laihduttaako thyroxin?

uusi aloittaja

eli aloitan huomenna thyroxin 25mikrogrammaa, ja kysyisinkin nyt, että laihduttaako tuo lääke, kun se oli mainittu yleisenä sivuvaikutuksena?

39

26996

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laihduttaa

      Siinä mielessä kyllä, että hoitamaton vajaatoiminta hidastaa aineenvaihduntaa ja helposti lihottaa siitä syystä. Tosin se saattaa myös heikentää ruokahalua, joka vähän kompensoi tilannetta. Ilmeisesti myös jotkut terveet ovat kokeilleet thyroxinia laihdutuslääkkeenä, mutta siinä ei kyllä ole paljon järkeä sillä esim. 25 mikrogrammaa ei vielä paljon laihduta, mutta saattaa aiheuttaa muita ongelmia.

      • miten..

        terveet voi kokeilla thyroxinia laihdutuslääkkeenä?? eihän sitä saa kun lääkärin määräyksellä ja siitä syytä että kilpirauhas arvot on pielessä..ja sitä ei pysty feikkaamaan..


      • yksinkertaisuus...
        miten.. kirjoitti:

        terveet voi kokeilla thyroxinia laihdutuslääkkeenä?? eihän sitä saa kun lääkärin määräyksellä ja siitä syytä että kilpirauhas arvot on pielessä..ja sitä ei pysty feikkaamaan..

        niin eihän sitä koskaan ikinä kukaan ole saanut käsiinsä lääkkeitä jotka eivät ole itselle määrättyjä, eihän...


      • että..
        yksinkertaisuus... kirjoitti:

        niin eihän sitä koskaan ikinä kukaan ole saanut käsiinsä lääkkeitä jotka eivät ole itselle määrättyjä, eihän...

        joku tuumii että haluaisi laihduttaa helpolla ja tuleekin sitten keksineeksi että joku kaveri tai läheinen tai muu syö thyroxinia jossa sivuvaikutuksena SAATTAA olla painon laskeminen..


      • vastaaja _
        miten.. kirjoitti:

        terveet voi kokeilla thyroxinia laihdutuslääkkeenä?? eihän sitä saa kun lääkärin määräyksellä ja siitä syytä että kilpirauhas arvot on pielessä..ja sitä ei pysty feikkaamaan..

        Näköjään joku olikin jo vastannut puolestani.
        Mutta kuten sanottua, nykyään vajaatoiminta on varsin yleistä ja lääkettä(tai paremminkin hormonivalmistetta) on kyllä saatavilla muillakin keinoin. Samoin kuin esim. doping-aineita on kuntosaleilla pilvin pimein.
        Ja kyllähän se aineenvaihduntaa kiihdyttää ja riittävän suurina annoksina laihduttaa ihan varmasti. Eihän se mitenkään tervettä touhua ole, mutta nykyään kun Suomessakin suurin osa aikuisväestöstä on jo ylipainoista, niin varsin kyseenalaisiakin keinoja jotkut kokeilevat.

        Itse asiasta voisin vielä sanoa sen verran, että jos olet labratulosten perusteella saanut tuon koelääkityksen 25 mikrogrammaa, niin omasta kokemuksestani voisin sanoa seuraavaa: Todennäköisesti vajaatoimintasi on vielä toistaiseksi subkliinistä, eli TSH ei vielä ole mahdottoman korkea ja T4-V:kin saattaa vielä olla viitealueella. Lääkityksen aloittamisen jälkeen olotila ei silti välttämättä tunnu parantuvan, vaan voit päinvastoin alkaa huomata uusiakin oireita. Lääkärin sanoin: "Subkliinisessä hypotyreoosissa potilas saattaa havaita siihen liittyneitä oireita vasta lääkityksen aloittamisen jälkeen". Jos ensimmäisessä kontrollissa esim. TSH-arvosi on edelleen vähän koholla (eli esim. 3-6, niin lääkäri luultavasti neuvoo jatkamaan samalla annoksella, vaikka et tuntisi olosi parantuneen.)Thyroxinilla TSH-arvon tulisi kuitenkin yleensä olla jossain välillä 0-2, joten tällaisessa tapauksessa 'oikea' annos voisi olla 1,5-2 pientä tablettia. Useinhan lääkärit ovat varovaisia ja määräävät turhan pieniä annoksia ja ovat tyytyväisiä kunhan saavat tulokset viitealueelle. Itse olen tällaisessa tilanteessa ottanut vähän enemmän kuin lääkäri määrää, mutta silloin pitää tietenkin tietää mitä tekee. Annos on silloin oikea, kun samalla annostuksella kahdessa peräkkäisessä kontrollissa arvot pysyvät mahdollisimman samoissa lukemissa.


