vastauksen vaiko pelkkiä häiriköitä vain?
Olen noviisi lastensuojeluasioissa ja kysynkin, että onko koulukuraattori yhtä kuin lastensuojelun sosiaalityöntekijä? Voiko lapsi kertoa vapaasti asioistaan koulukuraattorille, vai onko se sama kuin sossuun infoaisi?
Onko parempi ohjata koulupsykologin luo, että kaikki tieto ei vuoda suoraan lastensuojeluun?
Onko ketään vakkaria paikalla, et
22
661
Vastaukset
- asiat lasten-
suojeluun. Koulukuraattori lienee sosiaalialan koulutuksen saanut henkilö. Lastensuojeluimoituksia lähtee kouluistakin hyvin herkästi. Uusi lakihan vaatii viranhaltijoita ilmoittamaan sossuille kaikista epäkohdista.
Kannattaa käyttää yksityisiä palveluja, sieltä asiat eivät vuoda.
Olen vakkari, mutta pikakäynnillä. Palsta ovat vallanneet superhäiriköt.- tieto lähes kaikesta
Koulukuraattori tekee yhteistyötä sosiaalitoimen kanssa.Tuosta on kokemusta ja tietoa.
- Helinä-keiju3
Rajaisin kaikki julkisen sektorin työntekijät ulos luottamuspiiristä. Pyydä kertomaan vaikka kummille, tai vanhemmalle serkun kaimalle.
- mitähän
ihmeen huttua sinä taas täällä toimitat?!
Koulukuraattorilla on vaitiolovelvollisuus. Jos lapsi kertoo normaaleja lapsen huoliaan (esim. kaverisuhteisiin liittyviä) kuraattorille, jäävät asiat pääsääntöisesti heidän välisikseen. Jos kyse on esim. koulukiusaamisesta, ovat vanhemmat ja opettajat ensisijainen yhteydenottokohde. Jos taas lapsi kertoo huolistaan, jotka liittyvät kotiin (vanhempien alkoholinkäyttö, väkivaltaisuus tms.), niin silloin KUULUUKIN lain mukaan tehdä lastensuojeluilmoitus.
Oikeastiko olet sitä mieltä, että lapsen pitää kärsiä sisällään ties miten vaikeita asioita, ettei vanhemmat _vain_ joudu luopumaan lapsestaan? Vaikka se olisi tämän parhaaksi?
Olet sinä kyllä uskomaton. Ja missähän olet koulusi käynyt, jos siellä kuraattori levittelee luottamukselliset asiat ympäri kyliä..? - sellaisen seikan,
mitähän kirjoitti:
ihmeen huttua sinä taas täällä toimitat?!
Koulukuraattorilla on vaitiolovelvollisuus. Jos lapsi kertoo normaaleja lapsen huoliaan (esim. kaverisuhteisiin liittyviä) kuraattorille, jäävät asiat pääsääntöisesti heidän välisikseen. Jos kyse on esim. koulukiusaamisesta, ovat vanhemmat ja opettajat ensisijainen yhteydenottokohde. Jos taas lapsi kertoo huolistaan, jotka liittyvät kotiin (vanhempien alkoholinkäyttö, väkivaltaisuus tms.), niin silloin KUULUUKIN lain mukaan tehdä lastensuojeluilmoitus.
Oikeastiko olet sitä mieltä, että lapsen pitää kärsiä sisällään ties miten vaikeita asioita, ettei vanhemmat _vain_ joudu luopumaan lapsestaan? Vaikka se olisi tämän parhaaksi?
Olet sinä kyllä uskomaton. Ja missähän olet koulusi käynyt, jos siellä kuraattori levittelee luottamukselliset asiat ympäri kyliä..?että lastensuojeluilmoitukset ovat usein perättömiä ja johtavat laittomiin huostaanottoihin eli lapsi otetaan huostaan, sijoitetaan sijaishuoltoon kärsimään ja jätetään vanhemmat itkemään eikä huostaanotolle ole ollut minkäänlaisia perusteita.
Lastensuojelulaki on PE-STÄ. Sitä ei noudata sossut eikä ketkään muutkaan.
- tai sitten suoraan
lastensuojeluviranomaisen palkkalistoilla.
