Oireet lisääntyvät.

Olen sairastanut sosiaalisten tilanteiden pelkoa 18-vuotiaasta saakka. Meni vuosia ennenkuin uskaltauduin lääkäriin. Lääkityksenä on tällä hetkellä citalopram 10 mg vuorokaudessa ja diapam 5mg 1-3 tabl/vrk tarvittaessa. Diapamia otan silloin kun tulee pakko joidenkin tilanteiden takia, en huvikseni. Aikoinaan kävin terapiassa jossa ongelmaa käsiteltiin, mutta en saanut siitä mitään hyötyä irti. Nyt viime aikoina on alkanut tuntumaan että oireet vaan lisääntyvät. Levossa ollessa on välillä tosi vaikeaa olla paikoillaan, eli on jatkuvasti liikehdittävä ja olo on tuskaisaa. Lisäksi on tullut vielä "sydän oire". Paikoillaan ollessa tuntuu joskus ilkeä tunne rinnassa ja ranteesta pulssia tunnusteltaessa pulssi häviää, ikäänkuin yksi lyönti jäisi välistä pois. Rasituksessa ei ole mitään oireita. Alkaa pelottamaan, että mitenköhän tässä käy. Johtuvatko nämä pulssin "katoamiset" tästä ahdistuneisuudesta, vai onko tullut jo joku sydänvika. Koko aikaa ei viitsi lääkärillä juosta.
7764
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 7

Vanhimmat

Hei!

Sinulla on ilmeisesti VAARATTOMIA kammiolisälyöntejä, jotka ilmenevät juuri levossa. Voithan ajatella, että jos ne olisivat vaarallisia, olisit luultavasti jo kuollut.

Niitä voi tulla stressaantuneena enemmän. Aika monet kärsivät niistä. Sydänfilmiin niiden "kaappaaminen" on vähän hankalaa joskus, kun niitä ei tule koko ajan. Voithan ottaa yhteyttä vaikka terveydenhoitajaan ja keskustella hänen kanssaan niistä. Liikunta tekee hyvää sydämelle. Olet huomannutkin, ettei lisälyöntejä tule liikkuessa.

Liikaa ei kannata sydäntä kuunnella, koska silloin siitä aiheutuva lisästressi voi aiheuttaa lisälyöntejä lisää. Voisit kokeilla esim. jotain magnesiumvalmistetta (Emgesan tms), sekin voi "rauhoittaa" sydäntä.

Yritä siis ottaa rennosti, sydämessäsi tuskin on mitään vikaa. Hyvää jatkoa! =)))

Äänestä
  • rohkaisusta. Tuntuu välillä että mitä tästä pitemmän päälle tulee, kun oireet eivät ota vähetäkseen vaan pikemminkin lisääntyvät. Täytyy lähteä tänään rasittamaan lenkille sydäntä ja kuulostella sitten alkaako syke sen jälkeen olemaan tasaisempi, vai tuleeko näitä "lyöntikatkoksia" jälleen. Vaikka oon sairastanu pitkään, niin sydämessä ei ole koskaan tuntunu mitään tälläistä.

    Äänestä

  • M 33 kirjoitti:

    rohkaisusta. Tuntuu välillä että mitä tästä pitemmän päälle tulee, kun oireet eivät ota vähetäkseen vaan pikemminkin lisääntyvät. Täytyy lähteä tänään rasittamaan lenkille sydäntä ja kuulostella sitten alkaako syke sen jälkeen olemaan tasaisempi, vai tuleeko näitä "lyöntikatkoksia" jälleen. Vaikka oon sairastanu pitkään, niin sydämessä ei ole koskaan tuntunu mitään tälläistä.

    annos citalopramia kun indikaatio on kuitenkin sos.fobia?

    Äänestä

  • noin matala kirjoitti:

    annos citalopramia kun indikaatio on kuitenkin sos.fobia?

    mitä annosmäärää yleensä käytetään? Lääkäri kyllä ehdotti 20 mg kevään kuluessa, jollei apua ole. Eikä ole tuntunu auttavan ainakaan 10 mg.

    Äänestä

  • M 33 kirjoitti:

    mitä annosmäärää yleensä käytetään? Lääkäri kyllä ehdotti 20 mg kevään kuluessa, jollei apua ole. Eikä ole tuntunu auttavan ainakaan 10 mg.

    kokeilla lääkkeen nostamista tuohon 20 mg:n. Josko siitä olisi apua, kun aika vähäinen "annos" on sinulla.

    Äänestä

ryhmäterapiaa, mikäli et ole saanut apua tavanomaisesta terapiasta. Itse olen sitä kautta saanut reilusti rohkaisua ja nyt näyttää tulevaisuus hieman valoisammalta.

Äänestä
  • pariin kertaan sosiaalisten tilanteiden pelkoryhmässä, mutta en saanut mielestäni mitään hyötyä koko jutusta vaikka kokoonnuttiin lähes 10 kertaa. Kaikilla ryhmän jäsenillä oli erilaiset tilanteet/oireet. Minulle ei siitä ollut mitään apua.

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


M 33 kirjoitti:

Olen sairastanut sosiaalisten tilanteiden pelkoa 18-vuotiaasta saakka. Meni vuosia ennenkuin uskaltauduin lääkäriin. Lääkityksenä on tällä hetkellä citalopram 10 mg vuorokaudessa ja diapam 5mg 1-3 tabl/vrk tarvittaessa. Diapamia otan silloin kun tulee pakko joidenkin tilanteiden takia, en huvikseni. Aikoinaan kävin terapiassa jossa ongelmaa käsiteltiin, mutta en saanut siitä mitään hyötyä irti. Nyt viime aikoina on alkanut tuntumaan että oireet vaan lisääntyvät. Levossa ollessa on välillä tosi vaikeaa olla paikoillaan, eli on jatkuvasti liikehdittävä ja olo on tuskaisaa. Lisäksi on tullut vielä "sydän oire". Paikoillaan ollessa tuntuu joskus ilkeä tunne rinnassa ja ranteesta pulssia tunnusteltaessa pulssi häviää, ikäänkuin yksi lyönti jäisi välistä pois. Rasituksessa ei ole mitään oireita. Alkaa pelottamaan, että mitenköhän tässä käy. Johtuvatko nämä pulssin "katoamiset" tästä ahdistuneisuudesta, vai onko tullut jo joku sydänvika. Koko aikaa ei viitsi lääkärillä juosta.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu