pari kysymystä

--GG---

Mihin perustuu lestadiolaisten kielto alkoholista ja television katselusta? Samoin haluaisin tietää kannan raamatun mukaan ehkäisystä.

Onko lestadiolaisen suuntauksen yleinen mielipide, että VAIN lestadiolaiset pelastuvat ja heidän syntinsä annetaan anteeksi?

Vastauksia kiitos

19

728

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on syntiä

Raamatussa puhutaan onanoinnista, kun Onan onanoi siemenensä maahan.

Vanhoillislestadiolaisten mielestä vain he pelastuvat ja esikoislestadiolaiset väittävät vain heidän olevan Jumalan lapsia.

• lest

mielestä kaikki ne pelastuvat, jotka haluavat uskoa syntinsä anteeksi. Minkään ry:n jäsenyys ei ole vähäisimmässäkään määrin autuuden ehto.

• Lestadiolainen

Meillä ei ole kieltoa alkoholista eikä television katselusta. Alkoholia uskovainen välttää koska Raamatun mukaan humaloituminen on syntiä.

Lestadiolaiset eivät myöskään pidä ehkäisy syntinä, mutta pitävät lapsia Jumalan lahjana joka halutaan ottaa vastaan. Niinpä esimerkiksi Luodon kunta on suomen lapsirikkain kunta lestadiolaisuuden ansiosta.

Lestadiolaiset eivät pidä lestadiolaisuutta ainoana oikeana liikkeenä, vaan katsovat että on uskovaisia muissakin liikkeissä kuten vanhoillislestadiolaisuudessa, helluntaiherätyksessä ja muissakin liikkeissä missä halutaan seurata Raamattua.

Meillä on alkuperäinen seurakuntaoppi. Pitihan Lestadius uskovaisia muistakin liikkeistä uskovaisina (esim. sen ajan baptistit).

• -Peetu-

"Meillä ei ole kieltoa alkoholista eikä television katselusta. Alkoholia uskovainen välttää koska Raamatun mukaan humaloituminen on syntiä."

Uskova voi kyllä juoda alkoholia esimerkiksi ruokajuomana, mutta ei humaltuakseen. Jeesuskin joi viiniä ja eli synnittömän elämän.

"Lestadiolaiset eivät myöskään pidä ehkäisy syntinä, mutta pitävät lapsia Jumalan lahjana joka halutaan ottaa vastaan. Niinpä esimerkiksi Luodon kunta on suomen lapsirikkain kunta lestadiolaisuuden ansiosta"

Lapset ovat Jumalan lahja siitä huolimatta käyttääkö ehkäisyä vai ei. SRK on synnillistänyt aikoinaan ehkäisyn. Luodossahan asuu rauhansanalaisia, ei vanhoillislestadiolaisia.

"Lestadiolaiset eivät pidä lestadiolaisuutta ainoana oikeana liikkeenä, vaan katsovat että on uskovaisia muissakin liikkeissä kuten vanhoillislestadiolaisuudessa, helluntaiherätyksessä ja muissakin liikkeissä missä halutaan seurata Raamattua."

Pötypuhetta! Vanhoillislestadiolaiset ja esikoislestadiolaiset ovat julistaneet suureen ääneen olevansa ainoita uskovia koko maailmassa. Uskovat pelastuksen tulevan liikkeen kautta ja olevansa ainoita Jumalan lapsia.

"Meillä on alkuperäinen seurakuntaoppi. Pitihan Lestadius uskovaisia muistakin liikkeistä uskovaisina (esim. sen ajan baptistit)."

Teidän seurakuntaoppeihin en ota kantaa, mutta kovasti on lestadiolaisuus hajonnut eri suuntauksiin ja tulee tulevaisuudessakin hajoamaan. Lestadius oli vain ihminen ja pappi, eikä voi tietää ketkä ovat oikeita uskovia.

• Lestadiolainen
        -Peetu- kirjoitti:

"Meillä ei ole kieltoa alkoholista eikä television katselusta. Alkoholia uskovainen välttää koska Raamatun mukaan humaloituminen on syntiä."

