viime vuonna oli joka toisen viikon kotona eikä ongelmia,niin menettääkö sijari palkkion siltä ajalta?En kateutta kysy,vaan miten on asianlaita.En juo pisaraakaan eikä ole miesystäviä.Vietämme rauhallista kotielämää,ja käymme retkillä.Lapsi saa myös tavata aikuisia sisaruksiaan enemmän.
Mikäli saan lapsen kotiin
65
3128
Vastaukset
- Helinä-keiju3
Hoitopalkkiota ei makseta, jos ei hoida, eikä kulukorvauksia makseta, jos ei ole kuluja.
- silloinhan sijari
yrittää saada puhuttua soskulle mahdollisimman lyhyet lomat
- asianajajalleni sanoi
silloinhan sijari kirjoitti:
syytä kysyessä että mikä se on.Sossujohtaja sanoi ettei syytä ole.Keplotteli että lapsi saisi käydä lukukauden loppuun samalla luokalla.Siinä tein virheen,siihen loppui puheet huostasta purkamisesta.
- Helinä-keiju3
silloinhan sijari kirjoitti:
ja jos lapsia on useampia, ja yksi tulonlähde sijaispaikassa menetetään, niin koko muu porukka joutuu siirtymään kaurapuurolle siksi aikaan. Nämähän on hyvin niukasti mitoitettu sijaisperheissä nämä tulot. Siksi olen aina sanonut, että vähävaraisille ei saisi sijoittaa toisen lapsia niukkuutta jakamaan.
- tietysti vaan
Helinä-keiju3 kirjoitti:
ja jos lapsia on useampia, ja yksi tulonlähde sijaispaikassa menetetään, niin koko muu porukka joutuu siirtymään kaurapuurolle siksi aikaan. Nämähän on hyvin niukasti mitoitettu sijaisperheissä nämä tulot. Siksi olen aina sanonut, että vähävaraisille ei saisi sijoittaa toisen lapsia niukkuutta jakamaan.
toteaa että niukkuudesta ne lapset sinne on huostattukkin niin ovat jo tottuneet.
ja ei noilla perhekodeilla mitkään pienet tulot ole, minimissään 150e/vrk/lapsi laske siitä viidellä lapsella tienattu vuosiansio osakeyhtiölle missä liikevoiton maksimointi ei mene muka lapsen edun edelle. - Inkeri70
Helinä-keiju3 kirjoitti:
helinämäisen asiaton kommentti. Vanha tyyli jatkuu siis.
- rintaäänellä
kerrottuna!
Uskokaa häntä H-K:ta tuossa asiassa! - tuollaisia kokemuksia
Helinä-keiju3 kirjoitti:
itselläsi, kaurapuurollekkos huoltajuutesikin meni???
Oma olosi vai poikasi silloin ja nyt?
Häpeäisit jo valittelujasi?
Ainaskaan meillä ei ole, edes lapsesi joutunut aina kaurapuurolle, paitsi jos lapset ovat välillä todella halunneet sitä, että nyt voi olla jo sen kaurapuuron vuorokin, muiden pehmeiden puurojen jälkeen!
Kas, kun niitä puuroja löytyy ja vaikka millaisia nykyään, ellet H-K tiedä enää!?
Jos muisti pätkii,- ajoittain, kuten Uunolla elokuvissa, kantsiikos enää kirjoitella tänne ja tapella niin biojen kuin sijareiden kanssa enää??????H-K?????
Samoin muualla olevien viestien kanssa,mitä nimimerkkisi viestii???
I,m so sorry abaut you! - Helinä-keiju3
Inkeri70 kirjoitti:
helinämäisen asiaton kommentti. Vanha tyyli jatkuu siis.
Sijarithan on vuosi kaudet itkeneet, miten vähän heille maksetaan. Nytkö se raha ei enää kelpaakkaan, kun Helinä-keiju sitä olis jakamassa myös kesäkuukausilta tapauksissa, joissa lapsi ei olekkaan sijareiden hoteissa.
Tehän sijarit olette selostaneet kuinka VÄHÄN te saatta palkkiota ja korvauksia, joka penni on jyvitetty lapsen sähkönkäyttöä ja ruokaa myöten, jopa neliöt ja tapetit on tarkkaan laskettu, mitä sijoitetut teillä kuluttavat, ja huonekalut ja kaikki. Käsittääkseni ette ole tähän mennessä juurikaan leveilleet varallisuudellanne vaan päinvastoin. Kaikesta joudutte pihtaamaan.
Kyllä tämä loma-aikojen rahanmenetys on todellinen ongelma vähävaraisissa tarkan markan sijaisperheissä.
Ammatilliset perhekodit yhtälailla laskevat, että paljonko katetta tulee per lapsi ja ettei tulis tyhjäkäyntiä investoiduille huoneille lapsen loma-aikana.
Molemmilla on siis taloudellinen syy vastustaa pitkiä kotilomia, ja niitähän ei ole lapsilla. Kuten hyvin tiedämme. - näin luki?
Helinä-keiju3 kirjoitti:
Sijarithan on vuosi kaudet itkeneet, miten vähän heille maksetaan. Nytkö se raha ei enää kelpaakkaan, kun Helinä-keiju sitä olis jakamassa myös kesäkuukausilta tapauksissa, joissa lapsi ei olekkaan sijareiden hoteissa.
Tehän sijarit olette selostaneet kuinka VÄHÄN te saatta palkkiota ja korvauksia, joka penni on jyvitetty lapsen sähkönkäyttöä ja ruokaa myöten, jopa neliöt ja tapetit on tarkkaan laskettu, mitä sijoitetut teillä kuluttavat, ja huonekalut ja kaikki. Käsittääkseni ette ole tähän mennessä juurikaan leveilleet varallisuudellanne vaan päinvastoin. Kaikesta joudutte pihtaamaan.
Kyllä tämä loma-aikojen rahanmenetys on todellinen ongelma vähävaraisissa tarkan markan sijaisperheissä.
Ammatilliset perhekodit yhtälailla laskevat, että paljonko katetta tulee per lapsi ja ettei tulis tyhjäkäyntiä investoiduille huoneille lapsen loma-aikana.
Molemmilla on siis taloudellinen syy vastustaa pitkiä kotilomia, ja niitähän ei ole lapsilla. Kuten hyvin tiedämme.Helinä-keijuko oli muka sitä mieltä, että sijaisperheeseen kuuluisi palkkio ja hoitokorvaus myös sijoitetun ollessa biokodissaan pitkään lomilla?
Itse en huomannut ketjussa tuollaista tekstiä, joten voisitko ystävällisesti kertoa kommentin otsikon? - Helinä-keiju3
näin luki? kirjoitti:
Helinä-keijuko oli muka sitä mieltä, että sijaisperheeseen kuuluisi palkkio ja hoitokorvaus myös sijoitetun ollessa biokodissaan pitkään lomilla?
