Pohjoisen poika Erno Paasilinna sanoi aikoinaan että vl-lestadiolaisuus on kuin kilpaurheilua jossa kovimmat kristityt jäävät jäljelle. Akateemikko Paavo Haavikko on siteerannut samaista uskonliikettä että heitä ei tarvitse paranoida koska he tekevät sen itse.
Ehäisykannan kielteisyys ja koko rauhanyhdistysjärjestelmä asettaa loppupelissä Kristuksen ansion varjoon. Valtaosa vl-kristillisyyttä on kasvamiskristillisyyttä alkaen lapsuudessa jossa vl-kristitty kilvoittelee syntikäsityksiä vastaan koko ikänsä.
Vaikka vl-ihminen onnistuu taistelussa syntiä vastaan ja ei esim. lankea missään elämäntilaantessa ehkäisyyn tai edes laskelmoivaan yhdyntään, ei seuraa urheilukilpailua katsomosta, ei hanki internet aikana tv:tä, osallistuu pyyteettömästi Jumalan valtakunnan työhön jne. mikään ei silti loppupelissä yllä sille ansiotasolle jonka Kristus antaa lahjaksi ihmiselle.
Kun ikänsä kilvoittelee pysyäkseen Jumalan valtakunnan sisäpuolella ei kasvamiskristillinen ihminen kohtaa hengellistä herätystä tahi armontuntemista omasta syntisyydestään ollessaan kumminkin aina valtakunnan sisäpuolella.
Kun vl-liikkeessä kulkee koko ajan mukana ihmisiä jotka ehkäisevät riittääkö heidän kohdalla Kristuksen ansio. Ainakin Jumalan terve kajahtaa jos naama näkyy riittävän usein rauhanyhdistyksellä eikä ko. henkilö puhu ääneen omia ajatuksiaan tai prostetoi seurakunnan käsityksiä.
Mieletön ehkäisykanta ynnä muuta.
5
358
Vastaukset
- siittänyt tai synnyttänyt
13 lasta ja alkaa sen jälkeen luistaa lapsenteosta, onko yhtä "syntinen" kuin 1-2 lasta tehnyt? Kertokaa minulle missä kulkee raja vai kulkeeko missään? Minun järkeeni kun ei mahdu koko rajaton synnyttäminen, vaikka tunkemalla tunkisin.
- seurakunnan silmä
13 lapsen jälkeen voit huoletta ehkäistä. 13 toista lapsella olet todistanut uskovaisuutesi/uskollisuutesi Jumalan valtakunnalle. Eri asia silti on miten Jumala katselee tällaisia hommia ylhäisestä yksinäisyydestään.
- ehkäisystä,
mutta helvettiin he joutuvat jos eivät ehkäisykieltoa noudata vaikka ehkäisemätöintä seuroissa näyttelisivätkin.
- Käsitteiden määrittely
Viittauksesi Haavikkoon oli virheellinen ja muutti asiasisällön käsittämättömäksi. Korjattakoon siis tämä:
"Paavo Haavikko on siteerannut samaista uskonliikettä että heitä ei tarvitse paranoida koska he tekevät sen itse".
Paavo Haavikko on sanonut: "Parodia on jo kauan ollut mahdotonta. Ne tekevät sen itse."
Parodia tarkoittaa ivamukaelmaa, satiirisela otteella laadittua rinankkaisteosta jostakin teoksesta tai vaikkapa jonkin ihmisryhmän elämäntyylistä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Parodia
Paranoia taas tarkoittaa ihman muuta: vainoharhaisuutta.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vainoharhaisuus- kiittäjä
Paranoida ja parodia ovat aivan eri käsitteitä. Olisi pitänyt tarkistaa sana ennen kirjoitusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1064572Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293393No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452380- 391418
- 361343
- 381196
- 141102
- 1591026
- 27978
- 6944