Se on selvä että kauneempaa asua ei olekkaan kuin romaninaisen asu.Niin juhlava ja naisellinen.Ihailen ja kunnioitan heitä,ketä sen päälleen laittaa.Mutta, minä en tule ikinä pukua päälleni laittaan.Järkisyistä, se päällä en saa työtä.Se päällä olen silmätikku mihin meenkin,ravintolaan,kauppaan,lääkäriin jne.On parempi pukea siistit vaatteet mitkä ei herätä huomiota.Farkut ja paita, tavallinen takki ei mitään reaktioita missään.Eli, asenteet ovatkin niissä vaatteissa vai? Aivan hassua.Ja surullistakin.Olen tieni valinnut ja aijon opiskella,kiitos taustajoukkojen tuesta.Loppuun se ikuinen kysymys: Olenko nyt kaajeenmoinen? Vai euroromani?
Romaninaisen asu .
50
2785
Vastaukset
- Rosita ...
Oikestaan olen kade jos olisin nuorempi en ehkä laittas isoja hameita enää,roppa on kipeä niihe takija opiskele sinä ja ole mitä sydämestäs tunnet.Ei mustalaisuus ole vaatteissa ja silti käytäntö muuta sanoo.Et ole euro etkä kaajeenmoinen olet omanlaisensa omantien kulkija kuten sanoit.Rohkeutta ja onnea sille tielle älä anna kulkia kenenkää yli.Siinä olet oikiassa kaunempaa asua saa hakea kaukaa suomenromaninaisilla on kaunis ja näyttävä asu nauhoineen pitseineen ja niin päin pois.
- surkijaa
Mistähän sinäkin olet kotoisin, balihno. Kyllä se on vaan niin, että vaateet on yksi osa mustalaisuutta, ja joka kuuluu kokonaisuudeen
- Jade .
Toivoisin että nuoret kertoisi mielipiteensä varsinkin kaaleennaiset, ketkä ei vielä ole niitä isoja hameita päälleen laittanut, teiltä kommenttia. Saa sitten itseä vanhemmatkin kirjoittaa.Tää vaan lisäyksenä.
- sadetar
minä olen 45-vuotias nainen ja olen aina pukeutunut pitkiin housuihin.minun puolisoni on kaaleita ,hän on hyväksynyt minut juuri tallaisena kun olen suvulle tämä on vaikeata mutt en välitä muitten mielipiteistä.jos joudun menee jostain syystä paikkoihin jossa on paljon kaaleita ,heitän jonkun hameen päälle ettei tule turhia sanomisia, kesällä käytän kukkamekkoja ja yleensäkin värillisiä vaatteita niistäkin kommentoidaan .jokainen saa mielipiteensä ilmaista.itsetuntoni on vahvistunut iän myötä.nauti elämästäsi .
- JAAKOHAN SINÄ OLET
sadetar kirjoitti:
minä olen 45-vuotias nainen ja olen aina pukeutunut pitkiin housuihin.minun puolisoni on kaaleita ,hän on hyväksynyt minut juuri tallaisena kun olen suvulle tämä on vaikeata mutt en välitä muitten mielipiteistä.jos joudun menee jostain syystä paikkoihin jossa on paljon kaaleita ,heitän jonkun hameen päälle ettei tule turhia sanomisia, kesällä käytän kukkamekkoja ja yleensäkin värillisiä vaatteita niistäkin kommentoidaan .jokainen saa mielipiteensä ilmaista.itsetuntoni on vahvistunut iän myötä.nauti elämästäsi .
Et kylläkään mikään nainen, onkos sun miehelläsi sitten hame päällä, kun sulla on kerta housut.
Aika törkiä olet - ____________________________
JAAKOHAN SINÄ OLET kirjoitti:
Et kylläkään mikään nainen, onkos sun miehelläsi sitten hame päällä, kun sulla on kerta housut.
Aika törkiä oletvaivaa muiden vaatteista. Mitä ne sulle kuuluu?
Käytä itse vaikka haarniskaa, mutta älä huoli toisten tekemisistä. - sadetar
JAAKOHAN SINÄ OLET kirjoitti:
Aika törkiä olethousut ei tee minusta jaakkoa. naisellinen voi olla vaikka olisi säkki päällä kulkisi. ei ne vaatteet mutta aatteet tekee meistä ihmisen.mitkään vaatetukset ei ole esteenä jos haluaa elämässään eteenpäin.lapsellista hömppää tämä sormittelu pukeutumisesta yleensäkin.pukeutukoot jokainen silleen kuin tahtoo.elämässä on suurempia asioita joita pidän tärkempänä kuin vaatetusta.
- tohtii sinua
sadetar kirjoitti:
housut ei tee minusta jaakkoa. naisellinen voi olla vaikka olisi säkki päällä kulkisi. ei ne vaatteet mutta aatteet tekee meistä ihmisen.mitkään vaatetukset ei ole esteenä jos haluaa elämässään eteenpäin.lapsellista hömppää tämä sormittelu pukeutumisesta yleensäkin.pukeutukoot jokainen silleen kuin tahtoo.elämässä on suurempia asioita joita pidän tärkempänä kuin vaatetusta.
viedä ihmisten ilmoille ? Eikö häntä hävetä ja peloita ? Taitaa olla aivan nynny sulla ukkona!
- sadetar
tohtii sinua kirjoitti:
viedä ihmisten ilmoille ? Eikö häntä hävetä ja peloita ? Taitaa olla aivan nynny sulla ukkona!
mitä tohtimista siinä on.mieheni ei häpeä eikä pelkää. nynnyys on kaukana miehestäni.onkos niin vaikeata hyväksyä erillaisuutta meitin heimossa?elikä jos pukeutuu omalla tavallaan ei kuulu mustalaisten joukkoon?
- sadetar
sadetar kirjoitti:
mitä tohtimista siinä on.mieheni ei häpeä eikä pelkää. nynnyys on kaukana miehestäni.onkos niin vaikeata hyväksyä erillaisuutta meitin heimossa?elikä jos pukeutuu omalla tavallaan ei kuulu mustalaisten joukkoon?
mun pukeutumisesta on tullut naputuksia juuri naisilta.vuosia taakse päin mustalais- akka aikoi antaa opetuksen muttunohti ett naapurin kissallakin on kynnet-revin siltä hameen päältä ja varmaan muistaa sen kokoikänsä.tohtimisesta vielä se ett ukkoni syö puhasta ruokaa joka ei ole varastettua eikä esikypsytetty reisiä vasten.monen hameen alta pöllähtää sellaiset hajut ett oksat pois.
- nynny oot
tohtii sinua kirjoitti:
Nynny? Eikö se ole niin että sinä oot se nynny Ei oo nynny tuon naisen mies, ei tosissaan. Ottakaa miehet mallia! oikia mies on se, ketä puoltaa akkaasa. Aina.
- dflägsa
nynny oot kirjoitti:
Nynny? Eikö se ole niin että sinä oot se nynny Ei oo nynny tuon naisen mies, ei tosissaan. Ottakaa miehet mallia! oikia mies on se, ketä puoltaa akkaasa. Aina.
jäi puuttumaa viestistä et sinä oot se nynny kun et tohtis akkaas kulettaa ihmisten ilmoille. siis tuo mieshän ei pelkää
- kuletaan yöllä
tohtii sinua kirjoitti:
kyllä yöllä ilikee kuleksia
- meitin heimosta
sadetar kirjoitti:
Kaikkia sie kuvittelet, älä nää unta! Olet oikia suoli. Kyllä ukkosi on sinun tosson alla, näkee hän sen tyhmäkin. Teillä on niin kuin osat vaihtuneet. Ukkosi raukka inisee:
POIS ALTA AKKA VALTA ,UKKO INISEE SÄNKYN ALTA - rukkaa
sadetar kirjoitti:
housut ei tee minusta jaakkoa. naisellinen voi olla vaikka olisi säkki päällä kulkisi. ei ne vaatteet mutta aatteet tekee meistä ihmisen.mitkään vaatetukset ei ole esteenä jos haluaa elämässään eteenpäin.lapsellista hömppää tämä sormittelu pukeutumisesta yleensäkin.pukeutukoot jokainen silleen kuin tahtoo.elämässä on suurempia asioita joita pidän tärkempänä kuin vaatetusta.
Et voi olla naismainen, koska on miesten pöksyt jalassa. Olet miesmäinen orhos
- suolimaisuutesi
sadetar kirjoitti:
mun pukeutumisesta on tullut naputuksia juuri naisilta.vuosia taakse päin mustalais- akka aikoi antaa opetuksen muttunohti ett naapurin kissallakin on kynnet-revin siltä hameen päältä ja varmaan muistaa sen kokoikänsä.tohtimisesta vielä se ett ukkoni syö puhasta ruokaa joka ei ole varastettua eikä esikypsytetty reisiä vasten.monen hameen alta pöllähtää sellaiset hajut ett oksat pois.