Itse en huomannut ketjussa tuollaista tekstiä, joten voisitko ystävällisesti kertoa kommentin otsikon?http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=4000000000000041&posting=22000000042615369
Onko vielä jotain muuta, miten voin olla avuksi? - Inkeri70
Helinä-keiju3 kirjoitti:
Molemmilla on siis taloudellinen syy vastustaa pitkiä kotilomia, ja niitähän ei ole lapsilla. Kuten hyvin tiedämme.Minä pärjään nyt ja olisin aikaisemminkin pärjännyt ilman korvauksia. Mutta silti korvaus on minusta pieni, jos vain ja ainoastaan sillä pitäisi lapset syöttää, vaatettaa, kuljettaa, sairaudet hoitaa ja harrastukset kustantaa. Eli jokaisen meille sijoitetun lapsen kohdalla olemme laittaneet omistamme. Kaikki eivät näin halua tai voi tehdä. Minä en ole joutunut pihtaamaan, enkä ole mielestäni näin missään väittänytkään. Tai ehkä olen omia hankintojani harkinnut, jotta ipanat ovat saaneet minkä tarvitsevat Lähinnä kyse on omalta osaltani sen miettimisessä, mikä on minulle todella tarpeellista. Minun tuloni ovat aina tulleet muualta kuin lastenhoidosta.
Sinä nyt kuvittelet tietäväsi kaikennäköistä, eihän tämä ensimmäinen kerta ole. - Helinä-keiju3
Inkeri70 kirjoitti:
Minä pärjään nyt ja olisin aikaisemminkin pärjännyt ilman korvauksia. Mutta silti korvaus on minusta pieni, jos vain ja ainoastaan sillä pitäisi lapset syöttää, vaatettaa, kuljettaa, sairaudet hoitaa ja harrastukset kustantaa. Eli jokaisen meille sijoitetun lapsen kohdalla olemme laittaneet omistamme. Kaikki eivät näin halua tai voi tehdä. Minä en ole joutunut pihtaamaan, enkä ole mielestäni näin missään väittänytkään. Tai ehkä olen omia hankintojani harkinnut, jotta ipanat ovat saaneet minkä tarvitsevat Lähinnä kyse on omalta osaltani sen miettimisessä, mikä on minulle todella tarpeellista. Minun tuloni ovat aina tulleet muualta kuin lastenhoidosta.
Sinä nyt kuvittelet tietäväsi kaikennäköistä, eihän tämä ensimmäinen kerta ole.Katson että sijarille maksettava liian pieni korvaus on vastoin lapsen etua, koska hän joutuu siinä kiitollisuuden velkaan sijarille, tuolle hyväntekijälleen ja pelastajalleen, vaikka se hyväntekijä ja pelastaja kaltoinkohdellulle lapselle on tai ainakin pitäisi olla yhteiskunta sosiaaliviranomaisen välityksellä.
Kuitenkin saamme päivittäin lukea tältäkin palstalta listoja ja luetteloita siitä, mihin sijarilta menee rahaa sijoitettujen lapsen hyväksi. Näin ei saa olla.
Inkerikin ottaa asian turhan henkilökohtaisesti ja itsekeskeisesti, vaikka kyse on aivan toisten ihmisten lapsista ja siitä, miten heidän kasvunsa rahallisesti turvataan verovaroista (ei sijarin varoista). Köyhissä sijaisperheissä on vaarana, että lapseen tarkoitetut verovarat valuvatkin sijaisperheen käyttöön ja lapsi ei saa sitäkään vähää. Varsinkin näin lama-aikana sen asian kanssa pitää olla tosi tarkkana nyt. - Inkeri70
Helinä-keiju3 kirjoitti:
Katson että sijarille maksettava liian pieni korvaus on vastoin lapsen etua, koska hän joutuu siinä kiitollisuuden velkaan sijarille, tuolle hyväntekijälleen ja pelastajalleen, vaikka se hyväntekijä ja pelastaja kaltoinkohdellulle lapselle on tai ainakin pitäisi olla yhteiskunta sosiaaliviranomaisen välityksellä.
Kuitenkin saamme päivittäin lukea tältäkin palstalta listoja ja luetteloita siitä, mihin sijarilta menee rahaa sijoitettujen lapsen hyväksi. Näin ei saa olla.
Inkerikin ottaa asian turhan henkilökohtaisesti ja itsekeskeisesti, vaikka kyse on aivan toisten ihmisten lapsista ja siitä, miten heidän kasvunsa rahallisesti turvataan verovaroista (ei sijarin varoista). Köyhissä sijaisperheissä on vaarana, että lapseen tarkoitetut verovarat valuvatkin sijaisperheen käyttöön ja lapsi ei saa sitäkään vähää. Varsinkin näin lama-aikana sen asian kanssa pitää olla tosi tarkkana nyt.Valitat, kun joidenkin mielestä korvaukset ovat liian pieniä. Ja valitat, kun toiset eivät tarvitse korvauksia vaan voivat laittaa omistaan. No jokainen tyylillään, kuten aina.
- Helinä-keiju3
tuollaisia kokemuksia kirjoitti:
itselläsi, kaurapuurollekkos huoltajuutesikin meni???
Oma olosi vai poikasi silloin ja nyt?
Häpeäisit jo valittelujasi?
Ainaskaan meillä ei ole, edes lapsesi joutunut aina kaurapuurolle, paitsi jos lapset ovat välillä todella halunneet sitä, että nyt voi olla jo sen kaurapuuron vuorokin, muiden pehmeiden puurojen jälkeen!
Kas, kun niitä puuroja löytyy ja vaikka millaisia nykyään, ellet H-K tiedä enää!?
Jos muisti pätkii,- ajoittain, kuten Uunolla elokuvissa, kantsiikos enää kirjoitella tänne ja tapella niin biojen kuin sijareiden kanssa enää??????H-K?????
Samoin muualla olevien viestien kanssa,mitä nimimerkkisi viestii???
I,m so sorry abaut you!Edellisen kirjoittajan vilkas mielikuvitus ei lainkaan korreloi kirjallisen ulosannin kanssa. Yleensä ne kulkee rintarinnan?
- ennustaja.
Helinä-keiju3 kirjoitti:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=4000000000000041&posting=22000000042615369
Onko vielä jotain muuta, miten voin olla avuksi?Huomasinkin tuon jutun kun luin ketjun loppuun.
Kommentissa olisi voinut olla maininta, että "alempana ketjussa..". En usko selvännäkijöihin, vaikka heitäkin kuulemma on.
Aiemmista kommenteistasi sai kyllä sen kuvan, ettet ole asian puolesta. - Helinä-keiju3
ennustaja. kirjoitti:
Huomasinkin tuon jutun kun luin ketjun loppuun.
Kommentissa olisi voinut olla maininta, että "alempana ketjussa..". En usko selvännäkijöihin, vaikka heitäkin kuulemma on.
Aiemmista kommenteistasi sai kyllä sen kuvan, ettet ole asian puolesta.Mistähän aiemasta kommentistani olis kyse.
Olen vaatinut parempia korvauksia sijareille mutta tietenkin myös parempaa laatua sen vastapainoksi, eli kunnon testit ja koulutus nykyisen Priden sijaan, ettei sopimattomia eksy joukkoon, ja tietenkin jatkuva tietotaidon päivittäminen.
Sensijaan ammatilliset ja voittoa tavoittelevat perhekodit jotka ovat liikeyrityksiä, saisi kokonaan lakkauttaa samoin kuin koulukodit ja valtion lastenkotilaitokset. Nämä ovat aivan järkyttäviä yksiköitä sivistysvaltion ihmistaimien lapsuuden kasvupaikoiksi.
Sitten olen tosiaan sitä mieltä, että ehdottomasti koko lapsuuden kestävä sijoitus on anteeksiantamaton virhe meidän lainsäädännöltä.
Jos ei sitä vanhemmuutta löydy omilta vanhemmilta niin sitten heidän oikeudet lapsen asioista päättämiseen pitää lakkauttaa. Antaisin korkeintaan 3 vuotta armonaikaa.
Ja ennen ulkopuolisille sijoittamista pitää kokeilla lähisukua ja muita läheisiä.
Näin saataisiin ainakin puolet busineksestä eliminoitua. - Minä ainakin
sain siltä ajalta kun lapsi kotiutettiin tai siis sitä vähitellen tehtiin. Kulukorvausta en saanut, kun eihän lapsi ollut syömässä ja kuluttamassa muutenkaan. Mutta hän kuitenkin meillä virallisesti vielä sijoituksessa, eikä minulle mahdollisuutta ottaa kotiutusprosessin kanssa yhtaikaa uutta sijaislastakaan. Sijoitus päättyy sitten vasta kun lapsi tosiaan muuttaa pysyvästi omaan kotiinsa takaisin. Tiesitköhän nyt asiasta, kun noin tietävästi siihen vastasit?
- Helinä-keiju3
Minä ainakin kirjoitti:
sain siltä ajalta kun lapsi kotiutettiin tai siis sitä vähitellen tehtiin. Kulukorvausta en saanut, kun eihän lapsi ollut syömässä ja kuluttamassa muutenkaan. Mutta hän kuitenkin meillä virallisesti vielä sijoituksessa, eikä minulle mahdollisuutta ottaa kotiutusprosessin kanssa yhtaikaa uutta sijaislastakaan. Sijoitus päättyy sitten vasta kun lapsi tosiaan muuttaa pysyvästi omaan kotiinsa takaisin. Tiesitköhän nyt asiasta, kun noin tietävästi siihen vastasit?
Aloittaja ei puhunut kotiuttamisesta vaan lomasta.
- toimeksiantosopimuksesta
Ei tähänkään ole yleispätevää käytäntöä l. sijoittajakunta päättää.
Yleensä on niin, että lapsen muutaman viikon poissaolo (sairaalassa, leirillä, kotilomalla) ei vaikuta palkkioon eikä kulukorvaukseen.
Koulun kesäloman mittainen kotiloma melko todennäköisesti tarkoittaa sijaisperheelle sitä, että kahdelta kuukaudelta ei makseta hoitopalkkiota, kulukorvauksesta saatetaan leikata osa, mutta jotain makstaan, koska lapsen huone on varattuna lasta varten joka tapauksessa.
Täällä esitettiin, että sijaisperhe ei tulojen putoamisen takia antaisi lasta pitkälle lomalle - tähän en haluaisi uskoa, meillä ei ainakaan olisi mitään sitä vastaan, että yksi lapsista tai mieluiten tietysti kaikki voisivat viettää lomansa biologisten vanhempiensa luona, minähän voisin mennä sitten itse kesätöihin (olen sh) ja tienaisin jopa enemmän kuin hoitopalkkioiden yhteissumma on.- Helinä-keiju3
Nyt pitää ottaa huomioon, että sossun ja sijarin välinen toimeksiantosopimus on ongelmallinen, jos siinä tullaan rajanneeksi pois täysin sopimuksen ulkopuolisten lasten ja aikuisten oikeus perheen yhdessäoloon määrittelemällä yläraja lapsesta saatavaan maksuun. Ihmiskaupasta puhuminen ei ole kaukana näissä sopareissa.
- Helinä-keiju3
Helinä-keiju3 kirjoitti:
Nyt pitää ottaa huomioon, että sossun ja sijarin välinen toimeksiantosopimus on ongelmallinen, jos siinä tullaan rajanneeksi pois täysin sopimuksen ulkopuolisten lasten ja aikuisten oikeus perheen yhdessäoloon määrittelemällä yläraja lapsesta saatavaan maksuun. Ihmiskaupasta puhuminen ei ole kaukana näissä sopareissa.
Sellainen toimeksiantosopimus estää perheen yhdistämistavoitteen.
- sijari
Meille maksettiin yhdeltä kuukaudelta kyllä kulukorvaus,kun lapset olivat sen bioäidillään,sossut perusteli sen sillä että olemme valmiustilassa jos biolla tulee yllätyksiä.
- maksakoon vaikka
koko ajalta,kunhan vaan saan pitää lapsen luonani.
- onhan sijareilla
esimerkiksi asuntomenoja sinäkin aikana kun sijaislapsi on poissa kauemman aikaa. Kyllä minusta ainakin tällaiset kiinteät kulut kuuluu siitä huolimatta maksettaviksi.
- Helinä-keiju3
maksakoon vaikka kirjoitti:
koko ajalta,kunhan vaan saan pitää lapsen luonani.
Jos sijareille maksettaisiin myös pitkät lomat, niin silloin taattaisiin, että he eivät vastustaisi lapsen ja bioperheen yhdessäoloa rahavaikeuksia peläten.
Nimittäin tätä on syytä epäillä tapahtuvaksi. - onhan biollakin
onhan sijareilla kirjoitti:
esimerkiksi asuntomenoja sinäkin aikana kun sijaislapsi on poissa kauemman aikaa. Kyllä minusta ainakin tällaiset kiinteät kulut kuuluu siitä huolimatta maksettaviksi.
esimerkiksi asuntomenoja sinä aikana kun lapsi on sijoituskodissa lomaillen biologisten vanhempiensa luona. Kiinteät kulut tulisi maksaa biologisille vanhemmille kun lapsi on huostaanotettuna. Se olisi kaikin puolin järkevää.
- Helinä-keiju3
Ootko nyt ihan varma, että ette ole tulleet käyttäneeksi sähkölamppua sijoitetun lapsen piikkiin ja tulleet hämärästä hänelle jyvitetyn lampun valoon.
- biovanhemmilla
on myös asuntokuluja lapsestaan hänen ollessa huostassa. Meillä ainakin on lapselle oma huone säilytetty koko huostan ajan se tekee noin 300 euroa kuukaudessa, eikä yhteiskunnalta tipu mitään tukia.
- kuukaudessa
biovanhemmilla kirjoitti:
on myös asuntokuluja lapsestaan hänen ollessa huostassa. Meillä ainakin on lapselle oma huone säilytetty koko huostan ajan se tekee noin 300 euroa kuukaudessa, eikä yhteiskunnalta tipu mitään tukia.
Huone?
Onko teillä vuokrattu lapselle oma yksiö? - n. hinta 333
kuukaudessa kirjoitti:
Huone?
Onko teillä vuokrattu lapselle oma yksiö?Lainalla ostetussa omakotitalossa on oma huone jokaiselle, lisäksi yhteiset tilat ja jos kustannukset jaetaan nuppiluvun mukaan, niin kk-kulut ovat luokkaa 333/hlö eli en pidä mietenkään ihmeellisenä, jos huoneen hinnaksi laskee 300 €/kk.
- tässä lienee
Helinä-keiju3 kirjoitti:
Jos sijareille maksettaisiin myös pitkät lomat, niin silloin taattaisiin, että he eivät vastustaisi lapsen ja bioperheen yhdessäoloa rahavaikeuksia peläten.
Nimittäin tätä on syytä epäillä tapahtuvaksi.etteivät menetä tulojaan.
