Olen suunnittelemassa äkkilähtöä jonnekin lämpimään, ja Egypti kiinnostaa kulttuurihistorian ja auringon takia. Tästä palstasta saa kuitenkin sellaisen kuvan että Hurghadassa/sharm el sheikissä ei ole muuta "hyvää" kuin hotellit, ja ihmiset tuntuvat viettävän paljon aikaa niissä. Itse en ole koskaan hotellialueilla makoilusta välittänyt vaan haluiasin kierrellä ja katsella, vuokrata auton etc. Onko tämä Egyptissä mahdollista ja onko siellä mitään nähtävää esim. Hurghadan tai Sharm el Sheikin lähiympäristössä?
Olen matkustellut paljon Kreikassa ja viihdyn siellä todella hyvin. Osaako joku sanoa minkälainen ero kyseisillä mailla on?
Egypti omatoimimatkalijalle?
7
705
Vastaukset
- yöllä ja päivällä
Kreikka on eurooppalainen ja Egypti afrikkalainen maa. Kaikki kysymäsi on mahdollista, jos osaat vain ajaa Kairon liikenteessä. Se muistuttaa Ateenan liikennettä paitsi, että on kymmenen kertaa sekavampaa, toimii tietysti omalla logiikallaan hyvin.
Onnea matkaan. Sitä sinä juuri tarvitset. - Merenptah
Hei, jos haluat Egyptiin muuta tekemään kuin aurinkoon makaamaan niin mene ihmeessä Luxoriin. Siellä on paljon nähtävää ja samalla ruskettuu takuuvarmasti. Nähtävyyksien katselu onnistuu omatoimisestikin mutta autonvuokrausta en suosittele missään nimessä sillä tavalla, että itse ajaisi. Taksit, pikkubussi "jalla jalla" ja kaleeshit l. hevosvossikat ovat halpoja ja hyviä kulkuvälineitä kunhan muistaa katsoa hevosen olevan hyvässä kunnossa. Kreikkaa ja Egyptiä ei voi verrata keskenään niin erilaisia maita ja kulttuureja ne ovat. Paikalliset ihmiset ovat erittäin ystävällisiä ja nähtävyydet uskomattomia. Suosittelen lämpimästi Luxoria siellä monesti käyneenä.
- min.ni
Kuten aikaisemmin olen kertonut en suosittele kenellekkään hevoskyydin käyttämistä luxorissa, niin huonolla tolalla on hevosten kohtelu. joten sitä ei kannata edesauttaa. Taksi on toimiva ja itse saimme aina hvyän kyydin ja ystävällisen palvelun, hevoskuskit jopa välillä agressiivisia, taksissa parempi palvelu kun sovit selvät sävelet ennen kuin istut autoon. Puhu aina egyptin punnista hyvin selvästi ja mikä siitä mikä on lopullinen hinta niin ei tule ongelmia.
- Maki Roony
min.ni kirjoitti:
Kuten aikaisemmin olen kertonut en suosittele kenellekkään hevoskyydin käyttämistä luxorissa, niin huonolla tolalla on hevosten kohtelu. joten sitä ei kannata edesauttaa. Taksi on toimiva ja itse saimme aina hvyän kyydin ja ystävällisen palvelun, hevoskuskit jopa välillä agressiivisia, taksissa parempi palvelu kun sovit selvät sävelet ennen kuin istut autoon. Puhu aina egyptin punnista hyvin selvästi ja mikä siitä mikä on lopullinen hinta niin ei tule ongelmia.
Kai niillä on helpompi ruokkia ne hevoset ja hoitaa pikkuviat, jos palvelusta maksetaan! Kyllä se hevosenpitokin maksaa Egyptissä, jos sitä kunnolla hoitaa. En tarkoita että sinun tarvitsee maksaa kauheita ylihintoja, mutta maksa kohtuu hinta hyvästä palvelusta. Hevonen paljon ekoloogisempi ja mukavampi vaihtoehto kuin savuava taksi.
Mutta... katso että hevonen on kunnossa ja sitä kohdellaan siedettävästi! Jos hevosta ( tai aasia jos kiertelet keitaita) hakataan sanot että stop, kerrot ettet hyväksy tai maksa eläinrääkkäyksestä - ja jäät kyydistä pois.
Egyptiä ja Kreikkaa voi verrata samalla lailla kuin Suomea ja Romaniaa. Molemmissa on kuitenkin sekä nähtävää että koettavaa.
- vuokraus
ei ainakaan 4 vuotta sitten hokutellut, koska siellä ei voinut liikkua kaupungista toiseen kuin poliisisaattueessa. Siis omin päin ei voinut lähteä milloin halusi. Ainakin opas kertoi slloin tällaista.
- on tosi
suuri. Kreikka on Eurooppaa ja Egyptistä alkaa Afrikka. Täysin erilainen. Olet näemmä omat bootsit jalssa, niin mene ihmeessä Egyptiin, mutta älä turistikeskuksiin. Saat osaksesi ystävällisiä ihmisiä. Pitää uskaltaa heittäytyä elämään. Hotellien elämä on kaikkialla samalaista, aurinko sama. Koe elämää, älä hotelleja ja turismia.
- omatoimisesti
matkailleen naisen näkökulmasta:
Suosittelen ehdottomasti! Kävin matkallani katsastamassa myöskin Hurghadan, mutta se ei kyllä todellakaan ole sitä, mitä minä matkoiltani haen.
Hurghada ja Sharm El Sheik ovat turisteja varten rakennettuja lomakyliä, eikä kummasakaan ole mitään näkemisen arvoista. Osuvasti onkin sanottu, että Hurghadan parhaimmat maisemat löytyvät veden alta...
Lisäksi ainakin Hurghadassa on todella paljon venäläisiä - hyvä vai huono asia, sen saa jokainen päättää itse.
Egyptissä on aivan mielettömästi nähtävää, joten kannattaa varata aikaa. En ole koskaan ymmärtänyt oppaiden perässä kulkevia turistiryhmiä, joita viedään vauhdilla paikasta toiseen - päätavoitteena ainoastaan rahastaa matkalaisia. Sillä rahalla, jonka maksat matkatoimiston opastetusta retkestä, pystyt toteuttamaan omatoimimatkustajana monen monta retkeä omalla aikataulullasi, omien kiinnostuksenkohteittesi mukaisesti. Käytä julkisia kulkuvälineitä (autonvuokrausta - siis itse ajaen, en ihan ekana suosittelisi Egyptissä!).
Tsekkaamisen arvoisia kaupunkeja ovat mm. aikaisemmissakin kirjoituksissa mainittu Luxor, Kairo (totta kai), Alexandria ja yksi lemppareistani, Port Said.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse764558Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1093793Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1483516Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.431997Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575711928Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.891239- 1261074
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1381000- 57943
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä25847