Olisin kysellyt toimintaehdotuksia ja mielipiteitä:
Mistä mielestänne johtuu se, että keikkalainen/ sijainen saa alentavaa kohtelua, vaikka tekeekin työnsä hyvin, on iloinen ja positiivinen?
Minua masentaa epäasiallinen puhetyyli, naureskelu, puhumattomuus jne. vakituisen väen kohdalla.
Se asiassa on huomionarvoista, että eri henkilöiden läsnäollessa kohtelu voi olla aivan erilaista.
Mitä tehdä? Kehen ottaa yhteyttä? Ottaa päähän!
Sijaisten ja keikkalaisten kohtelu
24
4297
Vastaukset
- .....
Voisitko jutella osastonhoitajan/esimiehen kanssa tai laittaa sille sähköpostia?
Kerro kokemuksesi ja sano että ottaa sijaisten kohtelun seuraavalla osastotunnilla tms esille ja keskustelee saadusta palautteesta henkilökunnan kanssa. - keikkalainen myös...
Itse en koskaan saa enää huonoa kohtelua, koska tietävät, että siihen se keikkailu loppuisikin. Tosin nykyinen paikkani on niin ihana, että siellä ei sellaista jaottelua ole kyllä ollut huomattavissa. Siitä olen kiittänyt olemalla lojaali, ja asettamalla heidät etusijalle. Käytännössä olen lähes täysin työllistetty nykyisin.
- pois...
Voihan ongelmia ottaa esille esim esimiehen kanssa, mutta minulla ei siihen riitä halua, koska en ole osaston henkilökuntaakaan. Jos paikka on huono, niin saa keikat loppua. Etsikööt sijaiset muualta. Yleensä keikkalaisen roolissa äänestetään jaloilla.
- asia puheeksi
ko yksikön esimiehen kanssa. On aika outoa käytöstä vakihenkilökunnalta jos on vara syrjiä keikkalaisia tms. Töitä nimittäin riittää ja itse äänestäisin jaloillani jos kohtelu olisi nurjaa.
Minulla on ollut pääsääntöisesti myönteisiä kokemuksia ja eri osastot ovat ottaneet vastaan kuin kenen tahansa osaston työntekijän. Onko teilläpäin sijaisilla omaa rekrytointiyksikköä? Jos on, niin sinne yhteys myös ja kerro kokemuksesi. - lähiesimieheen
tai hänen esimieheensä ja työsuojeluvaltuutettuun. Jos käyttäytyminen ei muutu niin kohta ovat ilman sijaisia. Tuollainen ala-arvoinen käytös kielii henkilön omasta itsetunto-onglemasta.
- Aluksi kaikki vaikuttaa hyv...
Esim. Jos olet kesäsijainen sinua kohdellaa yleisesti ottaen kohatlaisen hyvin about sen 2.5kk jotka olet töissä, vakihenkilökunta on lomilla ei heitä kiinnosta pätkääkään kuka ne hommat sillävälin hoitaa. Mutta odotas, jos olet määräaikainen sijainen vaikka useamman vuoden samassa puljussa niin johan alkaa kellot soida. Mikäli olet alunperin kotoisin eri paikkakunnalta kun muu työryhmä ja satut olemaan vielä eri ikäinen ja vähemmän ammattikokemusta osaava. Työryhmään on todella vaikea päästä etkä tule pääsemään täysivaltaiseksi työryhmän jäseneksi ennenkuin se vanhakaarti siirtyy eläkkeelle. Itse olen huomannut, että 1950-luvulla syntyneet ovat kaikkein V-mäisintä porukkaa. Odotan innolla sitä aikaa kun koko 1950_luvulla syntyneet henkilöt ovat eläkkeellä ja pääsen itse töihin vanhainkotiin, missä nämä 50-luvulla syntyneet arvostelijat ovat potilaita. SAA NÄHDÄ KUINKA SILLOIN SUU PANNAAN!
- justiinsa juu
Pitäisi olla selvät säännöt keikkalaisten oikeuksista ja mitä voi tehdä jos tulee ongelmia.
