Lisäaineallergiset

onko ketään?

Sattuuko kukaan sellainen lukemaan täällä kuka olisi allerginen ruokien lisäaineille?
Mitä oireita on aiheuttanut?
Miten on tutkittu?

18

7353

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pahin kaikista on

      tuo arominvahvenne E621.Saan siitä päiviä kestävän päänsäryn, nuhan, silmien punoituksen ja hengenahdistuksen. Lisäksi vatsa menee löysälle, peräaukko alkaa kirvellä ja jos tuota natriumglutamaattia nauttisi useampia kertoja viikossa, veriripuli olisi tuloksena.Verenpaineeni nousee lisäksi lähelle kahtasataa ja alempi arvokin luokkaa 115. Toipuminen tuosta myrkystä kestää parisen viikkoa ja oireet yleensä alkavat vasta seuraavana aamuna aineen nauttimisesta. En syö enää mitään eineitä, joissa sitä on, en makkaraa enkä käytä aromaattia. Myöskään Hesessä ei voi asioida.

      • ................

        Itsekin epäilen tuota E621:ta.
        Minulla turpoaa posken limakalvot, huulet ja kieli ja myös on vatsakipuja, ylävatsa saattaa turvota mahdottomasti.
        Voikohan se aiheuttaa myös tuota suun limakalvojen turvotusta?

        Onko sinulla todettu tämä allergia millään testillä?

        Itsellä otettu lukemattomia allergiatestejä mutta vain muutama lisäaineista.

        On raivostuttavaa kun sitä tuntuu olevan melkein kaikessa.

        Kun et voi asioida Hesessä niin tiedätkö onko McDonaldsin tuotteissa tuota?


      • listaa noista

        elintarvikkeista, joissa tuota E621 lisäainetta on; valmismarinadit, kastikkeet ja fondit, grillimaustetut shipsit,dippikastikkeet, valmiseinekset ja makkarat, pussikeitot, aromisuola,grillimauste ja liemikuutiot. Lisäksi sitä on pumpattu jopa joihinkin savupalvikinkkuihin ja maustesuolasekoituksetkin sitä useimmiten sisältävät (esim. ranskanperunamaustesuola).


      • ole kliinisesti,
        listaa noista kirjoitti:

        elintarvikkeista, joissa tuota E621 lisäainetta on; valmismarinadit, kastikkeet ja fondit, grillimaustetut shipsit,dippikastikkeet, valmiseinekset ja makkarat, pussikeitot, aromisuola,grillimauste ja liemikuutiot. Lisäksi sitä on pumpattu jopa joihinkin savupalvikinkkuihin ja maustesuolasekoituksetkin sitä useimmiten sisältävät (esim. ranskanperunamaustesuola).

        mutta olen omakohtaisesti tuon testannut vuosien aikana. Myös olen pannut merkille, kun tuon E621:n käytön lopetin pari vuotta sitten, ei sen jälkeen ole enää tullut flunssaa eikä angiinoita, joita ennen oli useastikin. Aineella on selvä syy-yhteys ihmisen puolustuskykyyn tarttuvia tauteja vastaan, koska se pilaa suolen limakalvoja, joissa tuo puolustuskyky syntyy.


      • TS-Extrasta,
        ................ kirjoitti:

        Itsekin epäilen tuota E621:ta.
        Minulla turpoaa posken limakalvot, huulet ja kieli ja myös on vatsakipuja, ylävatsa saattaa turvota mahdottomasti.
        Voikohan se aiheuttaa myös tuota suun limakalvojen turvotusta?

        Onko sinulla todettu tämä allergia millään testillä?

        Itsellä otettu lukemattomia allergiatestejä mutta vain muutama lisäaineista.

        On raivostuttavaa kun sitä tuntuu olevan melkein kaikessa.

