltä a...
mutta kuka kirjoitti:
oli tämä "sorakeisari"? En muista miestä lainkaan?????
Aihe on mielenkiintoinen, eli nimiä, nimiä!!!!!Nimiä en pysty enää sanomaan.Omaiseni,joka asioista on tietänyt ja kertonut ,on siirtynyt manan majoille.Valitan!Kaupungin virallisista paperiarkistoista täytyisi varmaan 50- ja 60-luvuilta löytyä esim kaupunginvltuuston päätöksiä.
- kunnes romutettiin...
sekoittanut? kirjoitti:
"Aavevaunuja" oli saatu kovalla rahalla hankittua muutamia kappaleita ja ne sijoitettiin Pohjolan ja sataman väliä kulevalle ykkösen linjalle.
Kun niiden hankintapäätöstä pähkäiltiin, sanottiin niiden olevan hiljaisia ja nopeita. Toisin kävi: kolina jatkui lähes entiseen tyyliin pyörien kumieristeestä huolimatta. Kiskoja vastaan näet tarvitttiin se rauta, jotta saatiin riittävästi virtaa? Ja kiskot ne kolisevat yhtälailla kuin se liikkuva "osapuolikin"?
"Keltaiset vaarat" olivat kaupungin uusia busseja, jotka - toisin kuin raitsikat - kulkivat äänettömasti ja nopeasti. Turkulaiset eivät olleet kuuna kullan valkeana moiseen menoon tottuneet. Siitä pelosta kertoo nimikin.
Ääntä tärkeämpi syy raitiotien lopettamiseen kuitenkin oli mainittu kiskojen ja kaluston ylläpidon kalleus.
On myös huomattava se, että kun raitsikkalinja kerran rakennetaan, sen reitin muuttaminen ei ole enää ihan halpaa ja helppoa!? Bussilinjat ovat kaupungin kehittyessä ja liikkumistarpeitten muuttuessa milloin mihinkin suuntaan tässä suhteessa ylivertaisia!
Myllyyn saadaan halutessa bussilinja hetkessä lähes ilmaiseksi, entä kiskot? Entä Hirvensalon-Satavan-Kakskerran kallionkolojen ja savihetteikköjen sekaan?Aaveratikkoihin päätettiin ensin satsata ja kehittää raitiotielinjat silloisen tavan mukaan kunnes turkulaispoliitikot keksivät jonkun ökyliikemiehen määräyksestä:raitiovaunut hävitettävä ja sassiin,kiskot reviättä pois.Turun savimaalla ei ollut asian kannsa itään tekmistä kuten ei raitiovaunujen tyhjästä keksityllä melullakaan.
Kaikkialla muualla maailmassa ei pelkästään Helsingssä ymmärretään raitiovaunujen soveltuvuus juuri kaupungeissa joukkoliikennevälineistä yhdeksi parhaimmista metron lisäksi.Bussilinjat utlevat kaukana perässä paitsi tietysti Turussa! - syytä, vaan päin vastoin
kunnes romutettiin... kirjoitti:
Aaveratikkoihin päätettiin ensin satsata ja kehittää raitiotielinjat silloisen tavan mukaan kunnes turkulaispoliitikot keksivät jonkun ökyliikemiehen määräyksestä:raitiovaunut hävitettävä ja sassiin,kiskot reviättä pois.Turun savimaalla ei ollut asian kannsa itään tekmistä kuten ei raitiovaunujen tyhjästä keksityllä melullakaan.
Kaikkialla muualla maailmassa ei pelkästään Helsingssä ymmärretään raitiovaunujen soveltuvuus juuri kaupungeissa joukkoliikennevälineistä yhdeksi parhaimmista metron lisäksi.Bussilinjat utlevat kaukana perässä paitsi tietysti Turussa!Tietysti epäedullisella maaperällä oli suuri merkitys ratikkojen lopetuspäätöksessä.
Mitään hätiköityä lopetus päätöstähän ei tehty, vaan järjestelmän alasajo tapahtui pitkällä ajalla. Tosin loppuvaiheessa oltiin jo aika yleisesti sitä miltä että tomintaa olisi ehkä pitnyt jatkaa, mutta silloin se oli jo myöhästä.
Minusta vähän tuntuu että jotku ratikoiden perään haikailevat yritätä käyttää ratikoiden lopusta tekosyynä sille että turussa on menny aika huonosti 70 luvulta alkaen, joka sattumalta on samoja aikoja, jolloin kokoomus on ottanut vetovastuun Turun asioista. - Anonyymi
miten kaksi raidetta Turun kapeilla kaduilla auttaa asiaa hanki aivot ääliö
- Anonyymi
Väitteesi ei kirjoitti:
pidä paikkaansa lainkaan.
Viimeisimpiä raitsikoita kutsuttiin haamuvaunuiksi, koska ne eivät pitäneet mitään ääntä ja ihmiset saivat hyvin nukutuksi.
Sinä taidat olla joku vassariretku kun tuollaisia puhut täällä!kumpihan pitää kovempaa meteliä metallipyörät kiskoilla vai sähköbussien kumipyörät mistä noita aivottomia sikiää
- Anonyymi
sekoittanut? kirjoitti:
"Aavevaunuja" oli saatu kovalla rahalla hankittua muutamia kappaleita ja ne sijoitettiin Pohjolan ja sataman väliä kulevalle ykkösen linjalle.
Kun niiden hankintapäätöstä pähkäiltiin, sanottiin niiden olevan hiljaisia ja nopeita. Toisin kävi: kolina jatkui lähes entiseen tyyliin pyörien kumieristeestä huolimatta. Kiskoja vastaan näet tarvitttiin se rauta, jotta saatiin riittävästi virtaa? Ja kiskot ne kolisevat yhtälailla kuin se liikkuva "osapuolikin"?
"Keltaiset vaarat" olivat kaupungin uusia busseja, jotka - toisin kuin raitsikat - kulkivat äänettömasti ja nopeasti. Turkulaiset eivät olleet kuuna kullan valkeana moiseen menoon tottuneet. Siitä pelosta kertoo nimikin.
Ääntä tärkeämpi syy raitiotien lopettamiseen kuitenkin oli mainittu kiskojen ja kaluston ylläpidon kalleus.
On myös huomattava se, että kun raitsikkalinja kerran rakennetaan, sen reitin muuttaminen ei ole enää ihan halpaa ja helppoa!? Bussilinjat ovat kaupungin kehittyessä ja liikkumistarpeitten muuttuessa milloin mihinkin suuntaan tässä suhteessa ylivertaisia!
Myllyyn saadaan halutessa bussilinja hetkessä lähes ilmaiseksi, entä kiskot? Entä Hirvensalon-Satavan-Kakskerran kallionkolojen ja savihetteikköjen sekaan?kerrankin järkevä kommentti valitettavasti jääräpäät haluavat metallin kirskuntaa välillä varissuo runosmäki josta ei lipputuloja tule koska mamut matkustavat ilmaiseksi
- Anonyymi
kunnes romutettiin... kirjoitti:
Aaveratikkoihin päätettiin ensin satsata ja kehittää raitiotielinjat silloisen tavan mukaan kunnes turkulaispoliitikot keksivät jonkun ökyliikemiehen määräyksestä:raitiovaunut hävitettävä ja sassiin,kiskot reviättä pois.Turun savimaalla ei ollut asian kannsa itään tekmistä kuten ei raitiovaunujen tyhjästä keksityllä melullakaan.
Kaikkialla muualla maailmassa ei pelkästään Helsingssä ymmärretään raitiovaunujen soveltuvuus juuri kaupungeissa joukkoliikennevälineistä yhdeksi parhaimmista metron lisäksi.Bussilinjat utlevat kaukana perässä paitsi tietysti Turussa!mene hoitoon voit ehkä parantua
- Anonyymi
syytä, vaan päin vastoin kirjoitti:
Tietysti epäedullisella maaperällä oli suuri merkitys ratikkojen lopetuspäätöksessä.
Mitään hätiköityä lopetus päätöstähän ei tehty, vaan järjestelmän alasajo tapahtui pitkällä ajalla. Tosin loppuvaiheessa oltiin jo aika yleisesti sitä miltä että tomintaa olisi ehkä pitnyt jatkaa, mutta silloin se oli jo myöhästä.
Minusta vähän tuntuu että jotku ratikoiden perään haikailevat yritätä käyttää ratikoiden lopusta tekosyynä sille että turussa on menny aika huonosti 70 luvulta alkaen, joka sattumalta on samoja aikoja, jolloin kokoomus on ottanut vetovastuun Turun asioista.kyllä arveluttava puolue on saanut Turun talouden heikkoon kuntoon kähminnällään kaikki 1500 turkulaista suojatyöpomoa ovat kokoomuslaisia turto liuksa ym
- nostalgisesti...
- lopettamiseen!
Epäkuranttia kamaa koko kalusto. Sekä kiskot että vaunut olisi piänyt pääosin uusia. Ei halpaa silloiseenkaan taloudelliseen tilanteeseen verraten. Miten tänään rahat pikaratoihin riittänevät?
- neuvosto ajoilta!
lopettamiseen! kirjoitti:
Epäkuranttia kamaa koko kalusto. Sekä kiskot että vaunut olisi piänyt pääosin uusia. Ei halpaa silloiseenkaan taloudelliseen tilanteeseen verraten. Miten tänään rahat pikaratoihin riittänevät?
Aavevaunut olivat hyväkuntoisia ja olisihan sitä verkostoa kehitetty, jos päätös olisi ollut toinen.
Valitettavasti siihen aikaan ei ollut nettiä ja sosoomus pystyi toimimaan paremmin julkisuudelta piilossa. - -70 luku
neuvosto ajoilta! kirjoitti:
Aavevaunut olivat hyväkuntoisia ja olisihan sitä verkostoa kehitetty, jos päätös olisi ollut toinen.
Valitettavasti siihen aikaan ei ollut nettiä ja sosoomus pystyi toimimaan paremmin julkisuudelta piilossa.mieleen!
" valheellista propagandaa...." sanapari juuri kuin vanhasta neuvostoajan nuorison oppikirjasta.
Toisaalta on mielestäni vahinko, etteivät nykykommunistit enää osaa tätä vanhaa liturgiaa.
Silloinhan meillä Suomessa oli joukko "kremnologeja", jotka käänsivät liturgian suomenkielelle ja tavallisille ihmisille. Tällä osaamisella sitten briljeerasimme sitten ulkolaisille. - Anonyymi
lopettamiseen! kirjoitti:
Epäkuranttia kamaa koko kalusto. Sekä kiskot että vaunut olisi piänyt pääosin uusia. Ei halpaa silloiseenkaan taloudelliseen tilanteeseen verraten. Miten tänään rahat pikaratoihin riittänevät?
veronmaksajien kukkarolle mennään terveyden hoito koulutus ym lopetetaan kiitos kokoomus
- hyvä kun
raitiovaunuliikenne loppui sai nukkua rauhassa, kun ne kääntyivät Savustamonkadulla kiskot kirkuivat.
- TaKana
Ei ole ihmekään, että kiskot kirkuivat, kun raitiotiet ja vaunut jätettiin huoltamatta moniksi vuosiksi. Se oli tarkoituksellista raitsikoiden alasajoa.
Helsingissä sen sijaan asiat hoidettiin ja kalusto oli ajanmukaista. Kiskojen kirskuntaa harvemmin kuulee, koska raiteita hiotaan ja pidetään koko ajan kunnossa. Vähäiseen kolinaan kyllä tottuu niin, että sitä ei kuulekaan.
Onkohan Turun raitsikoiden jälkeläisetkin henkisesti yhtä vajavaisia kuin (alasajaja/tuhoaja)isänsä? - Anonyymi
mutta sähköbussit ne vasta kovaäänisiä ovatkin helvetinmoinen meteli lähtee kumipyöristä toteavat vihreät jotka rakentavat homeisia puukerrostaloja vuotavine viherkattoineen moniko vihreä kulkee yleisillä
- termikin olemassa
....tuolle jatkuvalle menneisyyden ihannoimiselle. Mahtaako joku tietää mikä sopii tuohon taudinkuvaan?