- että esim.
meillä on kaksi omaa lasta, jotka asuvat kotonaan ja molemmilla on oma huone. Mitään tukea yhteiskunta ei maksa meille siitä, että kustannamme omat huoneet lapsillemme, jotka itse teimme. Minkä helkkarin takia teille, jotka oman lapsenne pääasiallisen arjen hoitamisen ja kasvatuksenkin olette muille ulkoistaneet, edes pitäisi saada tukia siitä, että lapsella on oma huone omassa kotonaan??? Te ette kanna vastuutanne omien lastenne hoidosta ja vielä kehtaatte vinkua, ettei yhteiskunta rahoita sitä vähää, mitä viitsitte lastenne eteen tehdä! Miten te kehtaatte?? Vanhempien velvollisuus on kasvattaa ja elättää omat lapsensa! Ja sinä vingut siitä, että joudut jotain omastakin pussista oman lapsesi eteen laittamaan!! Miksi sinä lapsia teit, kun noin vaikeaa on rahaa heidän hyvinvointiinsa yhtään laittaa???
- lapsilisän ja muut
että esim. kirjoitti:
meillä on kaksi omaa lasta, jotka asuvat kotonaan ja molemmilla on oma huone. Mitään tukea yhteiskunta ei maksa meille siitä, että kustannamme omat huoneet lapsillemme, jotka itse teimme. Minkä helkkarin takia teille, jotka oman lapsenne pääasiallisen arjen hoitamisen ja kasvatuksenkin olette muille ulkoistaneet, edes pitäisi saada tukia siitä, että lapsella on oma huone omassa kotonaan??? Te ette kanna vastuutanne omien lastenne hoidosta ja vielä kehtaatte vinkua, ettei yhteiskunta rahoita sitä vähää, mitä viitsitte lastenne eteen tehdä! Miten te kehtaatte?? Vanhempien velvollisuus on kasvattaa ja elättää omat lapsensa! Ja sinä vingut siitä, että joudut jotain omastakin pussista oman lapsesi eteen laittamaan!! Miksi sinä lapsia teit, kun noin vaikeaa on rahaa heidän hyvinvointiinsa yhtään laittaa???
ei vapaaehtoisen huostaanotto - meni elarit, lapsilisä ja vielä maksan parisataa egee / kk !!! Hei haloo, ei kannata kadehtia meitä tähän rumbaan joutuneita. Kenellä teillä lapset kotona, iloitkaa heistä... ei tarvitse maksaa tuskasta ja itkusta.
- ei ihan
lapsilisän ja muut kirjoitti:
ei vapaaehtoisen huostaanotto - meni elarit, lapsilisä ja vielä maksan parisataa egee / kk !!! Hei haloo, ei kannata kadehtia meitä tähän rumbaan joutuneita. Kenellä teillä lapset kotona, iloitkaa heistä... ei tarvitse maksaa tuskasta ja itkusta.
300€ kuussa kuitenkaan yhdeltä lapselta ollut viimeksi kun tsekkasin. Se lapsilisä menee aikalailla tarkkaan lapsen päivittäiseen elämiseen, joten sillehän se kuuluukin, joka sen päivittäisen elämisen maksaa.
Ja en tosiaan kadehdi teitä tuohon rumbaan joutuneita. Siltikin olen sitä mieltä, että ei yhteiskunnan siitä tartte maksaa, että itse tekemistään lapsista pitää huolen. Lapset voi jokainen jättää tekemättäkin ja ennenkuin niitä tekee, kannattaa miettiä, että niistä on sitten vastattava myös. - samaa mieltä kanssasi...
ei ihan kirjoitti:
300€ kuussa kuitenkaan yhdeltä lapselta ollut viimeksi kun tsekkasin. Se lapsilisä menee aikalailla tarkkaan lapsen päivittäiseen elämiseen, joten sillehän se kuuluukin, joka sen päivittäisen elämisen maksaa.
Ja en tosiaan kadehdi teitä tuohon rumbaan joutuneita. Siltikin olen sitä mieltä, että ei yhteiskunnan siitä tartte maksaa, että itse tekemistään lapsista pitää huolen. Lapset voi jokainen jättää tekemättäkin ja ennenkuin niitä tekee, kannattaa miettiä, että niistä on sitten vastattava myös.että yhteiskunnan siitä tartte maksaa, että itse tekemistään lapsista pitää huolen. MUTTA vaikka kuinka vastustin niin siitä huolimatta vedotaan sitten siihen, että uusi lastensuojelulaki antaa mahdollisuuden vedota siihen että lapsi itse vaarantaa oman kasvunsa ja kehityksensä ja sillä sitten mennään..... Tarjotaan yhteiskunnan puolesta muka avohuollon tukitoimia, mutta kukaan ei valvo niiden laatua, tässä jos missä menee yhteiskunnan rahat hukkaan. Ja kun on niitä tarjottu, niin voidaan tehdä huostaanotto... Näin se vaan menee ja vissiin se tehdään sitten helpommin vielä koteihin joista löytyy potentiaalisia maksajia sossuille.
- saa.......
ei ihan kirjoitti:
Ja en tosiaan kadehdi teitä tuohon rumbaan joutuneita. Siltikin olen sitä mieltä, että ei yhteiskunnan siitä tartte maksaa, että itse tekemistään lapsista pitää huolen. Lapset voi jokainen jättää tekemättäkin ja ennenkuin niitä tekee, kannattaa miettiä, että niistä on sitten vastattava myös.sijoitetusta lapsilisää.
En edes tiedä, että kuka sen saa; bioperhe vai sijoittanut kunta. - välttämättä
Kun lapsi kerran vain vierailee luonasi, ei siihen kokonaista omaa huonetta tarvita välttämättä, se on kyl ihan vapaaehtoista omalta puoleltasi, että niin isossa asunnossa asut. Lapsi tarvitsee läsnäolosi ja rakkautesi, ei sitä huonetta ensisijaisesti. Sijaisperheessä hän kuitenkin viettää aikaa enemmän kuin luonasi, joten siinä mielessä oma huone on siellä perustellumpi. Toisekseen ei meiltä ainakaan vaadittu omaa huonetta sijaislapselle kun aikanaan tähän lähdimme. Vaihdoimme sitten kuitenkin isompaan taloon, ennen kuin yksikään lapsonen meille oli tullut, jotta oli mahdollisuus tarjota sitten myös omaa rauhaa.
- perhekotisijoitus
niin perhekoti saa kyllä maksun, vaikka lapsi ei siellä olisikaan. Näin ainakin meillä. Ja tästä joskus vähän valitinkin kun lapsi oli kahtena kesänä koko kesän kotona ja siis täysin minun elätettävänä. Enkä minä tietenkään saanut tältä ajalta elareita enkä lapsilisää. Toisena kesänä sain sitten pienen korvauksen harkinnanvaraisena.
- Ammatillinen..
Perhekotimme olisi maksanut sinulle 510 €, 17 €/vrk kulukorvausta, matkat, vaatteet, tarvikkeet ym. tietenkin.
Perhekotimme saa koko kuusta maksun jos lapsi on yli puolet kuukaudesta hoidossamme.
Ollessamme sijaisperhe saimme koko kuukauden maksun vaikka lapsi oli 2 pv kuun alusta hoidossamme.
Biovanhempi sai 3,70 €/vrk sossusta kulukorvausta ja matkakorvausta bussilipun verran.
Töissä käyvä vanhempi ei saanut mistään hyrrääkään, maksoi matkat ja asiakasmaksun joka vastasi elatumaksua.
Eli riippuu sopimuksista ja tulkinnoista.