        Kun et voi asioida Hesessä niin tiedätkö onko McDonaldsin tuotteissa tuota?

        miten tuo natriumglutamaatti turvottaa mahan ja aiheuttaa kovat vatsakivut, kiireen vessaan ,kylmän hien jne.


      • on leipomo
        ole kliinisesti, kirjoitti:

        mutta olen omakohtaisesti tuon testannut vuosien aikana. Myös olen pannut merkille, kun tuon E621:n käytön lopetin pari vuotta sitten, ei sen jälkeen ole enää tullut flunssaa eikä angiinoita, joita ennen oli useastikin. Aineella on selvä syy-yhteys ihmisen puolustuskykyyn tarttuvia tauteja vastaan, koska se pilaa suolen limakalvoja, joissa tuo puolustuskyky syntyy.

        Lisäksi E621:stä ikävä kyllä on monissa leipomotuotteissa. Ihmettelenkin, mitä hemmettiä se tekee lähes missä vain.

        Minä saan puolen tunnin kuluttua sen käytöstä oireet. Ja E621:stä syntyy luontaisesti myös pitkäkypsytteisissä juustoissa vaikka niihin sitä ei lisätäkkään.

        Minulla se on myös laboratoriotestein testattu, ja todettu aiheuttavan voimakkaat reagtiot.


      • Mapsu*

        Kuulostaapa tutulta! Pitkään olen pohtinut mikä aiheuttaa yllättävät oireet ; päänäsrky,sydämentykytys,hengenahdistus,vatsakivut ja ripulin. Jostain kuulin,että se saattaisi olla E621 joka tämän tekee ja nyt olen omatekoisilla kokeilla sen testannut. Valitettavasti juuri nyt on päänsärky ja vatsavaivat yms,kun eilen vahingossa söin sellaista einestä,jossa tätä E621 on.
        Ylensä tarkistan kaikki huolella,mutta kiireessä ostin lounaaksi valmiseineksen,joka sisälsi tätä lisäainetta-
        Kauhea myrkky.


      • astma-allergia
        Mapsu* kirjoitti:

        Kuulostaapa tutulta! Pitkään olen pohtinut mikä aiheuttaa yllättävät oireet ; päänäsrky,sydämentykytys,hengenahdistus,vatsakivut ja ripulin. Jostain kuulin,että se saattaisi olla E621 joka tämän tekee ja nyt olen omatekoisilla kokeilla sen testannut. Valitettavasti juuri nyt on päänsärky ja vatsavaivat yms,kun eilen vahingossa söin sellaista einestä,jossa tätä E621 on.
        Ylensä tarkistan kaikki huolella,mutta kiireessä ostin lounaaksi valmiseineksen,joka sisälsi tätä lisäainetta-
        Kauhea myrkky.

        Minulla oirelu alkoi, kun ensin kebabista tuli mahaoireita; puoli tuntia syömisestä alkaa mahan turvotus ja kipu, sitten onkin jo kova kiire vessaan kun maha on ihan sekaisin. Pikkuhiljaa alkoi muutkin ruuat aiheuttaa saman kaltaisia oireita, mutta aikaväli saattoi heitellä suurestikin. Lopulta sain oireita melkein kaikesta valmis- tai puolivalmisruoista. Keväällä sitten kun oireita tuli jo kotiruoastakin alkoi kuvio selvitä, joku mauste tai mausteen ainesosa sen aiheuttaa. Lopulta tulin siihen tulokseen, että kyseessä on natriumglutamaatti eli aromivahvenne, jota tuntuu löytyvän lähes kaikesta. Kuvittelin sen ensin löytyvän lähinnä liharuuista, mutta huomasin sitä olevan myös pasta-aterioissa ja monessa muussa.