Uskova voi kyllä juoda alkoholia esimerkiksi ruokajuomana, mutta ei humaltuakseen. Jeesuskin joi viiniä ja eli synnittömän elämän.

"Lestadiolaiset eivät myöskään pidä ehkäisy syntinä, mutta pitävät lapsia Jumalan lahjana joka halutaan ottaa vastaan. Niinpä esimerkiksi Luodon kunta on suomen lapsirikkain kunta lestadiolaisuuden ansiosta"

Lapset ovat Jumalan lahja siitä huolimatta käyttääkö ehkäisyä vai ei. SRK on synnillistänyt aikoinaan ehkäisyn. Luodossahan asuu rauhansanalaisia, ei vanhoillislestadiolaisia.

"Lestadiolaiset eivät pidä lestadiolaisuutta ainoana oikeana liikkeenä, vaan katsovat että on uskovaisia muissakin liikkeissä kuten vanhoillislestadiolaisuudessa, helluntaiherätyksessä ja muissakin liikkeissä missä halutaan seurata Raamattua."

Pötypuhetta! Vanhoillislestadiolaiset ja esikoislestadiolaiset ovat julistaneet suureen ääneen olevansa ainoita uskovia koko maailmassa. Uskovat pelastuksen tulevan liikkeen kautta ja olevansa ainoita Jumalan lapsia.

"Meillä on alkuperäinen seurakuntaoppi. Pitihan Lestadius uskovaisia muistakin liikkeistä uskovaisina (esim. sen ajan baptistit)."

Teidän seurakuntaoppeihin en ota kantaa, mutta kovasti on lestadiolaisuus hajonnut eri suuntauksiin ja tulee tulevaisuudessakin hajoamaan. Lestadius oli vain ihminen ja pappi, eikä voi tietää ketkä ovat oikeita uskovia.

"Pötypuhetta! Vanhoillislestadiolaiset ja esikoislestadiolaiset ovat julistaneet suureen ääneen olevansa ainoita uskovia koko maailmassa. Uskovat pelastuksen tulevan liikkeen kautta ja olevansa ainoita Jumalan lapsia."

Mutta itse olen pikkuesikoinen (Lestadiolainen ilman etumerkkiä). Vastaan tästä näkökulmasta. Alkohoolista olen samaa mieltä. Humaloituminen on synti, ei viini ruokajuomana. Juon sitä itse joulujuhlissa yms.

Minusta jos kysellään Lestadiolaisuudesta niin silloin pitäisi tarkoittaa alkuperäistä lestadiolaisuutta:

http://www.lff.fi/

Ei etumerkillisiä lestadiolaisuussuuntauksia.

• lestadiolainen

Älä nyt sekoita pakkaa, sinä olet ns. esikoislestadiolainen ja vanhoillislestadiolaisuudessa ei koskaan ole ajateltu niin, että muissakin uskonsuunnissa kuin heissä olisi autuaaksi tulevia. Jos ei olla niin pilkun tarkkoja, että otetaan huomioon ne pienet lapset ,jotka ovat saaneet syntyä ihan millaiseen kotiin tahansa ja jotka Jumala on nähnyt hyväksi korjata jo vielä lapsuususkossaan täältä taivaaseen.

• --GG---

"Alkoholia uskovainen välttää koska Raamatun mukaan humaloituminen on syntiä."

Jotenkin ontuu tuo selitys. Itse en kyllä usko, että humalassa olo on syntiä siinä mielessä. Humalassa tosin ihminen voi tehdä ikäviä asioita, koska harkintakyky ei ole niin hyvä. Jeesus muutti veden viiniksi ja porukka humaltui. Kyseessä oli tosin juhlat, mutta luuletko, että Jeesus ajoi ihmisiä syntiä tekemään muuttamalla veden viiniksi?

""Lestadiolaiset eivät pidä lestadiolaisuutta ainoana oikeana liikkeenä, vaan katsovat että on uskovaisia muissakin liikkeissä kuten vanhoillislestadiolaisuudessa, helluntaiherätyksessä ja muissakin liikkeissä missä halutaan seurata Raamattua. "

Tiedätkö, että asiat eivät ole näin mustavalkoisia?

Muista tämä kohta:

11. Sillä Jumala ei katso henkilöön.
        12. Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat, ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan;
        13. sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.
        14. Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki
        15. ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä -
        16. sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan.
        17. Mutta jos sinä kutsut itseäsi juutalaiseksi ja luotat lakiin ja Jumala on sinun kerskauksesi
        18. ja tunnet hänen tahtonsa ja, opetettuna laissa, tutkit, mikä parasta on,
        19. ja luulet kykeneväsi olemaan sokeain taluttaja, pimeydessä olevien valkeus,
        20. ymmärtämättömien kasvattaja, alaikäisten opettaja, sinulla kun laissa on tiedon ja totuuden muoto:
        21. niin sinäkö, joka toista opetat, et itseäsi opeta; joka julistat, ettei saa varastaa, itse varastat;
        22. joka sanot, ettei saa tehdä huorin, itse teet huorin; joka kauhistut epäjumalia, kuitenkin olet temppelin ryöstäjä;
        23. joka laista kerskaat, häväiset lainrikkomisella Jumalaa? "

Tämä kohta vain todistaa OIKEUDENMUKAISUUDESTA kaikkia ihmisiä kohtaan!

"Lestadiolaiset eivät myöskään pidä ehkäisy syntinä, mutta pitävät lapsia Jumalan lahjana joka halutaan ottaa vastaan."

Tähän asiaan liittyen olen kuullut sanan ehkäisykielto useammankin kerran. Miksi?

• naimi

et olekaan vl. Eikös teille ole palsta?

• Kempelainen

Mihin perustuu lestadiolaisten kielto alkoholista ja television katselusta?** Ihmismielen, eli lihaan.

Samoin haluaisin tietää kannan raamatun mukaan ehkäisystä. ** Raamattu ei puhu ehkäisystä. Mutta Raamatussa on kehotettu täyttämään maa. Siinä on onnistuttu, ilman lestadiolaisiakin, maa on jo täynnä. Joten se osa Jumalan tahdosta on ihmisen osalta täytetty.

Onko lestadiolaisen suuntauksen yleinen mielipide, että VAIN lestadiolaiset pelastuvat ja heidän syntinsä annetaan anteeksi? ** Kukaan ei pelastu sillä, että synnit on anteeksi. Mutta pelastuu sillä, kun tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, ja Herraksi, kuten ristin ryöväri teki.

Missään UT;ssa ei kerrota sitä, että se palastasi, vaan ainoastaan uskominen Jeesus Herraksi ja Kuninkaaksi.

Kuningas täytti lain, joka on ihmisen turvana syntiä vastaan ja sen täyttyminen pelastaa ja pelastajana on vain Kristus.

Palaan ajassa taaksepäin. Vl miehen poika hukkui, ja on luonnollista, että Hänen huoli oli pojasta, miten on taivasosuuden laita. Hän totesi, ettei päässyt taivaaseen, koska kukaan ei saarnannut syntejä anteeksi ja Hänen sanomansa perusteella, ”meidän uskolla” Hän olisi pelastunut.

Kerroin, ettei meillä ole muuta uskoa kun usko Jeesukseen, Hän toistesi, että jos pojalla olisi tuo usko ollut, eikä vain synnit anteeksi, olisi pelastunut.

Lohdutin Häntä, että vaikka olisin, mistä Hän en tiesi. Isä sanoi, ei ollut!

Joten isänsä mielestä, Tulimereen meni.

Säälittää Hän ja koko lahko.

• ehdotus

sovittaisko niin, että juo sinä alkoholia ja katso televisiota ja ehkäise niin paljon kuin sielus sietää ja uskottele vielä senkin olevan Raamatun mukaista, että kun vaan sanoo ja tunnustaa Herra, Herra se riittää taivaaseen pääsyyn sinulle, mutta anna meidän uskoa niinkuin me jumalanvaltakunnassa uskomme ja tunnemme oikeaksi. Ja muista nekin Paavalin sanat, että usko ei ole joka miehen. Ja tällä hän tarkoitti ihan varmaan sitä yhtä ja ainutta oikeaa uskoa . Monenlaisista uskoista ei tosiaankaan ole pulaa.

• jatkoa

niin unohdin vielä sen sinulle tärkeän, että pidä siitä aikuiskasteestaskin kiinni, mutta siltikin rakkaudesta sinun sieluasi kohtaan sanon, että kun rukoilet niin muista anoa taivaalliselta Isältä sitä, mistä sanotaan Raamatussa että "Jos minun tieni on vaivaan vievä, johdata minut iankaikkiselle tielle".

• Lestadiolainen
        ehdotus kirjoitti:

sovittaisko niin, että juo sinä alkoholia ja katso televisiota ja ehkäise niin paljon kuin sielus sietää ja uskottele vielä senkin olevan Raamatun mukaista, että kun vaan sanoo ja tunnustaa Herra, Herra se riittää taivaaseen pääsyyn sinulle, mutta anna meidän uskoa niinkuin me jumalanvaltakunnassa uskomme ja tunnemme oikeaksi. Ja muista nekin Paavalin sanat, että usko ei ole joka miehen. Ja tällä hän tarkoitti ihan varmaan sitä yhtä ja ainutta oikeaa uskoa . Monenlaisista uskoista ei tosiaankaan ole pulaa.

"Ja muista nekin Paavalin sanat, että usko ei ole joka miehen. Ja tällä hän tarkoitti ihan varmaan sitä yhtä ja ainutta oikeaa uskoa . Monenlaisista uskoista ei tosiaankaan ole pulaa."

Mistä sinä tiedät Kempeleläisen sielun tilasta. Minä en tiedä eikä kukaan muukaan ihminen. Se joka tuomitsee tulee itse tuomituksi. Tämä on tärkeä ohje Raamatussa.

• Umpisokeakin vielä?
        Lestadiolainen kirjoitti:

"Ja muista nekin Paavalin sanat, että usko ei ole joka miehen. Ja tällä hän tarkoitti ihan varmaan sitä yhtä ja ainutta oikeaa uskoa . Monenlaisista uskoista ei tosiaankaan ole pulaa."

Mistä sinä tiedät Kempeleläisen sielun tilasta. Minä en tiedä eikä kukaan muukaan ihminen. Se joka tuomitsee tulee itse tuomituksi. Tämä on tärkeä ohje Raamatussa.

*Mistä sinä tiedät Kempeleläisen sielun tilasta. *

Suun puheestahan sen tuntee. Ei ole kaanaankieltä kampelalla.

• Kempelainen
        ehdotus kirjoitti:

sovittaisko niin, että juo sinä alkoholia *ei sovita, minä sovit itse itseni kanssa, ja en juo viinaa ollenkaan, olen absolutisti. Mutta tämä päätökseni ei koske muita, joille alkoholi sopii, heille voi saunakala olla OK, mutta valtaosalle ei, koska se tuppaa hallitsemaan.

Mutta pystyn ottamaan kantaa, koska olen käynyt ne kirot läpi, mutta oletko sinä. Olet vain alikolisti, joka ei käytä, mutta tuomitsee.

ja katso televisiota ** Niin teen. Sieltä saa sitäkin tietoa, josta sinulla on vain kuulopuheet.

ja ehkäise niin paljon kuin sielus sietää ** Koen, että fiksu nainen ehkäisee, En juuri menen sadetakki päällä suihkuun, enkä soita kitaraa kintaat kädessä. Taidat olla hioman döö.

ja uskottele vielä senkin olevan Raamatun mukaista,** Eikö se sitten ole, esitä kohta missä kumoat nämä?

että kun vaan sanoo ja tunnustaa Herra, Herra se riittää taivaaseen pääsyyn sinulle, mutta anna meidän uskoa niinkuin me jumalanvaltakunnassa uskomme ja tunnemme oikeaksi. ** Kyllä te herraa hoette, mutta kokeile edes kerran tunnustaa, että Jeesus on Herra. Siihen sinulla ei ole lupaa eikä maholuisutta.

Ja muista nekin Paavalin sanat, että usko ei ole joka miehen. Ja tällä hän tarkoitti ihan varmaan sitä yhtä ja ainutta oikeaa uskoa . Monenlaisista uskoista ei tosiaankaan ole pulaa. ** Kerrotko kohdan, voimme sitten puhua asiayhteydestä.