      • ap.
        vastaaja _ kirjoitti:

        Näköjään joku olikin jo vastannut puolestani.
        Mutta kuten sanottua, nykyään vajaatoiminta on varsin yleistä ja lääkettä(tai paremminkin hormonivalmistetta) on kyllä saatavilla muillakin keinoin. Samoin kuin esim. doping-aineita on kuntosaleilla pilvin pimein.
        Ja kyllähän se aineenvaihduntaa kiihdyttää ja riittävän suurina annoksina laihduttaa ihan varmasti. Eihän se mitenkään tervettä touhua ole, mutta nykyään kun Suomessakin suurin osa aikuisväestöstä on jo ylipainoista, niin varsin kyseenalaisiakin keinoja jotkut kokeilevat.

        Itse asiasta voisin vielä sanoa sen verran, että jos olet labratulosten perusteella saanut tuon koelääkityksen 25 mikrogrammaa, niin omasta kokemuksestani voisin sanoa seuraavaa: Todennäköisesti vajaatoimintasi on vielä toistaiseksi subkliinistä, eli TSH ei vielä ole mahdottoman korkea ja T4-V:kin saattaa vielä olla viitealueella. Lääkityksen aloittamisen jälkeen olotila ei silti välttämättä tunnu parantuvan, vaan voit päinvastoin alkaa huomata uusiakin oireita. Lääkärin sanoin: "Subkliinisessä hypotyreoosissa potilas saattaa havaita siihen liittyneitä oireita vasta lääkityksen aloittamisen jälkeen". Jos ensimmäisessä kontrollissa esim. TSH-arvosi on edelleen vähän koholla (eli esim. 3-6, niin lääkäri luultavasti neuvoo jatkamaan samalla annoksella, vaikka et tuntisi olosi parantuneen.)Thyroxinilla TSH-arvon tulisi kuitenkin yleensä olla jossain välillä 0-2, joten tällaisessa tapauksessa 'oikea' annos voisi olla 1,5-2 pientä tablettia. Useinhan lääkärit ovat varovaisia ja määräävät turhan pieniä annoksia ja ovat tyytyväisiä kunhan saavat tulokset viitealueelle. Itse olen tällaisessa tilanteessa ottanut vähän enemmän kuin lääkäri määrää, mutta silloin pitää tietenkin tietää mitä tekee. Annos on silloin oikea, kun samalla annostuksella kahdessa peräkkäisessä kontrollissa arvot pysyvät mahdollisimman samoissa lukemissa.

        arvoni olivat seuraavanlaiset: T4v oli 12 eli viitearvoissa, TSH oli 6,028.
        ja siis sen perusteella lääkäri aloitti Thyroxin 0,025mg x 1. Lääkettä olen nyt syönyt vasta kolmatta päivää.


      • vastaaja _
        ap. kirjoitti:

        arvoni olivat seuraavanlaiset: T4v oli 12 eli viitearvoissa, TSH oli 6,028.
        ja siis sen perusteella lääkäri aloitti Thyroxin 0,025mg x 1. Lääkettä olen nyt syönyt vasta kolmatta päivää.

        Itse ottaisin noilla arvoilla 1,5 pientä tablettia päivässä seuraavaan kontrolliin asti. En ole mikään lääkäri, mutta mielestäni mitään vaaraa liikatoiminnalle menemisestä ei pitäisi olla. Pääasia kuitenkin että pidät annoksen tasaisena, oli se sitten 1 tai 1,5 tablettia.


      • JulihQ`
        ap. kirjoitti:

        arvoni olivat seuraavanlaiset: T4v oli 12 eli viitearvoissa, TSH oli 6,028.
        ja siis sen perusteella lääkäri aloitti Thyroxin 0,025mg x 1. Lääkettä olen nyt syönyt vasta kolmatta päivää.

        Minulla annos on 50ʮ, eli 50 mikrogrammaa ja olen popsinut niitä 1 vuoden ja 4 kuukautta....


      • .....
        ap. kirjoitti:

        arvoni olivat seuraavanlaiset: T4v oli 12 eli viitearvoissa, TSH oli 6,028.
        ja siis sen perusteella lääkäri aloitti Thyroxin 0,025mg x 1. Lääkettä olen nyt syönyt vasta kolmatta päivää.

        arvoilla aloitusannokseksi 0,1 mg (ensin toki puolikasta pari viikkoa). En laihtunut silläkään, mutta en ollut vajiksen takia lihonutkaan ;).


      • mtrttert
        vastaaja _ kirjoitti:

        Näköjään joku olikin jo vastannut puolestani.
        Mutta kuten sanottua, nykyään vajaatoiminta on varsin yleistä ja lääkettä(tai paremminkin hormonivalmistetta) on kyllä saatavilla muillakin keinoin. Samoin kuin esim. doping-aineita on kuntosaleilla pilvin pimein.
        Ja kyllähän se aineenvaihduntaa kiihdyttää ja riittävän suurina annoksina laihduttaa ihan varmasti. Eihän se mitenkään tervettä touhua ole, mutta nykyään kun Suomessakin suurin osa aikuisväestöstä on jo ylipainoista, niin varsin kyseenalaisiakin keinoja jotkut kokeilevat.