- Kunnioitus puuttuu
Itse olen sitä mieltä, että kaikkein parhaiten, ammatillisesti ja osaavasti kohtelevat juuri vanhemmat kokeneet hoitajat. Heillä on vankka, kokemus, osaaminen ja tietotaito ja he ovat tietysti jopa uhka esimiehillekkin. Koska he eivät tiedä tai osaa johtamista edes ihmissuhdetaitoja.
Valitaan nuori kokematon esimeheksi, jolla ei kouultusta tai muutenkaan ihmissuhdetaitoja.
Terveydenhuoltohan on siitä omituinen työpaikka, että yleensä sijaisilla, keikkalaisilla, opiskelijoilla tai muilla tettetään yleensä, likaismmat ja raskaimmat työt sekä kelloon vastaaminen.
Its eolen taas törmännyt siihen, että lähes jokainen ns. nuori/vastavalmistuntu hoitaja luulee osaavansa, tietävänsä ja osaavansa kaiken myös hyppivät vanhempien hoitajien silmille sekä esimihen kunnioituskin on joskus hukassa.
Onko nämä niitä minä minä- henkilöitä, joilla on mennyt kasvatus ja perinteiset arvot jotenkin hukkaan omassa kotikasvatuksessa. Missä on kollegiaalisuus?
Istutaan netin äärellä, bookataan, twitataan ja tehdään jos jonkinlaisia omia juttuja. Potilas on heille toissijainen. annetaan ohjeita ja neuvoja ja ollaan suuna päänä ensimmäisenä joka paikassa.
Eniten minua rasittaa nämä pyrkyrit, joilla ei ole taitoja kohdata ihmisiä, osaamista eikä myöskään vanhemman kunnioitusta laisinkaan.
Täsätä syystähän hyvin usea työyhteisö voi huonosti ja valtapeliä ja pikkupomoja sekä esimiehen kätyreitä ja toisten tallaajia riittää vaikka kuinka paljon.
Hyvä työyhteisö syntyy toisen arvostamisesta ja kunnioittamisesta eikä polkemisesta työrintamalla. Myös johtajien koulutus ja osaaminen ei ole tätä päivää sekä organisaatioden rakenteita on muutettava vanhasta hapatuksesta kohti uudistuvaa team-työskentelyä ja omahoitajuutta. Kollegiaalisuus on myös unohtunut hoitajilta johonkin sekä toisen työn arvostus. Siinä on vielä paljon korjaamista ja asenteiden muokkaamista, niin hoitajilla kuin johtajillakin sekä organisaation arvopohjassa. - itsetunto vähissä...
Miksi esimiehet mahdollistavat työpaikkakiusaamiset uskomalla yksipuolisesti vakinaista väkeä. Keikkalaiselta tai sijaiselta ei edes aina kysytä mitään, eikä anneta mahdollisuutta puolustautua. Kaikenlaiset valtaansa väärin käyttävät ilkimykset pääsevät pätemään haukkumisillaan ja näin varmistavat, että itselle on aina työpaikka kun on "pulaa" pätevistä sijaisista. Ongelma on todellinen lähinnä pienissä paikkakunnissa, jossa vastavalmistuneen on mahdotonta saada vakinainen työpaikka, ellei hanki kokemusta riittävästi sijaisena.
- tihs
En kannata lähihoitajan opintoja, sitä kun mainostetaan sillä että varmasti on töitä ja sitten joutuukin tyytymään sijaisuuksiin. Ihan täyttä paskaa tuollainen. Ihan turha paasata sijaisten ammattitaidottomuudesta tai osaamattomuudesta, kunnon perehdytyksellä kaikki osaavat osaston työt.
- Inka9
tihs kirjoitti:
En kannata lähihoitajan opintoja, sitä kun mainostetaan sillä että varmasti on töitä ja sitten joutuukin tyytymään sijaisuuksiin. Ihan täyttä paskaa tuollainen. Ihan turha paasata sijaisten ammattitaidottomuudesta tai osaamattomuudesta, kunnon perehdytyksellä kaikki osaavat osaston työt.