- Turuntautiin lääke -löytyykö
Kyky ajatella/pohtia menneisyyttä hahmottaa tulevaisuutta,mutta miksi vuosikymmeniä velloneeseen Turuntautiin ei löydy nykylääketieteestä vieläkään apua?Kauhiast ihmettelen!
- Menneisyyden ihailija
Jos joku on sitä mieltä, että ratikat ovat Turun tulevaisuuden joukkoliikenneväline, niin ei kai se ole menneisyyden ihannointia?
Jos kerran ratikat kuuluisivat menneisyyteen, niin millä adjektiivilla kuvaisit Helsinkiä ja muita suurkaupunkeja joissa raitioliikenne yhä toimii? Ovatko he kenties menneisyyden ihannointiin sairastuneita? - näivettyvä kaupunki
Menneisyyden ihailija kirjoitti:
Jos joku on sitä mieltä, että ratikat ovat Turun tulevaisuuden joukkoliikenneväline, niin ei kai se ole menneisyyden ihannointia?
Jos kerran ratikat kuuluisivat menneisyyteen, niin millä adjektiivilla kuvaisit Helsinkiä ja muita suurkaupunkeja joissa raitioliikenne yhä toimii? Ovatko he kenties menneisyyden ihannointiin sairastuneita?Turku ei ole, eikä siitä tule suurkaupunkia, eikä tähän asiaan ole ratikoilla mitään vaikutasta.
Turku on näivettynyt poliittisten päätösten vuoksi, eikä me voida sille mitään. - Ole valmis!
näivettyvä kaupunki kirjoitti:
Turku ei ole, eikä siitä tule suurkaupunkia, eikä tähän asiaan ole ratikoilla mitään vaikutasta.
Turku on näivettynyt poliittisten päätösten vuoksi, eikä me voida sille mitään.Surullista on Turun kehityksen alasajaminen vuosikymmenien saatossa aina uusien poliittisien päättäjien tumpeluudesta,osaamattomuudesta ja vain omien ja kabinettikavereiden suunnitelmien saattelemana.
Turku sijaitee Suomessa upealla paikalla,kaikkien ulottuvuuksien äärellä!Vielä 60-luvulla Turku kisasi Tampereen kanssa Suomen toiseksi elinvoimaisemman kaupungin paikasta vaan sen jälkeen on alkanut yhä syvemmälle ulottuva romahdus.
Kuntaliitos kehiin,jolloin saadaan hajaanutettua hyvä veli/sisar -järjestöä! - ennemin pilkotaan Turku
Ole valmis! kirjoitti:
Surullista on Turun kehityksen alasajaminen vuosikymmenien saatossa aina uusien poliittisien päättäjien tumpeluudesta,osaamattomuudesta ja vain omien ja kabinettikavereiden suunnitelmien saattelemana.
Turku sijaitee Suomessa upealla paikalla,kaikkien ulottuvuuksien äärellä!Vielä 60-luvulla Turku kisasi Tampereen kanssa Suomen toiseksi elinvoimaisemman kaupungin paikasta vaan sen jälkeen on alkanut yhä syvemmälle ulottuva romahdus.
Kuntaliitos kehiin,jolloin saadaan hajaanutettua hyvä veli/sisar -järjestöä!Minusta kannattaisi ennemin miettiä että jos pilkotaan Turku ja jaetaan naapurikuntien kesken.
Kyse on ollu paljon valtakunnan politiikasta ja siitä että sitä on hoidettu pääkaupunkikeskeisesti. Turku hyötyi tästä tyylistä siihen asti kunnes menetti pääkaupunkeutensa, nyt se sitten kärsii siitä.
Keskusta toki ajaa nyt hajasijoitusta maakuntiin, mutta Turunseutu ei ilmeisesti ole riittävän kepulaista aluetta.
Joku voisi oikeasti tutkia että onko oikeistopolitiikalla vaikutusta siihen että Turussa on menny huonosti siitä asti kun Kokoomus on noussut suurimmaksi puolueeksi?!?!
Tamperehan on ollu perinteisesti työväen kaupunki ja siellä porskutetaan oikeinkin hyvin eteenpäin.
