Pidätte mua varmaan ihan hulluna, mutta karsinnankin jälkeen valitsin lukiota varten 95 kurssia! :D Mitä minun kannattaa tehdä? Kaikki valitsemani kurssit tuntuvat tarpeellisilta - jollain tasolla -, enkä saa niitä karsittua, koska en tiedä, mikä minusta "tulee isona". Tällöinhän voisin kartoittaa valitsemalleni uralinjalle parhaat kurssit itselleni..
Olen siis valinnut pitkän matematiikan, kieliä jonkun verran - englantia, saksaa ja espanjaa -, sitten psykologiaa ja filosofiaa ja satunnaisia kursseja eri aineista.
Eli homman nimi on siis se, etten voi tulevaisuuden perusteella vielä valita kurssejani, edellä mainitusta syystä. Millä perusteella voin alkaa karsia kursseja? Vai tarvitseeko minun välttämättä? Tiedän, 95 on ihan älytön määrä, ja jos meinaan ne kaikki käydä, niin menee siihen vuosi jos toinenkin ylimääräistä.. Pitäisikö minun karsia ja jos, niin miten? Vai kannattaako minun vain antaa niiden olla miten on ja mennä sitten OPO:n kanssa juttelemaan tulevaisuudessa ja muuttaa niitä?
Todella hankala paikka tämä, monilla frendeilläni on suunniteltun jo tuleva ammatti ja he ovat voineet valita sillä perusteella "tärkeimmät". Tämä onkin se hankala kohta, olen nimittäin ainakin jollain tasolla perfektionisti ja haluaisin sisällyttää kaikki mielestäni mielenkiintoiset ja tarpeelliset kurssit opinto-ohjelmaani.
Mitä voin tehdä? Mitä suosittelisitte minulle?
Kiitos jo etukäteen vastauksistanne :)
Lukio ja paljon kursseja
12
820
Vastaukset
- huolestumista
kurssien määrästä. Meidänkin luokalta yksi suoritti 102 kurssia kolmessa vuodessa, ja ihan hyvin sujui.
- F0ssu
102?! Miten ihmeessä? Tai siis, jos vuodessa on viisi jaksoa, ja hän kirjoitti 3 vuodessa, niin silloinhan tarvitsisi kahdelle ensimmäiselle vuodelle olla ihan sairaasti kursseja!?
Eli osaatko sanoa enempää näistä jaksojen kurssimääristä? Milloin hän sitten kirjoitti? - jaksot oli
F0ssu kirjoitti:
102?! Miten ihmeessä? Tai siis, jos vuodessa on viisi jaksoa, ja hän kirjoitti 3 vuodessa, niin silloinhan tarvitsisi kahdelle ensimmäiselle vuodelle olla ihan sairaasti kursseja!?
Eli osaatko sanoa enempää näistä jaksojen kurssimääristä? Milloin hän sitten kirjoitti?ja opiskeli itsenäisesti vielä lisää. Oli innostunut opiskelusta. Kirjoitti kaksi vuotta sitten.
- viher.
Sinun kannattaa mennä juttelemaan vaikka lukion alussa tuosta kurssimäärästä opon kanssa, sillä tuo on melkoisen paljon mielestäni, etenkin jos on paljon lukuaineita.
Lukion suorittaminen neljässä vuodessa voisi olla sinulle suotavaa tuossa tilanteessa. Itte oon nytten lukion ykkösellä ja käymässä lukiota neljän vuoden ohjelmalla.
Ainahan niitä kuulee tarinoita et "mun kaveri suoritti lukioaikana niin ja niin paljon kursseja vaikka joku 100 kurssia kolmessa vuodessa". Kannattaa kuitenkin muistaa, että kursseja voi kerryttää hyvin eri tavoin. Jos vaikka valitsee kuviksen kursseja (kuvispainostus) niin niistähän kertyy jo "melko helposti" paljon kursseja samoin kuin vaikka liikunnan/aamutreenien valinnaisista. Yritän tässä vaan sanoa siis, että vaikka 100 kurssia lukioaikana (kolmessa vuodessa) suorittanut ei ole välttämättä tehnyt yhtä paljon töitä kuin sellainen joka suorittaa tasan 75 kurssia kolmessa vuodessa (pitkä matikka, pitkä fysiikka ja kemia, vieraita kieliä ja paljon muita lukuaineita).
Sori mulla oli vähän kiire vastailla, mutta kysy ihmeessä jos selitin jotain tosi huonosti. :DD
P.S. Mieti huolella tuota kurssimäärän sovittamista kolmeen vuoteen!!- F0ssu
On tämä khyllä hankala paikka.. Sitä vaan ihmettelen, kuinka sitten porukka voi vetää roimasti yli 100 kurssia kolmessa vuodessa? Sisältääkö ne sitten niin paljon ns. "taito- ja taideaineita"? Meinaan olisi mukava kuulla tarkemmin, miten joku on tällaisen suunnitelman toteuttanut..
- asdsadsaddsddsads
Nojaa, mulle tulee reilusti yli 100 kurssia suoritettua, vaikka käyn lukion läpi kolmessa vuodessa. Luultavasti ~120. Reilusti olen kyllä vetänyt itsenäisiäkin, tähän mennessä 10.
- F0ssu
Käydä kolmessa vuodessa noin paljon? Pystytkö kertomaan hieman tarkemmin suunnitelmistasi? :)
- qhsjdj
Reaalit pois niin vähenee mukavasti. Lukiossa on turhaa opetelle muita reaaleja, kuin kemiaa tai fysiikkaa. Jos käykin niin, että jatko-opiskeluun tarvitaan vaikkapa lukion filosofian tietoja niin ne pystyy sisäistämään ahkeralla lukemisella muutamassa viikossa.
- F0ssu
Okei, kuulostaa mielenkiintoiselta. Eli mielestäsi minun pitäisi kaikki ns. "turhat" reaalit heittää pois? Niin, kuulostaahan tuo järkevältä, sillä onhan se tyhmä kykkiä neljä vuotta koulun penkillä "pelkästä 'lukemisen ilosta' " :D
Tuntuu meinaan vaan niin vaikealta pudottaa mitään kursseja, vaikka tarkemmin ajateltuna tuskin niitä kaikkia tarvitsisinkaan, vaikken siis tiedäkään vielä, mitä "teen isona" :D
Mutta katsotaan. Nämä "kurssivalinat" on siis jo tehty, mutta lukiossa, johon menen (tosiaankin menen, meinaan pääsen mihin haluan OPO:ni mukaan), voi täysin vapaasti mennä muokkaamaan suunnitelmaansa, eli tämä on siis vain alustava.
Ja kutakuinkin kaikki aineet ovat lukuaineita :S - kummiskin
muistaa, että kursseja on tultava täyteen vähintään 75. Se ei ihan ilman reaaleja onnistu.
- qhsjdj
kummiskin kirjoitti:
muistaa, että kursseja on tultava täyteen vähintään 75. Se ei ihan ilman reaaleja onnistu.
Täh? Etkö lukenut aloitusviestiä? Jos on 95 kurssia tulossa suunnitelmien mukaan, niin siinä on 20 kurssia extraa. Eli aika lailla saa pudottaa syventävät reaaleista jos haluaa.
Reaalien turhuudella tarkoitan sitä, että esimerkiksi olet päättänyt ottaa vaikkapa yhteiskuntaopin kirjoitettavaksi: Niillä tiedoilla mitä opit yhteiskuntaopin tunneilla et tee yhtään mitään, kun valmistaudut vastaavan alan yliopistojen pääsykokeisiin. Esimerkiksi kauppista ja oikista varten et todellisuudessa hyödy yhtään siitä, että kirjoitit yhteiskuntaopin. Sama homma melkein kaikkien muiden reaalien kanssa. Ja jos nyt tulee sellainen tilanne, että pääsykokeissa vaadittaisiin esimerkiksi pääsykoekirjojen lisäksi lukion pyskologian osaamista, niin sen opettelee hetkessä. Näissä reaaleissa, missä ei pidä muuta kuin lukea kirjaa menee pari viikkoa kun opettelee lukion oppimäärän.
Reaaleista mielestäni ainoat hyödylliset ovat fysiikka ja kemia. Nämä vaativat laskurutiinia ja hieman erilaista opiskelua kuin muut reaalit, joten et voi itsenäisesti sisäistää näitä viikoissa, puhutaan kuukauksista. Ja moneen paikkaan edellytetään näitä aineita pääsykokeissa, esim. tkk, lääkis...