Et ole tullut oikia mustalais naista vastaan. Äläkä kuvittele liikoja. Katsos rahnuja ja han te olette. Ei kaikki mustalaiset syö hameen alta, jos rahnut syö. Voi raukkaa mitä suoli päästää suustaan, taitaa itseltäsi tulla ne hajut pöksyistäsi. Todistit jo tuossa,
ETTÄ OLET MUSTALAIS NAISIEN KANSA YHDESSÄ VARASTELEMASSA, KOSKA TIEDÄT NOIN HYVIN ASIAT, JA SEN ETTÄ OLETTE RAHNUJA KUN MIEHESI SYÖ HAMEEN ALTA. - pitäisi kulkija
dflägsa kirjoitti:
jäi puuttumaa viestistä et sinä oot se nynny kun et tohtis akkaas kulettaa ihmisten ilmoille. siis tuo mieshän ei pelkää
kULJEKSII VAIN RAHNUJEN JA NYNNYJEN KANSA, MITÄ SIINÄ ON PELKÄÄMISTÄ
- JAP-JAP
meitin heimosta kirjoitti:
Kaikkia sie kuvittelet, älä nää unta! Olet oikia suoli. Kyllä ukkosi on sinun tosson alla, näkee hän sen tyhmäkin. Teillä on niin kuin osat vaihtuneet. Ukkosi raukka inisee:
POIS ALTA AKKA VALTA ,UKKO INISEE SÄNKYN ALTAkyll sie oot älytön kireepipo.hyväksytkös sie kukkahameet ja värilliset vaatteet toisella kaalolla.vastaa rehellisesti mielesi
- iuyiufftfiuftt
rukkaa kirjoitti:
Et voi olla naismainen, koska on miesten pöksyt jalassa. Olet miesmäinen orhos
Naisten farkut on muuten suunniteltu naisen lantiolle, ei miehille.
Lukeeko sitä paitsi raamatussa että housut on pelkästään miesten vaate?
Vastaus: ei lue. - olet oikiassa
iuyiufftfiuftt kirjoitti:
Naisten farkut on muuten suunniteltu naisen lantiolle, ei miehille.
Lukeeko sitä paitsi raamatussa että housut on pelkästään miesten vaate?
Vastaus: ei lue.Raamatussa sanotaan: Pukeutukaa kaikki EFRAIMIN LEHMÄT MIESTEN VAATTEISIIN. sE LÖYTYY SIITTÄ HOHIBESKO LIIN 00;JAE 00. oLET VARMAAN LUKENNNUT SEN! KOSKA OLET NOIN TIETÄVÄINEN.
Minä en salli, että nainen pukeutuu kuin mies!`
5. Moos 22:5 Nainen älköön käyttäkö miehen tamineita, älköönkä mies pukeutuko naisen vaatteisiin; sillä joka niin tekee, on kauhistus Herralle, sinun Jumalallesi.
Tämä on mietintämyssyn pantava asia!! Tuo sana kuin mies= mieheksi, voisiko olla tuo se tarkka sisältö.
Eli mitä me syvimmiltään tahdomme viestittää vaatetuksellamme?! Se on pointti!
Luk.11: Silloin Herra sanoi hänelle:`Kyllä te fariseukset, puhdistatte maljan ja vadin ulkopuolen, mutta sisäpuoli teissä on täynnä ryöstöä ja pahuutta.`Te mieletömät, eikö se, joka on tehnyt ulkopuolen, ole tehnyt sisäpuoltakin?
Eli Jumala on tehnyt meidät, taas kerran tuo sama sanoma! Jos siis Jumala on tehnt meidän ulkopuolelta niin hän on varmasti myös tehnyt meidät sisäisesti yhteneväksi kehomme kanssa - JAP-JAP
olet oikiassa kirjoitti:
Raamatussa sanotaan: Pukeutukaa kaikki EFRAIMIN LEHMÄT MIESTEN VAATTEISIIN. sE LÖYTYY SIITTÄ HOHIBESKO LIIN 00;JAE 00. oLET VARMAAN LUKENNNUT SEN! KOSKA OLET NOIN TIETÄVÄINEN.
Minä en salli, että nainen pukeutuu kuin mies!`
5. Moos 22:5 Nainen älköön käyttäkö miehen tamineita, älköönkä mies pukeutuko naisen vaatteisiin; sillä joka niin tekee, on kauhistus Herralle, sinun Jumalallesi.
Tämä on mietintämyssyn pantava asia!! Tuo sana kuin mies= mieheksi, voisiko olla tuo se tarkka sisältö.
Eli mitä me syvimmiltään tahdomme viestittää vaatetuksellamme?! Se on pointti!
Luk.11: Silloin Herra sanoi hänelle:`Kyllä te fariseukset, puhdistatte maljan ja vadin ulkopuolen, mutta sisäpuoli teissä on täynnä ryöstöä ja pahuutta.`Te mieletömät, eikö se, joka on tehnyt ulkopuolen, ole tehnyt sisäpuoltakin?
Eli Jumala on tehnyt meidät, taas kerran tuo sama sanoma! Jos siis Jumala on tehnt meidän ulkopuolelta niin hän on varmasti myös tehnyt meidät sisäisesti yhteneväksi kehomme kanssamiehetkin käytti kaapuja jeesuksen aikana haloo pitkikset on tulleet paljon myöhemmin.älkää vetäkö nyt raamattua tähän mukaan
- panna tyynyn alle.
JAP-JAP kirjoitti:
miehetkin käytti kaapuja jeesuksen aikana haloo pitkikset on tulleet paljon myöhemmin.älkää vetäkö nyt raamattua tähän mukaan
pitäisikö Jumalan sana piilottaa,panna tyynyn alle.
Haa, miksei vedetä, koska se on totta, vai luuletko tosiaan että Jumala höpöjään juttelee?
19. Ei Jumala ole ihminen, niin että hän valhettelisi, eikä ihmislapsi, että hän katuisi. Sanoisiko hän jotakin eikä sitä tekisi, puhuisiko jotakin eikä sitä täyttäisi?
9. Ja tiedä siis, että Herra, sinun Jumalasi, on Jumala, uskollinen Jumala, joka pitää liiton ja on laupias tuhansiin polviin asti niille, jotka häntä rakastavat ja pitävät hänen käskynsä,
10. mutta kostaa sille, joka häntä vihaa, ja hukuttaa hänet. Hän ei vitkastele, vaan kostaa sille, joka häntä vihaa.
11. Noudata siis niitä käskyjä, säädöksiä ja oikeuksia, jotka minä tänä päivänä sinulle annan, ja pidä ne.
5. Moos. 5:32
"Noudattakaa siis näitä käskyjä ja eläkää niiden mukaan, niin kuin Herra, teidän Jumalanne, on teitä käskenyt. Älkää poiketko oikealle älkääkä vasemmalle, [5. Moos. 17:20;
Joos. 1:7, 23:6; 2. Kun. 22:2]
5. Moos. 12:32
(13:1) "Noudattakaa tarkoin kaikkia niitä käskyjä, jotka minä annan teille. Älkää lisätkö niihin mitään älkääkä poistako niistä mitään.
5. Moos. 27:26
"'Kirottu on jokainen, joka ei tunnusta tämän lain käskyjä eikä elä niiden mukaisesti.' Ja kansa sanokoon: 'Aamen.' [Dan. 9:11; Gal. 3:10]
2. Kun. 17:37
Niitä säädöksiä, ohjeita ja lain käskyjä, jotka hän on teitä varten kirjoittanut, teidän pitää aina noudattaa. Muita jumalia teillä ei saa olla.
Ps. 107:11
koska olivat uhmanneet Jumalan käskyjä, halveksineet Korkeimman neuvoja.
Sananl. 13:13
Joka halveksii neuvoja, maksaa kalliisti, joka käskyjä kunnioittaa, se palkitaan. - olet saastainen ELÄI
sadetar kirjoitti:
VOI SINUA SAASTAISTA PENIKKAA , KERRO KUKA MIEHESI ON, NIIN KATOTAAN, SIKA OLET BALIHNO, SIIS KOKO SUN SUKUSI
olet saastainen ELÄIN
5 Nainen älköön käyttäkö miehen tamineita, älköönkä mies pukeutuko naisen vaatteisiin; sillä jokainen, joka niin tekee, on kauhistus Herralle, sinun Jumalallesi.
12 Mutta he vastaavat: 'Se on turhaa! Sillä me vaellamme omien neuvojemme mukaan, ja me teemme kukin oman pahan sydämensä paatumuksen mukaan.'"
- roskakuski.
Mistä kohtaa se on naisellinen, pikemmin mummomainen!