        Itse asiasta voisin vielä sanoa sen verran, että jos olet labratulosten perusteella saanut tuon koelääkityksen 25 mikrogrammaa, niin omasta kokemuksestani voisin sanoa seuraavaa: Todennäköisesti vajaatoimintasi on vielä toistaiseksi subkliinistä, eli TSH ei vielä ole mahdottoman korkea ja T4-V:kin saattaa vielä olla viitealueella. Lääkityksen aloittamisen jälkeen olotila ei silti välttämättä tunnu parantuvan, vaan voit päinvastoin alkaa huomata uusiakin oireita. Lääkärin sanoin: "Subkliinisessä hypotyreoosissa potilas saattaa havaita siihen liittyneitä oireita vasta lääkityksen aloittamisen jälkeen". Jos ensimmäisessä kontrollissa esim. TSH-arvosi on edelleen vähän koholla (eli esim. 3-6, niin lääkäri luultavasti neuvoo jatkamaan samalla annoksella, vaikka et tuntisi olosi parantuneen.)Thyroxinilla TSH-arvon tulisi kuitenkin yleensä olla jossain välillä 0-2, joten tällaisessa tapauksessa 'oikea' annos voisi olla 1,5-2 pientä tablettia. Useinhan lääkärit ovat varovaisia ja määräävät turhan pieniä annoksia ja ovat tyytyväisiä kunhan saavat tulokset viitealueelle. Itse olen tällaisessa tilanteessa ottanut vähän enemmän kuin lääkäri määrää, mutta silloin pitää tietenkin tietää mitä tekee. Annos on silloin oikea, kun samalla annostuksella kahdessa peräkkäisessä kontrollissa arvot pysyvät mahdollisimman samoissa lukemissa.

        Eihän se terveellä ihmisellä toimi, koska omat hormonit lähtee sitten laskuun kun TSH laskee. Tasottuu siis ulkopuolelta saadun hormonin kanssa. Lopputulos on sitten kilpirauhasen vajaatoiminta tai vielä pahemmat ongelmat, kun lopetat pillereiden popsimisen.


      • Anonyymi

        +1 Thyrolin - https://nplink.net/tpYJ3kFp
        sain Thyrolin diagnoosin löydyttyä ja annos on 2 tablettia päivässä. seuraavan puolen vuoden aikana minulta tippui painosta noin 16 kiloa ja jo 2 kuukaudessa eron kropassani huomasi. oireeni loppuivat heti lääkityksen saatuani. pientä kärsivällisyyttä ja kyllä se paino alkaa tippumaan.


    • -ravenous-

      Thyroxinin sivuvaikutushan ei periaatteessa ole laihtuminen vaan mahdollinen laihtuminen johtuu siitä että käytön aikan saattaa tulla kilpirauhasen liikatoimintaa (yleensä ohimenevänä aloitettaessa ja annostusta nostettaessa kuulemma) ja tietenkin jos lääkettä ottaa yli määrätyn määrän, on tämä vaikutus todennäköisempää. Itsellä suvussa paljon vajaatoimintaa (itsellänikin) ja olen huomannut että vain ne, ketkä olivat ennen lääkitystä tuhdissa kunnossa, laihtuivat. Itse en esimerkiksi ole lääkityksen kanssa laihtunut vaikka ollut välillä pahastikin liikatoiminnan puolella pitkiäkin aikoja. Mutta mielummin lievä liikatoiminta kuin vajaatoiminta.. tai no mielummin ei kumpaakaan! Jos laihduttavista reseptilääkkeistä puhutaan niin itselläni Efexor depot vei 15kg ja olin jo sitä ennen normaalipainoinen ja tämä ei siis ollut toivottu sivuvaikutus millään tavalla. tai ehkä ne muutamat kilot.. heh.. ei vais.. Mutta tosiaan aika usein kuulemma alussa saattaa pari kiloa pudotakin, mutta siihen se yleensä jää. Mutta esim tädilläni paino oli ennen lääkitystä yli 80kg ja muutamien kuukausien kuluttua 50kg mikä oli jo outoa! Thyroxinia myydään kyllä pimeenä laihdutukseen, mutta aika vaarallinen laihdutuslääke, varsinkin kun itse ei noita arvoja kotikonstein pysty seurailemaan.

      • Mulla on vajaatoiminta

        Thyroxin miten nyt kirjoitetaankin niin ei laihduta todellakaan. Sitä paitsi sitä ei kukaan TERVE SAA EDES KÄYTTÄÄ sillä silloin thyroxin hormonia olisi veressä liikaa ja syntyisi väistämättä kilpirauhasen liikatoiminta mikä on vaarallisempi kuin vajaatoiminta, sillä se voi aiheuttaa esim. sydän oireita kuten rytmihäiriöitä ja myöskin ahdistuneisuutta ym. Ja muistutan vielä että thyroxin on reseptilääke joten terveet eivät sitä voi edes apteekista ostaa ellei sitä niille ole määrätty ja silloin he eivät olisi terveitä. Jos thyroxinia menee itse lisäämään niin silloin kyllä voi laihtua pitkällä aikavälillä mutta silloin sairaus on liikatoiminnan puolella ja sekin on sairaus ja kuten edellä mainitsin se on vakavampi sairaus kuin vajaatoiminta. Eikä hormoneita saa itse itselleen lisäillä tai vähentää, kyllä lääkärit tietävät milloin arvot ovat rajamailla tai vinksallaan. Käykää hyvät ihmiset verikokeissa niin tiedätte miten paljon mitäkin pitää syödä vai pitääkö ees.