Kyllä lähihoitajan työ voi olla ihan kivaakin. Paljon on myös mukavia ja reiluja hoitajia. Eikä keikkalaisena työskentelykään mitenkään kurjaa ole. Saa itse valita työajat ja tutustua eri paikkoihin. Joidenkin elämäntilanteeseenkin se sopii paremmin.
Perehdytys saisi olla parempaa. Voisi olla ihan lista asioista, jotka osastolla on hallittava. Palohälytykset yms. Siinä sitten saisi ruksailla kun kohdat olisi opittu. Joka talossahan on omat tapansa hoitaa asioita ja suhtautuminen on aika nurjaa, jos tekee asiat "toisen talon" mallin mukaan.
Sitten vanhemmat hoitajat yrittävät nostattaa potilaita vanhanaikaisin ja selälle vaarallisin nostotavoin. Jokaisen hoitajan olisi syytä päivittää ergonominen osaamisensa. Paljon on menty eteenpäin ja tekniikkakin on tullut avuksi. Lisäksi on tietenkin itsekkin pidettävä kroppansa kunnossa...Monella kollegalla on leikattu selkä...Täysin tarpeetonta kun ergonomia on nykyään ihan loistavaa. Ei tarvitse olla hirveän vahva pärjätäkseen hyvinkin ison henkilön nostoissa. - itsetunto vähissä2
Lisäisin edellä mainittuun vielä, että näistä haukkumisista usein seuraa, ettei esimies yleensä enää ota ko. haukuttua sijaista töihin. Olisi kiva kuulla edes, että missä meni vikaan ja mitä pitäisi parantaa...mutta ei tule mitään. Kun kysyin ihan suoraan esimieheltä, niin vastaus "en nyt muista, sinusta vaan ei tykätä". Työhistoriaa minulla on toiseltakin alalta ja aina olen ollut pidetty ja tunnollinen työkaveri. Nyt tulin hoitoalalle ja ihmettelen tätä meininkiä. Opiskeltaessa painotettiin "rakentavaa palautetta", mutta niinkuin sanoin, haukkujat kertovat yksipuolisesti oman palautteensa. Töitä sitten ei enää heru. Onneksi muualle on ollut kysyntää, mutta silti, kun on jo saanut kivasti kokemusta ja hyviäkin työkavereita jostakin työpisteestä, jossa on tullut tehtyä enemmän keikkaa, niin on tosi kurjat fiilikset. Joku tai jotkut kylvävät työkseen pahaa mieltä ja käyttävät hyväkseen sitä pitkäaikaisen työntekijän auktoriteettia luotettavana ihmisenä.
- onneksi en ole!
Naiset ja etenkin hoitsunaiset ovat kanoja, nokkivat toisiaan silmiin ja persuuksiin ja tavoittelevat kukon suosiota keinolla millä hyvänsä. Onneksi en ole naisvaltaisella alalla.
- annamunkaikkestää
Mulla taas sellanen kokemus, että jotkut hoitajat pelleilee olevansa sairaita ja jäädään yhtäkkiä pois töistä, kun ei vaan kiinnosta..valitus alkaa päivää kahta ennen viikonloppua ja sitten tuleekin saikku ilmoitus. Tämä toistuu samoilla työntekijöillä.
Sellasilla kyllä ei ole maine kovinkaa hyvä työkavereiden keskuudessa.
Toinen esimerkki on sellasista sh opiskelijoista, jotka kulkee nokka pystyssä ja eivät halua ottaa kuuleviin korviinsa ohjeita ja vinkkejä. Ei anna kovin hyvää kuvaa itsestään.. - peruslähis
Nostanpa ketjua: Mikähän on tilanne muilla nykyään? Itse keikkailen toistaiseksi, olosuhteiden pakosta.