- on kiva,
miksi pitäis olla joko farkut, tai perinnepuku?
voisihan sitä olla siistit mustalaistyyliset vaatteet muutenkin. tarkoitan sanoa,esim. hame ja kirjailtu paita. hamosia löytyy ihan kauppojen rekeiltä, jotka ovat saaneet innoitetta romanityylistä. yleensä tällaiset luomukset ovat varsin siistejä kukkaiskuvioineen ja röyhelöineen. - Asuu ja asuu kuka helv...ny...
Töitä ei voi tehdä romskupuvussa - ei hoitajina, kaupan kassalla ( ei sovi muutenkaan " imagoon" -ei roskakuskina, ei bussikuskina ( naisetkin ajaa bussia, siis ne, jotka haluaa tehdä duunia ) -
ei voi siivota, ei olla tehtaassa töissä - ah niin!
Töitä ja töitä kuka tyhmä ny´duunii tekee..
Mummomainen, ylikoristeltu puku on turva.
Eipä kukaan ota töihin.. - mä vaan
Asuu ja asuu kuka helv...ny... kirjoitti:
Töitä ei voi tehdä romskupuvussa - ei hoitajina, kaupan kassalla ( ei sovi muutenkaan " imagoon" -ei roskakuskina, ei bussikuskina ( naisetkin ajaa bussia, siis ne, jotka haluaa tehdä duunia ) -
ei voi siivota, ei olla tehtaassa töissä - ah niin!
Töitä ja töitä kuka tyhmä ny´duunii tekee..
Mummomainen, ylikoristeltu puku on turva.
Eipä kukaan ota töihin..opiskella kuiteski voi
- NAINEN JOSTA VAIMON TEEN
Yksi , tai kaksi kysymystä. Minkä ikäinen olet ?
Toinen kysymys, oletko vanhempiesi kotona, (edessä) farkut päällä ? No vielä olisi kolmas kysymys, jos sallit ?
MISTÄ PÄIN TEIDÄN SUKU ON LÄHTÖISIN, KOTOISIN ALUN ALKAEN???? - sanaa "ketä" ?
Kielioppiko hukassa ?
- vaatteet
on menneet aivan överiksi
- miksi???
siis miksi te romanit sitten olette tehneet tästä asusta näin vangitsevan, siis että kun sen on "kerran päällensä pukenut", niin siitä ei voi missään tilanteessa enää luopua? Mikä sen estää?
Miksi ei voi pitää tavallisia, käytännöllisiä vaatteita työssä tai harrastuksissa jne., ja sitten pitää muuten tätä romaniasua vapaa-ajallaan ja juhlissa?
Tehän nimenomaan teette tuolla asenteella itsellenne hallaa, entistä enemmän jakaannutte eri leireihin, kun joka tapauksessa tulee olemaan naisia, jotka ei juuri tästä syystä lainkaan laita tuota asua ylleen.
Kuka sen hameen ja röijyn oikein on keksinyt ja kivitauluun hakannut lain, jossa sanotaan, että se on sitten oltava iankaiken päällä tai muuten palaa joku helvetin tuli tai vähintäin olet hylkiö?
Hirveän monet naiset näyttää se päällään pelkästään pystyyn nostetuilta jauhosäkeiltä ja sen näköistä on kulkeminenkin. Jotkut hyvin pitkät ja hyvin, hyvin hoikat naiset voi näyttää komeiltakin sen kanssa, koska heillä (ja VAIN HEILLÄ) asu sallii vyötärönkin olemassaolon. - ERÄS N
miksi??? kirjoitti:
siis miksi te romanit sitten olette tehneet tästä asusta näin vangitsevan, siis että kun sen on "kerran päällensä pukenut", niin siitä ei voi missään tilanteessa enää luopua? Mikä sen estää?
Miksi ei voi pitää tavallisia, käytännöllisiä vaatteita työssä tai harrastuksissa jne., ja sitten pitää muuten tätä romaniasua vapaa-ajallaan ja juhlissa?
Tehän nimenomaan teette tuolla asenteella itsellenne hallaa, entistä enemmän jakaannutte eri leireihin, kun joka tapauksessa tulee olemaan naisia, jotka ei juuri tästä syystä lainkaan laita tuota asua ylleen.
Kuka sen hameen ja röijyn oikein on keksinyt ja kivitauluun hakannut lain, jossa sanotaan, että se on sitten oltava iankaiken päällä tai muuten palaa joku helvetin tuli tai vähintäin olet hylkiö?
