Nälän ongelma
Kun Suomessa suurissa joukkoviestimissä on puhuttu maataloudesta, ylituotanto on ollut käytetyimpiä sanoja. Maassamme on todella tuotettu EU-jäsenyyteen asti 10-15 prosenttia enemmän ruokaa kuin mitä olemme jaksaneet syödä. Samaan aikaan toisaalla n. 20 miljoonaa ihmistä on kuollut nälkään joka vuosi, siis n. 55 000 joka päivä, heistä 40 000 lapsia. Lähes 1000 milj. ihmistä eli joka viides maapallon asukas kärsii aliravitsemuksesta. Heillä ei ole ostovoimaa. He ovat kehitysmaiden maattomia maatyöläisiä tai kehitysmaiden kaupunkien köyhimpiä asukkaita tai sodan jaloissa olevia. Jos ponnistamme mielikuvitustamme ja kuvittelemme olevamme joku heistä, helpottaako meitä tieto, ettei kannettu vesi kaivossa pysy. Näinhän suora ruoka-apu usein tyrmätään. Onko siis oikein polttaa ylituotantoviljaa lämpökeskuksissa kuten esim. USA:ssa on tehty?
Puhe yhteisvastuusta tai köyhyyden poistamisesta on tyhjää, jos annamme köyhimpien kuolla nälkään ja samalla riitelemme ylituotannosta.
Nälkä maailmalla, viljelijänkö
10
194
Vastaukset
- ei..
ole ylituotantoa jos tuonti lopetetaan niin nälkä kolkuttaa ovelle..
- viljan.
hinta nousee kohisten
- teatteria
eilen, mistäköhän syystä.
- aloittaja järjestäis
teatteria kirjoitti:
eilen, mistäköhän syystä.
maataloustuotannon niin että joka vuosi tuotanto ja kulutus olisi täysin tasapainossa. Jos nyt vaikka tällähetkellä viljellyilla hehtaarimäärillä käyttäisimme kaiken mitä on viljelyssä, mutta ensi vuonna tulisi 30% vähemmän viljaa. Ja jos kaikki maat missä on maataloutta tekisivät niin, mistä ostaisimme ihmisten ja tuotantoeläinten ruuan. Tähän olisi hyvä saada vastaus näiltä 15% yliyuotantoa arvostelevilta "asiantuntijoilta"
- -
-
- -
-
- -
-
- -
-
- -
-
- ,
ei tule vastausta ölvökki ei ymmärrä prosenteista yhtään mitään
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7242401Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3442017Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä261883Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o101683Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja581498Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise121032Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu181009- 55870
- 63865
Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?2818