Hei !
Uudessa työpaikassani työyhteisössä on useampi lestaadiolainen.
Halusinkin kysyä mielipiteenne asiaan, pitäisikö minun kohteliaisuudesta tai kunnioituksesta heidän valintojaan kohtaan tietää jotain perusasioita ?
Tarkoitan voinko loukata heitä tahtomattani tietämättömyyttäni ?
Toki molemminpuolinen kunnioitus toisen valintoja kohtaa on välttämättömyys.
Lestaadilainen työkaverina
13
1161
Vastaukset
- naapurinsa tunteva
syntisenä saatanan kätyrinä ja puhuvat sinusta selkäsi takana aina vain pahaa.
Lisäksi he luulevat olevansa uskonnottomia (=saatanan kätyreitä) parempia ihmisiä kaiken suhteen.- paljon lukeva
Nuo mokomat uskovaiset jatkavat apostoli Paavalilta perittyä sairasta ajattelua: ”Kaikki on puhdasta puhtaille; mutta saastaisille ja uskottomille ei mikään ole puhdasta, vaan heidän sekä mielensä että omatuntonsa on saastainen.” Tt 1:15.
Saksalainen teologi Karl Heim (k. 1954) on lausunut seuraavat järjettömät sanat: "Vain usko elävään Jumalaan estää ajattelevaa ihmistä tulemasta hulluksi." Lausehan tarkoittaa joko sitä, että kaikki ei-uskovaiset ovat hulluja tai sitten kykenemättömiä ajattelemaan!
Kristillinen kirjallisuus on täynnä seuraavan kaltaisia lausumia (lainattu nettisaarnaajan tekstistä);
”Kaikki ihmiset, ystävät, naapurit, tuttavat, jotka eivät ole rehellisesti uskossa ja Jumalan palveluksessa, ovat Perkeleen vallan alla. Ilmavallan hallitsija on sitonut heidät tekemään tahtoansa - sairasta touhua
paljon lukeva kirjoitti:
Nuo mokomat uskovaiset jatkavat apostoli Paavalilta perittyä sairasta ajattelua: ”Kaikki on puhdasta puhtaille; mutta saastaisille ja uskottomille ei mikään ole puhdasta, vaan heidän sekä mielensä että omatuntonsa on saastainen.” Tt 1:15.
Saksalainen teologi Karl Heim (k. 1954) on lausunut seuraavat järjettömät sanat: "Vain usko elävään Jumalaan estää ajattelevaa ihmistä tulemasta hulluksi." Lausehan tarkoittaa joko sitä, että kaikki ei-uskovaiset ovat hulluja tai sitten kykenemättömiä ajattelemaan!
Kristillinen kirjallisuus on täynnä seuraavan kaltaisia lausumia (lainattu nettisaarnaajan tekstistä);
”Kaikki ihmiset, ystävät, naapurit, tuttavat, jotka eivät ole rehellisesti uskossa ja Jumalan palveluksessa, ovat Perkeleen vallan alla. Ilmavallan hallitsija on sitonut heidät tekemään tahtoansakirjoitus, jossa nainen kertoi vapautumisestaan lestadiolaisuudesta.
Oli todella rankkaa luettavaa. Uskomatonta, että nykyaikana vielä voi olla tuollaisia ihmisiä ja uskontoja.
- aika ilkeä
kommentti - edellinen nimittäin.
Mutta jos saan sanasen sanoa: mulla oli nuorena työkaveri, joka kertoi muutamia vuosia kestäneen työrupeaman jälkeen, että hän mietti kovasti mitä voisi kanssani jutella. Jouduimme olemaan kaksistaan samassa huoneessa ja häntä epäilytti kovasti, miten voisi ja osaisi lestadiolaisen kanssa olla...
Hän totesi sitten, että "sun kanssahan voi puhua mistä vaan!"
Niin että luulen, ettei kannata tosta asiasta huolta kantaa! Eiköhän me olla kaikki samanlaisia IHMISIÄ!- minun vaimoni
työkaverina oli lestaadiolainen, joka peitteli uskon heimoaan sanomalla vaimolleni, että älä kerro kenellekkään, että olen lestaadiolainen.
- frede
Odota kun heillä on sulle asiaa, se tapahtuu kyllä joku päivä, puhu silloin selvästi kaikki sen minkä puhut, ja saat uusia ystäviä.
- Kokemusta on.
Ei sinun tarvitse pelätä ja pokkuroida ketään. Silti, pidä heitä vertaisinasi, niin hekin pitävät sinua vertaisenaan. Älä arvostele heitä, niin eivät hekään luultavasti arvostele sinua. Ei se sen kummepaa ole.
- Hyvin kuuluvalla äänellä:
JUMALAN TERVE---JUMALAN TERVE. Se on heidän tervehdyksensä muutenkin toisilleen ja eivät varmasti tykkää kyttyrää vaikka nöin sanotkin!
- selitäpä se
välittämään "Jumalalta terveisiä"?
- on näin valtuuttanut
selitäpä se kirjoitti:
välittämään "Jumalalta terveisiä"?
Jeesus ystävämme on käskenyt näin tekemään.
Pax vobis!!! - teu
on näin valtuuttanut kirjoitti:
Jeesus ystävämme on käskenyt näin tekemään.
Pax vobis!!!Tuon tervehdyksen olleen siihenaikaan "Jumalaan rauhaa"
- itse lestadiolainen
Huomasin että noi monet neuvonantajat eivät itse tiedä mitään asiasta. Olen itse esiloislestadiolainen ja työelämässä oleva. Työyhteisööni kuuluu satoja ihmisiä ja he suurin osa tietää uskostani. En millään lailla tyrkytä sitä työkavereilleni, enkä itse ole sitä kaikille kertonut, sen ovat työkaverini viestineet eteenpäin. Jos asiaa joku kysyy sitten kerron, ja omalla esikuvallani olen uskovainen siellä joukossa. Tiedän että monet eivät uskoani hyväksy, mutta hekin ovat minulla saman arvoisia kaikkien kanssa. Omalla käytöksellään ihminen voi pilata oman työyhteisön ja sitten siinä työskentely ei onnistu. Ole vaan ihan oma itsesi, tee toiselle niinkuin haluat itsellesi toisten tekevän.
- lestadiolaisuutta ei ehkä h...
huomaa. Lestadiolainen voi tehdä samoja syntejä kuin kuka vaan uskoton, sillä ne saa pyhänä seurojen pöntössä anteeksi.
Pahatkin teot pyyhkiytyy Mutta jo pienetkin synnit pyytämättä anteeksi vie helvettiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m3955923- 805298
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest484326- 523921
- 523709
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo1623400Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv1003164Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky513158- 432269
- 492195