Voisiko olla että rahan palvominen ei takaa menestystä, vaan pienen kuntalaisen hyvinvointi on menestyksen salaisuus? - Tietoa on
ennemin pilkotaan Turku kirjoitti:
Minusta kannattaisi ennemin miettiä että jos pilkotaan Turku ja jaetaan naapurikuntien kesken.
Kyse on ollu paljon valtakunnan politiikasta ja siitä että sitä on hoidettu pääkaupunkikeskeisesti. Turku hyötyi tästä tyylistä siihen asti kunnes menetti pääkaupunkeutensa, nyt se sitten kärsii siitä.
Keskusta toki ajaa nyt hajasijoitusta maakuntiin, mutta Turunseutu ei ilmeisesti ole riittävän kepulaista aluetta.
Joku voisi oikeasti tutkia että onko oikeistopolitiikalla vaikutusta siihen että Turussa on menny huonosti siitä asti kun Kokoomus on noussut suurimmaksi puolueeksi?!?!
Tamperehan on ollu perinteisesti työväen kaupunki ja siellä porskutetaan oikeinkin hyvin eteenpäin.
Voisiko olla että rahan palvominen ei takaa menestystä, vaan pienen kuntalaisen hyvinvointi on menestyksen salaisuus?Hannes Manninen sanoi aikanaan, että Turun on itse hoidettava taloutensa kuntoon, jotta siitä voisi tulla kiinnostava yhteistyökumppani naapurikaupungeille.
Se on niin totta, kuin totta voi olla. Suuruudesta ei yksistään ole mitään hyötyä, se on jo nähty nyky Turunkin kanssa. Jäykkää on ja tulee kalliiksi veronmaksajille. Turun rakennusvalvonnassa opistoinsinöörikin käyttäytyy kuin olisi tekniikan tohtori, ei ole ihme vaikka ihmiset muuttavat ystävällisen palvelun naapurikuntiin.
Raitiovaunujenkin vouruaminen on aivan turhaa, kerran lopetettu, niin loppu. Linja-autot riittää vallan mainiosti, kunhan vaan kulkevat riittävästi oikeilla aikatauluilla ja reiteillä.
Kaikki eivät tule koskaan käyttämään joukkoliikennettä, vaan haluavat vapauden liikkua milloin ja missä haluavat. - Anonyymi
Tietoa on kirjoitti:
Hannes Manninen sanoi aikanaan, että Turun on itse hoidettava taloutensa kuntoon, jotta siitä voisi tulla kiinnostava yhteistyökumppani naapurikaupungeille.
Se on niin totta, kuin totta voi olla. Suuruudesta ei yksistään ole mitään hyötyä, se on jo nähty nyky Turunkin kanssa. Jäykkää on ja tulee kalliiksi veronmaksajille. Turun rakennusvalvonnassa opistoinsinöörikin käyttäytyy kuin olisi tekniikan tohtori, ei ole ihme vaikka ihmiset muuttavat ystävällisen palvelun naapurikuntiin.
Raitiovaunujenkin vouruaminen on aivan turhaa, kerran lopetettu, niin loppu. Linja-autot riittää vallan mainiosti, kunhan vaan kulkevat riittävästi oikeilla aikatauluilla ja reiteillä.
Kaikki eivät tule koskaan käyttämään joukkoliikennettä, vaan haluavat vapauden liikkua milloin ja missä haluavat.Tämä raitiotie linjaus Turun Varissuolla tarkoittaa että nykyinen 4 kaistainen littoistentie muuttuisi 2 kaistaiseksi, aikamoinen liikenne sumppu kyllä syntyy.
Kun ihmisille kerrottaisiin mitä tämä raitiotie oikeasti tarkoittaa kun kutistetaan/myllätään tiet, niin mielipiteet aivan varmasti muuttuisi. - Anonyymi
Riisiohraa, kanajauhista, tomaattimurskaa, kanalientä ja mozzarellaa päälle, uuniin 45 min. Helppoa, toimii meillä
- Anonyymi
Turuntautiin lääke -löytyykö kirjoitti:
Kyky ajatella/pohtia menneisyyttä hahmottaa tulevaisuutta,mutta miksi vuosikymmeniä velloneeseen Turuntautiin ei löydy nykylääketieteestä vieläkään apua?Kauhiast ihmettelen!
Pidätellyt eilisaamusta. Nyt on pakko avautua, en kestä enää: rokotusaika ensi tiistaille!!
- Anonyymi
saunan taakse vieminen
- Anonyymi
Turuntautiin lääke -löytyykö kirjoitti:
Kyky ajatella/pohtia menneisyyttä hahmottaa tulevaisuutta,mutta miksi vuosikymmeniä velloneeseen Turuntautiin ei löydy nykylääketieteestä vieläkään apua?Kauhiast ihmettelen!
aika moni korruptoitunut turkulainen poliitikko pitäis viedä saunan taakse ennen kuin turun tauti loppuu
- Anonyymi
Menneisyyden ihailija kirjoitti:
Jos joku on sitä mieltä, että ratikat ovat Turun tulevaisuuden joukkoliikenneväline, niin ei kai se ole menneisyyden ihannointia?
Jos kerran ratikat kuuluisivat menneisyyteen, niin millä adjektiivilla kuvaisit Helsinkiä ja muita suurkaupunkeja joissa raitioliikenne yhä toimii? Ovatko he kenties menneisyyden ihannointiin sairastuneita?Helsingillä menee hyvin Turulla ei kiitos kokoomuksen
- Anonyymi
ennemin pilkotaan Turku kirjoitti:
Minusta kannattaisi ennemin miettiä että jos pilkotaan Turku ja jaetaan naapurikuntien kesken.
Kyse on ollu paljon valtakunnan politiikasta ja siitä että sitä on hoidettu pääkaupunkikeskeisesti. Turku hyötyi tästä tyylistä siihen asti kunnes menetti pääkaupunkeutensa, nyt se sitten kärsii siitä.
Keskusta toki ajaa nyt hajasijoitusta maakuntiin, mutta Turunseutu ei ilmeisesti ole riittävän kepulaista aluetta.
Joku voisi oikeasti tutkia että onko oikeistopolitiikalla vaikutusta siihen että Turussa on menny huonosti siitä asti kun Kokoomus on noussut suurimmaksi puolueeksi?!?!
Tamperehan on ollu perinteisesti työväen kaupunki ja siellä porskutetaan oikeinkin hyvin eteenpäin.
Voisiko olla että rahan palvominen ei takaa menestystä, vaan pienen kuntalaisen hyvinvointi on menestyksen salaisuus?Turkulaiset kokkarit ajavat vain kavereittensa etua mikä ihme huijari on pölönen kohta kansa maksaa toriparkin joka seisoo tyhjänä
- Anonyymi
Persuilu pilaa kaiken.
- Anonyymi
Luojan kiitos, ei matut tarvitse satoja miljoonia maksavaa raitiotietä päästäkseen notkumaan torille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luojan kiitos, ei matut tarvitse satoja miljoonia maksavaa raitiotietä päästäkseen notkumaan torille.
kyllä ne pääsee joko taksilla tai uusilla audeilla bemareilla tai mersuilla kaikilla tummaihoisilla kaksikymppisillä on tietenkin varaa 100 000 euron autoon suomalaisäidit kuljettavat lapsiaan sateessa huonokuntoisilla rattailla että voi vituttaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kyllä ne pääsee joko taksilla tai uusilla audeilla bemareilla tai mersuilla kaikilla tummaihoisilla kaksikymppisillä on tietenkin varaa 100 000 euron autoon suomalaisäidit kuljettavat lapsiaan sateessa huonokuntoisilla rattailla että voi vituttaa
Paremmat autot matuilla on. Ruissalon parkkipaikkakin aina kesällä täynnä kun irakit tulee laumoittain uusilla autoillaan ja varaavat grillipaikat koko päiväksi. Erikoista kun juuri kukaan ei käy töissä, sama kuin mustalaisilla. Ovat myös tavattoman pulskassa kunnossa, eipä ihme kun kaiket päivät grillaavat.
- Anonyymi
Aikanaan raitsikoiden poisto oli virhe. Varmaan nyt föli riittää viemään
Jos rahoja jää Suomeen.