Paikkoja tosiaan näyttää olevan laidasta laitaan, rentoa työporukkaa, johon solahdat heti joukkoon ja niitä paikkoja, jossa ei viitsitä edes kysymykseen vastata. Yleensä näissä paikoissa keikkari on se sylkykuppi, jonka niskaan voi paineensa purkaa tai päteä. Tärkeää olisi myös se lyhyt perehdytys ja asialliset vastaukset asiallisiin kysymyksiin, jos halutaan vakkarikeikkareita. Avartavaa kokemusta hoitoalalta ainakin saa. - ei ymmärrä
Entä kun työsopimus tehdään 1-2pv kerrallaan, vaikka listasta näkee että väkeä puuttuu? Osastolle on otettu "uusia" tekijöitä pitkällä työsopimuksella, mutta itse saan tuon pari pv kerrallaan, ei ole lainkaan reilua. Voiko kieltäytyä tälläisesta pompottelusta. Vastausta en ole saanut ko.paikasta.
- keppo
Toki keikkalainen voi kieltäytyä ja vaihtaa paikkaa. Ei ole mikään pakko olla paskassa paikassa. Kyllä hyvälle töitä riittää.
- Bensaa ja sytkäriä
Kieltäydyin yhdestä keikasta ja kummallisesti ei tullut enää työtarjouksia. Ahdistuneita ihmisiä ilmeisesti, mutta ei minua enää haittaa, nostin kytkintä ja painoin kaasun pohjaan keskisormea näyttäen.
- niskoitteluksi katso
Niskoittelua.
Eivätkö terveydenhuollon ihmiset ole tyytyväisimpiä henkilöstöön, joka ei purnaa, alistuu, ei näytä omaa tahtoa ja mielipidettä, on oltava kuuliainen, valmis noudattamaan käskyjä, ei pullikoida vastaan. Ja ennen kaikkea sitoudutaan.
Mutta oikeasti, voi olla niinkin, että esimiehissä ja rekrytoijissa on pikkusieluisia tyyppejä. Kuka määrittelee, mitä on pikkusieluisuus?
- keppo
Hoitoalalla on pula hoitajista. En usko, että ei kieltäytymisen jälkeen enää tarjota töitä. Kumma kun ei ole minulla moista paikkaa koskaan tullut vastaan. Olen kieltäytynyt ja sanellut työvuoroja ja aina on ollut keikkaa sinne minne olen halunnut.
- Pitäköön tunkkinsa!
Minä kyllä tiedän paikan, jossa kieltäytymisestä joutuu banniin: Hämeen seuturekry.
Pari vuotta sitten olin lupautunut eräälle päivän keikalle KAKSI VIIKKOA ennen tuota päivää. Seuraavana päivänä tuli omassa vakituisessa työssäni tilanne, että joku oli yllättäen jäänyt pitkälle sairalomalle ja pyhät tulossa. Osa meistä tavallaan velvoitettiin ylitöihin, koska työpaikkaani ei voi sulkeakkaan sairastumisen vuoksi.
Soitin seuturekryyn, että perun keikan, koska vakityöni velvoittaa minut tavallaan hätätyöhön, johon olen velvollinen osallistumaan.
Hetken kuluttua sieltä soittaa raivoissaan oleva rekry-täti, joka huutaa puhelimeen, että "suullinen sopimus on sitova ja JOS SINÄ PERUT SOVITTUJA TÖITÄ NIIN SEURAAMUKSIA TULEE!".
Kysyin sitten asiallisesti, että no, mitäs tästä nyt sitten mukamas "seuraa", niin alkoi nikottelemaan, että, "no....no...no...kun sovittu...".
Nauroin ja sanoin, että irtisanomisaika vakitöissäkin on yleensä kaksi viikkoa ja uudella työntekijällä on koeaika 4 KUUKAUTTA, joten eiköhän nyt vaan peruta tää keikka 14 PÄIVÄÄ ennen sen alkamista.
Sen jälkeen ei ole pyynnön pyyntöä tullut k.o. firmasta, mutta eipä ole väliksikään!
Heillä kun muutenkin on tapana palkata keikkalainen max. viideksi tunniksi töihin, ja jos minä keikkatöhin vapaallani vääntäydyn, niin tuo 5 tuntia ei todellakaan riitä, vaan menen tekemään normaalin 8 tunnin päivän.