Jokin muu reaali kuin fysiikka tai kemia kannattaa siis valita vain, jos olet 100% varma, että et aio lukion jälkeen suuntautua alalle missä tarvitsee näitä aineita. Mutta jos et ole ennen lukiota täysin varma jatko-opiskelupaikasta kannattaa valita turvallisesti reaaleiksi kemia ja fysiikka, koska nämä valitessasi ovat lukion jälkeen vielä kaikki mahdolliset paikat avoinna. Jos esim. jätät terveystiedon kirjoittamatta ovat kaikki ovet vielä avoinna sinulle, mutta jos sen sijaan jätät fysiikan kirjoittamatta sulkeutuvat ovet juuri tuonne lääkikseen ja tkk:lle. Tietenkin lukion jälkeen voi opetella fysiikkaakin, mutta ei tule olemaan mukavaa...
Jos taas haluat vaan sivistää itseäsi niin mene kirjastoon lukemaan. - EI ONNISTU
qhsjdj kirjoitti:
Täh? Etkö lukenut aloitusviestiä? Jos on 95 kurssia tulossa suunnitelmien mukaan, niin siinä on 20 kurssia extraa. Eli aika lailla saa pudottaa syventävät reaaleista jos haluaa.
Reaalien turhuudella tarkoitan sitä, että esimerkiksi olet päättänyt ottaa vaikkapa yhteiskuntaopin kirjoitettavaksi: Niillä tiedoilla mitä opit yhteiskuntaopin tunneilla et tee yhtään mitään, kun valmistaudut vastaavan alan yliopistojen pääsykokeisiin. Esimerkiksi kauppista ja oikista varten et todellisuudessa hyödy yhtään siitä, että kirjoitit yhteiskuntaopin. Sama homma melkein kaikkien muiden reaalien kanssa. Ja jos nyt tulee sellainen tilanne, että pääsykokeissa vaadittaisiin esimerkiksi pääsykoekirjojen lisäksi lukion pyskologian osaamista, niin sen opettelee hetkessä. Näissä reaaleissa, missä ei pidä muuta kuin lukea kirjaa menee pari viikkoa kun opettelee lukion oppimäärän.
Reaaleista mielestäni ainoat hyödylliset ovat fysiikka ja kemia. Nämä vaativat laskurutiinia ja hieman erilaista opiskelua kuin muut reaalit, joten et voi itsenäisesti sisäistää näitä viikoissa, puhutaan kuukauksista. Ja moneen paikkaan edellytetään näitä aineita pääsykokeissa, esim. tkk, lääkis...
Jokin muu reaali kuin fysiikka tai kemia kannattaa siis valita vain, jos olet 100% varma, että et aio lukion jälkeen suuntautua alalle missä tarvitsee näitä aineita. Mutta jos et ole ennen lukiota täysin varma jatko-opiskelupaikasta kannattaa valita turvallisesti reaaleiksi kemia ja fysiikka, koska nämä valitessasi ovat lukion jälkeen vielä kaikki mahdolliset paikat avoinna. Jos esim. jätät terveystiedon kirjoittamatta ovat kaikki ovet vielä avoinna sinulle, mutta jos sen sijaan jätät fysiikan kirjoittamatta sulkeutuvat ovet juuri tuonne lääkikseen ja tkk:lle. Tietenkin lukion jälkeen voi opetella fysiikkaakin, mutta ei tule olemaan mukavaa...
Jos taas haluat vaan sivistää itseäsi niin mene kirjastoon lukemaan.Mutta entäs jos ei pärjääkkään kemiassa tai fysiikassa? Etenkin fysiikka on sellanen aine, että tarttee kyllä olla jotenkin päin "lahjakas", että voi pärjätä yo-kokeissa edes jotenkin.
Minusta annat lukio-opiskelusta turhan jäykän ja "tukka putkella" vaikutelman. Ei kaikkien tarvitse olla fyysikkoja tai kemistejä ja kirjoittaa niitä. Ei ole mitään väärää (eikä turhaa), jos kirjoittaa vaikka sen yhteiskuntaopin tai historian, jos on kiinnostunut niistä aineista. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p626017Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "813496Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242661No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol402165- 212159
Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1621853Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v61659Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy84126781-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome201226- 261097