Eduskunnan käytävällä kukkii kommenit, kun koko yö puhuttiin, vaikka 4:30 aamulla jo lopetettin "Vaikea ymmärtää kun toistuvasti kokoomusporukka puolustelee elvytyspaketin haittoja eli vähättelee sanomalla, että no niin siinä on jotain VALUVIKOJA
SIIS MITÄ, kuka on valuttanut?
Eli kokoomuksen mielesta YHTEISVELKA JA TULOSIIRROT MUIHIN MAIHIN ovatki vain pieniä valuvikoja
Italia ei ota velkaa, sinä otat ja annat rajat Italialle, jossa on pienemmät verot
Siksi minun ääneni saa Dahl
Puolijohdefyysikko tohtori Johnny Dahl valtuustoon Turussa
Comptek Solutions -sartup yrityksen tutkimusjohtaja alana
optinen tiedonsiirto, RF-kommunikaatio, itseohjautuvat lidar-tutka-auto, digitaalielektroniikka
https://vaalit.perussuomalaiset.fi/kuntavaalit/ehdokas/johnny-dahl- Anonyymi
Erittäin fiksu päätös poistaa ratikka, tulevaisuudessa ja nytkin jo bussit kulkee lähes äänettömästi sähköllä minne tarvitsee ilman sitomista kiskohin. Rahoille paljon järkevämpää käyttlöä kuin ratikka.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Erittäin fiksu päätös poistaa ratikka, tulevaisuudessa ja nytkin jo bussit kulkee lähes äänettömästi sähköllä minne tarvitsee ilman sitomista kiskohin. Rahoille paljon järkevämpää käyttlöä kuin ratikka.
kyllä Turun terveyspalvelut voi poistaa samoin koulut kantasuomalaisille ja vanhukset joukkohautaan tätä kokoomus ja vihreät toivovat
- Anonyymi
Täysin turhaa ratikka
- Anonyymi
Vanhanaikaista tekniikkaa ja ylikallista rakentamista vain etä ratikka pääsee paikasta A-B:n.
Kiskot eivät kuulu liikenteeseen kaupunkialueella 2020 luvulla.
- Anonyymi
Hieno oli ratikka aikoinaan, huono taas nyt Heikki Pälve, itse maksettu vaalimainos, Kokoomus.
Älkää ikinä erehtykö. - Anonyymi
Turun kaupunki on velkaa noin 800 000000 miljoonaa eur eli lähellä miljardia.Lopettakaa toi tuhlaus ja sitten vielä ratikka .Onko otteko ihan seonnut lopullisesti. Jonkun näköinen älykkyys kyllä pitäisi mitata ennen kun sinne valitaan.Tyhmät Turkulaiset
- Anonyymi
Kyllä pitäisi saada Turkuun myös ilmoitusvelvollisuus mikä kaupungin työntekijät on saaneet viikonaikana tehtyä.Ei juurikaan mitään.Vittu mitä naurettavaa porukkaa saa palkkaa eikä tee yhtään mitään.
- Anonyymi
Varma vaalivoitto puolueille mitkä lupaa estää ratikan tulon ja järjettömän velkaantumisen sen takia.
- Anonyymi
Veroäyri liina korkealla jo nyt, nousisi monta centtiä lisää.
- Anonyymi
Käytin ratikkaa numero 2 lukion koulumatkoilla lähes päivittäin 1960-luvulla. Se oli siihen aikaan käytännöllistä kun autokantakin oli vähäistä. Minulle ei kuitenkaan tullut mitään "Suurkaupunkikompleksia".
Minulla on vieläkin tallella lippusarja numerot 3155751-3155767 SA TKL ÅST.
Enää en haikaile kalliin ja epäkäytännöllisen nostalgian perään.- Anonyymi
Eniten haikailee ne keillä ei ole kokemusta eivätkä joudu osallistumaan kuluihin, tiellä istuskelijat ja muut hörhöt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1131894
Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1271492En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k931356- 631224
Saran ökytyyli käänsi katseita.
On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.1281095The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut111086Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä
Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall223902- 151849
Tiedän kaiken sinusta ja kaikesta
Tiedän miten kärsit. Tiedän millanen oikeesti oot. Tiedän miksi valehtelit, tiedän miksi satutit mua. Tiedän mitä tapaht57793Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek20748