        Nyt vähän jännittää koulun alkaminen ensi viikolla, kun pitäisi saada asia kouluruokalassa selväksi. Mitään tutkimuksia ei ole tehty, mutta aion asian ottaa puheeksi omalääkärini kanssa ensi kerralla. Onko kellään kokemusta miten esim. juuri kouluruokalassa on asiaan suhtauduttu?
        Luin myös, että jollakin tuo allergia oli ihan kokein todettu. Tähän asti olen netistä löytänyt vain väitteitä, ettei E621 ole allergisoiva ja että ainoastaan herkimmät saa siitä yliherkkyysoireita ja nekin ovat lähinnä suun ja kasvojen alueelle sijoittuvia ihottumaoireita. Siitä on aika pitkä matka maha-suolikanavan laajaan oirehdintaan ja pahoinvointiin..


    • ad astra

      kyllä minullakin on lisäaineallergia aika moneen en tarkkaan tiedä mille aineille koska olen myös allerginen munalle mutta en voi syödä ainakaan irtsareita eikä yleensäkään karkkeja jäätelöä en kaikkia leipiä pipareita makkaroita limpsoja ei alkoholia monia lääkkeitä ja paljon muuta ei oikeastaan mitään valmisruokia ei ravintolaruokia ei pikaruokaloita. aina saa olla varuillaan. jotku saa oksentaa heti joku vaivaa vasta seuraavana päivänä jostain paisuu suu kieli ja nielu heti jostain tulee iho-oireita. tutkimuksia on tehty ihotestein mutta kaikkia ei voi testata ja vaikka ei varsinaisesti olisi allerginen silti voi ärsyttää mahaa.

      • tyhmyyteni,

        mutta mitä ovat irtsarit? En mäkään niitä voi syödä, jos kyse on irtokarkeista. Nekin pistävät suolen kirveltämään,varsinkin suklaapitoiset namit ja lakritsista taas tulee pääkin kipeäksi.


      • toinen samanlainen
        tyhmyyteni, kirjoitti:

        mutta mitä ovat irtsarit? En mäkään niitä voi syödä, jos kyse on irtokarkeista. Nekin pistävät suolen kirveltämään,varsinkin suklaapitoiset namit ja lakritsista taas tulee pääkin kipeäksi.

        kyllä ne on irtokarkkeja. anteeksi murteeni et ole ensimmäinen joka ei sitä ymmärrä.


    • on myöskin

      juustoissa esiintyvä E509, josta myös on seurauksena päänsärkyä, vatsan löysyyttä ja suolen kirvelyä. Tuon kalsiumkloridin on todettu syövyttävän jopa betonia, mutta silti sitä vaan käytetään.

    • ----------- -------- ------...

      Sellainen tuli yht äkkiä mieleeni, että voiskohan kertoa siitä, että olen glutamaatille allerginen sellainen että joskus kun olen käynyt kiinalaisessa ravintolassa syömässä niin ruuan tuoksu on käynyt kovasti "henkeen", en ole pystynyt haistamaan ko. ruokaa kunnolla vaan tuoksu on alkanut hillittömästi yskittämään tai siis jos olen oikein "tuoksutellut" ruokaa niin on tullut tunne, että on vaikea hengittää. Kuitenkin siihen aikaan ruuan syömisestä ei ole tullut mitään allergisia reaktioita, ainakaan suun turpoamista, vatsakivuista en muista, en ainakaan ole osannut yhdistää sitä kiinalaiseen ruokaan silloin. Suun turvotuksia on ollut nyt noin vuoden ja yhtenä mahdollisena syyllisenä pidän E621. Sinä aikana kun suun turvotuksia on ollut en ole käynyt kertaakaan kiinalaisessa syömässä.

      • aineet

        Minulla on varmaan kaikki lisäaineallergiat, joita ihmisellä voi olla. En siedä mitään valmista kaupan ruokaa. Ei edes ylikypsä kinkku enää sovi, vaikka siinä on melko vähän ollut säilöntäainetta (ei säily kauan jääkaapissa) Oireita rytmihäiriöt, verenpaine sekoaa, kurkun pistelyä. Kerrassaan kamala olo tulee varsinkin näistä 200 alkuisista aineista, eikä mene ohi ennen kuin saa kortisoni tai epi-piikin. Bentsoehappo ainakin (ei sovi puolukka, lakka eikä karpalo. Sorbiinihappo on näkynyt testeissä. Pahenevat selvästi kovaa vauhtia iän myötä. Minulla on kaikki mausteallergiat ja erityisesti ottaa henkeen carry ja nämä kiinalaisravintolan tuoksut.