      • nestettä kehosta
        Mulla on vajaatoiminta kirjoitti:

        Thyroxin miten nyt kirjoitetaankin niin ei laihduta todellakaan. Sitä paitsi sitä ei kukaan TERVE SAA EDES KÄYTTÄÄ sillä silloin thyroxin hormonia olisi veressä liikaa ja syntyisi väistämättä kilpirauhasen liikatoiminta mikä on vaarallisempi kuin vajaatoiminta, sillä se voi aiheuttaa esim. sydän oireita kuten rytmihäiriöitä ja myöskin ahdistuneisuutta ym. Ja muistutan vielä että thyroxin on reseptilääke joten terveet eivät sitä voi edes apteekista ostaa ellei sitä niille ole määrätty ja silloin he eivät olisi terveitä. Jos thyroxinia menee itse lisäämään niin silloin kyllä voi laihtua pitkällä aikavälillä mutta silloin sairaus on liikatoiminnan puolella ja sekin on sairaus ja kuten edellä mainitsin se on vakavampi sairaus kuin vajaatoiminta. Eikä hormoneita saa itse itselleen lisäillä tai vähentää, kyllä lääkärit tietävät milloin arvot ovat rajamailla tai vinksallaan. Käykää hyvät ihmiset verikokeissa niin tiedätte miten paljon mitäkin pitää syödä vai pitääkö ees.

        Kyllä laihtuu, koska vajaatoimisena on nestettä, limapöhöä kertynyt esim. ihon alle. Olen laihtunut lähes kymmenen kiloa. Pulssi on 56 ja lämpö matala en siis ole liikalääkityksellä.


      • Paasaaja
        nestettä kehosta kirjoitti:

        Kyllä laihtuu, koska vajaatoimisena on nestettä, limapöhöä kertynyt esim. ihon alle. Olen laihtunut lähes kymmenen kiloa. Pulssi on 56 ja lämpö matala en siis ole liikalääkityksellä.

        Luin, etta niin kauan kuin tyroksiinihormoni ei ole tasapainossa, ei voi laihtua. Sitten kun se on tasapainossa, laihtuminen alkaa. (Joillakin varmaan aikaisemminkin, kun oma aineenvaihdunta alkaa pelata, jos on ollut ihan pysakilla.) Joillakin laihtuminen vaatii laihduttamista.

        Mietinkin onko tyroksiiniresepti kunnossa, jos ei vuosiin muuta kuin liho, vaikka on laakityksella? Onko kyseessa tavanomainen aliannostus, varsinkin jos reseptin maaraa ei-erikoislaakari?


        Ehka ne, jotka psyykkiseen sairauteensa (jos menee psyykkiselle tasolle anoreksia tai bulimia) takia idioottimaisuudessaan ottavat tyroksiinia, vaikka ei ole tarvetta eika reseptia siihen, saattavat hetkellisesti laihtua, mutta takapakki tulee olemaan kova, puhumattakaan fyysisista riskeista, mita ottavat.

        Tyroksiini terveelle ihan yhta riski, kuin vaikka huumeet... tosin laiduttajat, jos jo sortuu tyroksiiniin reseptitta, ei ole enaa terve ihminen vaan sairas: psyykkisesti sairas, kun on vaaraksi omalle terveydelleen eika valita siita mitaan, eli taitaa kuulua pakkohoitolain piiriin. Pakkopaita ja ambulanssilla vaan mielisairaalaan, etteivat tapa itseansa tyroksiinilla (muutama palstalainen nakojaan ainakin yrittaa kovasti parin ketjun perusteella).

        Mitahan laki sanoo niista, jotka niita tyroksiineja antaa omasta reseptistaan toiselle, jotta toisen on 'helpompi laiduttaa" vaikka hormonitoiminta menee pahasti sekaisin, mutta kaytannossa kayttaa niita TAPPAVALLA tavalla. Jos joku kuolee tuleeko tappotuomio? Jos joltakin menee terveys, mita sitten? Enta jonkun palstalaisen laakari "ystava", joka oli laidutukseen laittanut reseptin bulimikolle. Aika karmaisevaa! Valittaako tallainen laakari potilaistaan, kun ei edes "ystavan" terveydesta valita?!

        Eli miettikaa vahan bulimikot ennekuin harkitsette tai lopettakaa heti tyroksiinikoukku.

