exä

...

Tilanne on siis sellainen, että ollaan seurusteltu vuoden verran ja asutaan yhdessä. Avopuolisoni oli tavatessamme hyvä ystävä exänsä kanssa, josta oli eronnut puolisen vuotta aiemmin. He ovat edelleen kavereita ja tekemisissä säännöllisesti. Eivät kuitenkaan enää mitään parhaita kaveruksia.

Tiedän että avopuolisoni haluaa olla minun kanssani, ei exänsä. Tiedän myös, ettei avopuoliso petä minua exänsä kanssa. Mutta silti tilanne on ollut alusta asti jotenkin inhottava. En haluaisi erotakaan tämän takia mutta jotenkin tilanne hiertää suhdettamme koko ajan. Ilman tätä ongelmaa olisin todella onnellinen. En oikein tiedä, onko minulla edes oikeutta olla mustasukkainen tässä tilanteessa, koska mitään ei puolisoni ja exän välillä enää ole.

Tilanne on todella hankala. Ja olen kyllä puhunut puolisolleni tästä mutta hän on sitä mieltä, että yritän rajoittaa enkä luota tarpeeksi.

15

2881

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juupa-juu...

just on. Jos sillä ei olis sitä exää, niin keksisit jonkun muun josta olet mustis ja miettisit eroa sen takia. Mustasukkainen ihminen haluaa hallita ja pilata toisen mielen, ja AINA tulee uusi juttu mikä vaivaa kun edellinen saadaan ratkaistua.
      Mustasukkaisella ihmisellä on liikaa aikaa miettiä ja pyöritellä.
      Ja kuitenkaan kyse ei ole loppujen lopuksi siitä puolisostasi vaan sinusta itsestäsi.

• ...

Edellisessä suhteessani en ollut mustasukkainen, koska tällaista tilannetta ei ollut eli tämä on minulle aivan uusi tilanne ja uusi tunne. Edellinen suhteeni kesti viisi vuotta ja lähtijä en ollut minä.

• B&W*

Harvinaisen typerä ja yksinkertaistettu ajatusmalli!Käypäs tutustumassa asiaan tällä foorumilla alempana olevassa linkissä.

• et sitten

yhtään tyhmempää tekstiä saanut aikaiseksi ..!!

• <3 <3

olisi jos et olisi mustasukkainen! Tottakai tekosyyt pitää olla millä saa sun mustasukkaisuutta syyllistettyä, luultavasti oikea syy on et exä on niin tärkeä ettei halua luopua siitä ystävyydestä.

John Grayn Miehet ovet marsista, naiset venuksesta-kirjasta vois olla apua tilanteessasi ja ylipäätään kaikissa parisuhdeongelmissa, sitä lukiessa alkaa ymmärtää itseänsä ja toista

• ...

Tilanne on tosiaankin hiukan rasittava. Kerrottakoon vielä sen verran, että me olemme molemmat naisia ja myös exä on nainen :) Luulisin että naisten välisten parisuhteiden jälkeen ystävyys säilyy helpommin kuin heterosuhteissa. Mikä ei kylläkään saa asiaa tuntumaan yhtään helpommalta.

• ja airot hukassa

Mä oon samanlaisessa jumissa mustasukkaisuuteni kanssa ja ymmärrän sua TÄYSIN. Ahdistavaa. En tajua, miksi mieheni haluaa olla tekemissä ex-avovaimon kanssa, kun ei ole lapsia, eikä mitään yhteistä. Miksimiksimiksi???

Miksi hän ei kunnioita niin paljon minun tunteitani, että heivaisi sen kaveruuden, jos kerran minä olen se kaikista tärkein...

• Titti-85

Olen niin samaa mieltä..meillä ihan sama tilanne.. Ei ole lapsia, ei yhteistä omaisuutta, ei mitään..
        Mutta siitä huolimatta exä menee mun edelle..

Mä olen mustasukkainen heidän "ystävyydestään" ja vaikka se on ainoa asia, mistä me ikinä riidellään, niin siitä huolimatta se ei ole valmis laittamaan mun tunteita etusijalle ja lopettamaan yhteydenpitoa tähän naiseen..

Ja kerrottakoon vielä, että kun aloimme seurustelemaan mies asui tämän naisen kanssa vielä 3 kuukautta samassa asunnossa ja jakoivat sängyn keskenään, vaikka olivat eronneet..ja edelleen tämä nainen saattaa miestäni nähdessään alkaa esimerkiksi kutitella tätä.. Me olemme miehni kanssa kihloissa ja olen täysin onnellinen suhteeseemme muuten, mutta tämä exä asia kaihertaa välejämme eikä mieheni suostu asiaa näkemään..

• Lennä, uneksi

Ajatteletteko te siis, jos kerran olette kumppanille tärkeintä, niin voitte vaatia häntä luopumaan ystävistään? Aika itsekäs ja todella kummallinen ajattelumalli. Itse ainakin omasta puolestani voin sanoa sen, että exät eivät kiinnosta missään muussa mielessä kuin kavereina. Niinkuin ei muutkaan kaverit. Ex on kaveri ja ystävä siinä missä muutkin ja mielestäni ystävät ja puoliso ovat ihan eri viivoilla, samalla tasolla ehkä, mutta ei verrattavissa keskenään. Se, että kumppani pyrkii kontrolloimaan elämää ja sanomaan kenen kanssa saa olla tekemisissä ja kenen kanssa ei, tuntuu äärettömän pahalta. Tulee sellainen olo, että ihanko oikeasti tuo kuvittelee, että panen kaikkia ja vaan valehtelen rakastavani ja haluavani olla vain yhden kanssa. Sitä kun on vaikea todistaa, että EI ole jonkun kanssa juttua. Helpompi olisi todistaa jos olisi.

• Titti-85

En ole vaatinut mieheltäni, että hänen tulisi luopua exästään, koska en halua määräillä häntä.. Mutta minusta olisi kohtuullista, jos minä uutena kumppanina menisin tämän exän edelle, kun hänhän on vain exä.. Näin ei kuitenkaan meillä aina ole.. Jos minä hermostun jostain tämän ex-naisen käytöksestä, niin mieheni ymmärtää vain hänen kantansa, ei minun kantaani.. Näin ollen minusta olisi ihan oikein jopa pistää mies valitsemaan, kumpi hänelle on OIKEASTI tärkeämpi.. Minä vai exä..

• ...
        Titti-85 kirjoitti:

En ole vaatinut mieheltäni, että hänen tulisi luopua exästään, koska en halua määräillä häntä.. Mutta minusta olisi kohtuullista, jos minä uutena kumppanina menisin tämän exän edelle, kun hänhän on vain exä.. Näin ei kuitenkaan meillä aina ole.. Jos minä hermostun jostain tämän ex-naisen käytöksestä, niin mieheni ymmärtää vain hänen kantansa, ei minun kantaani.. Näin ollen minusta olisi ihan oikein jopa pistää mies valitsemaan, kumpi hänelle on OIKEASTI tärkeämpi.. Minä vai exä..

Jokainen kuitenkin haluaa olla kumppanilleen se 'ykkönen' ja niin minun mielestäni kuuluu ollakin. Ymmärrän ihan täsmälleen, miltä susta tuntuu. Kyllähän (melkein) kaikilla on ollut elämää ennen tämänhetkistä seurustelukumppaniakin, eikä mielestäni kaikkea entistä elämää tarvitse heittää roskiin. Mielestäni on kiva jutella exän kanssa, jos näen häntä jossain sattumalta tai silloin tällöin harvakseltaan on kiva soittaa ja kysyä kuulumisia. Mutta kyllä itse ajattelisin uuden kumppanin tunteita tässä ex-asiassa, enkä todellakaan haluaisi pilata uutta suhdetta asioilla, jotka liittyvät entiseen. Kun exän kanssa on aikoinaan päätetty erota, sitten erotaan, päästään yli eksästä ja jossain vaiheessa ehkä aloitetaan uusi suhde.

Ehkä näen tämän asian mustavalkoisesti mutta mielestäni uusi kumppani on tärkein ja on otettava huomioon. Ex on joskus ollut se tärkein henkilö mutta eikö suhteesta yli pääseminen tarkoita juuri sitä, että ex ei enää ole niin tärkeä ihminen.

• 5+2=10
        ... kirjoitti:

Jokainen kuitenkin haluaa olla kumppanilleen se 'ykkönen' ja niin minun mielestäni kuuluu ollakin. Ymmärrän ihan täsmälleen, miltä susta tuntuu. Kyllähän (melkein) kaikilla on ollut elämää ennen tämänhetkistä seurustelukumppaniakin, eikä mielestäni kaikkea entistä elämää tarvitse heittää roskiin. Mielestäni on kiva jutella exän kanssa, jos näen häntä jossain sattumalta tai silloin tällöin harvakseltaan on kiva soittaa ja kysyä kuulumisia. Mutta kyllä itse ajattelisin uuden kumppanin tunteita tässä ex-asiassa, enkä todellakaan haluaisi pilata uutta suhdetta asioilla, jotka liittyvät entiseen. Kun exän kanssa on aikoinaan päätetty erota, sitten erotaan, päästään yli eksästä ja jossain vaiheessa ehkä aloitetaan uusi suhde.

Ehkä näen tämän asian mustavalkoisesti mutta mielestäni uusi kumppani on tärkein ja on otettava huomioon. Ex on joskus ollut se tärkein henkilö mutta eikö suhteesta yli pääseminen tarkoita juuri sitä, että ex ei enää ole niin tärkeä ihminen.

koska exien kanssa on ollut pitkä tunnesuhde ja monta pitkäaikaista suhdetta läpikäyneenä sanoisin että ei ole mitään syytä heittää elämäsi ihmisiä roskikseen, koska voihan se ero tulla sen uudenkin kanssa ja exä tuntee sinut tosi hyvin ja voi auttaa monessa asiassa. Miksi pitäisi siis jäädä yksin. Monasti kaveripiirikin on yhteinen, mitä siitäkin tulisi jos exä ja nyksä eivät voi sietää toisiaan. Minusta toi juttu on nyt enempi sun omien korvien välissä. Mä en ainakaan ala yhtään mustasukkaisen miehen vuoksi joustamaan enää ikinä. eihän tuolla huomioon ottamisella ja eksän kanssa yhteyksissä olemisella ole mitään tekemistä toistensa kanssa. älä ajattele niin mustavalkoisesti, ota mielummin kaikki irti ja kysele vaikka eksältä nyksästäsi niin tutustut tähän uuteen paremmin ja saat monipuolisemman kuvan. Voihan teistäkin tulla ystävät, vain sinä estät sen. :)

• ...
        5+2=10 kirjoitti:

koska exien kanssa on ollut pitkä tunnesuhde ja monta pitkäaikaista suhdetta läpikäyneenä sanoisin että ei ole mitään syytä heittää elämäsi ihmisiä roskikseen, koska voihan se ero tulla sen uudenkin kanssa ja exä tuntee sinut tosi hyvin ja voi auttaa monessa asiassa. Miksi pitäisi siis jäädä yksin. Monasti kaveripiirikin on yhteinen, mitä siitäkin tulisi jos exä ja nyksä eivät voi sietää toisiaan. Minusta toi juttu on nyt enempi sun omien korvien välissä. Mä en ainakaan ala yhtään mustasukkaisen miehen vuoksi joustamaan enää ikinä. eihän tuolla huomioon ottamisella ja eksän kanssa yhteyksissä olemisella ole mitään tekemistä toistensa kanssa. älä ajattele niin mustavalkoisesti, ota mielummin kaikki irti ja kysele vaikka eksältä nyksästäsi niin tutustut tähän uuteen paremmin ja saat monipuolisemman kuvan. Voihan teistäkin tulla ystävät, vain sinä estät sen. :)

Joskus exien välisessä 'ystävyydessä' on kyse siitä, että ollaan vielä kiinni entisessä parisuhteessa. Mun mielestä tilanne meni yli siinä kohtaa, kun avopuoliso oli mustasukkainen exästään.

Kyllä mä itsekin olen ihan ok väleissä entiseni kanssa ja jutellaankin joskus mutta ei me mitään sydänystäviä olla, enkä sellaista toivo myöskään omalta seurustelukumppaniltani. Me ihmiset ollaan näissä asioissa kovin erilaisia. Mä en ehkä tykkää mistään läheisestä ystävyydestä exän kanssa mutta mä en vastaavasti koe mustasukkaisuutta monista sellaisista asioista, joista moni muu kokisi.

Tämä asia ei kuitenkaan enää onneksi ole meillä ajankohtainen.

• Sarannah

Miten teillä menee tätä nykyä? Itse painiskelen samanlaisessa tilanteessa kuin olet vajaa vuosi sitten ollut.. Suhteessa naisen kanssa ja naiseni exnainen tunkee itseään meidän elämään..aluksi tilanne ei minua vaivannut paljoakaan, mutta 1,5vuoden yhdessä olon jälkeen alan olla todella ahdistunut tästä ihmisestä joka edelleen pitää päivittäin yhteyttä ja haluaa tietää kaiken meidän elämästämme =(

• Anonyymi00015

Ex tyttöystävä esti kaikki ystävät. OTTI kotiavaimet pois kun lähti vapaalla vanhempiensa luo Tampereelle. Jouduin monia viikonloppuja sen vuoksi palelemaan rappukäytävissä.
      En ollut hänen vertaisensa kun en rikastunut periinnöillä kuten hän.
      Nyt eron jälkeen leuhkii varallisuudellaan jota en arvostanut .
      Koska minulla oli vain ammattitutkinto en ollut mitään hänen sosiaalialan - ei akateemisen - tutkintoon verrattuna.
      Asuntolainaa kelpasin kuitenkin jakamaan.
      Väistyin sivuun ja aloitin oman elämän. Laaja ystäväpiirini uskalsi palata luokseni.
      Tapasin miellyttävän naisen, jolla samat harrastukset eli ruoka, musiikki ja matkustelu.
      Nyt kahdeksan vuoden seurustelun jälkeen neljä vuotta avioliitossa.
      Kaikki edelleen hyvin. Ei ole ajettu ulos kotoa eikä halveksittu,
      Exän äiti vaan muistaa silloin tällöin vittuilla puhelinsoitoillaan. Tyypillisiä horoskooppi härkiä.
      Saavat vielä stroken katkeruudessan.
      Vaikka rahoillaan leveilevät niin käärinliinoissa ei ole taskuja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      268
      4665
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      134
      3030
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      44
      2847
    4. Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?

Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k
      Maailman menoa
      23
      2800
    5. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      76
      1791
    6. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1654
    7. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1521
    8. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      59
      1400
    9. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      95