Tutkija toimi väärin kuulusteluissa??

never heard

Onko menty ihan lakipykälien mukaan? Eli tilanne se, että estitutkinnassa kuulustelussa tutkija/kuulustelija ei kerro ollenkaan rikoksesta epäillyn oikeuksia.

Eli ei käy tuota litaniaa läpi, jossa voi pyytää mm. avustajaa tai sitten kolmatta henkilöä mukaan kuulusteluun! Näihinhän on kuitenkin lain mukaan oikeus niin asianomistajalla kuin rikoksesta epäilylläkin.

Mitenkähän tämmöisen muotoseikan ryssiminen vaikuttaa koko juttuun?

10

503

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Liikaa sarjoja?
      • Puolueeton tarkkailija

Kiitoksia poliisin kotisivujen linkistä. Auttaa kovasti ymmärtämään suomalista yhteiskuntaa.

En kuitenkaan löytänyt mitään kuulusteltavan (syylliseksi epäillyn tai todistajana kuullun) oikeudesta ottaa kuulustelutilanteeseen oma avustaja tai todistaja. Mistä löytyy paragrafit tästä asiasta?

• .......
        Puolueeton tarkkailija kirjoitti:

Kiitoksia poliisin kotisivujen linkistä. Auttaa kovasti ymmärtämään suomalista yhteiskuntaa.

En kuitenkaan löytänyt mitään kuulusteltavan (syylliseksi epäillyn tai todistajana kuullun) oikeudesta ottaa kuulustelutilanteeseen oma avustaja tai todistaja. Mistä löytyy paragrafit tästä asiasta?

Oikeudet löytyvät siitä PIN lomakkeesta.
        Ketjun aloittaja todennäköisesti valehtelee. Lomake on aina siinä kuulusteltavan nokan edessä pöydällä, suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Todennäköisesti tässäkin tapauksessa kuulustelija on ilmoittanut, että epäillyn oikeudet lukevat siinä. Käytäntö on se, että vain lukutaidottomille maahanmuuttajille ne luetaan, suomalaiset osaavat lukea itse. Kuulusteltavaa on vain vituttanut niin raskaasti, että tällainen valhe piti tännekin kirjoittaa.

• Ex- miehen ja poliisin vain...
        ....... kirjoitti:

Ketjun aloittaja todennäköisesti valehtelee. Lomake on aina siinä kuulusteltavan nokan edessä pöydällä, suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Todennäköisesti tässäkin tapauksessa kuulustelija on ilmoittanut, että epäillyn oikeudet lukevat siinä. Käytäntö on se, että vain lukutaidottomille maahanmuuttajille ne luetaan, suomalaiset osaavat lukea itse. Kuulusteltavaa on vain vituttanut niin raskaasti, että tällainen valhe piti tännekin kirjoittaa.

...

• Puolueeton tarkkailija
        ....... kirjoitti:

Voisitko varmuuden vuoksi kertoa, mitä siinä pöydällä olevassa PIN-lomakkeessa oikein lukee. Tarkoitan oman avustajan tai kuulustelun todistajan paikallaoloa kuulustelutilanteessa.

• väännettynä
        Puolueeton tarkkailija kirjoitti:

Voisitko varmuuden vuoksi kertoa, mitä siinä pöydällä olevassa PIN-lomakkeessa oikein lukee. Tarkoitan oman avustajan tai kuulustelun todistajan paikallaoloa kuulustelutilanteessa.

Rautalangasta väännettynä, siinä lukee juuri ne kuulusteltavan oikeudet!!

• kuulusteltu
        ....... kirjoitti:

Mikäs se tuommoinen PIN on?

Minua kuulusteli konsta, ilmoitti että olet rikoksesta epäillyn asemassa, kyseli ja naputteli pöytäkirjan, tulosti ja vaati allekirjoituksen ja se oli siinä.

Mitään lomaketta missään näkynyt.

• Ex- miehen ja poliisin vain...

Olen tässä ollut useammassa kuullustelussa, eikä minulle ole kuin kerran kerrottu oikeudet ja silloinkin osa niistä jätettiin kertomatta. Avustajani eivät ole pääsääntöisesti kelvanneet kuulluteluun mukaan, jopa kaksi kertaa on kieltäydytty ottamasta oiekustieteen kandidaattia paikalle, joista vain toisella oli itsellään rikosrekisteri... Minun tapauksessa poliisi on jopa valehdellut minulle esitutkinnassa ja onnistuin nauhoittamaan sen. Tein poliisista rikoisilmoituksen, mutta ei ole kuulunut mitään saako poliisi siitä jonkin pikku huomautuksen vai palkan korotuksen.
      Poliisi myös jätti tutkimatta minun soittoni 112:teen ja hätäkeskuspäivystäjän ohjeet. Poliiislta myös on hävinnyt ex- mieheni minulle lähettämät kiristyskirjeet yms. ja muutaman kerran olen ollut tyhmä ja lähtenyt poliisista saamatta rikosnumeroa. Rikosnumerolla tapaus olisi löytynyt myöhemmin, kun onkin ilmennyt, että minulla onkin ylättäen ollut hyvä alibi kyseisenä rikoshetkenä esim. toisessa maassa tai edes toisella paikkakunnalla ollessa on paha olla kahdessa paikassa yhtäaikaa. Muotoseikkoijen ryssiminen ei vaikuta mitenkään etkä saa edes oikeutta määräämään 112:sen nauhojen toimittamista oikeuteen. Oikeudessa esitetyt valheet eivät myös yleensä mene nauhalle, koska vain lausunnot nauhoitetaan ja nauhoja säilytetään vain 6kk.

• ........

Rikosnumeroa? Kyllä näkee, ettet tiedä poliisin työstä hönkäsen pöläystä. Poliisilla on tietokoneet, joissa jokainen sana on ns. hakusana, joten pelkällä nimelläsi, tai hetulla tietokone löytää rikosilmoituksesi valon nopeudella.

• tarkennusta?

Oletko varma, että kyseessä oli nimenomaisesti kuulustelu, eikä vapaamuotoinen puhuttamistilanne? Pyydettiinkö allekirjoittamaan kuulustelupöytäkirja?

Jos on ryssitty, niin ei vaikuta. Ei esim. syytettä hylätä niin kuin jenkkiläisisssä tv-sarjoissa proseduuriperusteella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      228
      3945
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      120
      2275
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      1996
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      139
      1418
    5. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      126
      925
    6. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      909
    7. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      37
      900
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      288
      759
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      757
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      61
      736
    Aihe