- Sijaisäiti minäkin
eli ei voi verrata sijaisperheen palkkioita ja bioäidin velvollisuuksia. Kyllä täällä jokainen itse omat lapsensa elättää, se on osa vanhemmuutta. Ei meillekään kukaan biolapsistamme maksa, itse me heidät ylläpidämme.
- elatusvastuu
on sijoittajalla. Sinun biologiset lapsesi eivät ole rinnastettavissa huostaanotettujen lasten kuluihin. Huostaanotetuilla on kaksi kotia jotka molemmat on ylläpidettävä ja ylläpitäjä näkemykseni mukaan on sijoittaja. Ei tarvitse hyökätä minkään emotionaalisen vajauksen selittelyllä kimppuuni tästä kirjoituksesta. Raha tuo turvaa biovanhemmalle siinä kuin sijarillekin ja itse ainakin olen rahan perään kuten perhekoditkin, eikä rahasta tykkääminen sulje pois oman äidin rakkautta omiin lapsiinsa.
Rakkaus tässä tarkoittaa kokonaisvaltaista lapsen hyvinvoinnista huolehtimista. Sekä tietysti myös äidin hyvinvointi on lapsen hyvinvointi. Perhekotien pitäjien oman navan hyvinvointi ei korreloi tähän. - jokupavain
elatusvastuu kirjoitti:
on sijoittajalla. Sinun biologiset lapsesi eivät ole rinnastettavissa huostaanotettujen lasten kuluihin. Huostaanotetuilla on kaksi kotia jotka molemmat on ylläpidettävä ja ylläpitäjä näkemykseni mukaan on sijoittaja. Ei tarvitse hyökätä minkään emotionaalisen vajauksen selittelyllä kimppuuni tästä kirjoituksesta. Raha tuo turvaa biovanhemmalle siinä kuin sijarillekin ja itse ainakin olen rahan perään kuten perhekoditkin, eikä rahasta tykkääminen sulje pois oman äidin rakkautta omiin lapsiinsa.
Rakkaus tässä tarkoittaa kokonaisvaltaista lapsen hyvinvoinnista huolehtimista. Sekä tietysti myös äidin hyvinvointi on lapsen hyvinvointi. Perhekotien pitäjien oman navan hyvinvointi ei korreloi tähän.Se siittä hyvästä sydämmestä.. ei me rahasta tätä tehdä :DDD
- miellyttää
jokupavain kirjoitti:
Se siittä hyvästä sydämmestä.. ei me rahasta tätä tehdä :DDD
Eli biovanhemmille rahallinen tuki ja sijaiset omasta aloitteestaan luopuvat rahoista. Hoitavat meidän lapsiamme hyvästä sydämmestään. Heille siis tyhjä. Yhteen sydämeen kun ei mahdu kahta ämmää. Tässä varmaan tarkoittaa bioäitiä ja sijaisämmää.
- Inkeri70
miellyttää kirjoitti:
Eli biovanhemmille rahallinen tuki ja sijaiset omasta aloitteestaan luopuvat rahoista. Hoitavat meidän lapsiamme hyvästä sydämmestään. Heille siis tyhjä. Yhteen sydämeen kun ei mahdu kahta ämmää. Tässä varmaan tarkoittaa bioäitiä ja sijaisämmää.
ja kekseliäs? Osoitat vain oman tasosi, jolle ei kannata alentua.
En ole koskaan ymmärtänyt ihmisten asennetta, että rakkaus jotenkin kuluu tai sen määrä vähenee jaettaessa. Vai kävikö sinulle niin että vanhempiesi sinulle osoittama rakkaus väheni muiden sisarusten syntyessä?
Se ei ole ollut minulta pois, että sijoitetut lapset rakastavat myös omia vanhempiaan. - oma sijaintisi
Inkeri70 kirjoitti:
ja kekseliäs? Osoitat vain oman tasosi, jolle ei kannata alentua.
En ole koskaan ymmärtänyt ihmisten asennetta, että rakkaus jotenkin kuluu tai sen määrä vähenee jaettaessa. Vai kävikö sinulle niin että vanhempiesi sinulle osoittama rakkaus väheni muiden sisarusten syntyessä?
Se ei ole ollut minulta pois, että sijoitetut lapset rakastavat myös omia vanhempiaan.Kysyt vähenikö minun vanhemmiltani saama rakkaus sisarusteni syntyessä. Vastaan mielelläni. Vanhemmilleni syntyi lapsia joka vuosi, mainitsemaasi ongelmaa ei siten ollut, äidin aika meni vauvan hoidossa.
Oman tasoiseni olen sille en voi mitään.
Mutta mikä inkku on sinun elämäsi näkymätön, jota et halua kohdata. Korvaatko enkelilapsiasi muiden lapsilla tai onko ongelma vanhemmalla iällä äidiksi tulon voimiavievyys. Petkutatko itseäsi katsomalla elämääsi auttajan näkökannastasi. Hyvän ja uhrautuvan ihmisen kannalta. Kuka siitä hyötyy, et ainakaan itse.
Kannattaako minun tulla sinun tasollesi? Ei kannata, minusta et ime voimavaroja. Minun rakkausvarantoni ovat rajoitteuna vain ja ainoastaan minusta riippuvaisille lapsilleni. Mustasukkaisena myöskin vahdin, että lasteni rakkaus kohdentuu vain minuun, heidän synnyttäjäänsä ja myöhemmin omiin lapsiinsa. Tämä on kantava tekijä ja jolla elämämme menee eteenpäin, halusipa joku sijari tai sossutantta sitä tai ei. Liian kauan kuuntelin muita, nyt uskon itseeni ja tein korjausliikkeen, 180 astetta. - Inkeri70
oma sijaintisi kirjoitti:
Kysyt vähenikö minun vanhemmiltani saama rakkaus sisarusteni syntyessä. Vastaan mielelläni. Vanhemmilleni syntyi lapsia joka vuosi, mainitsemaasi ongelmaa ei siten ollut, äidin aika meni vauvan hoidossa.
Oman tasoiseni olen sille en voi mitään.
Mutta mikä inkku on sinun elämäsi näkymätön, jota et halua kohdata. Korvaatko enkelilapsiasi muiden lapsilla tai onko ongelma vanhemmalla iällä äidiksi tulon voimiavievyys. Petkutatko itseäsi katsomalla elämääsi auttajan näkökannastasi. Hyvän ja uhrautuvan ihmisen kannalta. Kuka siitä hyötyy, et ainakaan itse.
Kannattaako minun tulla sinun tasollesi? Ei kannata, minusta et ime voimavaroja. Minun rakkausvarantoni ovat rajoitteuna vain ja ainoastaan minusta riippuvaisille lapsilleni. Mustasukkaisena myöskin vahdin, että lasteni rakkaus kohdentuu vain minuun, heidän synnyttäjäänsä ja myöhemmin omiin lapsiinsa. Tämä on kantava tekijä ja jolla elämämme menee eteenpäin, halusipa joku sijari tai sossutantta sitä tai ei. Liian kauan kuuntelin muita, nyt uskon itseeni ja tein korjausliikkeen, 180 astetta.Outo kysymys. Vaikka elämässäni on tapahtunut kaikenlaista negatiivistakin, ei niitä ole voinut olla kohtaamatta. En ole yrittänyt väistellä, minusta asiat täytyy kohdata ja käydä läpi, sitten on aika jatkaa eteenpäin.
Ei enkelilasta voi millään korvata, eikä ole tarkoituskaan tai tarviskaan. Vaikka olen synnyttänyt viisi lasta, vain neljä on elossa. Silti olen viiden biologisen lapsen äiti, yksi lapsista ei vain nyt ole enää tässä. Minusta äitiys ei ole koskaan elämänvaiheessa ollut erityisen voimiavievää, kaikkein vähiten oikeastaan nyt, kun on kokemusta, apua lähellä ja muu elämä ja elinpiiri jo valmiimpana kuin nuorempana ja voi keskittyä täysillä, vapaammin ja vailla huolia vauvaan.
Kummallisia ajatuksia olet onnistunut lukemaan muutaman lauseen viestistäni. En ole oikeastaan koskaan kokenut olevani 'auttaja', vielä vähemmän minun tarvinnut mitenkään 'uhrautua', ihan kummallisia käsityksiä. Äiti, vaimo, tytär, sisar kyllä tiedän olevani.
Jos sinusta on tervettä olla mustasukkainen omista lapsistaan, niin mikäpä siinä. Kukin tyylillään. Minusta rakkaus on rikkautta ja se lisääntyy jakamalla. - moneksi
Inkeri70 kirjoitti:
Outo kysymys. Vaikka elämässäni on tapahtunut kaikenlaista negatiivistakin, ei niitä ole voinut olla kohtaamatta. En ole yrittänyt väistellä, minusta asiat täytyy kohdata ja käydä läpi, sitten on aika jatkaa eteenpäin.
Ei enkelilasta voi millään korvata, eikä ole tarkoituskaan tai tarviskaan. Vaikka olen synnyttänyt viisi lasta, vain neljä on elossa. Silti olen viiden biologisen lapsen äiti, yksi lapsista ei vain nyt ole enää tässä. Minusta äitiys ei ole koskaan elämänvaiheessa ollut erityisen voimiavievää, kaikkein vähiten oikeastaan nyt, kun on kokemusta, apua lähellä ja muu elämä ja elinpiiri jo valmiimpana kuin nuorempana ja voi keskittyä täysillä, vapaammin ja vailla huolia vauvaan.
Kummallisia ajatuksia olet onnistunut lukemaan muutaman lauseen viestistäni. En ole oikeastaan koskaan kokenut olevani 'auttaja', vielä vähemmän minun tarvinnut mitenkään 'uhrautua', ihan kummallisia käsityksiä. Äiti, vaimo, tytär, sisar kyllä tiedän olevani.
Jos sinusta on tervettä olla mustasukkainen omista lapsistaan, niin mikäpä siinä. Kukin tyylillään. Minusta rakkaus on rikkautta ja se lisääntyy jakamalla.Lähelle on pitkä matka. Pitää elää kuten hyväksi näkee kunkin kohdallaan
Olen erimieltä siitä, että rakkaus lisääntyisi jakamalla. Mielestäni annettu rakkaus tulee antajaansa vastaan. Kuin se eteenpäin kulkiessa käyttäisi oikopolkuja kiiruhtaakseen edelle tullakseen vastaan. Olen elänyt monta synkkää vuotta kynnenaluset verillä tapellessani sossun kanssa välillä epäillen tekemisteni mielekkyyttä. Valintani osoittautuessa oikeaksi, sossu on alkanut nimitellä minua nyt toisinajattelijaksi. Se on aika kauhea nimitys siitä, etten suostunut lapsiani hylkäämään. Jos elettäisiin kommunismissa, olisin henki pois varmaan tai jos tulee poikkeusolot niin viimeistään se laittaa Siperian junaan.
Haluan taas päästä nauttimaan taloudellisesta hyvinvoinnista kuten ennen huostaanottoja. Meille huostaanottoäideille tulee selvitetyksi yhteiskunnan taholta äitiyden merkitys, mitään epäselvyyttä ei asiaan jää. Ymmärrät nyt varmaan huostaanottoäidin laittamat rajat. - Vanamo10
lapsilisät eikä vaivaa huostakriisit, jotka tekevät työkyvyttömäksi. Biovanhempi kuitenkin yleensä elättää lastaan viikonloput, vaikka hän olisi sijoitettu. Ei sillä 8 euron korvauksella juuri lasta elätä, se on omasta pienestä kulutusvarasta pois.
Ei sen puoleen, söisin vaikka vuosikaudet pelkkää kaurapuuroa, jos ei tarvittaisi tuota pi-n sijaishuoltoa. - lapsista
Vanamo10 kirjoitti:
lapsilisät eikä vaivaa huostakriisit, jotka tekevät työkyvyttömäksi. Biovanhempi kuitenkin yleensä elättää lastaan viikonloput, vaikka hän olisi sijoitettu. Ei sillä 8 euron korvauksella juuri lasta elätä, se on omasta pienestä kulutusvarasta pois.
Ei sen puoleen, söisin vaikka vuosikaudet pelkkää kaurapuuroa, jos ei tarvittaisi tuota pi-n sijaishuoltoa.kuuluukin ilman muuta sille osapuolelle, joka sen lapsen pääasiallisesti hoitaa. Olisiko kannattanut teidän biojenkin ihan itse kantaa se vanhemman vastuu, jonka nyt joku toinen teidän edestänne teidän lastenne hyväksi tekee? Huostakriiseiltä välttyy sillä, että huolehtii omasta lapsestaan ihan itse kunnolla.
- sitten tyytyväinen
lapsista kirjoitti:
kuuluukin ilman muuta sille osapuolelle, joka sen lapsen pääasiallisesti hoitaa. Olisiko kannattanut teidän biojenkin ihan itse kantaa se vanhemman vastuu, jonka nyt joku toinen teidän edestänne teidän lastenne hyväksi tekee? Huostakriiseiltä välttyy sillä, että huolehtii omasta lapsestaan ihan itse kunnolla.
elämääsi. Puhu lapsesi isälle mikä teillä siellä oikein ottaa sinua päähän.
Ei ole pyydetty vastuunottoa omista lapsista. Mutta kun sossut ovat sen ottaneet, niin kantakoot myöskin vanhemmuudesta vastuun. Yhteiskunnan rahaa palaa, mutta syytä siitä vastuullisia, sosiaali-ihmisiä.
Puhalletaanko yhteen hiileen, vaadi sinä verojesi käyttöä hyödyllisempiin kohteisiin kuntasi perusturvalautakunnalta, minäkin vaadin omistani ja vaaditaan yhdessä huostaanotettujen palauttamista. On sinunkin etusi, että vanhemmat pitävät meteliä ja vaativat osallistumaan huostalastensa kulunkeihin. Raha se on mikä jyllää ja millä tulosta tehdään. Kun saamme lapsemme takaisin, alamme saada lapsilisät kuten sinäkin ja muuten tulemme toimeen omillamme. Hyvinvointimme lähtee nousukiitoon, vai onko se pidäke lastenpalauttamiselle. Miten on oma taloutesi, onko hyvinvointia. - päättelet
sitten tyytyväinen kirjoitti:
elämääsi. Puhu lapsesi isälle mikä teillä siellä oikein ottaa sinua päähän.
Ei ole pyydetty vastuunottoa omista lapsista. Mutta kun sossut ovat sen ottaneet, niin kantakoot myöskin vanhemmuudesta vastuun. Yhteiskunnan rahaa palaa, mutta syytä siitä vastuullisia, sosiaali-ihmisiä.