• Kempelainen
        Umpisokeakin vielä? kirjoitti:

*Mistä sinä tiedät Kempeleläisen sielun tilasta. *

Suun puheestahan sen tuntee. Ei ole kaanaankieltä kampelalla.

Sentähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa.

• Kempelainen
        jatkoa kirjoitti:

niin unohdin vielä sen sinulle tärkeän, että pidä siitä aikuiskasteestaskin kiinni, mutta siltikin rakkaudesta sinun sieluasi kohtaan sanon, että kun rukoilet niin muista anoa taivaalliselta Isältä sitä, mistä sanotaan Raamatussa että "Jos minun tieni on vaivaan vievä, johdata minut iankaikkiselle tielle".

Usein salajuopoilta, muistio palailee pätkittäin.

En pidä aikuis- vaan uskovien kasteesta, jota Jeesus opetti, ja Paavali toimitti.

En rukoile Jumalaa, vaan Jeesusta, se on ainut tie.

niin unohdin vielä sen sinulle tärkeän, että pidä siitä aikuiskasteestaskin kiinni, mutta siltikin rakkaudesta sinun sieluasi kohtaan sanon, että kun rukoilet niin muista anoa taivaalliselta Isältä sitä, mistä sanotaan Raamatussa että "Jos minun tieni on vaivaan vievä, johdata minut iankaikkiselle tielle".** Taidat olla yhtä Liitoa jäljessä, asia kuuluu Vahaan liittoon. > Psalmit:
        139:24   Ja katso: jos minun tieni on vaivaan vievä, niin johdata minut iankaikkiselle tielle.

• --GG---
        Kempelainen kirjoitti:

Usein salajuopoilta, muistio palailee pätkittäin.

En pidä aikuis- vaan uskovien kasteesta, jota Jeesus opetti, ja Paavali toimitti.

En rukoile Jumalaa, vaan Jeesusta, se on ainut tie.

niin unohdin vielä sen sinulle tärkeän, että pidä siitä aikuiskasteestaskin kiinni, mutta siltikin rakkaudesta sinun sieluasi kohtaan sanon, että kun rukoilet niin muista anoa taivaalliselta Isältä sitä, mistä sanotaan Raamatussa että "Jos minun tieni on vaivaan vievä, johdata minut iankaikkiselle tielle".** Taidat olla yhtä Liitoa jäljessä, asia kuuluu Vahaan liittoon. > Psalmit:
        139:24   Ja katso: jos minun tieni on vaivaan vievä, niin johdata minut iankaikkiselle tielle.

Raamatussa on sanottu, että vanha liitto ei ollut täydellinen ja siksi asiat muuttuivat.

Olen samoilla linjoilla kanssasi asiassa. Miksi minusta muuten tuntuu, että monet lestadiolaiset eivät ole edes lukeneet raamattua? Tarkoitan myös henkilöitä, jotka ovat liikkeen laittaneet aluille.

"7. Sillä jos ensimmäinen liitto olisi ollut moitteeton, ei olisi etsitty sijaa toiselle.
        8. Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton,
        9. en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra.
        10. Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
        11. Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut.
        12. Sillä minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejänsä."
        13. Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään. "

Raamattua ei tarvitse loppujen lopuksi edes "tulkita". Se on hyvin selkeä.

• Kempelainen
        --GG--- kirjoitti:

Raamatussa on sanottu, että vanha liitto ei ollut täydellinen ja siksi asiat muuttuivat.

Olen samoilla linjoilla kanssasi asiassa. Miksi minusta muuten tuntuu, että monet lestadiolaiset eivät ole edes lukeneet raamattua? Tarkoitan myös henkilöitä, jotka ovat liikkeen laittaneet aluille.

"7. Sillä jos ensimmäinen liitto olisi ollut moitteeton, ei olisi etsitty sijaa toiselle.
        8. Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton,
        9. en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra.
        10. Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
        11. Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut.
        12. Sillä minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejänsä."
        13. Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään. "

Raamattua ei tarvitse loppujen lopuksi edes "tulkita". Se on hyvin selkeä.