        Harkitkaa myos ne sairaat, jolta joku ystava tulisi kysymaan "pari tyroksiinia". Rikotte lakia pahasti ja vaarannatte toisen terveyden, jos annatte.


      • Laina lääkkeet
        Paasaaja kirjoitti:

        Luin, etta niin kauan kuin tyroksiinihormoni ei ole tasapainossa, ei voi laihtua. Sitten kun se on tasapainossa, laihtuminen alkaa. (Joillakin varmaan aikaisemminkin, kun oma aineenvaihdunta alkaa pelata, jos on ollut ihan pysakilla.) Joillakin laihtuminen vaatii laihduttamista.

        Mietinkin onko tyroksiiniresepti kunnossa, jos ei vuosiin muuta kuin liho, vaikka on laakityksella? Onko kyseessa tavanomainen aliannostus, varsinkin jos reseptin maaraa ei-erikoislaakari?


        Ehka ne, jotka psyykkiseen sairauteensa (jos menee psyykkiselle tasolle anoreksia tai bulimia) takia idioottimaisuudessaan ottavat tyroksiinia, vaikka ei ole tarvetta eika reseptia siihen, saattavat hetkellisesti laihtua, mutta takapakki tulee olemaan kova, puhumattakaan fyysisista riskeista, mita ottavat.

        Tyroksiini terveelle ihan yhta riski, kuin vaikka huumeet... tosin laiduttajat, jos jo sortuu tyroksiiniin reseptitta, ei ole enaa terve ihminen vaan sairas: psyykkisesti sairas, kun on vaaraksi omalle terveydelleen eika valita siita mitaan, eli taitaa kuulua pakkohoitolain piiriin. Pakkopaita ja ambulanssilla vaan mielisairaalaan, etteivat tapa itseansa tyroksiinilla (muutama palstalainen nakojaan ainakin yrittaa kovasti parin ketjun perusteella).

        Mitahan laki sanoo niista, jotka niita tyroksiineja antaa omasta reseptistaan toiselle, jotta toisen on 'helpompi laiduttaa" vaikka hormonitoiminta menee pahasti sekaisin, mutta kaytannossa kayttaa niita TAPPAVALLA tavalla. Jos joku kuolee tuleeko tappotuomio? Jos joltakin menee terveys, mita sitten? Enta jonkun palstalaisen laakari "ystava", joka oli laidutukseen laittanut reseptin bulimikolle. Aika karmaisevaa! Valittaako tallainen laakari potilaistaan, kun ei edes "ystavan" terveydesta valita?!

        Eli miettikaa vahan bulimikot ennekuin harkitsette tai lopettakaa heti tyroksiinikoukku.

        Harkitkaa myos ne sairaat, jolta joku ystava tulisi kysymaan "pari tyroksiinia". Rikotte lakia pahasti ja vaarannatte toisen terveyden, jos annatte.

        Aika moista pelottelua. En halua kannustaa ketään laihduttamaan thyroxinilla, jos ei normaalit keinot riitä niin sitten saa olla pulska.
        Mutta haluan puolustaa tuota "lääkkeen lainaamista". Siskoni oli valmis
        antamaan minulle testiksi thyroxinia, kun (idiootti) lääkäri ei siihen suostunut.
        En näe thyroxinin testaamisessa mitään vaaraa, kunhan tietää mitä tekee.
        Liikatoiminnan oireet (kuten sydämen tykytys) huomaa aika nopeasti
        ja liikatoimintahan on hengenvaarallista pitkäaikaisena tai äärimmillään.
        Eli jos kokeilee thyroxinia ja huomaa liikatoiminnan oireet, lopettaa syömisen niin siitä ei kyllä ole mitään vaaraa tai haittaa kenellekkään.
        Onneksi kuitenkin vasta-aine tulokset kertoivat lääkärille, että nyt on aika aloittaa lääkitys ja siskon ei tarvinut antaa omistaan.


    • MUMMO

      HUOM EI LAIHDUTA

      • biibaabuu

        Kyllä laihduttaa jos menee liikatoiminnaksi. En kyllä suosittele


    • nousee vaan

      Painonnousu jatkunut vaan.

    • ikuinenpulleroko

      itse aloitin kans sitää 25mg ja paino tippus viikossa 2-3 kiloa... :D mut se kait laitto jotkut nesteet ja kuonat liikkeelle ja siks tippu.. se kyl tuli sit takas ;)
      Nyt tuntuu et paino vaan junnaa paikoilleen.. nyt satsaan kunnolla ruokaa (kasvispainotteiseen) ja liikun muutamia tunteja viikossa nii katsotaan miten käy! Oon nyt syöny 3kk 50mg mutten huomaa mitään eroa :S tulis mieli nostaa lääkitystä itse... mutten tiedä viittiikö...

      arvot oli lähes samat ku keskustelun aloittajalla.. sitä 6-7 luokkaa... nyt oli viimeks ku olin vuoden käyttänyt sitä 25mg niin vähä alle 3...