Puhalletaanko yhteen hiileen, vaadi sinä verojesi käyttöä hyödyllisempiin kohteisiin kuntasi perusturvalautakunnalta, minäkin vaadin omistani ja vaaditaan yhdessä huostaanotettujen palauttamista. On sinunkin etusi, että vanhemmat pitävät meteliä ja vaativat osallistumaan huostalastensa kulunkeihin. Raha se on mikä jyllää ja millä tulosta tehdään. Kun saamme lapsemme takaisin, alamme saada lapsilisät kuten sinäkin ja muuten tulemme toimeen omillamme. Hyvinvointimme lähtee nousukiitoon, vai onko se pidäke lastenpalauttamiselle. Miten on oma taloutesi, onko hyvinvointia.etten olisi tyytyväinen elämääni?? Olen kiitos vain oikein tyytyväinen elämääni, kaksi lasta, rakastava mies ja kiva koti. Miksi olisin tyytymätön?
"Ei ole pyydetty vastuunottoa omista lapsista."
Sitäkö sinä odotit, että sinulta erikseen pyydettäisiin, josko viitsisit kantaa itse vastuun omista jälkeläisistäsi?? Ei minultakaan tuollaista olla pyydetty. Pidän itsestäänselvyytenä sitä, että kun kerran olen niitä lapsia tehnyt, huolehdin heistä myös.
"Mutta kun sossut ovat sen ottaneet, niin kantakoot myöskin vanhemmuudesta vastuun."
Ja kun kerran näin olet ulkoistanut vanhemmuutesi sossulle, niin miksi ihmeessä yhteiskunnan pitäisi sinulle maksaa lapsilisiäkään? Eikös tuo pieni korvaus vanhemmuudesta kuulu sille, joka sen vastuun pääasiallisesti kantaa? Miksi sinulle pitäisi maksaa hommasta, jota et hoida?
"On sinunkin etusi, että vanhemmat pitävät meteliä ja vaativat osallistumaan huostalastensa kulunkeihin."
Mitä tarkoitat? Nimenomaan huostalasten kulunkeihinhan yhteiskunta jo osallistuu erittäin kalliisti ja suurilla rahasummilla. Pikemminkin minunkin etuni veronmaksajana olisi, että vanhemmat ihan itse vastaisivat lastensa kulunkeista. Mutta täällä sinäkin tunnut vain ruikuttavan siitä, että et saa korvausta sen lapsen hoidosta, jota et itse edes hoida.
Lapsilisä on minusta yhteiskunnan maksama tuki lapsen hoidosta aiheutuvista kuluista. Joten tottakai tuo tuki kuuluu sille taholle, joka sen lapsen hoidon pääasiassa kustantaa ja toteuttaa.
"Kun saamme lapsemme takaisin, alamme saada lapsilisät kuten sinäkin ja muuten tulemme toimeen omillamme."
Hienoa! Toimikaa sitten niin, että voitte saada lapsenne takaisin. Ensimmäinen askel lienee se, ettei vain valita siitä, että joutuu ihan omasta pussistaan jotain lapsensa kuluja maksamaankin. Vielä enemmän sitä maksettavaa tulee silloin, kun saat sen lapsesi takaisin. - olen taatusti
lapsista kirjoitti:
kuuluukin ilman muuta sille osapuolelle, joka sen lapsen pääasiallisesti hoitaa. Olisiko kannattanut teidän biojenkin ihan itse kantaa se vanhemman vastuu, jonka nyt joku toinen teidän edestänne teidän lastenne hyväksi tekee? Huostakriiseiltä välttyy sillä, että huolehtii omasta lapsestaan ihan itse kunnolla.
huolehtinut lapsestani erittäin hyvin. Sossu vain ei tätä uskonut, vaan uskoi omiin käsityksiinsä, huostasi lapsen, kirjoitti puppua muistiinpnoihinsa, jos muisti. Lapsi kärsi, sehän ei sossua haitannut. Äiti kärsi, sehän ei sossua sitäkään vähää haitannut.
Minun lapsestani pidettiin kotona erittäin hyvää huolta. Sijaishoidossa alkoi esimerkiksi paikattomien hampaiden reikiintyminen, koulunkäynnin heikentyminen ja lapsen elämänilo katosi. Lapsen tarpeista ei välitetä. Lapsi ei saa tapeeeksi yöunta, koska yöhoitaja menee nukkumaan ja antaa lasten tehdä mitä lystäävät. - toteamaan
päättelet kirjoitti:
etten olisi tyytyväinen elämääni?? Olen kiitos vain oikein tyytyväinen elämääni, kaksi lasta, rakastava mies ja kiva koti. Miksi olisin tyytymätön?
"Ei ole pyydetty vastuunottoa omista lapsista."
Sitäkö sinä odotit, että sinulta erikseen pyydettäisiin, josko viitsisit kantaa itse vastuun omista jälkeläisistäsi?? Ei minultakaan tuollaista olla pyydetty. Pidän itsestäänselvyytenä sitä, että kun kerran olen niitä lapsia tehnyt, huolehdin heistä myös.
"Mutta kun sossut ovat sen ottaneet, niin kantakoot myöskin vanhemmuudesta vastuun."
Ja kun kerran näin olet ulkoistanut vanhemmuutesi sossulle, niin miksi ihmeessä yhteiskunnan pitäisi sinulle maksaa lapsilisiäkään? Eikös tuo pieni korvaus vanhemmuudesta kuulu sille, joka sen vastuun pääasiallisesti kantaa? Miksi sinulle pitäisi maksaa hommasta, jota et hoida?
"On sinunkin etusi, että vanhemmat pitävät meteliä ja vaativat osallistumaan huostalastensa kulunkeihin."
Mitä tarkoitat? Nimenomaan huostalasten kulunkeihinhan yhteiskunta jo osallistuu erittäin kalliisti ja suurilla rahasummilla. Pikemminkin minunkin etuni veronmaksajana olisi, että vanhemmat ihan itse vastaisivat lastensa kulunkeista. Mutta täällä sinäkin tunnut vain ruikuttavan siitä, että et saa korvausta sen lapsen hoidosta, jota et itse edes hoida.
Lapsilisä on minusta yhteiskunnan maksama tuki lapsen hoidosta aiheutuvista kuluista. Joten tottakai tuo tuki kuuluu sille taholle, joka sen lapsen hoidon pääasiassa kustantaa ja toteuttaa.
"Kun saamme lapsemme takaisin, alamme saada lapsilisät kuten sinäkin ja muuten tulemme toimeen omillamme."
Hienoa! Toimikaa sitten niin, että voitte saada lapsenne takaisin. Ensimmäinen askel lienee se, ettei vain valita siitä, että joutuu ihan omasta pussistaan jotain lapsensa kuluja maksamaankin. Vielä enemmän sitä maksettavaa tulee silloin, kun saat sen lapsesi takaisin.että olet hullu. Tuollaista jankkausta ei viitsi kommentoida.
- että sinun
olen taatusti kirjoitti:
huolehtinut lapsestani erittäin hyvin. Sossu vain ei tätä uskonut, vaan uskoi omiin käsityksiinsä, huostasi lapsen, kirjoitti puppua muistiinpnoihinsa, jos muisti. Lapsi kärsi, sehän ei sossua haitannut. Äiti kärsi, sehän ei sossua sitäkään vähää haitannut.