Opetustoimen palkkalistoilla olevalla koulukuraattorilla on siis
omat opetustoimen asiakasrekisterinsä koululaisista.
Ne hänen koululla olevat rekisterinsä eivät saisi olla siis millään tavalla
yhteyksissä ja näkyvissä
taas lastensuojelun asiakasrekistereiden tiedoissa/tiedostoissa.
(mutta opetustoimen alainen kuraattorikin on velvollinen tekemään lastensuojeluilmoituksen jne)
Mutta jos tämä koulukuraattori onkin lastensuojeluviranomainen
niin hänen tekemänsä asiakastiedostot ja muistiinpanot niihin
ovat osa kunnan lastensuojelun rekisteriä.
Jos lastensuojelun ja koulukuraattorin rekisterit ovat tietokonepohjaista asiakasdokumentointia
niin silloin koulukuraattorin kirjaukset näkyvät suoraan lastensuojelun asiakasdokumenteissakin.
Edellyttäen siis, että lastensuojelurekisterin ylläpitäjä sosiaalitoimessa
on ilmoittanutomassa rekisteriselosteessaan,
että koulukuraattorin (lastensuojelu) ylläpitämä asiakasrekisteri koululla
on osa tätä lastensuojeluviranomaisten ylläpitäämää
astensuojelun asiakasrekisteriä.
Mutta jos luet esimerkiksi täältä netistäkin löytyvää tietoa
- professori Arnkill ja mm. laittomat koulujen rekisterit jne
niin näissä Stakesin Varpusen luojan (Arnkill) lehtihaastatteluissa ja Stakesin sivuilla olevassa ilmoituksessahan
mainitaan myös sosiaalitoimen laittomat rekisterit kouluilla!
(ja joihin siis ei kukaan missään päin maata ole ilmeisestikään myöskään millään tavoin puuttunut...!).
Joten summasumrumrum, jos lapsella on huolia, surua, murhetta
- voi itse lapsen omana vanhempana olla kuuntelijana ja auttajana, tukijana.
- jos on sukulaisia, mummoja, kummeja tai muita hyviä ihmisiä ja kuuntelijoita heitäkin voi pyytää tukemaan lasta ja olemaan hänen vierellään, jos em. tahoilla on ymmärrystä ja halua autaa lapsen asiassa
- tai on vara kustantaa
kun murheet ja surut ovat liian suuria lapsen kannettavaksi
yksityistä kuuntelijaa lapselleen
niin kaikki nämä ovat melkeinpä se parempi vaihtoehto
tässä nykyisessä erittäin kurjassa ja täysin mielivaltaisesti pyörivässä lastensuojelussa.
Itse lapsensa vanhempana voi olla se
kaikkein paras kuuntelija ja lapsensa ymmärtäjä.
Niin ettei ammattilaista välttämättä edes tarvita sekoittamaan lapsensa elämää. - Ne kertoivat sen, mitä
pelkäsinkin. Muuten olisin kannustanut ekaluokkalaistani juttelemaan esim. koulukuraattorille, että lapsen ei tarvitsisi selviytyä muutamista ikävistä tilanteista yksin. Toivoin, että koulussa pojalla olisi ikään kuin tukihenkilö, jonka puoleen kääntyy kun tarvitsee turvallista aikuista. Mutta näin ollen taitaa olla parempi, että en sellaista edes harkitse. Lasten on tässä yheiskunnassa selvittävä yhtä yksin kuin aikuistenkin. Julmaa, mutta ei tukihenkilö oikein vastaa tarkoitustaan, jos siitä myöhemmin koko perhettä mahdollisesti rangaistaan.
- usko..
kaikkea, mitä täällä kirjoitetaan. Oma lapseni sai aikanaan varhaismurkkuna kuraattorilta keskustelutukea, kun keskusteluyhteys omiin vanhempiin tökki. Koin tämän tuolloin erittäin tärkeäksi, että lapsellani oli meidän vanhempien lisäksi turvallinen aikuinen, jolle puhua asioitaan luottamuksellisesti.
Koskaan en kokenut, että minua vanhempana olisi jotenkin syrjitty, päinvastoin kuraattori toimi "pahimmassa" vaiheessa hyvänä linkkinä minun ja lapseni välillä. Eikä puhettakaan, että minulta olisi jossain kohtaa yritetty riistää oikeuksia omaan lapseeni, saatikka huostaanottaa lasta.
En ole täydellinen vanhempi minäkään, mutta mun on edelleen kovin kovin vaikea uskoa, että ihan ilman syytä ainakaan kuraattori tekisi lastensuojeluilmoitusta. Ei tee. - täällä kirjoitetaan
usko.. kirjoitti:
kaikkea, mitä täällä kirjoitetaan. Oma lapseni sai aikanaan varhaismurkkuna kuraattorilta keskustelutukea, kun keskusteluyhteys omiin vanhempiin tökki. Koin tämän tuolloin erittäin tärkeäksi, että lapsellani oli meidän vanhempien lisäksi turvallinen aikuinen, jolle puhua asioitaan luottamuksellisesti.
Koskaan en kokenut, että minua vanhempana olisi jotenkin syrjitty, päinvastoin kuraattori toimi "pahimmassa" vaiheessa hyvänä linkkinä minun ja lapseni välillä. Eikä puhettakaan, että minulta olisi jossain kohtaa yritetty riistää oikeuksia omaan lapseeni, saatikka huostaanottaa lasta.
En ole täydellinen vanhempi minäkään, mutta mun on edelleen kovin kovin vaikea uskoa, että ihan ilman syytä ainakaan kuraattori tekisi lastensuojeluilmoitusta. Ei tee.Jopa koulua vaihtaessa 4 vuoden jälkeen koulun terveydenhuoltaja tenttaa lapselta kotiasioita.Myös tuntuu olevan hyvin tietoinen vanhasta huostasta josta lapset pääsi kotiin.
- Vanamo10
usko.. kirjoitti:
En ole täydellinen vanhempi minäkään, mutta mun on edelleen kovin kovin vaikea uskoa, että ihan ilman syytä ainakaan kuraattori tekisi lastensuojeluilmoitusta. Ei tee.ihan toisenlaisiksi kuin mitä ne olivat vielä kymmenen vuotta sitten, viisi vuotta sitten...
Huostahulluus ja palkkavanhemmat ovat nyt IN ja perheet sekä äitiys OUT. On paljon hienompaa esimerkiksi olla palkkaäiti, kuin oikea äiti. - tyypillinen kannanotto
usko.. kirjoitti:
En ole täydellinen vanhempi minäkään, mutta mun on edelleen kovin kovin vaikea uskoa, että ihan ilman syytä ainakaan kuraattori tekisi lastensuojeluilmoitusta. Ei tee.tyyliin, "koska meille ei käynyt niin, niin sitten ei kenellekään muullekaan VOI käydä eri tavalla." Eli kaikkia asioita arvostellaan vain oman kokemuksen valossa, kaikki toisten kokemukset ovatkin valhetta ja mitä kaikkea lienevätkään.
Nuo kuraattorit ja psykologit koulussa, jos ketkä, hoitavat virkaansa just sen mukaan, millainen heidän oma suhtautumistapansa asioihin sattuu olemaan. On huostahulluja joukossa ja sitten on järkevämmin suhtautuvia ihmisiä. Eli ei yksittäinen myönteinen kokemus todista lukuisia huonoja kokemuksia heidän suhteensa aiheettomiksi.
Hirveä into muuten joillain usein leimata "tämän palstan" kirjoituksia ihan vain "tämän palstan" kirjoituksiksi, kuin ihmisten kokemukset olisivat jotenkin alempi arvoisia sen takia, että ne ovat tänne kirjoitettuja. Miksi? Silloinhan heidän omallakaan kokemuksella ei ole mitään merkitystä, koska he ovat sen tänne kirjoittaneet. Jotenkin niin mahdottoman epäloogista, että on vaikea todeksi uskoa. - Helinä-keiju3
tyypillinen kannanotto kirjoitti:
tyyliin, "koska meille ei käynyt niin, niin sitten ei kenellekään muullekaan VOI käydä eri tavalla." Eli kaikkia asioita arvostellaan vain oman kokemuksen valossa, kaikki toisten kokemukset ovatkin valhetta ja mitä kaikkea lienevätkään.