Raamatussa on sanottu, että vanha liitto ei ollut täydellinen ja siksi asiat muuttuivat.** Ei ole sanottu. Liitto tehtiin meidän juutalaisten kanssa, eikä yhtään siitä ole jätetty pois. Vain Vl ja JT; näin kertoo.

Joe et tiedä, liittoja Jumala teki meidän kanssamme puolikymmentä, ja kaikkien ihmisten kanssa lähes saman verran, viimeinen niissä on lupauksen täyttyminen Jeesuksessa, evankeliumi, Herra itse.

Olen samoilla linjoilla kanssasi asiassa. Miksi minusta muuten tuntuu, että monet lestadiolaiset eivät ole edes lukeneet raamattua? Tarkoitan myös henkilöitä, jotka ovat liikkeen laittaneet aluille. ** Aika varmaan on näin. Tavallinen Vl ei tunne yhtään kirjoituksia, vaikka se oli Jeesuksen asioissa aina mukana viimeisien kolmen kuukauden aikana.

Tässäkin näkee, että entinen liito ei katoa, ennekuin ihminen on ottanut uuden vastaan. Ja Jumala ei ole koskaan opettanut uutta, ennekuin on entinen ymmärretty. Mutta se ei onnistu, jos järki on vanki.

Tässäkin osiossa käsitellään kolmea liittoa, mutta ei muiden, kun meidän juutalaisten kanssa. Jumala ei ole puhunut muille Abrahamin jälkeen.

Raamattua ei tarvitse loppujen lopuksi edes "tulkita". Se on hyvin selkeä. ** Näin on.

Siinä on yksi punainen lanka. Jumalan kirkastuminen.

1-   Jumala kirkastui Abrahamille.
        2-   Jumala kirkastui Moosekselle antamalla Hänelle lain, sekä 720 Zakraa.
        3-   Jumalan kirkastuminen tuli UT;hen, Jumalan kirkkaus tuli esille evankeliumina, Jeesuksena.
        4-   Jumalan kirkkaus tuli esille kirkastettuna Pojassaan 33 vuoden päästä pääsisäisenä ristillä, sekä 3 pv:n päästä Hänen noustessaan ylös. Tällöin valta meihin siirtyi Jumalalta Jeesukselle.
        5-   Ilm 21 Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.
        2 Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.
        3 Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa;
        4 ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."
        5 Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi minä teen kaikki". Ja hän sanoi: "Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet".
        6 Ja hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi
        11 ja siinä oli JUMALAN KIRKKAUS; sen hohto oli kaikkein kalleimman kiven kaltainen, niinkuin kristallinkirkas jaspis-kivi;
        13 Eikä kaupunki tarvitse valoksensa aurinkoa eikä kuuta; sillä JUMLAN KIRKKAUS VALSISEE, JA SEN LAMPPU ON KIRTUS.

Tämän kun tajuaa, ja Jeesus on Herra. Ollaan lähellä kirkkautta. Se on selvä sanoma, kuten kerroit.

• --GG---
        Kempelainen kirjoitti:

Raamatussa on sanottu, että vanha liitto ei ollut täydellinen ja siksi asiat muuttuivat.** Ei ole sanottu. Liitto tehtiin meidän juutalaisten kanssa, eikä yhtään siitä ole jätetty pois. Vain Vl ja JT; näin kertoo.

Joe et tiedä, liittoja Jumala teki meidän kanssamme puolikymmentä, ja kaikkien ihmisten kanssa lähes saman verran, viimeinen niissä on lupauksen täyttyminen Jeesuksessa, evankeliumi, Herra itse.

Olen samoilla linjoilla kanssasi asiassa. Miksi minusta muuten tuntuu, että monet lestadiolaiset eivät ole edes lukeneet raamattua? Tarkoitan myös henkilöitä, jotka ovat liikkeen laittaneet aluille. ** Aika varmaan on näin. Tavallinen Vl ei tunne yhtään kirjoituksia, vaikka se oli Jeesuksen asioissa aina mukana viimeisien kolmen kuukauden aikana.

Tässäkin näkee, että entinen liito ei katoa, ennekuin ihminen on ottanut uuden vastaan. Ja Jumala ei ole koskaan opettanut uutta, ennekuin on entinen ymmärretty. Mutta se ei onnistu, jos järki on vanki.

Tässäkin osiossa käsitellään kolmea liittoa, mutta ei muiden, kun meidän juutalaisten kanssa. Jumala ei ole puhunut muille Abrahamin jälkeen.

Raamattua ei tarvitse loppujen lopuksi edes "tulkita". Se on hyvin selkeä. ** Näin on.

Siinä on yksi punainen lanka. Jumalan kirkastuminen.

1-   Jumala kirkastui Abrahamille.
        2-   Jumala kirkastui Moosekselle antamalla Hänelle lain, sekä 720 Zakraa.
        3-   Jumalan kirkastuminen tuli UT;hen, Jumalan kirkkaus tuli esille evankeliumina, Jeesuksena.
        4-   Jumalan kirkkaus tuli esille kirkastettuna Pojassaan 33 vuoden päästä pääsisäisenä ristillä, sekä 3 pv:n päästä Hänen noustessaan ylös. Tällöin valta meihin siirtyi Jumalalta Jeesukselle.
        5-   Ilm 21 Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.
        2 Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.
        3 Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa;
        4 ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."
        5 Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi minä teen kaikki". Ja hän sanoi: "Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet".
        6 Ja hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi
        11 ja siinä oli JUMALAN KIRKKAUS; sen hohto oli kaikkein kalleimman kiven kaltainen, niinkuin kristallinkirkas jaspis-kivi;
        13 Eikä kaupunki tarvitse valoksensa aurinkoa eikä kuuta; sillä JUMLAN KIRKKAUS VALSISEE, JA SEN LAMPPU ON KIRTUS.

Tämän kun tajuaa, ja Jeesus on Herra. Ollaan lähellä kirkkautta. Se on selvä sanoma, kuten kerroit.

Viestissäni toin lähinnä esille sitä, että jostain syystä monet täysin sivuuttavat Jeesuksen opetukset. Varsinkin tiettyjen lahkojen "johtoportaat" ovat tehneet omia sääntöjään vain ja ainoastaan kahlitakseen heitä ja jopa vaikeuttaakseen heidän elämäänsä. Jeesushan eleli ihan tavallisen kansan keskuudessa eikä omassa pikku porukassaan. Myös elämänohjeet ovat yleismaailmallisia eikä semmoisia joita vain tietyn ryhmittymän kuuluisi noudattaa.

Miksi muuten esimerkiksi lestadiolaisia on uus- sekä vanhoilliset? Pitääkö muuten paikkansa, että lestadiolaisten mielestä vain lestadioilaisusko tms. lahko on pelastus?

Jollain palstalla ollut puhetta, että helvettiinkö joutuu kaikki jotka eivät ole koskaan kuulletkaan raamatusta ja Jumalasta. Tässä raamatunkohdassa on mielestäni suuntaa antava vastaus tähän kysymykseen.

"11. Sillä Jumala ei katso henkilöön.
        12. Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat, ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan;
        13. sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.
        14. Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki
        15. ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä -
        16. sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan.
        17. Mutta jos sinä kutsut itseäsi juutalaiseksi ja luotat lakiin ja Jumala on sinun kerskauksesi
        18. ja tunnet hänen tahtonsa ja, opetettuna laissa, tutkit, mikä parasta on,
        19. ja luulet kykeneväsi olemaan sokeain taluttaja, pimeydessä olevien valkeus,
        20. ymmärtämättömien kasvattaja, alaikäisten opettaja, sinulla kun laissa on tiedon ja totuuden muoto:
        21. niin sinäkö, joka toista opetat, et itseäsi opeta; joka julistat, ettei saa varastaa, itse varastat;
        22. joka sanot, ettei saa tehdä huorin, itse teet huorin; joka kauhistut epäjumalia, kuitenkin olet temppelin ryöstäjä;
        23. joka laista kerskaat, häväiset lainrikkomisella Jumalaa? "

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5210
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      127
      1671
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      15
      1589
    4. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      51
      1560
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      14
      1275
    6. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      4
      1200
    7. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      22
      1100
    8. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1057
    9. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      77
      1018
    10. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      60
      857
    Aihe