luistelusuksen pituus

EeroJ

Moi,

Olen hankkimassa luistelusuksia ja yksi vaihtoehto on rossignol max, mutta pituuden kanssa on hieman epäselyyttä.

- monessa ohjeessa sanotaan että oma pituus 5 - 15 on sopiva pituus luistelusukelle...
Myyjä tarjosi 170cm pituset sukset (olen n. 171cm pitkä) jotka myös testattiin paperila...

Hyllyssä on myös 180cm suksia, onkohan 170cm liian lyhyt vai ihan ok?

T.Eero

22

16313

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jts-1

      oma pituus(tai lyhyys)heh..on 170..ja luikkarit 182-186 välillä..

      • kevlar

        174cm lyhyt olen luikkarit väliltä 181-193 kaikilla hiihtää 187cm tuntuvat sopivimmilta mulle.


      • Mikke
        kevlar kirjoitti:

        174cm lyhyt olen luikkarit väliltä 181-193 kaikilla hiihtää 187cm tuntuvat sopivimmilta mulle.

        ainakin ollut joskus 172. luistelusukset on 182. Mutta ostin kerran tavaratalosta alennusmyynnistä Karhun Hybrix sukset, joilla on pituutta vain 143 senttiä. Tuntui, että näillä pätkäsuksilla oli hyvä opetella luistelutekniikkaa ja hauskat lelut ne ovat vieläkin. myöskin muutama vuosi sitten tykksin retkeillä niillä hankikeleillä. Ei kolise kannat. Joillakin keleillä ne pätkäsukset luistavat ihan kivasti ja jäykkyyttä niissä lienee enemmän kuin "oikeissa" luistelusuksissani.
        Että sanoisin, että lyhkäisillä on kyllä helpompi opetella luisteluhiihtoa.


      • Suksija

        Mitä pitempi matka, sitä tärkeämpi on pitkä liuku, sen saa aikaiseksi vain vähän pidemmällä suksella. Pituutta tärkeämpi on jäykkyys. Suksen pituus noin 10-20cm. Yli oman pituuden.


    • kokenutt

      max 5 senttiä omaa pituutta pidemmät. Lyhyimmilläkin toki pärjää.

      • olla ,.,.

        juuri noin,se on yksilöllistä jokaisella,tuota en kyllä allekirjoita ollenkaan.


      • ompi
        olla ,.,. kirjoitti:

        juuri noin,se on yksilöllistä jokaisella,tuota en kyllä allekirjoita ollenkaan.

        192cm pitkät fischerit, pitempiä kun ei saa. Ja pituutta neuvolan täti on mitannu meikäläiselle 192,3cm. Hyvin pelittää.


      • kokeillut
        ompi kirjoitti:

        192cm pitkät fischerit, pitempiä kun ei saa. Ja pituutta neuvolan täti on mitannu meikäläiselle 192,3cm. Hyvin pelittää.

        mutta silti annat noin ehdottoman ohjeen.
        Eikö tosiaan isoille ihmisille tehdä suksia?


      • 60 km yleensä neljään tuntiin

        Itse olen 165 cm ja luistelusukset 178 cm ja toiset 184 cm. En kyllä ottaisi itselleni oman mittaisiani (165) tai vielä lyhyempiä luistelusuksia. Varsinkin pehmenneellä alustalla (esim. vapaan tyylin laturetket käytännösä kaikki kärjen takana hiihtävät kuntoilijat) liian lyhyt suksi ei toimi. Pitäisi liukuakin saada eikä vain potku. Jääkelille voi olla lyhyempi luistelusuksi.


      • käytte
        60 km yleensä neljään tuntiin kirjoitti:

        Itse olen 165 cm ja luistelusukset 178 cm ja toiset 184 cm. En kyllä ottaisi itselleni oman mittaisiani (165) tai vielä lyhyempiä luistelusuksia. Varsinkin pehmenneellä alustalla (esim. vapaan tyylin laturetket käytännösä kaikki kärjen takana hiihtävät kuntoilijat) liian lyhyt suksi ei toimi. Pitäisi liukuakin saada eikä vain potku. Jääkelille voi olla lyhyempi luistelusuksi.

        kattomassa valmistajien tarjontaa, niin pitkille ihmisille ei tosiaan tahdo löytyä pitkää luistelu suksea.
        Esim. fischer 192 cm, atomic 192 cm, madshus 195 cm, karhu 194 cm,rossignol 193 cm.
        Painon mukaan sitten on valinnanvaraa.
        Taas meitä sorretaan!!