Nuo kuraattorit ja psykologit koulussa, jos ketkä, hoitavat virkaansa just sen mukaan, millainen heidän oma suhtautumistapansa asioihin sattuu olemaan. On huostahulluja joukossa ja sitten on järkevämmin suhtautuvia ihmisiä. Eli ei yksittäinen myönteinen kokemus todista lukuisia huonoja kokemuksia heidän suhteensa aiheettomiksi.
Hirveä into muuten joillain usein leimata "tämän palstan" kirjoituksia ihan vain "tämän palstan" kirjoituksiksi, kuin ihmisten kokemukset olisivat jotenkin alempi arvoisia sen takia, että ne ovat tänne kirjoitettuja. Miksi? Silloinhan heidän omallakaan kokemuksella ei ole mitään merkitystä, koska he ovat sen tänne kirjoittaneet. Jotenkin niin mahdottoman epäloogista, että on vaikea todeksi uskoa.Vaikka mahdollisuus positiiviseen tulokseen onkin, niin kuitenkin on olemassa riski, eikä kai kukaan halua pienintäkään riskiä ottaa, kun on kyseessä oma lapsi. Miten ihmeessä aloittaja voisi ikinä antaa itselleen anteeksi, jos hän neuvoisi lasta puhumaan kuraattorille ja se johtaisi sitten lastensuojelutoimenpiteisiin ja aloittajan sekä lapsen täysin sivuraiteelle ja hallitsemattomaan tilanteeseen, jossa huseeraa virkamieskunta ja sossutantat. En todellakaan olisi aloitteellinen ja pistäisi lumipalloa itse liikkeelle.
- monessa mielessä olisi
Helinä-keiju3 kirjoitti:
Vaikka mahdollisuus positiiviseen tulokseen onkin, niin kuitenkin on olemassa riski, eikä kai kukaan halua pienintäkään riskiä ottaa, kun on kyseessä oma lapsi. Miten ihmeessä aloittaja voisi ikinä antaa itselleen anteeksi, jos hän neuvoisi lasta puhumaan kuraattorille ja se johtaisi sitten lastensuojelutoimenpiteisiin ja aloittajan sekä lapsen täysin sivuraiteelle ja hallitsemattomaan tilanteeseen, jossa huseeraa virkamieskunta ja sossutantat. En todellakaan olisi aloitteellinen ja pistäisi lumipalloa itse liikkeelle.
eräänlainen tukihenkilö monellekin lapselle tarpeen. Eritoten nyt kun lasten henkinen huolenpito kouluissa on jätetty tuuliajolle kuntien säästöjen takia.
Ja itse pidän myös ehdottoman tärkeänä nimenomaan teini-ikäisten keskustelut ammattiauttajien kanssa, koska he käyvät itsenäistymisprosessien omista vanhemmistaan. Moni vanhempi olisi iloinen, jos lapselle voisi turvallisin mielin löytää luotetun keskustelukumppanin niin läheltä kuin omasta koulusta.
Mutta surullinen tosiasia on, että ne "luotto"henkilöt ovat usein pettäneet lapsen vilpittömän luottamuksen pahemman kerran. Luottamuksen pettämiseksi kutsun tilannetta, että keskustelu johtaa lastensuojelun asiakkuuteen silloin, kun siihen ei mitään todellista aihetta löydy. - ..........
tyypillinen kannanotto kirjoitti:
tyyliin, "koska meille ei käynyt niin, niin sitten ei kenellekään muullekaan VOI käydä eri tavalla." Eli kaikkia asioita arvostellaan vain oman kokemuksen valossa, kaikki toisten kokemukset ovatkin valhetta ja mitä kaikkea lienevätkään.
Hirveä into muuten joillain usein leimata "tämän palstan" kirjoituksia ihan vain "tämän palstan" kirjoituksiksi, kuin ihmisten kokemukset olisivat jotenkin alempi arvoisia sen takia, että ne ovat tänne kirjoitettuja. Miksi? Silloinhan heidän omallakaan kokemuksella ei ole mitään merkitystä, koska he ovat sen tänne kirjoittaneet. Jotenkin niin mahdottoman epäloogista, että on vaikea todeksi uskoa...juuri siten täällä asioista puhutaan, yleistäen!! "Koska minun kohdalleni on osunut p***a sossu, KAIKKI ovat sellaisia" tai "meidän koulun kuraattori teki lastensuojeluilmoituksen, he KAIKKI tekevät".. ja naama nurinpäin ollaan jo valmiina viranomaisia kohtaan, vaikka tosi moni on OIKEASTI saanut myös apua heiltä. Tämä palsta ei vain muista tällaisia tapauksia.