Hirveän monet naiset näyttää se päällään pelkästään pystyyn nostetuilta jauhosäkeiltä ja sen näköistä on kulkeminenkin. Jotkut hyvin pitkät ja hyvin, hyvin hoikat naiset voi näyttää komeiltakin sen kanssa, koska heillä (ja VAIN HEILLÄ) asu sallii vyötärönkin olemassaolon.Romaniasuun pukeutuminen on vapaaehtoista. Mutta kun valinnan tekee, pitäisi siinä pysyä. Poikkeuksia löytyy, ja esim. terveydellinen haitta on selkeästi hyväksyttävä syy. "Turhaan" ei ole kuitenkaan hyväksyttävää ottaa hameita pois - siksi valinta pitäisikin miettiä tarkkaan. Se hameen päälle laitto ja turhaan poisottaminen on tavallaan kunniakysymys, jos multa kysytään. En tiedä miten paljon olet perillä romanikulttuurista, mutta jos tiedät, miksi se hame laitetaan niin sitten ymmärrät loputkin...
Minä olen kaksikymppinen romaninainen, ja käytän perinteistä asua. Käyn töissä ja siellä en voi työn luonteesta riippuen pukeutua omiin vaatteisiini, kuten ei kukaan muukaan. Tämä ei ole ollut minulle ongelma missään vaiheessa. Siihen voi vaikuttaa kylläkin se, että työssäni en kohtaa muita romaneita. Olen myös elämäni aikana harrastanut monenlaista (esim. tanssia) ja voinut siellä pukeutua tilanteen vaatimalla tavalla.
On ihmisen omista asenteista kiinni miten mihinkin suhtautuu. Mutta yhdyn kyllä siihen että väärällä asenteella tehdään itselle hallaa. - messua
miksi??? kirjoitti:
Hirveän monet naiset näyttää se päällään pelkästään pystyyn nostetuilta jauhosäkeiltä ja sen näköistä on kulkeminenkin. Jotkut hyvin pitkät ja hyvin, hyvin hoikat naiset voi näyttää komeiltakin sen kanssa, koska heillä (ja VAIN HEILLÄ) asu sallii vyötärönkin olemassaolon.Kuka näkkee vaivaa joitenkin mekosta.,ei sitä oteta pältä pois.,sehän on oiva kapine työnhastattelusa
- romani nuoria.
ERÄS N kirjoitti:
Romaniasuun pukeutuminen on vapaaehtoista. Mutta kun valinnan tekee, pitäisi siinä pysyä. Poikkeuksia löytyy, ja esim. terveydellinen haitta on selkeästi hyväksyttävä syy. "Turhaan" ei ole kuitenkaan hyväksyttävää ottaa hameita pois - siksi valinta pitäisikin miettiä tarkkaan. Se hameen päälle laitto ja turhaan poisottaminen on tavallaan kunniakysymys, jos multa kysytään. En tiedä miten paljon olet perillä romanikulttuurista, mutta jos tiedät, miksi se hame laitetaan niin sitten ymmärrät loputkin...
Minä olen kaksikymppinen romaninainen, ja käytän perinteistä asua. Käyn töissä ja siellä en voi työn luonteesta riippuen pukeutua omiin vaatteisiini, kuten ei kukaan muukaan. Tämä ei ole ollut minulle ongelma missään vaiheessa. Siihen voi vaikuttaa kylläkin se, että työssäni en kohtaa muita romaneita. Olen myös elämäni aikana harrastanut monenlaista (esim. tanssia) ja voinut siellä pukeutua tilanteen vaatimalla tavalla.
On ihmisen omista asenteista kiinni miten mihinkin suhtautuu. Mutta yhdyn kyllä siihen että väärällä asenteella tehdään itselle hallaa.Luulin jo että olette kaikki nuoret tollaisia aloitajan kansa. Olen ylpeä sinusta, ja kirjoitit täyttä asiaa. Jo on aikoihin eletty, kehtataan kirjoittaa tollaista tänne yleisölle palstalle. Ei ole tuommoisilla ihmisillä ,häpyä, eikä tuntoa ollenkaan. Jos aloita ja pystyy olemaan farkut päällä vanhempiensa edessä, niin sitten vasta harkitkoon tulemasta muiden ihmisten ilmoille mieheksi pukeutuneena.
- on sen keksinytkin
messua kirjoitti:
Kuka näkkee vaivaa joitenkin mekosta.,ei sitä oteta pältä pois.,sehän on oiva kapine työnhastattelusa
Niin -kuka hullu työtä tekee, kun aika monta % valkolaisistakin karttaa työtä.