    • painon mukaan

      Ei se suksi tiedä hiihtäjän pituutta, mutta tuntee hiihtäjän painon. Hiihtäjän painon mukaan se suksi valitaan.

      • itekki hiihtäjä

        Kyllähän se on kuule niin että liian pitkät sukset kolisee takana, eriasia jos hiihtää perinteisellä tyylillä, siinä nyt voi olla minkälaiset lankun pätkät tahansa....


    • kuntohiihtelijä

      Minun mielestä kyllä melko lyhyitä tarjoaa. Onkohan myytävä kalusto vähissä? Tietysti vähän siitäkin kyse, mitä ominaisuuksia hakee. Monesti pidemmät vakaampia luistella, jos jäykkyydet muuten ok.
      Lyhyissä tietysti se hyvä puoli, että kannat ei hakkaa yhteen.
      Paljonkos itselläsi painoa?
      Tosta 170 cm:stä suksesta tuskin jäykkyydet riittää yli 60Kg:lle arvelisin.
      Itsellä yhdet maxit 186 vai oliko ne 187 cm:t.
      Paperilla muinoin muka hyvät, mutta jäykkyydet todellisuudessa riittää vaan 70 Kg:aan asti.
      Painoa oli siloin ostaessa noin 80 kg. Pehmeällä kyllä pysty hiihtämään, mutta kovalla karkasi alta...

    • pisin jolla osaat hiihtää

      Olen 173 cm ja hiihdän 187 ja 192 cm luistelusuksilla. Hyvin sujuu.

      Paino, ei pituus, ratkaisee millä hiihdät. Siihenkin on syynä vain tehtaiden kompromissit.

      Myyjät eivät osaa kovin hyvin. Käy caldwellsport.com -sivulla ja tarkista oma profiilisi. Hyviä suksia saat kevään (toukokussa alkaa) tehdaspäiviltä ja ensi syksynä liikkeistä.

    • pituutta 178cm

      Painoa noin 80 kiloa. Peltosista tykännyt jo melkein 2000 kilsaa... hiota pitäis vaan...

    • riku

      minulla pituutta 150cm ja sukset on 300cm ja hyvin menee, käytän myös pitoa pohjissa. Kunto kasvaa kohisten noilla voi myös hiihtää kesällä.

      • ool vm 86

        Se on kyllä totta että jos on yli 185cm pitkä hiihtäjä niin suksivalikoima pienentyy oleellisesti. Samoin monokoot ovat useimmilla valmistajille mitoitettu kapealestiselle joten suomalainen yli 45 koon oleva jalka alkaa teettää tuskaa. Täysin sama sauvoissa. Pakko ottaa ne hiilikuitukepit kun muoviset eivät kestä luistelua yli 165cm jälkeen


    • Oma kokemus

      Itsellä on noin 5cm pidemmät omasta pituudesta.

      Itselle myyjä ainakin selitti että tuo 10cm voi olla hyvä jos ladut ovat hyvät kuten lapissa.
      Etelä-Suomessa jos hiihtää voi niiden latujen leveys olla pienempi ja haitata pitempiä suksia.

      Muuten ei paljoa käytännön merkitystä pituudella.

      En sitten tiedä puhuiko myyjä faktaa vai fiktiota :-D hyvin on sukset toiminut täällä etelässä

    • Suksi luistaa

      Joo määki menin suksikauppaan vähällä rahalla ja myyjä käski suksia v...uun. No se siitä hiihtämisestä ja suksen mitasta

    • fgfsdgdsgd

      Oon 191cm ja sukset on 192. Rossignol skium skatet. Hyvin pelaa.

    • SaamiSkiRace

      Sinuna ottaisin sukset, jotka ovat lähinnä pituutta 175 cm.

    • suksia

      Jos haluaa hiihtää nopeasti luistelutyylillä, silloin suksien pituus on noin 1.5 metriä. Esim. kilpahiihdossa on suksien pituuden alaraja tiukasti määritelty.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1495
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1102
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    7. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe