Pyysin taloprojektiani varten tarjouksia useammasta paikasta.Tarjouksiin kuului materiaalitarjous rungosta,vesikatosta sekä ikkunat ja ulko-ovet.Lisäksi pystytystarjous.Tutustuttuani tarjouksiin pyysin itse tarjoukset ikkunoista Fenestralta ja kattotiilistä rautakaupasta. Sen jälkeen kilpailutuskierros uudestaan 'talopakettitoimittajien' kesken. Sitten pyysin vähentämään ikkunat ja kattotiilet kaupasta pois.Lopputulos oli, että kannattaa ostaa itse ikkunat ja kattotiilet kuin Lammin tai Jämerän kautta. Ero oli todella huomattava. Muissa tarjouksissa oli muut kuin Fenestran ikkunat eli en päässyt suorittamaan vertailua.Luottamus Jämerään ja Lammiin meni täysin. Aivan asiakkaan aliarvioimista koko touhu.
Jämerä ja Lammi kusettaa
23
4579
Vastaukset
- Julle.
Kai ymmärät,kun saat kaikki tuotteet laskettuna samasta paikasta.
Ei ne sitä kuitenkaan ilmaiseksi tee eihän kukaan teille rupea ilman korvausta laskemaan esim. kattotiilejä ja hoitamaan tilausta.
Säästät rahaa kun lasket kaikki itse ja tilaat ja pyydät tarjoukset .
Muista että silloin olet myös itse vastuussa tilattujen tavaroiden määrästä sekä sopivuudesta. - vaan normaalia
Ei ole kusetusta vaan normaalia liiketoimintaa. Kuten edellinen tuossa kirjoitteli nyt tiedät mistä takuut ja muut tulee. Ne sisältyy tuotteen hintaan ja kaikki turhat ja ylimääräisent kilpailutukset ja urakkatarjouspyynnöt pitää kattaa jollakin.
- Ei Brändin perässä
Ei se ole normaalia liiketoimintaa jos ikkunat maksaa 2252 euroa enemmän ostettuna Lammin tai Jämerän kautta. Molemmat vielä mainostivat ostavansa paljon Fenestralta, eli pitäisi näkyä hinnassa. Vedätys mulla tuli vahvasti mieleen. Ja kysymys oli siis pelkästä materiaalista ei asennuksesta.Ja on turha väittää, että tästä olisi ollut lisätyötä, koska Fenestra oli tehnyt tarjouksen ja käyttänyt siihen aikaa eikä talomyyjä. No, tulen päätymään jokatapauksessa Skaalan ikkunoihin. Sattuivat olemaan selkeästi huokeammat.
- ikkunat
Ei Brändin perässä kirjoitti:
Ei se ole normaalia liiketoimintaa jos ikkunat maksaa 2252 euroa enemmän ostettuna Lammin tai Jämerän kautta. Molemmat vielä mainostivat ostavansa paljon Fenestralta, eli pitäisi näkyä hinnassa. Vedätys mulla tuli vahvasti mieleen. Ja kysymys oli siis pelkästä materiaalista ei asennuksesta.Ja on turha väittää, että tästä olisi ollut lisätyötä, koska Fenestra oli tehnyt tarjouksen ja käyttänyt siihen aikaa eikä talomyyjä. No, tulen päätymään jokatapauksessa Skaalan ikkunoihin. Sattuivat olemaan selkeästi huokeammat.
maksaa "talopaketin" mukana 2252 € enemmän kuin suoraan ostettuna, niin jäähän tuossa hyvä kate omalle hankintatyölle. Mutta oliko oikeasti aivan sama sisältö sekä tarjoukset pyydetty samaan aikaan. Hinnat ovat varmaankin hieman laskeneet esimerkiksi syksyyn nähden.
- jul123
Niin pystytys oli mukana...
Jonkun täytyy asentaa ikkunat ja kattotiilet, eli oletko huomioinut myös työn osuuden?
Kukaan ei anna täysin samaa hyvitystä, kuin millä hinta on talotehtaalle saatu on pyydetty.
Aika useasti näissä joutuu käyttämään aikaa hukkaan liikaa. - Kilpailutetaan
Minäkin kilpailutin eukkoni. Laitoin eukon sekä auton vaihtoon.
- vaihtamalla parane
hurmos kestää korkeintaan kolme vuotta. mikäli samalla rakennat, aika puolittuu. nimim. kokemusta on.
- tosiaan.
,että joku voittoa tavoitteleva kolmas osapuoli tekisi/hankkisi talosi edullisemmin sinulle kuin sinä itse itsellesi ilman voiton tavoittelua. ? luulitko todellakin ?
Tämä ei tietenkään ole ainut tapa ajatella asiaa, että mistä halvimmat ikkunat jne.. mieti myös miten mahdolliset reklamoinnit, virheet ? kokonaispaketissa reklamoinnit mahdollisesti yhteen toimitajaan vaikka ne tuotteet tulisi mistä tahansa...
itse ajattelen, että "itse hankkii, itse tekee ja itse vastaa virheistään"... reklamointi työn osalta helppoa itselle :) reklamoinnit suoraan sille toimittajalle mistä on tuotteita hankkinut... nema problem... mutta kovasti työn määrä lisääntyy ja ainut tapa kompensoida tuota, että KIIRE EI SAA OLLA muuten rupeaa "päässä heittään" :S.
Ps. Jos luulit oikeasti, että talopakettitoimittaja ostaa siksi esim. ikkunoita isolla volyymillä yhdeltä toimittajalta, etä SINÄ saisit ikkunat halvemmalla niin olet väärässä. Talopakettitoimittaja ostaa tuotteita isolla volyymillä jostain saadakseen isomman provikan ja kattaakseen sillä omia kulujaan ilman että tuotteen hinta nousee...
eli --> Ei ole ilmaista lounasta talonrakennus hommissakaan...
Onnea rojektiisi.- Varsinaisia talopakettitoim...
Ootko Lammi- vai Jämeräkauppias.Kuulosti juuri sille ylimielisyydelle johon törmäsin.
- alkuperäinen kirjoittaja
Kyllä tuossa on kuitenkin havaittavissa että talokauppiaat haluavat suuremman katteen ikkunoista kuin rautakauppa, jos heidän ostohintansa on todella kilpailukykyiset. Molemmat välittävät alkuperäisiä tuotteita samalta tasolta. Kyllä sinne rautakauppankin voi valittaa samalla tavalla kuin talotoimittajalle.
- et..
Varsinaisia talopakettitoim... kirjoitti:
Ootko Lammi- vai Jämeräkauppias.Kuulosti juuri sille ylimielisyydelle johon törmäsin.
näköjään ymmärtänyt koko tekstiä... koetin sanoa, että tietenkin pystyy itse hankkimaan rakennusmateriaalin halvemmalla kuin "pakettina"... ei mitään ylimielisyyttä vaan tuumasta toimeen ja tavara sieltä toinen täältä... nyt on kilpailutuksen aika... kippis !
- kun kannattaa
Lammi valmistaa kaivonrenkaita, pihakiviä ja harkkoja, ei laatastoja tai muitakaan välipohjatarpeia. kaikki muu tulee yhteistyökumppaneilta ja betoni rakennusta lähimmältä asemalta. se siitä brändistä.
Kevytbetonit tulevat joko virosta tai ikaalisista, kummasta haluat tarjouksen pyytää. kuormassa on myös välipohjat ja yläpohjat sekä rakennusteräkset. kaikki muut tulee yhteistyökumppaneilta.
pyydä tarjous parista rautakaupasta myös. minä sain kevytbetonitaloni halvimmalla sitä kautta.
eipähän suurin kattotiilitoimittaja niitä tiililaskuja minulle toimittanut, vaan toimitus tuli rautakaupan kautta. samoin ovet. ikkunat sentään sain suoraan tehtaalta kuten laskunkin. talvella pyydetty ikkunatarjous oli 3000eur halvempi kuin edelliskesänä pyydetty. se siitä brändistä.
rautakaupoissakin on eroja, rakentajalla pitää olle tili ainakin muutamassa, jotta kilpailutilanne säilyisi loppuun asti, muuten saa hetietua 0-3%. se siitä brändistä.
Halvimman pystytystarjouksen saat itseltäsi:- et taida saada parempaa katetta nykyisestä työstäsikään, kun kesäloman aikana teet talosi rungon ja saat täyden kesälomapalkan sekä vaivannäöstäsi säästöä 15-20000eur (tämä mahdollisesti verottomana, kunhan asut talossasi pari vuotta).- joku brändituote
joka valmistaa kokonaisen talon itse ilman yhteistyökumppaneita? Onko se mielestäsi se ikaalisessa toimiva rakennusteräksenvalmistaja :)
- on aika hyvä
joku brändituote kirjoitti:
joka valmistaa kokonaisen talon itse ilman yhteistyökumppaneita? Onko se mielestäsi se ikaalisessa toimiva rakennusteräksenvalmistaja :)
olen sitä kahteen kertaan kokeillut ja molemmilla kerroilla jäin voitolle.
Tee se itse.
Toinenkin hyvä brändi löytyy, mutta siitä ei yleensä voi alle kahdessa vuodessa saada merkittävää bonusta = oikotien ostetaan kiinteistöjä-palsta. Tämä tie edellyttää 2-10 vuoden tähtäintä.
- EI-fenestraa
Noin se menee, joka välistä otetaan vähän voittoa.
Ainiin, älä ihmeessä ota fenestran ikkunoita. Itse otin ja on selvää että luvatut U-arvot eivät toteudu, palvelu on surkeaa, toimituksesta puuttui tavaraa jotka piti itse noutaa jne. En missään nimessä siis suosittele fenestran ikkunoita.- Vaimosi kanssa
Vai ei u-arvot toteudu.
Puujalkoja katkomatta, lasi silmiä pudottamatta. Taakse poistu! - kanssa muita arvoja
Vaimosi kanssa kirjoitti:
Vai ei u-arvot toteudu.
Puujalkoja katkomatta, lasi silmiä pudottamatta. Taakse poistu!jotka hyvin toteutuvat. ole hyvä ja
pidä itse u-arvosi. suomessa on noin kolme ja puoli miljoonaa kotia, joissa on muutakin tärkeää kuin u-arvot. - ei kovin hyviä
Omassa talossa on fenestran ikkunat, enkä ole niihin täysin tyytyväinen. Ikkunoissa on heikkoja muoviosia. Ikkunoiden alaosassa on muovisia likuja, jotka hapertui palasiksi muutamassa vuodessa, ei ilmeisesti kestä auringon valoa. Ulommissa laseissa on muoviset lukot ja ne menee kans tosi helposti rikki.
- kaikessa
Ainakin minä olen oppinut siihen että kannattaa ensin kysyä riisuttu tarjous ja sen jälkeen optiona siihen lisäyksiä.
Sillä jos pyydät ensin täydellisen tarjouksen ja sitten alat vähentelemään siitä tavaroita, niin ne vähennettävät tavarat ei yleensä sitten oikein muka maksa mitään.
Mutta kun pyytää ensin riisutun tarjouksen ja sitten siihen jotain lisää, niin voi jopa saada ne samaan hintaan. - homma..
menee näin. Ei se ole tyhmä joka pyytää vaan joka maksaa....Ostan itselle kaikki tarjouskilpailun jälkeen . Kun sain köntti tarjouksen "tavaroista" talotoimittajilta niin hinta erittely meni hyvin vaikeaksi pyydettäessä. Homma "haiskahti" heti ja otin vain runko kamat (toimmittajaa ei mainita :) kyseiseltä toimittajalta.
- olisi hyvä tietää
jotta on osoite, mihin reklamaatiot kohdistaa.
Esimerkiksi kevytbetonituotteet saa joko kylkiäisillä varustettuna 'talopakettina' tai pelkät sipot. Toimitussisällöstä saa suoraan ne rivit, joista voi pyytää oman tarjouksen muualta.
Näin voi erikseen kilpailuttaa kylkiäiset (papuharkot, kattotiilit, ikkunat/ovet jne) ja
verrata hintoja 'talopakettiin'. - sen ratkaisee
pystyykö talopaketin myyntiedustaja parempaan tarjoukseen kuin rautakauppamyynti tai joku ikkunatoimittaja suoraan. Vertailuta.
- Rauno Kangas
...sen summan kuin on ikkunoista ja kattotiilistä asiakkaalta aikonut nyhtää, on mielestäni ihailtavaa rehellisyyttä, eikä suinkaan kusetus.
Jos hyvittäisi vain sen, minkä arvaa asiakkaan saaneen ikkunatarjouksena (kaikki ne hinnat tietää) niin syntyisi asiakkaalle mielikuva, etteivät ikkunat ja kattotiilet tule talotoimittajan kautta yhtään kalliimmaksi kuin suoraan hankkien - mutta silloin olisi kyseessä ihka oikea kusetus.
Näin käy siksi, että lähes kaikkien tuotteiden osalta talotoimittajan ja loppuasiakkaan ostohintojen ero on paljon pienempi kuin talotoimittajan myyntikatetavoite.
Periaatteessa, jos talotoimittajalla ei ole tarjota selkeätä lisäarvoa jossain seuraavista:
* talotoimittajan määrälaskentariski
* tahdasasennus
* kattavat suunnittelupalvelut, niin
yhtäkään ainutta tuotetta ei kannata talopaketin muodossa ostaa. Kaikkia talopaketissa tarvittavia tuotteita saa edullisemmin suoraan ostamalla.
Ja, hyvät kuulijat, tämä tarina on tosi!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874028Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242891No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452310- 341311
- 10899
- 131875
- 6844
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12811Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124756- 11750