Satutin polveni maanantaina töissä, polvessa oli kipua ja kun kävelin alamäkeen, niin polven lumpion alapuolelle pisti. Kotona huomasin polven olevan turvoksissa ja kipu yltyi niin etten kärsinyt oikein varata painoa jalalle. Huomasin myös sisäsivulle tulleen pienen mustelman. Kävin lääkärissä ja lääkäri totesi polvessa sisäsivusiteen venähdyksen ja määräsi sairauslomalle. 2 viikkoa pidettävä idealsidetukea ja muutaman päivän ajan käveltävä keppejen kanssa. Lääkäri taivutteli jalkaa sivusuunnassa jolloin polven sisäsivulle ja ulkosyrjälle sattui. Ei kommentoinut mitään, kun sanoin, että lumpion alapuolelle pisti, kun kävelin alamäkeen. Eilen kapusin rappusia ylös ja samaan kohtaan pisti jälleen.
Keppejä en tarvitse enää ja tukea en oikein kärsi pitää, koska lumpiossa muljaa niin kuin se lähtisi sijoiltaan. Ilman tätä sidettäkin lumpio on samanlainen, eli muljaa. Lumpio "kelluu" eli nestettä polvessa on ja on vielä turvotustakin.
Onkohan tämä lumpion pois sijoiltaan menemisen tunne normaalia? Lumpio ei siis ole käynyt kertaakaan sijoiltaan, mutta kävellessä tuntuu inhottavalle, kun lumpiossa tuntuu sijoiltaan menemisen tunne. Polvi tuntuu muutenkin jäykälle ja käveltävä on polvea varoten. Polveen ei koko aikaa koske, välillä on pientä kipua.
Polvea ei ole vielä kuvattu, mutta olisikohan syytä? Sairauslomani loppuu sunnuntaina ja arvelluttaa aikalailla, että pystyyköhän tällä jalalla menemään töihin.
Mitään nivelsiteitä ei pitäisi ainakaan olla poikki, koska jos olisi, niin polvi olisi varmasti paljon enemmän turvoksissa ja huomattavasti kipeämpi. Näin minulle kerrottiin.
Päivystyksessä antoivat kylmäpakkauksen, mutta en kärsinyt sitä pitää, koska polvi ei selvästi tykännyt kylmästä.
Olen tässä nyt sitten pähkäillyt, että mennäkkö maanantaina vaan töihin vai päivystykseen? Minulla ei ole mitään istumatyötä vaan liikkua saa ja paljon.
Ystävällisiä vastauksia kiitos! :)
Polvi...
5
1201
Vastaukset
- ei töihin
Hei!
Jos kyseessä vielä töissä sattunut tapaturma, sitä ei kannata jättää puolhoitoseksi. Miehelläni tuli myös töissä reilu vuosi sitten tapaturmainen polven sivusiteenrepeämä. Siitä tulikin alun odottelujen takia (lääkärit odottelivat parantumista ilman magneettikuvia ja leikkausta) tosi iso juttu. Takana nyt 2 leikkausta ja polvessa III-asteen rustovaurio, joka vain leviää. Työpaikka jäi, B-lausunto: uudelleenkoulutus ja mahdollisesti tekonivelleikkaus edessä. Niin, ja ei se jalka alussa edes niin turvonnut ollut, ilman kuvia on vaikea arvioida vahinkoa, kipu ja oireet kertoo jo jotain.- Asiaa...
Kiitos vastauksestasi! Emmin vaan koko ajan tämän polven takia, että mennäkkö uudestaan lääkäriin vai ei ja toiseksi töissä pukkaa olemaan niin paljon hommaa ja kiire ettei tohtisi kyllä mennä lääkäriin, kun sen tietää että ne siellä kirjoittaa jatkoa sairauslomalle.
Toisaalta tutkituttaahan tämä polvi pitäisi, vaan eipä ne tuolla tk muuta tutkimuksia tee kuin röntgenkuvat ja tuskinpa luissa mitään vikaa on.
Kovin helposti eivät rupea lähetettä laittamaan eteenpäin, niin kuin sanoit, että miehesi kohdalla lääkärit odottelivat, niin sama homma se on tääläkin, katsotaan ja odotellaan, tätä se on.
Lääkäri sanoi minulle, että mitään siteitä ei ole poikki koska polvi ei ole kuin "jalkapallo" ja kipu olisi kuulema paljon kovempi.
Miten miehesi polvi oireili? Onpas tullut kyllä mwlko iso ruljanssi, huhhuh, tämmöistä en missään nimessä itselleni haluaisi!
Kiitos vielä kerran! :) On vaan niin paska homma jäädä töistäkin pois, ei siis nappaisi pätkääkään. Tämä on just tätä etten tiedä mitä tehdä.. - ei töihin
Asiaa... kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi! Emmin vaan koko ajan tämän polven takia, että mennäkkö uudestaan lääkäriin vai ei ja toiseksi töissä pukkaa olemaan niin paljon hommaa ja kiire ettei tohtisi kyllä mennä lääkäriin, kun sen tietää että ne siellä kirjoittaa jatkoa sairauslomalle.
Toisaalta tutkituttaahan tämä polvi pitäisi, vaan eipä ne tuolla tk muuta tutkimuksia tee kuin röntgenkuvat ja tuskinpa luissa mitään vikaa on.
Kovin helposti eivät rupea lähetettä laittamaan eteenpäin, niin kuin sanoit, että miehesi kohdalla lääkärit odottelivat, niin sama homma se on tääläkin, katsotaan ja odotellaan, tätä se on.
Lääkäri sanoi minulle, että mitään siteitä ei ole poikki koska polvi ei ole kuin "jalkapallo" ja kipu olisi kuulema paljon kovempi.
Miten miehesi polvi oireili? Onpas tullut kyllä mwlko iso ruljanssi, huhhuh, tämmöistä en missään nimessä itselleni haluaisi!
Kiitos vielä kerran! :) On vaan niin paska homma jäädä töistäkin pois, ei siis nappaisi pätkääkään. Tämä on just tätä etten tiedä mitä tehdä..Kuten jo aikaisemmin kerroin, niin jalka ei ollut mielestäni niin pallo. Rappusten kävely oli vaikeata ja kyykkyyn meno ei oikein onnistunut, nykyään ei ollenkaan. Eikä tuo köriläs aina lääkettäkään nappaillut, kai se on niin sitkeä. Jokainen tapaushan on tietysti omansa, mutta ajattelin vain sitä korvausvastuuta, meillä asia on laitettu vakuutusoikeuteen rustovaurion osalta. Ainahan esim. sivusiteen repeämiä ei leikata, vaan hoidetaan juuri levolla ja tukisidettä käyttäen. Toisten kohdalla se ei auta, miehenkin tapauksessa jouduttiin korjailemaan sitä vanhaa repeämää ja sairasloma oli tosi pitkä, loppujen lopuksihan ne työt sitten ei onnistuneet ollenkaan. Eikö teillä ole mitään lääkäriaseman palveluja työetuina? Nuo terveyskeskukset ovat tosi nihkeitä mihkään lähetettä laittamaan. Itse menin selän takia yksityiselle ( n.40e omavastuu )kun jahkailivat sekä työterveydessä ja tk:ssa. Sattui olemaan sairaalan oma ortopedi, joka totesi asian olevan kiireellinen ja lähete kiireellisenä. Mutta kuten olen jo aikaisemmin jossakin täällä kirjoittanut: jahkailu kostautui ja muistona hermovaurio, kolme varvasta puutuilee kokoajan ja refleksit poissa, haamukipu jatkuvaa. Meillä on tälläinen "rampaperhe". Miehellä sattui se tapaturma kaksi viikkoa ennen mun leikkausta, vuorotellen ollaan oltu operaatioissa. Ikää meillä on kummallakin alle 40.
- Asiaa......
ei töihin kirjoitti:
Kuten jo aikaisemmin kerroin, niin jalka ei ollut mielestäni niin pallo. Rappusten kävely oli vaikeata ja kyykkyyn meno ei oikein onnistunut, nykyään ei ollenkaan. Eikä tuo köriläs aina lääkettäkään nappaillut, kai se on niin sitkeä. Jokainen tapaushan on tietysti omansa, mutta ajattelin vain sitä korvausvastuuta, meillä asia on laitettu vakuutusoikeuteen rustovaurion osalta. Ainahan esim. sivusiteen repeämiä ei leikata, vaan hoidetaan juuri levolla ja tukisidettä käyttäen. Toisten kohdalla se ei auta, miehenkin tapauksessa jouduttiin korjailemaan sitä vanhaa repeämää ja sairasloma oli tosi pitkä, loppujen lopuksihan ne työt sitten ei onnistuneet ollenkaan. Eikö teillä ole mitään lääkäriaseman palveluja työetuina? Nuo terveyskeskukset ovat tosi nihkeitä mihkään lähetettä laittamaan. Itse menin selän takia yksityiselle ( n.40e omavastuu )kun jahkailivat sekä työterveydessä ja tk:ssa. Sattui olemaan sairaalan oma ortopedi, joka totesi asian olevan kiireellinen ja lähete kiireellisenä. Mutta kuten olen jo aikaisemmin jossakin täällä kirjoittanut: jahkailu kostautui ja muistona hermovaurio, kolme varvasta puutuilee kokoajan ja refleksit poissa, haamukipu jatkuvaa. Meillä on tälläinen "rampaperhe". Miehellä sattui se tapaturma kaksi viikkoa ennen mun leikkausta, vuorotellen ollaan oltu operaatioissa. Ikää meillä on kummallakin alle 40.
Minun työkuvioni on vasta työkokeilu vaiheessa, joten ei ole lääkäripalveluja työetuina, vielä.
En sitten tiedä kuuluisiko minulle lääkärinpalvelut?
Vakuutuksen piikkiin nyt joka tapauksessa asia meni, minun ei siis tarvinnut maksaa päivystysmaksua maanantain käynniltä, kun vakuutus korvaa.
Päätin, että käyn edes kokeilemassa onnistuuko työpaikalla hynttäily. Jos polvi alkaa vähänkin enemmän herjaamaan, niin menen sitten lääkäriin.
Tänään polvi on ollut rauhallisempi, tieten kun olen pitänyt jalkaa ihan levossa. Kokeilen töitä ja katsotaan miten käy, työteko loppuu kyllä heti siihen paikkaan, jos kävelemisestä polvi enemmän ärsyyntyy.
- itselläni polvi
ollut nyt kipeänä kolmisen viikkoa, pahimmilaan kävely oli tosi tuskallista eikä jalkaa tahdo saada suoraksi.
Omituisinta on etten ole sitä missään loukannut, se vain kipeytyi kun kävelin työmatkan (n. kilometri) reipasta vauhtia töihin. Omituista on myös, että iltaisin se on paremmassa kunnossa, mutta aamulla on arka ja ensimmäiset askeleet vaikeita. Haiskahtaisi tulehdukselle, mutta en tiedä. Pakko mennä ma lääkäriin, jos ei häivy. Mitään huomattavaa turvotusta ei ole, joten hyvä tietää ettei voi olla nivelsiderepeämä, koska ilmeisesti silloin polvi olisi kuin pallo.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h32721Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062541Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv42239Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.441855- 321443
Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141433- 1761155
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011134Persu ajoi autoa
Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1201053Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81938