Osaisiko joku kertoa, mitkä hyötykasvit viihtyvät puolivarjoisassa paikassa? Aurinko paistaa varjostavien puiden takia kasvimaalleni vain hetken iltapäivällä.
Varjokasveja
4
5625
Vastaukset
- eivät kuki
Juurekset, peruna, sipulit, ehkä yritikin ja muut semmoset, joiden ei tarvitse kukkia tuottaakseen satoa. Sato saattaa valmistua myöhemmin kuin aurinkoisella paikalla, mutta kyllä siitä jotain syötävää syntyy.
Esim. kurpitsat, tomaatti ja pavut tarvitsevat paljon aurinkoa ja lämpöä tehdäkseen hedelmiä, joten niitä ei varjoon kannata laittaa. Noita voi kasvattaa ruukuissa tai vaikka ämpäreissä, kurpitsat ja pavut kasvavat rehevästi ja kukkivat kauniisti joten niitä voi laittaa vaikka kesäkukkien kaveriksi.- Onttomukulakiurunkannus
Vaikka puut varjostavatkin kasvimaatasi, sinne ehkä sittenkin oksien ja lehvistön läpi tihkuu auringonvaloa pitkin päivää murunen kerrallaan?
Mielestäni myös vadelma voisi pärjätä tuollaisessa paikassa, suojaavathan puut silloin myös liialta paahteelta, millä on huomattava vaikutus marjojen kokoon ja mehevyyteen.
Oma lukunsa tietysti on, haluatko sinne vadelmaa valtaamaan koko alueen. Se kun tunnetusti on aika peto tekemään juurivesoja eikä siitä tahdo millään päästä eroon.
Millaiset mahtavat olla pensasmustikan kasvupaikkavaatimukset? Äkkiä ajatellen se voisi sopia.
Muuten olen samaa mieltä edellisen vastaajan kanssa: kyllä siellä monenlaista saa kasvamaan, mutta satoa saa vähän myöhemmin kuin aurinkoisesta paikasta. Riippuu tietysti vähän siitäkin, missä päin Suomea asustat, eli onko kesä pitkä vaiko vain lyhyt tynkä. ;-) - So_what
Onttomukulakiurunkannus kirjoitti:
Vaikka puut varjostavatkin kasvimaatasi, sinne ehkä sittenkin oksien ja lehvistön läpi tihkuu auringonvaloa pitkin päivää murunen kerrallaan?
Mielestäni myös vadelma voisi pärjätä tuollaisessa paikassa, suojaavathan puut silloin myös liialta paahteelta, millä on huomattava vaikutus marjojen kokoon ja mehevyyteen.
Oma lukunsa tietysti on, haluatko sinne vadelmaa valtaamaan koko alueen. Se kun tunnetusti on aika peto tekemään juurivesoja eikä siitä tahdo millään päästä eroon.
Millaiset mahtavat olla pensasmustikan kasvupaikkavaatimukset? Äkkiä ajatellen se voisi sopia.
Muuten olen samaa mieltä edellisen vastaajan kanssa: kyllä siellä monenlaista saa kasvamaan, mutta satoa saa vähän myöhemmin kuin aurinkoisesta paikasta. Riippuu tietysti vähän siitäkin, missä päin Suomea asustat, eli onko kesä pitkä vaiko vain lyhyt tynkä. ;-)Juu,tiettyyn aikaan päivästä aurinko kyllä paistaa sinne hetken. Vatut olisivat tosiaan kivoja, jos viihtyisivät. Olen IV/V-vyöhykkeellä. Tontilla on ruokamultaa vain noin 5 cm kerros, ja sen alla savimaa ja runsaasti puunjuuria. Kasvimaaksi olen tosin viritellyt syksyn lehdistä ja maatuneesta kompostista (päällä multakerros) noin puolen metrin korkuisen kohopenkin. Kesäkurpitsa tykkäsi siitä, joskin alkoi tuottaa satoa vasta hieman ennen ensimmäisiä pakkasia, mutta viime kesähän ei kummoinen ollutkaan.
- savimaa
So_what kirjoitti:
Juu,tiettyyn aikaan päivästä aurinko kyllä paistaa sinne hetken. Vatut olisivat tosiaan kivoja, jos viihtyisivät. Olen IV/V-vyöhykkeellä. Tontilla on ruokamultaa vain noin 5 cm kerros, ja sen alla savimaa ja runsaasti puunjuuria. Kasvimaaksi olen tosin viritellyt syksyn lehdistä ja maatuneesta kompostista (päällä multakerros) noin puolen metrin korkuisen kohopenkin. Kesäkurpitsa tykkäsi siitä, joskin alkoi tuottaa satoa vasta hieman ennen ensimmäisiä pakkasia, mutta viime kesähän ei kummoinen ollutkaan.
Olen tehnyt aidanteen kasimaan ympäri vatuista. Sitten "muunviljelyksen" ja aidanteen väliin ruohonleikkurin levyinen väli. Karkaavat rönsyt olen tällä saanut melkein kuriin. Kyllä sieltä kasvimaasta löytyy siitähuolimatta komeita vatun taimija syksyllä revittäväksi. Peruna ja sipuli tuollaisessa vähän varjossa viihtyy
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Dannysta tulee isä 83-vuotiaana
Huh huh sentään sellaista naista, joka laitattaa itsensä paksuksi ikälopulle papalle ! Ajatellaanko lapsen oikeuksia oll1365121Seida Sohrabi: Suomi ei ole rasistinen maa
Seidalta taas täyttä asiaa. Miksi punavihreät naiset eivät pysty samaan - no se ideologia estää. "Meillä on valitettava1733772Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?
Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi463198Pääsiäisen kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä kirjoitus kertoo Riikka Purrasta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus pursuaa halveksivaa, jopa a233182Henkirikos kiuruvedellä
Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut421816Gallup: Mitä teillä syödään pääsiäisenä, onko juhlaruokaa vai meneekö arkiruoilla?
Monessa perheessä pääsiäisenä pöytään pistetään vähän parempaa herkkua. Pääruokaan panostetaan ja lisäksi leivotaan vaik401289Loimaan k-citymarketilla puukotus
Jonka on puukotettu Loimaan citymarketilla tänään iltapäivällä noin klo 14. Kuulin kun ambulanssi huusi kaupungilla kun381185Martinan ex-rakas ulkoilutti Espanjassa koiraa.
No on hyvä asia, että heillä on kuitenkin hyvät välit, vaikka eroneet jo viimme syksynä.3071108Kunnanjohtaja haista sinä
Kyvytön johtamaan kuntaa! Täysin kyvytön. Toivottavasti Hattula saa sinut vaivoikseen. Epäpätevä, ammattitaidoton, yhtei301081- 831056