Minun lapsestani pidettiin kotona erittäin hyvää huolta. Sijaishoidossa alkoi esimerkiksi paikattomien hampaiden reikiintyminen, koulunkäynnin heikentyminen ja lapsen elämänilo katosi. Lapsen tarpeista ei välitetä. Lapsi ei saa tapeeeksi yöunta, koska yöhoitaja menee nukkumaan ja antaa lasten tehdä mitä lystäävät.kohdallasi on tapahtunut aiheeton huostaanotto. Kovalta kuulostaa sinun ja lastesi elämä. Olen silti edelleen sitä mieltä, että yhteiskunnan maksama tuki lapsen peruselinkustannuksista (lapsilisä) kuuluu sille osapuolelle, joka niistä lapsen peruselinkustannuksista huolehtii.
- että jaksoit
toteamaan kirjoitti:
että olet hullu. Tuollaista jankkausta ei viitsi kommentoida.
sentään solvata vaikkei voimasi asialliseen kommentointiin enää riittäneetkään ;)
- tosiaan tunnut
että jaksoit kirjoitti:
sentään solvata vaikkei voimasi asialliseen kommentointiin enää riittäneetkään ;)
tietävän minun asiani. En tuhlaa voimavarojani vuorovaikutukseen hullujen kanssa, siitä ei jää mitään itselle eikä vastapuolelle. Arvaan sen verran, että olet ollut kotona kotihoidon turvin ja kun se on loppunut olet työttömänä tai jossain työvoimakurssilla välillä. Tiedän teikäläiset yhteiskunnan elätit. Normaali elämä töineen päivineen on täysin vierasta, toisten asiat kyllä tiedetään ja niistä lausunotja annetaan ellei just satu kohdalle itse omissa asioissaan. Tunkeillaan ilman mitään rajoja toisten elämään ja ollaan kuin takiaiset. Normi sanominen ei riitä, tavata pitää ja vielä katsoa menikö perille. Puhu ongelmistasi psykiatrillesi ja säästä muut. Et kieltänyt milelenterveysongelmiasi ja ne kyllä loistavatkin.
- !!!!
tosiaan tunnut kirjoitti:
tietävän minun asiani. En tuhlaa voimavarojani vuorovaikutukseen hullujen kanssa, siitä ei jää mitään itselle eikä vastapuolelle. Arvaan sen verran, että olet ollut kotona kotihoidon turvin ja kun se on loppunut olet työttömänä tai jossain työvoimakurssilla välillä. Tiedän teikäläiset yhteiskunnan elätit. Normaali elämä töineen päivineen on täysin vierasta, toisten asiat kyllä tiedetään ja niistä lausunotja annetaan ellei just satu kohdalle itse omissa asioissaan. Tunkeillaan ilman mitään rajoja toisten elämään ja ollaan kuin takiaiset. Normi sanominen ei riitä, tavata pitää ja vielä katsoa menikö perille. Puhu ongelmistasi psykiatrillesi ja säästä muut. Et kieltänyt milelenterveysongelmiasi ja ne kyllä loistavatkin.
Äsken viitsit solvata, muttet kommentoida. Nyt viitsit sekä solvata oikein olan takaa sekä kommentoida. Tuliko nyt parempi mieli?
Mitä minun mielenterveyteeni tulee, niin ainakin kykenen vielä keskustelemaan asiallisesti.
- Helinä-keiju3
Nykykäytäntö voi mahdollistaa biojen ja sijareiden kesken sovittavan salaloman, josta sossulle ei kerrota ja rahavirta ei sijarilta ehdy. Järjestelykysymyshän tää on.
- kesän pitäisin
lapseni kotona ilman korvauksia,enkä sossulle puhuisi asiastta mitään.Sijari saisi pitää rahansa.
- pitää lapsi
kotona koko kesän. Eihän noita karkulaisia aleta lehtien kautta hakemaan yleensä ennenkuin kuukausien kuluttua, jos sittenkään.
- piilopaikka...
pitää lapsi kirjoitti:
kotona koko kesän. Eihän noita karkulaisia aleta lehtien kautta hakemaan yleensä ennenkuin kuukausien kuluttua, jos sittenkään.
jossa olla,eikä käydä lainkaan ulkona.
- amalia
koko ketjua taas lukea, kun näytti menevän riitelyksi ja asian vierestä puhumiseksi, mutta
ihmettelin jo heti alkuun, että miten toi yhtälö yleensä voisi olla mahdollista, jos lapsi/lapset voivat aivan turvallisesti olla yhtäjaksoisesti kotonaan kolme kuukautta, niin miten ei sitten toiset kolme kuukautta jne. eli kokonaan.
Se, yleensä on se kriteeri miksei voida myöntää pidempiä lomia, koska kun aiheesta huostattu, eikä huostan syyt edelleenkään poistuneet, niin lasten
turvallisuus pitää taata, eikä altistaa heitä ikäville tapahtumille, minkä vaara kasvaa, mitä pidempään lapset ovat kotona.
Tässä siis tarkoitan esim. päihdeongelmaisia vanhempia, koska heillä saattaa ruveta kiristämään pinnaa, jos joutuvat olemaan liian pitkään selvin päin ja sitten ratkeavat ja lapset taas kärsivät.
Meillä, kun lapset ovat olleet vanhemmillaan, niin vanhemmat ovat saaneet omalta sossultaan ruokarahaa ja jotain pientä myös virkistystoimintaan.
Täten ei ole mitään ristiriitaa "edunsaajien" kesken. Mulle on siis maksettu normaalisti ja vanhemmat ovat saaneet tukea muualta.
Sijarille ei tule muutoksia maksuihin kuin vasta jos lapsi on poissa yli kaksi viikkoa yhtämittaan.
Jos todella vanhemmat pystyvätkin pitämään ongelmitta yli kaksi viikkoa lapsensa, niin siinä alkaa mun mielestä tulla vastaan kysymys, että tarvitaanko sitä huostaa ollenkaan.
Ilmeisesti sen takia ei olla edes määritetty miten pidemmissä lomissa korvausten kanssa menetellään.- Helinä-keiju3
Jos joku saa lapsensa koko kesäksi, niin miksi lapsi pitää antaa syksyllä takaisin sijaishoitoon. Syynä voi olla ainoastaan se, että sossu EI OSAA purkaa huostaa eikä tiedä miten se KÄYTÄNNÖSSÄ tapahtuu paperilla. Kurssille siis, mars!
- lomia myös pelätään
Helinä-keiju3 kirjoitti:
Jos joku saa lapsensa koko kesäksi, niin miksi lapsi pitää antaa syksyllä takaisin sijaishoitoon. Syynä voi olla ainoastaan se, että sossu EI OSAA purkaa huostaa eikä tiedä miten se KÄYTÄNNÖSSÄ tapahtuu paperilla. Kurssille siis, mars!
että mitenkäs sitten suu pannaan, kun se sujuukin hyvin ja kaikilla herää viimeinkin kysymys, että miksi lapsi yleensä on huostassa. Ikävä tilanne varsinkin, jos sossu on lapsen luvannut lopulliseen sijoitukseen, niin eihän siinä silloin voi ainakaan pitempiä lomia sallia, tulisi nolo tilanne sossuille ja menisi sekaisin kaikki sossun systeemit.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874138Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella283067No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452330- 351338
- 10919
- 133901
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124776- 11760