Eli toimiipa yleistys ihan molempiin suuntiin. Ja kerro, miten voisi ottaa kantaa muutoin kuin omien kokemusten perusteella?? - vakiokirjoittajat
.......... kirjoitti:
..juuri siten täällä asioista puhutaan, yleistäen!! "Koska minun kohdalleni on osunut p***a sossu, KAIKKI ovat sellaisia" tai "meidän koulun kuraattori teki lastensuojeluilmoituksen, he KAIKKI tekevät".. ja naama nurinpäin ollaan jo valmiina viranomaisia kohtaan, vaikka tosi moni on OIKEASTI saanut myös apua heiltä. Tämä palsta ei vain muista tällaisia tapauksia.
Eli toimiipa yleistys ihan molempiin suuntiin. Ja kerro, miten voisi ottaa kantaa muutoin kuin omien kokemusten perusteella??ovat kokeneet sellaista, mitä sinun pieni sielusi ei edes pysty kuvittelemaan, viranomaisten taholta. Niistä kokeneet, tämän palstan kirjoittajat varmaan tietävät tuon viranomaiskohtalonsa omissa ja lastensa nahoissa. Huostaanotto on tämän palstan teema ja vakiokirjoittajat ovat sen kokeneet, joten se ei ole yleistystä.
Meidän kaikkien naama tulee olemaan lopunelämäämme naama nurinpäin lasten kanssa tekemissä olevia viranomaisia kohtaan. Ja vielä hautaan viedään se helveti mukaamme. - kaikki soskut
.......... kirjoitti:
..juuri siten täällä asioista puhutaan, yleistäen!! "Koska minun kohdalleni on osunut p***a sossu, KAIKKI ovat sellaisia" tai "meidän koulun kuraattori teki lastensuojeluilmoituksen, he KAIKKI tekevät".. ja naama nurinpäin ollaan jo valmiina viranomaisia kohtaan, vaikka tosi moni on OIKEASTI saanut myös apua heiltä. Tämä palsta ei vain muista tällaisia tapauksia.
Eli toimiipa yleistys ihan molempiin suuntiin. Ja kerro, miten voisi ottaa kantaa muutoin kuin omien kokemusten perusteella??Sossuillahan on ikioma pää julkaisia joka mollaa kaikki huostavanhemmat juopoiksi tai narkkareiksi.Eli on se hyvä leimata kaikki,kun iltasanomat painaa kaikki saasteet vanhempia vastaan.
Mutta totuus on toinen,sossut suoltaa täysin potaskaa rekisteritietoihin ja levittelevät sitä myös muille viranomaisille.Se mitä puhun näin on ainiskin Porvoossa.Myös voin puhua omasta kokemuksesta jossa sosiaali leikkii vielä lääkäriä"eikä saada edes sairasta lasta lääkäriin"
Myös marisioiden on hyvä muistaa,että täällä suurin osa puhuu kokemuksistaan eikä satuile,kun sossut. - v-mmaisia kokemuksia
kaikki soskut kirjoitti:
Sossuillahan on ikioma pää julkaisia joka mollaa kaikki huostavanhemmat juopoiksi tai narkkareiksi.Eli on se hyvä leimata kaikki,kun iltasanomat painaa kaikki saasteet vanhempia vastaan.
Mutta totuus on toinen,sossut suoltaa täysin potaskaa rekisteritietoihin ja levittelevät sitä myös muille viranomaisille.Se mitä puhun näin on ainiskin Porvoossa.Myös voin puhua omasta kokemuksesta jossa sosiaali leikkii vielä lääkäriä"eikä saada edes sairasta lasta lääkäriin"
Myös marisioiden on hyvä muistaa,että täällä suurin osa puhuu kokemuksistaan eikä satuile,kun sossut.niistä sossuista.
Kun nyt näyttää siltä, että sossu lähettelevät lapsia yksityisiin perhekoteihin, sijaisperheisiin ja yksityisiin laitoksiiin, näyttäisi olevan aiheellista tutkia, saattaisivatko viranomaiset syyllistyä lahjomien ottoon.
Ainakin silloin kuin lapseni jotui hdl:lle, sossu oli yhtäkkiä kuin ministeri minuuttiaikataululla ja ajeli taksilla ympäri Helsinkiä. Kun sijoitustamme vielä jatkettiin vuodella perättömän rikossyytteen vuoksi, sossun luksuselämä jatkui vielä vuoden.
Sitten lapseni siirrettiin tavalliseen lastenkotiin. Loppui minuuttiaikataulut ja taksilla ajelut. Joutui matkustamaan minun kanssani samassa bussissa. - oivalluksen poikasenkin
.......... kirjoitti:
Eli toimiipa yleistys ihan molempiin suuntiin. Ja kerro, miten voisi ottaa kantaa muutoin kuin omien kokemusten perusteella??jo tuon vaahtoamisen keskellä :)
Niinhän se on monesti, usein ihmiset kertovat oman kokemuksensa pohjalta.
Esim. minä olen palstan vakkareista kyllä sellainen kirjoittaja, että en tosiaankaan yleistä! Ja sanoihan tuossa esim. Helinäkin ihan selvästi, että KOSKA RISKI ON OLEMASSA LIIAN SUURI.... jne.
Kerro sinä, miten voi pyyhkäistä viranomaisten päätöksistä saadut kauhukokemukset pois, niin kuin niitä ei olisi olemassakaan? - sen kaikkein
.......... kirjoitti:
Eli toimiipa yleistys ihan molempiin suuntiin. Ja kerro, miten voisi ottaa kantaa muutoin kuin omien kokemusten perusteella??pahimman tuhoajan!
Niin kauan kuin on olemassa edes epäilys siitä
että tämä lastensuojelijoiden ylläpitämä viranomaisjärjestelmä tuhoaa lapsen ja hänen perheensä
niin sitä riskiä ei voi suositella yhdellekään lapsi eikä nuorisonkaan perheelle.
Kaikkea muuta on suositeltavaa kokeilla. Päiväkirjan kirjoittamista, huolien ja pienen koululaisen murheiden purkamista mummolassa, tätilässä jne, jopa omassa kotonakin on noin pienen ihmistaimen vielä helppo kertoa asioistaan ja koulupäivän tapahtumistaan.
Luottamus ja avoimuus voi säilyä parhaimillaan lapsen ja vanhemman/vanhempien välillä yli sen mahdollisesti tulevan melskeisen murrosiänkin.
Ja jos koululaisen huolet ja murheet vaativat ammattilaista kuuntelemaan niin sitäkin voi kysyä yksityiseltä ja vaikka maksaakin siitä ettei tarvitse ottaa sitä "riskiä". - ihmeessä..
vakiokirjoittajat kirjoitti:
ovat kokeneet sellaista, mitä sinun pieni sielusi ei edes pysty kuvittelemaan, viranomaisten taholta. Niistä kokeneet, tämän palstan kirjoittajat varmaan tietävät tuon viranomaiskohtalonsa omissa ja lastensa nahoissa. Huostaanotto on tämän palstan teema ja vakiokirjoittajat ovat sen kokeneet, joten se ei ole yleistystä.
Meidän kaikkien naama tulee olemaan lopunelämäämme naama nurinpäin lasten kanssa tekemissä olevia viranomaisia kohtaan. Ja vielä hautaan viedään se helveti mukaamme...jos se auttaa. Mutta sitä en kertakaikkiaan jaksa ymmärtää, että kaikessa, siis IHAN KAIKESSA nähdään joku sossu/kuraattori/naapuri/työkaveri/koirankusettaja jonakin paholaisena ja säikytellään neuvoa kysyvää OMILLA kokemuksilla. Edelleen: kolikolla on aina myös se kääntöpuolensa, halusit tai et.
Jos sinä saat kertoa huonoista kokemuksista, kai minä saan kertoa myös niistä hyvistä?! Ja tällä ei tosiaan ole tarkoitus väheksyä heitä, jotka ovat oikeasti kokeneet huonoa kohtelua viranomaisten taholta.