- mää vaan
miksi??? kirjoitti:
Hirveän monet naiset näyttää se päällään pelkästään pystyyn nostetuilta jauhosäkeiltä ja sen näköistä on kulkeminenkin. Jotkut hyvin pitkät ja hyvin, hyvin hoikat naiset voi näyttää komeiltakin sen kanssa, koska heillä (ja VAIN HEILLÄ) asu sallii vyötärönkin olemassaolon....todella hyvä puhe...
- opiskele ja onnistu
ei näistä vaatteista ole kuin haittaa ja rahan menoa.
Ihminen elää itselleen ja meillä on niin lyhyt tämä elämä että siitä pitää tehdä sellanen mikä on itselle hyväksi eikä aina ajatella mitä muut ajattelee.
Kaikkea hyvää sinulle jade
T:Kaalo- mimosa_vm62
Pienet on ihmisillä murheet....vaatteet...
Jospa ne olisikin minunkin elämäni suurimmat murheet nuo vaatteet niin olisin todella onnellinen.
Ettekö voi vaan elää ja antaa muittenkin elää. Pääasia että kaikilla on jonkunlaiset vaatteet päällä, lähinnä missä itse viihtyy ja on hyvä olla.
Jos joku loukkaantuu jonkun vaatteista niin siinä on kyllä miettimisen paikka sillä loukkaantujalla, eikä suinkaan sillä toisella.
Maalimassa on kuulkaa paljon suurempiakin murheita kuin miten kukakin pukeutuu...pääasia että pukeutuu.
Milloin te ymmärrätte sen?? Ehkä sitten kun elämässänne tapahtuu jotain niin pahaa ettei siinä enää jaksa miettiä miltä pitäisi näyttää että MUUT olisivat tyytyväisiä.
Siunausta jokaisen elämään - sadetar
mimosa_vm62 kirjoitti:
Pienet on ihmisillä murheet....vaatteet...
Jospa ne olisikin minunkin elämäni suurimmat murheet nuo vaatteet niin olisin todella onnellinen.
Ettekö voi vaan elää ja antaa muittenkin elää. Pääasia että kaikilla on jonkunlaiset vaatteet päällä, lähinnä missä itse viihtyy ja on hyvä olla.
Jos joku loukkaantuu jonkun vaatteista niin siinä on kyllä miettimisen paikka sillä loukkaantujalla, eikä suinkaan sillä toisella.
Maalimassa on kuulkaa paljon suurempiakin murheita kuin miten kukakin pukeutuu...pääasia että pukeutuu.
Milloin te ymmärrätte sen?? Ehkä sitten kun elämässänne tapahtuu jotain niin pahaa ettei siinä enää jaksa miettiä miltä pitäisi näyttää että MUUT olisivat tyytyväisiä.
Siunausta jokaisen elämäänoikessa olet mimosa ,elämä voi ottaa rankalla kädellä ihmisestä kiinni.arvostan elämää joka on annettu ja sairauksien myötä on päässyt aina uuteen alkuun.eihän minun ois pitänyt hölmön kanssa nuottaa vetämään käydä. minulla on hyvä puoliso joka ei häpeä minua ,siitä olen kiitollinen.eiköhän minunlaisia ole joka suvussa.onneksi on niitäkin kaaleita jotka ei välitä toisten pukeutumisesta.hyvää kevään jatkoa sinulle ja muillekin palstalaisille.
- MUSTALAINEN AITO
sadetar kirjoitti:
oikessa olet mimosa ,elämä voi ottaa rankalla kädellä ihmisestä kiinni.arvostan elämää joka on annettu ja sairauksien myötä on päässyt aina uuteen alkuun.eihän minun ois pitänyt hölmön kanssa nuottaa vetämään käydä. minulla on hyvä puoliso joka ei häpeä minua ,siitä olen kiitollinen.eiköhän minunlaisia ole joka suvussa.onneksi on niitäkin kaaleita jotka ei välitä toisten pukeutumisesta.hyvää kevään jatkoa sinulle ja muillekin palstalaisille.
sINÄ HÄN SE SEKAISIN OLET JA UKKOSI, MINÄ VAAN SATUN OLEMAAN MUSTALAINEN, JA VAATIN MYÖS TOISELTA, JOKA SANOO, ETTÄ ON MUSTALAINEN SAMAA.SANON VAAN ETTÄ VAIKIA TEIDÄN OLISI MINUN ALUEELLA LIIKUVA, EN PÄÄSTÄISI IKINÄ TUOMOISIA RAHNUJA TALOONI.
