Ilpeistä vielä

kiinnostaa...

Eli oon nyt lueskellu täältä suomi24 kaikkia juttuja mitä on kirjotettu ilpeistä.. Haluisin nyt tietää, että miksi joidenkin mielestä EI kannata ostaa ilppiä, vaikka se säästää? Ja mitä mieltä ihmiset on näistä ultimaten ilpeistä?

8

737

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jakke II

suosittelen menemään ilmalämpöpumppu forumille!
      Täältä tuskin saa mitään järkevää vastausta.
      Miksiköhän ilppiä ei kannata ostaa?? Itse olen kaks vkoa lämmitelly Toshiba 10:llä!
      Miksei Ultimatea...itsekin miettisin sitä mutta päädyin testivoittajaan...toivon, että kerkeää maksaa itsensä takaisin :)
      ps. sähkömittari ainakin hidastanut vauhtia reilusti :)

• The Rat

Tässä on nyt kyllä yksi (tarkemmin otettuna kaksi) virheellisen argumentaation muoto hyvin edustettuna:
      > miksi joidenkin mielestä EI kannata ostaa ilppiä, vaikka se säästää?

Ensimmäinen kysymys onkin, säästääkö se todellakin. Varmasti useimmissa tapauksissa on oletettavissa, että säästöä syntyy X vuoden kuluttua. Mutta mikä on tuo X? Laite ja asennutus ei aivan ilmaista ole, ja huoltamaankin sitä varmaan jossain välissä joutuu. Nämä suureet ovat arvioitavissa, samoin kuin säästetty lämmityssähkön määrä. Sitten lisätään yhtälöön vielä sähkön hinnan kehitys (jonka arviointi on hankalampaa, mutta harvoin tuo on laskenut pidemmällä aikavälillä), ja aletaan löytämään vastaus.

Jos nyt pitäisi arvata, niin esimerkiksi itselläni ilppi tulisi maksettua noin seitsemässä vuodessa, eli aika "fifty-sixty" olisi tuo kannattavuus.

Haittatekijöitäkin on. Kondenssiveden poisvienti seinän vierestä on järjestettävä, ääni aiheuttaa ongelmia, jne... Toki pumput ovat hiljaisia, silloin kun ne eivät ole käytössä.

Itse olen päätynyt siihen ratkaisuun, etten osta ainakaan vielä moisia laitteita. Luultavasti kehitys kehittyy seuraavina vuosina suhteellisen ripeästi, hintojen samalla laskiessa. Oletan, että vuoden päästä ihan hyvän pumpun saa asennettuna noin tonnilla, jolloin se alkaisi olemaan jo varsin houkutteleva vaihtoehto.

Toisaalta kyllä itse mielummin lämmittäisin vettä kuin ilmaa. Veden lämmittämiseen soveltuvat laitteet taas ovat joko vähän tai paljon kalliimpia ja ainakin osin ilmeisesti vikaherkempiä. Sama odottelu pätee noihinkin.

Se toinen virheellisen argumentoinnin muoto muuten... Onnistuneesti annoit ymmärtää, että kanssasi eriävän mielipiteen esittäjät ovata "joitakin". Toki sinsänä neutraali sana, mutta sai jotenkin negatiivisen sävyn kirjoituksessasi.

• koska koska

Meillä on kaksi Panan ILPiä. Toinen yläkerrassa ja toinen alakerrassa. Kyllä ne oikeasti säästää MUTTA se melu onkin sitten mikä ottaa pannuun ja tietysti pienoin veto.
      Nimittäin jos puhalluksen pistää minimiin, sama tapahtuu hyötysuhteelle koska hyötysuhde menee sisä- ja ulkokennojen lämpötilaeron mukaan. Mitä suurempi ero sen huonompi hyötysuhde.
      Nyt jos koneesta pitää saada lämpötehoa, pitää siitä ulostulevan ilman olla kuumaa tai sitä on olava paljon. Kovin kuuma ilma romahduttaa hyötysuhteen ja suuri ilmamäärä (manuaalisesti astettu 4/5 asentoon) sitten meluaa jonkin verran aiheuttaa vedon tunnetta.
      Koneita on myös huollettava sen suodattimein imuroinnin lisäksi. Sisäkennon on syytä pestä saippualla kerran vuodessa koska kerääntyvä nukka toimii eristeenä ja nostaa kennon lämpötilaa ja pienentää siis hyötysuhdetta.

En enää pistäisi ILPejä mutta kun tuli aikanaan yösähköhuumassa pistettyä kaapelit lattioihin.

Mutta tosiaan kyllä ne säästää tosin talon pohjasta riippuen ja siitä kuinka niitä osaa käyttää. Jos siis puhallus 1/5 asennossa ja silent moodi päällä on aivan saletti, että oikeilla pakkasilla hyötysuhde on huonompi kuin sähköpatterilla.

• ilmalämmityspumppua

Haluan säästää energiaa ja rahaa. ILP säästää energiaa ja rahaa.

Mutta ILP säästää vain osasta lämmitystä. Se säästää siitä osasta merkittävästi vain melko lämpimällä säällä, kun suurin energiankulutus kuitenkin on kylmällä säällä. Minulle sellainen säästö ei riitä.

Hankin sen sijaan maalämmön. Se säästää kaikesta lämmityksestä noin kaksi kolmasosaa, paukkupakkasillakin. Parempaa säästöä ei liene saatavissa.

Aiempaan öljylämmitykseen verrattuna säästöt ovat oikein suuret, vuosikustannuksista kolme neljäsosaa. Se johtuu siitä, että oli tosivanha öljypannu joka vuoti lämpöä sekä piippuun että pannuhuoneeseen. Ei ole mielekästä verrata siihen.

Kyllä, alkuinvestoinnit ovat suuret, paljon suuremmat kuin yhden ILPin tapauksessa. Takaisinmaksuaika on pitempi kuin ILPissä, minun tapauksessa yli kymmenen vuotta viime vuoden sähkönhinnoilla.

Porakaivo on ikuinen eikä kulu, ja se vastaa ILPin ulkoyksikköä joka on säiden armoilla. ILPpi pitänee uusia kokonaan 10 - 15 vuoden jälkeen, kun maalämmössä todennäköisesti ei uusita kuin kompressori (ei koko kaappia) ja kiertovesipumppu. Kumpikaan ei ole säiden armoilla.

Jos hankkisin ensin ILPin ja sitten siirtyisin maalämpöön, olisivat ILPpiin menneet rahat hukassa. Menin mielestäni lopulliseen ratkaisuun kerralla.

Jos energian hinnat laskevat, olen hyvin vähän voitolla. Jos energian hinnat nousevat nykytasolta, olen selvästi voitolla. Oletan että ne nousevat nykytasolta.

Taloni arvo nousee arvioni mukaan maalämmön investoinnin verran, kun ILPpi ei nosta talon arvoa koko investoinnin määrällä. Syy: maalämpöratkaisu on pitkäikäisempi, etenkin kaivo mutta myös muut laitteet. Muiden mielipiteistä en tiedä.

Kiinteistöveroa ollaan uudistamassa, siihen jossain vaiheessa tullee porrastus energiankäytön perusteella. Oletan että maalämmittäjät ovat uudistuksessa voitolla, enemmän voitolla kuin ILP-lämmittäjät.

En ota kantaa sen paremmin ILPin kuin maalämmön valmistajiin.

• dvdvdv

Yksi syy miksi ei kannata hankkia ilmalämpöpummpua on asumismukavuus. Jos joka huoneessa on sähköpatterit tai lattia lämmitys on asunnossa joka puolella tasainen lämpö. Kun ILP asennetaan yhteen kohtaan asuntoa ei se mitenkään pysty lämmittämään asuntoa tasaisesti. Lisäksi huoneiden ovia ei sitten pysty käyttämään koska ovella suljettu huone ei lämpene ollenkaan kun ILP on oven toisella puolella. Antaahan se ILP kesällä asumismukavuutta kun sillä saa asunnon viilennettyä. Jos rahasta ei ole pulaa ei ILP kannata hankkia kuin kesän viilennykseen.

• Vaikea valinta

Asiallista tekstiä eo. kirjoittajilla. Todellinen säästö ILPillä on kompromissien, tiettyjen epämukavuuksien hyväksymisen ja onnenkantamoisen yhteensattuma. Itselläni on 5 vuoden kokemus ILPistä, ja nyt olen sen kanssa siinä tilanteessa että taloudellisesti se on hyödyntänyt vasta sen myyntiorganisaatiota. Vasta tästä eteenpäin alkaa olla mahdollista että se hyödyntää myös minua taloudellisesti, sikäli mikäli se vielä kestää toimintakuntoisena.

Haitoiksi voin luetella samoja joita jo edelläkin on mainittu;
        -Melu; sisäyksikkö "hurisee" melkoisesti jos sillä todella tekee lämmintä
        -Epätasainen lämpötila eri huoneiden kesken; haitta tai hyöty, -riippuu sisäyksikön sijoituksesta.
        -Ulkoyksikön "valvonnan tarve"; yleensä kerran pari talvessaan jäätä kertyy enemmän kuin minkä pystyy itse sulattamaan (ei mielestäni mökkilämmittimeksi ilman valvontaa).

Mutta on siinä hyvääkin:
        Toimii ja säästää sähköä oikein käytettynä. Parhaimmillaan syksyllä ja keväällä, ulkolämpötilan ollessa yli 3 C (ei vielä ulkoyksikön huurtumista).
        Pistää tulisijasta tulleen lämmön hyvin kiertämään.
        Kesällä lisää asumisviihtyisyyttä jäähdytys- ja kosteudenpoisto-ominaisuuksillaan.

Suosittelen harkitsemaan hankintaa tarkasti, mikäli olet hankkimassa sitä lämmittimeksi. Saattaa aiheuttaa pettymyksen. Mutta jos tarvitset mukavuutta ja jäädytystä/kosteudenpoistoa, saat ILPistä siinä sivussa lämmittimen jota todennäköisesti kannattaa myös käyttää lämmittimenä.

• mieltä...

Ultimate pro basic 8 lämmittää meillä autotallia noin 35m2 ja hyvin on talven lämmittänyt (etelärannikolla). Huono puoli on tuo veden määrä, sitä kondensoituu ja paljon, eli koje pitää asentaa hiukan kauemmaksi seinästä jos mahdollista. Koje on toiminut moitteetta tuonne 15 pakkasasteeseen asti, kylmemmällä on huurtuminen ongelma ja koje pitää pysäyttää, vaikka muutoin vielä lämpöä pukkaisi tarpeeksi. Itse asennettuna suht hyvä sijoitus lämmitykseen, maksoi vaan noin 400 euroa.

• Taunoko

Paria juttua ei ole vielä mainittu miksi ILP:iä ei kannata hommata:

- Laitteen on niin hemmetin rumia. Koskee sekä ulko- että sisäyksikköä. Näissä ei silmä kyllä lepää.
      - Monet laitteet ovat epäluotettavia. Minulla OLI myös ILP, mutta myynyt laite ei saanut sitä toimimaan vaikka kävivät kaksi kertaa vaihtamassa ulkoyksikön. Niinpä sitten päädyttiin kaupan purkamiseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      162
      12387
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      152
      5436
    3. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      4640
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      139
      3659
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      39
      2758
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1926
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      107
      1656
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      364
      1617
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      102
      1516
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      136
      1461
    Aihe