    • 78 v nainen

      Ei Thyroxin mitenkään laihduta. Luulempa että ajan mittaan alat paremminkin lihoa, koska kaikesta huolimatta alkaa ummetus vaivata, ruoansulatus heikkenee ja jopa väsyttää. 12 vuotta käyttäneenä tuntuu ettei lääkitys ole koskaan kohdallaan.Kilpirauhasen vajaatoiminta vaikuttaa niin eritavalla eri ikäseen. 78

      • ozzy

        Itse olen lihonut nyt 6-7 kiloa sen jälkeen, kun aloin Thyroxinin oton 3 kk sitten. Olin laiha, vaikka oli vajaatoiminta, toki olen vieläkin. Lihakset tosi kuivat ja voimattomat. Rasvaprosentti 10 paikkeilla.


    • Vajaa rouva

      Minulle Thyroxin toi vaan lisää painoa, jota jo vajaatoiminnan aikana (ennen lääkitystä) oli kertynyt paljon. Vasta yhdistelmälääkitys Thyroxin Lio pysäytti painonnousun, mutta ei ole sekään vienyt painoa yhtään alaspäin.

      • Toivoton vajis?

        Millä perusteella sait Lio-reseptin? Mitä apua siitä on ollut?

        Kyselen siksi, että oma vajikseni huitelee jo ties kuinka monetta vuotta missä sattuu. Vuosi sitten sisätautilääkäri mietti vaikeiden (erityisesti kognitiivisten) oireideni takia Lion määräämistä, mutta jätti asian sikseen, kun labrat eivät kuulemma tukeneet tätä näkemystä. Nyt olen vuoden ravannut kaikilla muilla mahdollisilla lääkäreillä työterveyslääkärin lähetteillä. Rankkaa on tämä jatkuva "tutkiminen".

        Muutamat (mielestäni) fiksut lääkärit ovat todenneet, että oireeni johtuvat nimenomaan kilpparista, toisten (myös mainitun sisätautilääkärin) mielestä oireiden syy on ehdottomasti muualla kuin kilpparissa. Itse olen 99 % varma siitä, että syy on kilpparissa.

        Kohta on pakko jäädä töistä pois, kun ei pysty töiden ohella hoitamaan juuri mitään normaaleja arkirutiineja ihmissuhteista puhumattakaan. Huoh :(


      • Hmmpf
        Toivoton vajis? kirjoitti:

        Millä perusteella sait Lio-reseptin? Mitä apua siitä on ollut?

        Kyselen siksi, että oma vajikseni huitelee jo ties kuinka monetta vuotta missä sattuu. Vuosi sitten sisätautilääkäri mietti vaikeiden (erityisesti kognitiivisten) oireideni takia Lion määräämistä, mutta jätti asian sikseen, kun labrat eivät kuulemma tukeneet tätä näkemystä. Nyt olen vuoden ravannut kaikilla muilla mahdollisilla lääkäreillä työterveyslääkärin lähetteillä. Rankkaa on tämä jatkuva "tutkiminen".

        Muutamat (mielestäni) fiksut lääkärit ovat todenneet, että oireeni johtuvat nimenomaan kilpparista, toisten (myös mainitun sisätautilääkärin) mielestä oireiden syy on ehdottomasti muualla kuin kilpparissa. Itse olen 99 % varma siitä, että syy on kilpparissa.

        Kohta on pakko jäädä töistä pois, kun ei pysty töiden ohella hoitamaan juuri mitään normaaleja arkirutiineja ihmissuhteista puhumattakaan. Huoh :(

        Onko sulla t3v otettu? Paljonko oli ( viitteet)? Entä mitä t4v ( viitteet) on?

        Molempien arvojen, t3v:n ja t4v:n olisi hyvä olla ylimmällä kolmanneksella viitettä. Monilla olo on hyvä vasta lähellä ylärajaa.

        Itse sain Armourin, kun menin suosittellulle yksityiselle lääkärille puhumaan ettei Thyroxin toimi. Labroista sitten selvisikin ettei se ollut nostanut yhtään t3v:tä.


      • Toivoton vajis?
        Hmmpf kirjoitti:

        Onko sulla t3v otettu? Paljonko oli ( viitteet)? Entä mitä t4v ( viitteet) on?

        Molempien arvojen, t3v:n ja t4v:n olisi hyvä olla ylimmällä kolmanneksella viitettä. Monilla olo on hyvä vasta lähellä ylärajaa.

        Itse sain Armourin, kun menin suosittellulle yksityiselle lääkärille puhumaan ettei Thyroxin toimi. Labroista sitten selvisikin ettei se ollut nostanut yhtään t3v:tä.

        Kiitokset vastauksestasi.

        T4V on (erilaisilla Thyroxin-annoksilla) vaihdellut 14 ja 19 välillä, viitearvot 10-21. T3V:n arvo on vaihdellut 4,1-4,9 välillä, viitearvot 3,5-6,5.

        Mitäs sanot(te)?


