Aina kun tällä palstalla joku maallikko kysyy jostain pistorasian vaihtamisista alkaa heti kilpahuuto siitä ettei sähkötöitä saa tehdä kuin ammattilainen jne. Vielä vähemmän ymmärrän sitä että annetaan ohjeita kotinikkareille sähkötöiden tekemiseen. Toki jokamiehellekin salliittuja sähkötöitä on olemassa mutta niissäkin edellytetään että tietää varmasti mitä on tekemässä. Jos sellaistenkin tekemiseen pitää kysyä täältä apua on ehkä parasta että. ko. henkilö opettelisi käytännön sähkötekniikka ihan vaikka alan kirjoista mielummin kuin kysyisi täältä ja vastauksena tulisi jopa virheellisisiä neuvoja.
En tarkoita että ne sallitutkaan työt vaikeita olisivat. Perehtynyt kaveri takuulla ymmärtää mistä niissä on kyse. Ja ei-sallituistakin joku rikkinäisen 0-luokan pistorasian tai valaisinkytkimen vaihto on vaikeusasteeltaan yhtä helppoa...
Suurin vaara on silloin kun kotisähkäri "luulee" tietävänsä. Nimittäin sillä että kytkentä toimii ja lamppu syttyy ei ole mitään tekemistä sen kanssa että asennus olisi kaikissa tilanteissa turvallinen. Liian usein olen maallikoiden jäljiltä törmännyt sellaiseen että 0-luokan ja 1-luokan rasioita on samassa tilassa sekaisin tai 1-luokan seinärasiolla varustetun tilan kattorasiasta puuttuu suojamaa. Nämä puutteet eivät vaikuta käyttämiseen mutta mahdollisissa vikatilanteissa on olemassa riski hengenlähdöstä. Mikähän siinä on niin vaikeaa tajuta ettei sähkötöitä kuulu kenen tahansa tehdä luulon perusteella? Tekijä on aina vastuussa asennuksistaan oli sitten maallikko tai ei.
Sähkötyöt itse
8
2759
Vastaukset
- meikä tekee ite
koska osaan kaiken vaikka en oikeasti osaisikaan.
- maallikkoasentaja
Olen tehnyt monenlaisia sähköasennuksia kiinteistä lämpöpattereista automaattisesti käynnistyviin laitteisiin. Tunsin piston, kun luin juttusi! Perheenihän siinä on vaarassa, jos jonkin virheen olisin tehnyt!
Minullakin on periaatteena, etten tee mitään, ellen ole aivan varma asiasta. Joitakin juttuja pitää kysellä täältä, mutta vastauksia "siivilöiden" ja ajatuksella pohtien, voisiko olla niin kuten neuvottiin.
Vieläkin olen sen verran "hullu", että olen kytkemässä itse lattialämmitystä vikavirtasuojakytkimin. Tosin olen tuonkin tehnyt aikaisemminkin... Talo on vielä pystyssä...:)
En yllytä ketään tekemään sähköasennuksia itse, jos siihen ei ole koulutusta. Kirjoitinpahan vain kommenttia asiaan...- maallikkoasentajat
on ihan kiva lisä omaan työhöni saa korjata tölvimisiä sun muita, mutta kun olen asentajantöissäni törmännyt pariin maallikkoasentajaan joiden takia olen joutunut sydänkäyrät käydä mittaamassa (enemmänkin tölvimisiä löytyy, mutta ne eivät ole ehtineet vaarantaa terveyttäni) ja kaikki "asentajat" olivat varmoja tekemiensä sähkötöiden turvallisuudesta...
Eräässä tapauksessa kaveri oli lisännyt maadoitetun pistorasian keittiöön
(keskuksen vaihtotöiden jälkeen mittaustulokset eivät olleet sallittujen rajoissa joten kysyin ranelta mitä sähköjä on itsenäisesti tehty, myönsi parvekepistorasian, jossa maadoitus oli kytketty pistorasiassa muttei lähtöpäässä, oli asennettu tutun sähkärin ohjeiden mukaan kuulemma ja täysin turvallinen viritys ja omat mittaukset tehty... senkään asennuksen purkamisen jälkeen ei testeri saanut tyydyttävää tulosta).
Joten uusi kysymys "mestariasentajalta", että mistä löytyy ranen omia virityksiä vielä, kuulemma ei ollut, yritin sanoa, "että olen omat asennukseni tarkastanut jo kahteen kertaan, joten syy mittaustulosten vajavaisuuteen ei löydy sieltä ja ainoa selitys on ranen virityksissä" kerkesin lauseessa noin puoleenväliin, kun nojasin pakastimeen ja metalliseen tiskipöyään samanaikaisesti, jolloin sain ilokseni tuntea ranen tarjoaman sähköiskun käsieni lävitse, kun iskun jälkeen kysyin ranelta että onko sattumalta pakastimen pistorasia teidän asentama (en kuitenkaan enään niin ystävällisesti) niin rane myönsi asian ja sanoi että kaikki on oikein tehty ja tuntemani isku oli hankaussähköä (tässävaiheessa Wc:ssä ollut putkari huomasi ilmeeni, eleeni ja vei minut pois ja siitä rane saa kiittää omaa naamavärkkiään...) Pistorasiassa yllätys yllätys oli maadoitus vaihtanut paikkaa vaiheen kanssa (oli otettu eteisen 0-luokan rasiasta) ja pakastimen rungossa täydet 230V vaikka toimikin täydellisesti.
Toista kertomusta en mainitse, muuten kuin että ranen nollaukset siinäkin hieman pieleen ja sai tuntuvan opetuksen sähkötöistä, mutta tarinani opetus on se että vaikka rane olisi miten varma asiastaan ja "mittauksetkin" tehty, niin ranen asennus on aina ranen asennus ja itse pelkään varsinkien niiden ranejen kanssa elävien ihmisten puolesta, koska vaikka luulee tietävänsä voi tehdä vahingossa hallaa, luulen että monessa asunnossa odottaa väärin nollattu pistorasia sitä metallirunkoista laitetta ja maihin menevää esinettä (laatta, patteri, leivänpaahdin, tiskipöytä) mutta jos ja kun on se muovimatto niin ei voi tietää että sen laitten rungossa on se täysi jännite.... - maallikkoasentaja
maallikkoasentajat kirjoitti:
on ihan kiva lisä omaan työhöni saa korjata tölvimisiä sun muita, mutta kun olen asentajantöissäni törmännyt pariin maallikkoasentajaan joiden takia olen joutunut sydänkäyrät käydä mittaamassa (enemmänkin tölvimisiä löytyy, mutta ne eivät ole ehtineet vaarantaa terveyttäni) ja kaikki "asentajat" olivat varmoja tekemiensä sähkötöiden turvallisuudesta...
Eräässä tapauksessa kaveri oli lisännyt maadoitetun pistorasian keittiöön
(keskuksen vaihtotöiden jälkeen mittaustulokset eivät olleet sallittujen rajoissa joten kysyin ranelta mitä sähköjä on itsenäisesti tehty, myönsi parvekepistorasian, jossa maadoitus oli kytketty pistorasiassa muttei lähtöpäässä, oli asennettu tutun sähkärin ohjeiden mukaan kuulemma ja täysin turvallinen viritys ja omat mittaukset tehty... senkään asennuksen purkamisen jälkeen ei testeri saanut tyydyttävää tulosta).
Joten uusi kysymys "mestariasentajalta", että mistä löytyy ranen omia virityksiä vielä, kuulemma ei ollut, yritin sanoa, "että olen omat asennukseni tarkastanut jo kahteen kertaan, joten syy mittaustulosten vajavaisuuteen ei löydy sieltä ja ainoa selitys on ranen virityksissä" kerkesin lauseessa noin puoleenväliin, kun nojasin pakastimeen ja metalliseen tiskipöyään samanaikaisesti, jolloin sain ilokseni tuntea ranen tarjoaman sähköiskun käsieni lävitse, kun iskun jälkeen kysyin ranelta että onko sattumalta pakastimen pistorasia teidän asentama (en kuitenkaan enään niin ystävällisesti) niin rane myönsi asian ja sanoi että kaikki on oikein tehty ja tuntemani isku oli hankaussähköä (tässävaiheessa Wc:ssä ollut putkari huomasi ilmeeni, eleeni ja vei minut pois ja siitä rane saa kiittää omaa naamavärkkiään...) Pistorasiassa yllätys yllätys oli maadoitus vaihtanut paikkaa vaiheen kanssa (oli otettu eteisen 0-luokan rasiasta) ja pakastimen rungossa täydet 230V vaikka toimikin täydellisesti.
Toista kertomusta en mainitse, muuten kuin että ranen nollaukset siinäkin hieman pieleen ja sai tuntuvan opetuksen sähkötöistä, mutta tarinani opetus on se että vaikka rane olisi miten varma asiastaan ja "mittauksetkin" tehty, niin ranen asennus on aina ranen asennus ja itse pelkään varsinkien niiden ranejen kanssa elävien ihmisten puolesta, koska vaikka luulee tietävänsä voi tehdä vahingossa hallaa, luulen että monessa asunnossa odottaa väärin nollattu pistorasia sitä metallirunkoista laitetta ja maihin menevää esinettä (laatta, patteri, leivänpaahdin, tiskipöytä) mutta jos ja kun on se muovimatto niin ei voi tietää että sen laitten rungossa on se täysi jännite....Olen täysin samaa mieltä säikeen sähköasentajien kanssa s-töiden luvattomuudesta meille maallikoille.
Tuollaiset kuvatut hengenvaaraa aiheuttavat kytkennät ja epäily niiden olemassaolosta saavat kylmät väreet kulkemaan selässä.
Meillä on sähköasentaja käynyt kytkemässä ulkorakennuksen sähköt sekä korjannut pääkatkaisimen. Lienee näinä kertoina tullut ilmi, jos vääriä kytkentöjä olisin tehnyt. Toivottavasti...!
Rtm-talomme yläkerran sähköt oli vetänyt talossa tuolloin asunut sähköasentaja. Asennuksista löytyy jopa sähköpiirustukset. Silti minun jakeluuni näin maallikkona ei mene, miksi yläkerran sähköt on vedetty suoraan ryhmäsulakkeista, siis ennen keskusta! Keskuksessa on vielä toiset ryhmäsulakkeet.
Yläkerran kylppärissä on menossa minulla remontti ja joudun kutsumaan sähkärin lattialämmityksen vikavirtasuojakytkimen asennuksen vuoksi. Saas nähdä, mitä hän sanoo em. kytkennästä!
Mitä muuten sanotte siitä, että kylppärin vanha valokatkaisija kytkee vaiheen valokaapelin siniseen johtimeen? Ei liene sekään ihan sääntöjen mukaista... En koskaan liitä mitään johtoja testaamatta ensin jännitettä (ellen ole irrottanut sulaketta).
Keittiön tiskipöydän valaisimen myyneen liikkeen myyjä (ei kaiketi sähköammattilainen, vaikka voisi olettaa) käski ottaa puuttuvan maan nollajohtimesta. Kuulemma ihan yleinen tapa...
Lievä närkästynyt ja ehkä sarkastinen sävyni johtuu monista pettymyksistä "ammattilaisiin" mm. auton- ja LVI-asennusten parissa. Tiedän, että sähkön parissa askarreltaessa pitää aina olla lupa ja koulutus kyseiseen työhön. Siinä kun on ihmishenki vaarassa... Kotinikkaroijalla on aina säästökuuri päällä ja säästetään sitten ehkä siellä, missä ei pitäisi...:) - mb-
maallikkoasentaja kirjoitti:
Olen täysin samaa mieltä säikeen sähköasentajien kanssa s-töiden luvattomuudesta meille maallikoille.
Tuollaiset kuvatut hengenvaaraa aiheuttavat kytkennät ja epäily niiden olemassaolosta saavat kylmät väreet kulkemaan selässä.
Meillä on sähköasentaja käynyt kytkemässä ulkorakennuksen sähköt sekä korjannut pääkatkaisimen. Lienee näinä kertoina tullut ilmi, jos vääriä kytkentöjä olisin tehnyt. Toivottavasti...!
Rtm-talomme yläkerran sähköt oli vetänyt talossa tuolloin asunut sähköasentaja. Asennuksista löytyy jopa sähköpiirustukset. Silti minun jakeluuni näin maallikkona ei mene, miksi yläkerran sähköt on vedetty suoraan ryhmäsulakkeista, siis ennen keskusta! Keskuksessa on vielä toiset ryhmäsulakkeet.
Yläkerran kylppärissä on menossa minulla remontti ja joudun kutsumaan sähkärin lattialämmityksen vikavirtasuojakytkimen asennuksen vuoksi. Saas nähdä, mitä hän sanoo em. kytkennästä!
Mitä muuten sanotte siitä, että kylppärin vanha valokatkaisija kytkee vaiheen valokaapelin siniseen johtimeen? Ei liene sekään ihan sääntöjen mukaista... En koskaan liitä mitään johtoja testaamatta ensin jännitettä (ellen ole irrottanut sulaketta).
Keittiön tiskipöydän valaisimen myyneen liikkeen myyjä (ei kaiketi sähköammattilainen, vaikka voisi olettaa) käski ottaa puuttuvan maan nollajohtimesta. Kuulemma ihan yleinen tapa...
Lievä närkästynyt ja ehkä sarkastinen sävyni johtuu monista pettymyksistä "ammattilaisiin" mm. auton- ja LVI-asennusten parissa. Tiedän, että sähkön parissa askarreltaessa pitää aina olla lupa ja koulutus kyseiseen työhön. Siinä kun on ihmishenki vaarassa... Kotinikkaroijalla on aina säästökuuri päällä ja säästetään sitten ehkä siellä, missä ei pitäisi...:)Nollan käyttäminen kytkinhaarassa on ihan sallittu asennus, ammattitaitoinen sähkäri tietää tämän.
Valaisinmyyjä tarkoitti varmaankin nollausta, jota käytetään kyllä. En ole varma onko tämä aivan laillista jos sääntöjen mukaan mennään... - johtimen käyttö
mb- kirjoitti:
Nollan käyttäminen kytkinhaarassa on ihan sallittu asennus, ammattitaitoinen sähkäri tietää tämän.
Valaisinmyyjä tarkoitti varmaankin nollausta, jota käytetään kyllä. En ole varma onko tämä aivan laillista jos sääntöjen mukaan mennään...kytkinhaarassa on ihan sallittua ja suht useinkin käytetty kytkentä, vaikka selkeyden vuoksi olisi parempi käyttää vaihevärejä, joskus tulee myös vastaan keviin kytkettyjä vaiheita, kun mmj:ssä on narut loppunut kesken, tämähän ei ole sallittua, vaikka teippaisi kevin muunväriseksi.
Myös nollaus (nollaliittimestä lenkki maadoitusliittimeen) on sallittua jakorasiassa, tai jakorasiaa vastaavassa tilassa sekä päättyvissä pistorasioissa (eli ei jatku sähkö eteenpäin).
Sinulle maallikkoasentaja, en halua paniikkia lietsoa, mutta ei taida tulla tölvimiset vielä ulkorakennuksen ja kytkimen vaihdon yhteydessä ilmi mittauksetkin rajoittuu vain tehtyihin töihin. Keskuksenkin avatessa saattanut vilkaista vanhoja kytkentöjä, mutta ei ne vaaralliset nollaukset, johdotukset jne sieltä näy, vaan ne on tehty siellä asunnon puolella ja jos varmuuden haluaa pitäisi pistekohtaisesti tarkastaa. Luultavasti kaikki ok jos ja kun edellinen asukki on jaksanut tehdä kaikki hyvin, joskus sähkösedät kun tekee itselleen niin saattavat oikaista jossain kohdin, kun tietää että toimii myös näin vaikka ei määräyksiä täytä.
Tarkoitit ilmeisesti, että yläkerran nousu on otettu suoraan pääsulakkeilta?, niin kaikki on ok jos yläkerrasta löytyy oma keskus jostain, mihin kaapeli on kytketty (ja kunhan kaapeli on mitoitettu oikein ilmeisesti 3x25A sulakkeet, niin johtimen tulisi olla vähintään 6mm2 paksua) ja missä on yläkerran sulakkeet, muuten on vaarallinen ja laiton viritys kyseessä.
- on Tertussa, niin se on
ihan Tertun oma asia.
- kaaleppi
osaat senkun teet, mutta piä naamasi kiini. Tämä palsta on tehty sitä varten, että täällä saa kehua, kuinka vaarallisia ja kiellettyjä sähkötöitä tein ja muut kauhistelevat. Tässä lisää: sähkötöitä en ole tehny ku laillisesti, mutta oon keittäny pontikkaa ja ampunu hirviä sallaa juonu ja syöny.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p455060Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1131594Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "481239Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella101179- 131123
81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171007Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy76969Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v3875Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah57779Junan alle
Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?27753