Löytyisiköhän täältä tietoa, mikä omenapuutani vaivaa. Muutin nykyiseen asuntoon kolme vuotta sitten, ja asunnon pienellä pihalla on yksi omenapuu. Itsellä ei mitään kokemusta puutarhan hoidosta. Alusta asti omenapuussa on ollut sama vika: lehdet käpristyvät ja tuntuvat tahmeilta joka kesä. Puu ei juurikaan kuki, eikä omenoitakaan ole siis tullut (vaikka naapurin samanikäinen puu tuottaa omenaa).
Jos vielä joku tuntee jonkun mahdollisimman luonnonystävällisen tavan hoitaa kyseistä vaivaa, olisin todella kiitollinen.
--
Frankie
Omenapuun tuholainen/tauti?
5
5472
Vastaukset
Lehtien käpristyminen johtuu kirvoista ja ne tekevät myös lehdet tahmeiksi sokeripitoisella ulosteellaan. Todennäköisesti mustat muurahaiset kulkevat puun runkoa pitkin ylös kirvoja lypsämään ja taas alas pesäänsä maan alle. Mutta miksi siinä on kirvoja? Onko paikka liian alava, pohjavesi lähellä maan pintaa, vai onko puu varjoisassa paikassa? Minulla oli yksi tällainen puu yli kymmenen omenapuun joukossa, enkä tiedä syytä sen huonoon vointiin. Siihen tuli kirvoja joka kesä, oireet kuten kerroit, mutta se teki myös omenia, jotka olivat aivan hyviä.
Kevätruiskutus parafiiniöljyllä ("kevätruiskute") tai rasvattomalla maidolla auttaa jonkin verran. Ainakin kirvojen tulo hidastuu jos ei lopu. Uusi omenapuu pieneen kumpareeseen istutettuna olisikin jo aivan eri juttu. (Omenapuu viihtyy multakasassa eli kumpareessa, koska silloin vesi ei jää juurille)Reilu kevätleikkaus ja niukka kevätlannoitus (tai ei ollenkaan lannoitusta, jos maa on ravinteikas) ja loppukesän syyslannos auttavat puuta kukkimaan.
- Frankie'N'Nikki
whitepaprika kirjoitti:
Reilu kevätleikkaus ja niukka kevätlannoitus (tai ei ollenkaan lannoitusta, jos maa on ravinteikas) ja loppukesän syyslannos auttavat puuta kukkimaan.
Kiitos vastauksesta (ja anteeksi, etten vastannut aiemmin)! Täytyy kokeilla noita keinoja. Puu on tosiaan aika nuori, ja maa on alavaa (lähellä merenlahtea).
--
Frankie
- omenakukkien ystävä
Heippa!
Minä ostin keväällä puutarhalta omenapuun taimen. Nyt lehdet käpristyvät ja lehden nurjalla puolella on kuin hometta. Mitä teen . Puu on valkeakuulas lajia. Omenapuu ei kukkinut tänä keväänä, se on n. 1 m pituinen ja leikattu jo puutarhalla.
Istutettu ohjeiden mukaan, paikka on aurinkoinen piha. Harmittaa, kun heti tuli jotain kirvoja! Millä saisin ne pois? - Omppoja
Mikä ötökkä kairailee omenoihin reikiä jonka jälkeen neputoavat maahan ? puu tuottaa nyt ensisatroaan, puu on punakaneli. Kuinka torjun ötökän?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta354592Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692331Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532197- 1642056
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670- 171653
Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601651Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131622M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279