      • vitsinhitsi
        aineet kirjoitti:

        Minulla on varmaan kaikki lisäaineallergiat, joita ihmisellä voi olla. En siedä mitään valmista kaupan ruokaa. Ei edes ylikypsä kinkku enää sovi, vaikka siinä on melko vähän ollut säilöntäainetta (ei säily kauan jääkaapissa) Oireita rytmihäiriöt, verenpaine sekoaa, kurkun pistelyä. Kerrassaan kamala olo tulee varsinkin näistä 200 alkuisista aineista, eikä mene ohi ennen kuin saa kortisoni tai epi-piikin. Bentsoehappo ainakin (ei sovi puolukka, lakka eikä karpalo. Sorbiinihappo on näkynyt testeissä. Pahenevat selvästi kovaa vauhtia iän myötä. Minulla on kaikki mausteallergiat ja erityisesti ottaa henkeen carry ja nämä kiinalaisravintolan tuoksut.

        Se on ja varmaan enemmänkin jos pääsis testauksiin.


    • lutkamaatti

      Hyi vittu. Itse saan tuosta natriumlutkamaatista päänsärkyn ja karsean tukkoisen olon. Nimenomaa kyön syön esim. sipsejä joissa tuota on. Yöks.

    • glut ja v sip

      Olen allerginen valkosipulille, se ei ole lisäaine mutta sitä on joka paikassa. Maustesekoituksissa, carry mausteissa, ketsupeissa, makkaroissa ja leikkeleissä jne. Rytmi menee sekaisin tunnin sisällä ja verenpaineet ihan sekaisin, kasvot punoittaa, silmät punoittaa, kaula punoittaa, joskus koko kroppaa kuumottaa, suu ja nielu tulee kipeäksi. Oireet helpottuvat vasta kun syöty ruoka on mennyt läpi. Samat oireet tulevat monesta lisäaineesta ja mausteista. Natriumglutamaatti ja valkosipuli ovat minulla takuuvarma rytmihäiriön aiheuttaja. Ko sipuli Olis niin nam kun seuraukset kestäisi!!

    • Angustia

      Voi olla että ehkä oletkin herkistynyt myös niille muille ainesosille, joita on makkaroissa, leikkeleissä ja muissa tehdasvalmistetuissa ruuissa. Kehosi ei erittele syötyä ruokaa ja kerro tekstarilla mistä aineista on kysymys. Saadaksesi selville itse paremmin omat herkistymisesi, sinun pitää välttää jonkin aikaa KAIKKIA kaupan valmisteita ja tehdä ruokasi itse käyttämällä vain puhdasta suolaa maustamiseen. Opettele lukemaan tuoteselosteet ja ymmärtämään niitä. Numeroita ei kannata tuijottaa, vaan tulee opetella tietämään sen aineen nimi, jota epäilee allergisoivaksi ja kokeilla sen välttämistä. Jos oireesi aiheuttavat kurkun turvotusta tai kipeytymistä, hengenahdistusta tai sydämentykytyksiä, sinun täytyy mennä lääkäriin koska oireesi ovat silloin vaarallisia.
      Lisäaineille yliherkistyneitten kannattaa lukea myös asetyylisalisyyliallergiasta. Monet lääkkeetkin ovat lisäaineille herkistyneille sopimattomia.
      Muuta lääkettä ei ole kuin oireita aiheuttavien aineiden välttäminen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5238
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2386
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1907
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1598
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1571
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1368
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1277
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1216
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1202
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe