Edunvalvojan määrääminen

hyvät neuvot tarpeen

Vanha 85-vuotias äitini ei enää hallitse itseään ja omaisuutaan, eikä enää pysty hoitamaan omaa etuaan ja asioitaan. Asun itse 500 kilometrin päässä äidistäni, joten äitini päivittäinen asioiden hoitaminen ei luonnistu. Lisäksi olen liikuntavammainen invaliidi, joten matkustaminen on vaikeaa.

Mihin toimenpitesiin minun tulisi ryhtä, jotta äidilleni saatasiin edunvalvoja valvomaan äitini etua?

6

2176

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • edunvalvojan

Joo eli lääkärin tutkimuksiin ja jos lääkäri toteaa vajaakuntoisuuden niin sen jälkeen voidaan edunvalvoja määrätä. Se voi olla joku luotettava omainen (ei saa olla luottohäiriöitä yms) tai yleinen edunvalvoja. Yleinen edunvalvoja ottaa palkkion.

• gpplme

Edunvalvojan määrää aina joko maistraatti tai käräjäoikeus, ei koskaan lääkäri. Lääkärin antamalla lausunnolla henkilön terveydentilasta ja kykenevyydesta hoitaa taloudellisia asioita toki on useimmiten ratkaiseva merkitys.

• edunvalvojasta

maistraatti on siis se viranomainen, joka sitten lääkärintodistuksen perusteella hoitaa varsinaisen byrokratian ja valvoo edunvalvojan toimintaa.

• .....maistraatille

Tee äitisi asuinpaikkakunnan maistraatille aloite edunvalvojan määräämisestä. Jos on lääkärintodistus, jossa todetaan esim. muistin heikkeneminen, liitä kopio mukaan. kerro aloitteessa, mihin toimiin äitisi tarvitsee edunvalvojaa. Lomake löytyy mm. maistraatin nettisivulta.

Jos äitisi ei vastusta edunvalvojan määräämistä ja hänellä ei ole (enää) puolisoa, jolta pitää kysyä, maistraatti määrää edunvalvojan. Se voit olla vaikka sinä, ei esim. raha-asioiden hoito nykypäivänä nettipankin ja puhelimen keksimisen jälkeen ole mikään ongelma. Äidillisesi saa tietysti mysö yleisen edunvalvojan, jos kukaan sukulainen/ystävä ei halua edunvalvojaksi.
      Jos äitisi vastustaa hanketta, mennään pidemmän kaavan mukaan eli käräjäoikeuteen.

Olen itse vanhan sukulaiseni edunvalvoja, tein maistraatille aloitteen. Edunvalvottavan kanssa oli sovittu asiasta, hän oli itsekin huolissaan siitä, ettei einää pystynyt hoitamaan lakujaan ajallaan. Maistraatin virkamies kävi hänen luonaan vierailulla, totesi edunvalvonnan tarpeen ja määräsi minut (edunvalvottavan pyynnöstä) edunvalvojaksi. Minulta pyydettiin kirjallinen suostumus ja lupa tarkistaa luottotiedot. Puolisoa ei ollut, jote keneltäkään muulta ei tarvinnut kysyä. hakemuksessani oli liitteenä lääkärintodistus heikentyneestä muistista, todistusta ei oltu pyydetty erityisesti edunvalvojan määräämistä varten eikä lääkäri ollut arvioinut edunvalvonnan tarvetta.

Tietysti muiden asioiden hoito, esim. kaupassakäynnit, on vaikeampaa etänä, mutta voithan hankkia äidillesi kotiapua.

• viran puolesta

Mistä minä sen äitiäni koskevan lääkärintodistuksen saisin? Äitini on täysin syrjäytynyt, eikä käytä terveyskeskuspalveluja.

Voiko hakemuksen edunvalvojan määräämisetä maistaraatille tehdä ilman lääkärintodistusta ja pyytää maistraattia hankkimaan ko.lääkärintodistuksen viran puolesta ?

• ilman lääkärintodistusta
        viran puolesta kirjoitti:

Mistä minä sen äitiäni koskevan lääkärintodistuksen saisin? Äitini on täysin syrjäytynyt, eikä käytä terveyskeskuspalveluja.

Voiko hakemuksen edunvalvojan määräämisetä maistaraatille tehdä ilman lääkärintodistusta ja pyytää maistraattia hankkimaan ko.lääkärintodistuksen viran puolesta ?

Täusin syjäytynyt? Käykö hänellä kotiavustaja?
        Onko hänellä lääkitystä, onko hänellä sairaus johon saa hoitoa?
        Hänet voisi esim. kotiavustaja saada lääkäriin ja siellä hänen tilansa arvioitaiin. Keksikää esim. yhdessä kotiavun kanssa jokin veruke.
        Esityksen voi tehdä myös ilman lääkärintodistusta. Jos tiedossasi on äitisi käyttämä lääkäri, vaikka kauan aikaa sitten, laita yhteystiedot. TK:ssa hänellä kuitenkin on omalääkäri, vaikkei hän sullä käykään. Maistraatti päättää jatkosta, joka tapauksessa tarve tutkitaan eli edunvalvoja määrätään, jos äitisi on sen tarpeessa. Jos tarve on ilmeinen, maistraatin edustaja/t näkevät sen itsekin.
        Mitä mieltä äitisi on? Jos hän ymmärtää, mitä edunvalvonta tarkoittaa ja suostuu edunvalvojan määräämiseen, ei lääkärintodistusta välttämättä edes tarvita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      126
      5334
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      31
      3842
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2480
    4. Eipä tunnu se "pedofilia" huuto kiinnostavan

Lähinnä se sekohäirikkö ressukka joutuu itse vastaileen itselleen, mitään näkyvyyttä ei saa, palstalla ylipäätään on hyv
      Maailman menoa
      37
      1972
    5. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      24
      1694
    6. Minulla ei ole ketään muita

Enkä halua ketään muita kuin sinut.
      Ikävä
      24
      1693
    7. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      41
      1630
    8. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      50
      1608
    9. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      29
      1443
    10. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1362
    Aihe