- Sosiaalialalla
Vaikka teksti on v.2009 en voi olla vastaamatta. Sama itselläkin tullut vastaan. Ihan sijaisuuden alussa en jaksanut välittää pääseekö porukkaan vai ei. Tein lyhkäsen pätkän ja ajattelin pääasian olevan se, että hoidan hommani hyvin. Kohtelu oli kuitenkin näennäisesti ihan hyvää. Talossa oli tosin silloin monta muutakin lomittajaa ja kaikkien kanssa oli tasa-arvoinen olo.
Sitten tuli myöhemmin muitakin pätkiä samaan taloon. Nyt on alkanut todella ottamaan päähän, kun tietyt ihmiset kohtelevat yhä kuin olisin ilmaa. Eivät vastaa kysymyksiin, eivät reagoi jos sanon jotain jne. Usein työpari häipyy juoruamaan muiden kanssa ja jättää sijaisen vastaamaan soittoihin ja tekemään hommia.
Eilenkin yksi vakkari kysyi mielipidettäni yhteen asiaan kun paikalla ei ollut muita, sit kun kesken lauseeni toinen vakkari tulee paikalle, ihan tylysti vain keskeytetään ja käännytään sen toisen vakkarin puoleen. Yhtäkkiä sanomiseni olikin taas ilmaa ja aivan kuin en olisi ollut olemassa. Sitten nää samat tylysti käyttäytyvät ihmiset puhuvat järkyttävän määrän p*sk*a muista selän takana, teilaavat jonkun olemattomasta asiasta jne. Pikkuhiljaa on alkanut tuntumaan siltä, että pidän silmäni avoinna uusia työpaikkoja ajatellen. - amkhoitotyö
Hoitoalan opiskelijoita kohdellaan yleisesti työpaikoilla melko huonosti. Opiskelija ei saa esim. tuoda eväitään työpaikan jääkaappiin ja osallistua kahvitauoille. Ohjaajat käyttäytyvät ilkeästi ja jopa kiusaavat opiskelijoita. Opiskelija joutuu lähtemään kesken lääkärinkierron kuskaamaan mummoja ja vaareja vessaan. Opiskelijaa ei kutsuta etunimellä, vaan hän on "opiskelija" tai "oppilas". Opiskelijan arviointi tehdään asiattomin perustein.
On omituista, että opiskelijan ohjaajaksi laitetaan tyyppi, joka on puolet harjoittelujaksosta vuosilomalla tai tekee pelkästään yövuoroja. Hän ei voi arvioida edistymistä, koska näkee opiskelijan muutaman kerran tai vain vuoronvaihdossa. Ikävä kyllä, myös naama norsunv***lla olijat, jotka inhoavat ohjausta, ovat joillakin ohjaajia.
Onneksi sana kiertää nopeasti koululla ryhmien palautekeskusteluissa ja opiskelijoiden parissa. Ikäviin harjoittelupaikkoihin ei kukaan hae JobStepissä. Onneksi on paljon hyviäkin paikkoja, joihin on paljon hakijoita. Nämä paikat saavat opiskelijoista hyviä kesäsijaisia ja keikkalaisia. - Keikkaapukkaa
Itse olen taas siirtymässä vakityöpaikasta keikkalaiseksi. Sopii ehkäpä minulle paremmin. En vain jaksa yhtä työpaikkaa hoito-alalla. Mitään asioita ei saa muutettua, esimies päättää aivan kaikesta paskapaperin laadusta alkaen. Eli työhön vaikuttaminen nollassa niin parempi lähteä keikkalaiseksi niin ei oikeasti tarvitse huolehtia kuin siitä yhdestä työpäivästä ja että kaikki on suht kunnossa päivän lopussa.
Nyt ahdistaa, kun vastuu kaikista painaa ja esimies säätää jokaista pikkujuttua niin ettei valmista tule koskaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 953859
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli473235Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.1002837- 1362540
Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki572480- 612408
Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1172397Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.212344Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv232336- 642100