- 12345z
MUSTALAINEN AITO kirjoitti:
sINÄ HÄN SE SEKAISIN OLET JA UKKOSI, MINÄ VAAN SATUN OLEMAAN MUSTALAINEN, JA VAATIN MYÖS TOISELTA, JOKA SANOO, ETTÄ ON MUSTALAINEN SAMAA.SANON VAAN ETTÄ VAIKIA TEIDÄN OLISI MINUN ALUEELLA LIIKUVA, EN PÄÄSTÄISI IKINÄ TUOMOISIA RAHNUJA TALOONI.
eikö nyky kaaleitten pitäisi ensin opetella nuo käytöstavat .ettei nyt ihan puhuta vanhemmille ihmisille mitä sattuu ja sit käyttäytytään kuin siat.tullaan vanhempien eteen hymalassa tai narkeissa niin ettei kieli taivu suussa.tietenkin se vaatetuskin on kunnioittamista,mutta jos ei muusta tiijä kuin että on kaaleenvaatteet päällä niin pahasti on mustalaisuus pielessä.minun mielestä sellasen ei pitäs laittaa kaaleenvaatteita ollenkaan joka ei tiijä tavoista.minun mielestä vaatteet ei tee kenestäkään mustalaista.mustalaisuus on kokonaisvaltanen asia ,sitä ei opita siihen synnytään ja se tulee ihmiselle elämän myötä.jokainen saa mielestäni pukeutua miten tahtoo,kunhan pukeutuu säädyllisesti,sitä mustalaisuus velvoittaa.
- Jade ...
Kiitoksia vaan vastauksista ja kommenteista.Joku ei ollut ymmärtänyt ollenkaa ja toiset taas ovat.EI TIETENKÄÄ MENNÄ VANHEMPIEN ETEEN FARKUISSA tai muissakaan suorissa housuissa, siitä ei kyse.Vaan koulu ja työmailmassa pukeutua siten ettei herätä huomiota.Mistä se tulee että nainen pitää peittää? Siis alunpitäen, tiedän kyllä että on häpeä kulkea pikkuhameissa ja t paidoissa, mutta mistä se alkujaan lähti että nilkat ja käsivarret ei saa näkyä? Älkää vaan viitsikö että raamatusta.Kaikki vakuuttaa että ei se mustalaisuus ole kiinni vaatteista, juu mutta annas olla kun selän kääntää,johan alkaa supinat, tämä tiedetään.Mitä mieltä olette musliminaisten asusteista? Juu, ja miksi pahimmillaan heiltä saa näkyä vain silmät? Eihän silloin voi tietää ketä tervehti, kun ei tunne.Onko niin että kummassakin tapauksessa on kyse MIEHEN KUNNIASTA? Mitä sekin sit on.Entäs jos naisella ei ole miestä? Miksi kehitys jumittuu toisten kohdalla mutta toisten menee eteenpäin? Näitä miettii: Jade.
- vastausta vailla
Estääkö muuten romani vaatteet opiskelua? Saako huonomman arvosanan? Estääkö romani vaatetus ylioppilaaksi pääsemisen ? Eikö pääse yliopistoon mustalais vaatetuksella ? Vai eikö päässä toimi järki romani vaatetus päällä?
http://www.city.fi/artikkeli/Nuoret romanit/1126/ - vai hais
vastausta vailla kirjoitti:
Estääkö muuten romani vaatteet opiskelua? Saako huonomman arvosanan? Estääkö romani vaatetus ylioppilaaksi pääsemisen ? Eikö pääse yliopistoon mustalais vaatetuksella ? Vai eikö päässä toimi järki romani vaatetus päällä?
http://www.city.fi/artikkeli/Nuoret romanit/1126/http://www.ylioppilaslehti.fi/2002/021004/juttu_mirjamin.html
http://www.joensuu.fi/ajankohtaista/vaitos2.php?id=495
- Kauppias 1
Paljon menee myös hameeseen tavaraa!! Paras minkä oon kiinnisaanut oli 3500 eestä tavaraa eukon hameen alla, suurin oli moottorisaha!!
- 9+17=?
seurustelen puoliksi mustalaisen kanssa. jos laitan sellaisen normaalin pitkän mustan hameen päälle niin saanko ottaa sen pois sitten jos eroan tämän miehen kanssa? :o
- hassu kymysys
Saat tietysti.
- Jäi pois tää
Joka ilta kun menet nukkumaan
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "974419Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293283No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452370- 351378
- 331058
- 321016
- 111014
- 158997
- 6924
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12862