Ja ihan vaan tiedoksi: palstan teema ei ole huostaanotto, vaan biovanhemmuus. - kääntöpuoli on
ihmeessä.. kirjoitti:
..jos se auttaa. Mutta sitä en kertakaikkiaan jaksa ymmärtää, että kaikessa, siis IHAN KAIKESSA nähdään joku sossu/kuraattori/naapuri/työkaveri/koirankusettaja jonakin paholaisena ja säikytellään neuvoa kysyvää OMILLA kokemuksilla. Edelleen: kolikolla on aina myös se kääntöpuolensa, halusit tai et.
Jos sinä saat kertoa huonoista kokemuksista, kai minä saan kertoa myös niistä hyvistä?! Ja tällä ei tosiaan ole tarkoitus väheksyä heitä, jotka ovat oikeasti kokeneet huonoa kohtelua viranomaisten taholta.
Ja ihan vaan tiedoksi: palstan teema ei ole huostaanotto, vaan biovanhemmuus.että lapsi voi joutua näiden luettelemiesi tahojen
(osa siis lasten suojelun viranomaisia) toimesta
(joko ammattitaidottomuuttaan tai muiden kyseenalaisten syiden vuoksi)
eroon perheestään ja siihen saakka kunnes tämä kyseinen lapsi täyttää 18 vuotta.
Ja ihan vaikkapa vain sen vuoksi
että lasta on kuunnellut työssään ammattitaidoton ja toimissaan taitamoton viranomainen.
Tai kuten Helsingin yliopiston tutkijatohtori
Timo Harrikari toteaa.
"Varhainen puuttuminen perheen tilanteeseen lastensuojelun toimesta voi olla haitallista.
Liian varhainen puuttuminen saattaa turhaan leimata perheen.
Vuoden vanha lastensuojelulaki on puhuttanut sosiaalityöntekijöitä tänään Oulussa.
Tutkijan mukaan hyvät aikeet, kuten varhaisen puuttumisen periaate saattavat kääntyä suojelua tarvitsevaa lasta ja perhettä vastaan,
jos asiaa ei hoideta ammattitaitoisesti.
Helsingin yliopiston tutkijatohtori Timo Harrikarin mukaan liian varhainen puuttuminen saattaa turhaan leimata perheen.
- Siitä voi seurata se, että että kontrollikoneistoon joutuu liian aikaisin ja tarpeettomasti. Sitä kautta voi tapahtua leimautumista, sanoo Harrikari.
Kun sana lastensuojelullisista toimista kulkee viranomaisverkostossa ja asiat alkavat elää omaa elämää, näkökulmat viranomaiskoneistossa yhdenmukaistuvat ja alkavat värittyä.
- Vaikka ei ois ollutkaan kovin suurta ongelmaa, niin sitten niihin pieniinkin rikkeisiin saatetaan puuttua ylireagoivasti, Timo Harrikari toteaa.
YLE Oulu"
http://yle.fi/uutiset/alueelliset_uutiset/pohjois-pohjanmaa/2009/02/lastensuojelun_varhainen_valiintulo_puhuttaa_522715.html
_________
Eli parempi vaan on vanhempien katsoa kuin katua. - kysyvänkään
ihmeessä.. kirjoitti:
..jos se auttaa. Mutta sitä en kertakaikkiaan jaksa ymmärtää, että kaikessa, siis IHAN KAIKESSA nähdään joku sossu/kuraattori/naapuri/työkaveri/koirankusettaja jonakin paholaisena ja säikytellään neuvoa kysyvää OMILLA kokemuksilla. Edelleen: kolikolla on aina myös se kääntöpuolensa, halusit tai et.
Ja ihan vaan tiedoksi: palstan teema ei ole huostaanotto, vaan biovanhemmuus.ei kannata ottaa riskiä onnistuuko vai ei onnistu näissä asioissa, kun on lapsesta kysymys.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2343982Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1232297Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575821996- 1401439
- 77929
Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan
Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein127927Hotelli kainuu
Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!37910Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?
Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!330849Pitäis vaan lopettaa
Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei8807J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti
Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl61756