      • Hmmpf
        Toivoton vajis? kirjoitti:

        Kiitokset vastauksestasi.

        T4V on (erilaisilla Thyroxin-annoksilla) vaihdellut 14 ja 19 välillä, viitearvot 10-21. T3V:n arvo on vaihdellut 4,1-4,9 välillä, viitearvot 3,5-6,5.

        Mitäs sanot(te)?

        Kyllähän tuo t3v voisi korkeampikin olla, vaikka aika hyvä onkin. Jos olo ei thyrolla ole hyvä, niin kannattaisihan sitä kokeilla. Thyroxinin nostokaan ei välttämättä pahaksi olisi, jos et Lioa saa sen rinnalle, ei tuo liian korkea ole välttämättä, jos elimistösi noston sallii. Ja jos rahaa löytyy, kannattaisi teettää MDD:n kilpirauhaspaketti, niin saisi tietää käänteisen t3:n. Siitä löytyy googlettamalla tietoa, Wilsonin syndrooma nimellä. Se olisi hyvä poissulkea jos olo ei kertakaikkisesti lääkkeillä parane.


      • Hmmpf
        Hmmpf kirjoitti:

        Kyllähän tuo t3v voisi korkeampikin olla, vaikka aika hyvä onkin. Jos olo ei thyrolla ole hyvä, niin kannattaisihan sitä kokeilla. Thyroxinin nostokaan ei välttämättä pahaksi olisi, jos et Lioa saa sen rinnalle, ei tuo liian korkea ole välttämättä, jos elimistösi noston sallii. Ja jos rahaa löytyy, kannattaisi teettää MDD:n kilpirauhaspaketti, niin saisi tietää käänteisen t3:n. Siitä löytyy googlettamalla tietoa, Wilsonin syndrooma nimellä. Se olisi hyvä poissulkea jos olo ei kertakaikkisesti lääkkeillä parane.

        Itselläni näköjään oli t3v 4.5. Siinä kuitenkin huidellaan puolessa välissä eikä yläkolmanneksella, joten nostoa kaipaa.


    • thyro1

      Haluisin kysyä tohon Thyroxiinin käyttöön koskevasti että onko kukaan huomannut kuukautisten muuttumista sen jälkeen ku on alkanu syömään thyroxinia?
      Minulla on niukentunu niin että kohta ei varmaan tule koko kuukautisia ja viimeksi olivat myöhässä monta päivää.

    • Lihosin Thyroxinista

      Vastaan vielä alkuperäiseen kysymykseen. Minä lihosin Thyroxinista vaan vielä lisää, enkä ole laihtunut pois. Olen lukenut muitakin, joilla Thyroxin vaikuttaa tällä tavalla. Joten ei pidä ollenkaan luottaa siihen laihtumiseen :(

    • KilpirauhasSisko

      "liian isolla annoksella" voi aiheuttaa itselleen liikatoiminnan, jolloin periaatteessa painon pitäisi pudota, koska kroppa käy ylikierroksilla.

      jos vajaatoiminnan seurauksena elimistöön on kertynyt rasvaa ja nestettä, voisin kuvitella että nämä "ylimäärät" poistuisivat kun hormonitasapaino on kunnossa.

      itse syön tyrazol thyroxin (liikatoiminta) ja kyllä sen painossa huomaa heti kun meinaa olla vajaatoiminnan puolella. säätelen itse annostusta tarvittaessa.

      liiallisella thyroxiinin syönnillä lienee samat vaikutukset elimistöön kuin liikatoiminnalla, eli ei se järin terveellistä ole. siinähän voi aiheuttaa itselleen vaikka sydärin, jos niikseen tulee.

      • kokeilin,näin,en voittan

        Hypona eläneenä pitkään on se kuin walking dead elämää. Lääkäristäkin saa vastauksen; useimmille tämä annos sopii, ja resepti kourassa kotio.
        Ohjeistus siitä kuinka kilpirauhasen sairauksia hoidetaan suomessa ovat ihan ala-arvoista. Lääkärit ovat olleet melkoisen naiveja ja sitten on niitä helmiä jotka ymmärtävät näiden sairauksien, oireiden kirjavuuden.
        Sen jälkeen kun olen saanut lääkityksen. Aloitettiin se todella varovasti ja pidettiin liian kauan matalana. Yksilöllisesti reakoin annostuksiin ja meni kauan ennenkuin uskaltauduin luottamaan omiin tuntemuksiini. Rohkeus puhua itseni puolesta löytyi myös.
        Hypotyreoosin vallitessa kehossa sitä on kuin seisahtanut, masentunut eikä oikein ymmärrä mitä tulisi tehdä. Ei ole kongitiivisoa taitoja, vain väsymys, ajatus ei juokse, muisti ei pelaa. Tarinoiden kertominen ei onnistu
        hypona sitä vaan elelee. Haamuna.
        Hypertyreoosin l. Liikatoiminnan tuntee myös kehossaan. Tässä puhuttiin juuri Laihduttamisesta. Lääke ei laihduta vaan reaktiot joita lääke aiheuttaa kehossa.
        Liikatoiminta on kehon ylivireys.
        Jos urheileva ihminen manipuloi kehoaan saadakseen nopeampia tuloksia. Sydän ei jaksa. Sykkeet nousevat liian korkealle rasituksesta. Vaikutukset verenpaineeseen. Huimaus. Heikotuskohtaukset. Pyörtyilyt. Kaikenkaikiaan olo on niin paha että varmasti ymmärtää lopettaa pelleilyn. thyroxin kanssa leikiessä kehon oireet kertovat kyllä että ei ole järkeä. Kaikki eivät usko varoittelua. Kokeilevat, toiset jäävät sille tielleen toiset saavat sairaan sydämen mukaansa loppuelämäksi. Sydämen jolla ei enää urheilla.ei ole oikotietä treeniä ja askeettinen ruokavalio. Niillä ne kilot lähtee.


      • lukutaitovaje-endot

        >> Ohjeistus siitä kuinka kilpirauhasen sairauksia hoidetaan suomessa ovat ihan ala-arvoista. <<
        Toinen Suomen kahdesta osaavasta endosta kertoi näin jo v. 2013:
        http://bit.ly/1mKHqvP Mikä estää ottamasta ohjeeksi?


    • sinänsä kai

      Luo keholle edellytykset hakea optimipaino.

    • Porkan

      Ei laihduta olen 3 vuotta syönyt tyroksiini 100 mikrog joka aamu tehty kilpirauhasen Totaali poisto 2016 päinvastoin paino noussut ..olen mielummin vajaatoiminnan puolella nukkuu hyvin omat arvot THS 2,2 T4V 14,30 klo on hyvä vihdoinkin suurin lääke annos ollu 150 mikrog joka päivä jolloin olin liikatoiminnan puolella nukuin huonosti ,hikoilun sydämmen tykytystä huono olo väsynyt olin ...silloin arvot oli THS 0,64 ja t4V oli 18,50 olo oli huono

    • paino-ongelmat

      Lääkärit halveksivat sekä uusia tutkimustuloksia että esim. 100 tuhannen potilaan yhdessä keräämää kokemustietoa. Jälkimmäistä mm. että T4v ja T3v oltava viitealueittensa yläosassa. TSH on melko merkityksetön

      Lääkärit ovat tyypillisesti mieltyneet alilääkitykseen ja painonnousu pikemminkin jatkuu

      • ensin_huonommaksi

        Tanskalaisen Michelssonin tutkimuksessa oli paljon tapauksia että pienellä annoksella lääkitessä kaikki vajaatoimintaoireet pahenivat lääkitsemättömään verrattuna

        Tämä on myös potilaskokemus.
        Pieni annos saa kilpirauhasen laiskistumaan ja vajaatoiminta pahenee.

        Ainoa oikea lääkitystapa on maltillisesti kasvattaa annosta kunnes oireet poistuvat.
        Edellytyksenä että ferritiini - B12 - Dvitamiini - folaatti on hoidettu kuntoon.
        Jälkimmäistä lääkärit eivät osaa ja/tai tiedä.


    • Anonyymi

      Tuo 25 mikrogrammaa on hyvin pieni annos. Itsellä merkittävä vajaatoiminta, joka löytyi n. 5 viikkoa sitten ja siihen määrättiin jo aloitusannoksena 50 mikrogrammaa päivässä. Tällä hetkellä annos on 100 mikrogrammaa, kunnes menen 6 viikon jälkeen labraan ja katsotaan sitten ns. lopullinen päivittäinen annostus yhdessä lääkärin kanssa labrojen perusteella.

      Laihduttamisesta voisin sanoa, että 5 viikon jälkeen laitoin nyt ensimmäistä kertaa yhdet housuistani jalkaan ja ne on kyllä selvästi isot. Muutkin vaatteet tuntuvat vähemmän kinnaavilta. Monia vaatteita olen tietenkin käyttänyt säännöllisesti tänä aikana, niin ehkä siksi niissä muissa ei niin ole ero tullut selville entiseen vastaavasti kuin näissä tänään päällä olevissa housuissa.

      Olen vakuuttunut, että lääkkeellä on positiivinen vaikutus painonhallintaan. Tuntuu, että on joutunut olla tosi takkana syömisestä ja liikkunut hirveän paljon ja siihen nähden se, että paino kuitenkin junnaa paikallaan ja jopa hivuttautuu ylös on ollut epäloogista. Ihanaa, että nyt löytyi syy ja että voin tästä lähtien ihan vaan tavallisella ruokavaliollani ja liikunnan määrällä painonhallinta tulee olemaan jatkossa paljon helpompaa. Olen siis normaalipainoinen, mitat 170 cm, paino 69 kg.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9209
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      386
      3839
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2795
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      87
      2690
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      175
      2505
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2504
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1783
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1612
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1560
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1393
    Aihe